تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۴۳۴۸۵۹
انتخابات ریاست جمهوری 1400:

رقابت همتی و مهر علیزاده برای جلب نظر اصلاح‌طلبان

۱
۰
رقابت همتی و مهر علیزاده برای جلب نظر اصلاح‌طلبان
کبنا ؛ تا اینجای کار که تقریباً هیچ یک از احزاب عضو جبهه اصلاحات ایران نه به محسن مهرعلیزاده و نه به عبدالناصر همتی که شاید بتوان آنان را در مقابل 5 کاندیدای اصولگرای حاضر، نامزدهای غیراصولگرا نامید، روی خوش نشان نداده است. آنان البته هر کدام به نحوی سابقه اصلاح‌طلبی دارند اما از آنجا که در این انتخابات به طور تشکیلاتی با این جریان سیاسی در ارتباط نبوده، شاید بهتر باشد در استفاده از عنوان اصلاح‌طلب برای آنان با دقت بیشتر اقدام کند. در حال حاضر اغلب احزاب اصلاح‌طلب هم در چارچوب جبهه اصلاحات ایران و هم به طور مجزا اعلام کرده‌اند که در این انتخابات کاندیدایی ندارند؛ چرا که همه 9 کاندیدای موردنظرشان ردصلاحیت شده‌اند. ولی با این حال مهرعلیزاده امید خود را از دست نداده و دست به کار شده تا بتواند بلکه پیوندی با اصلاح‌طلبان برقرار کند. اما به نظر می‌رسد که اعضای جبهه اصلاحات هیچ قصد جدی برای ارتباط گرفتن با مهرعلیزاده ندارند.
 
نامه مهرعلیزاده به چریک پیر
محسن مهرعلیزاده، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حالا عملاً در مقابل 5 اصولگرای حاضر در میدان تنهاست و دست‌کم تا اینجای کار تقریباً هیچ حزب و جریانی از او حمایت نکرده است؛ اکثر اصلاح‌طلبان گفته‌اند که برنامه‌ای برای حمایت از هیچ کاندیدایی ندارند و این شرایط مهرعلیزاده را به صرافت ارتباط گرفتن با اصلاح‌طلبان انداخته است. او دیروز دست به قلم شد و در نامه‌ای خطاب به بهزاد نبوی، رییس جبهه اصلاحات ایران نوشته است: «همان گونه که مستحضرید اینجانب محسن مهرعلیزاده، معاون جناب آقای خاتمی رییس محترم دولت اصلاحات، کاندیدای اصلاح‌طلب سیزدهم دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌ام. استدعا دارد فرصتی را جهت حضور و ارائه برنامه‌های اینجانب در جلسه مجمع عمومی آن جبهه محترم تعیین فرمایید.» مهرعلیزاده اگر چه در نامه درخواست خود تاکید کرده که «اصلاح‌طلب» است اما می‌دانیم که نه در فهرست 14 نفره اولیه اصلاح‌طلبان جایی داشت و نه منطقاً و متعاقباً در میان آن 9 نفری که از این جمع اقدام به ثبت‌نام کردند. علت هم بنابر پیگیری‌های خبرنگار «اعتماد»، عدم استقبال احزاب اصلاح‌طلب از او نبوده، بلکه مساله این است که او در آن مقطع اساساً ارتباطی با تشکیلات اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان یا همین جبهه اصلاحات ایران نداشته که اصلاح‌طلبان به او روی خوشی نشان بدهند و مثلاً به جای 14 نفر، فهرستی 15 نفره منتشر کنند که محسن مهرعلیزاده را نیز در بر بگیرد. همین مساله است که احتمالاً حالا باعث شده واکنش آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات به نامه‌نگاری اخیر مهرعلیزاده چندان مثبت نباشد. او که دیروز در یک گفت‌وگوی کلاب‌هاوسی در حضور خبرنگاران حضور داشت، در این رابطه گفته، «در هیچ یک از جلسات جبهه اصلاحات ازجمله جلسه روز یکشنبه بحثی درخصوص حمایت جبهه از ایشان مطرح نشده و باید ببینیم این درخواست چه می‌شود و مجمع عمومی چه موضعی اتخاذ می‌کند.» او همچنین تاکید کرده که به عنوان سخنگو می‌توانم بگویم تصمیم جبهه در حال حاضر، آخرین موضع ماست که پیش‌تر اعلام شده و هم‌اکنون در کانال رسمی جبهه اصلاحات در دسترس است. اشاره آذر منصوری به اظهارات پیشین خود است که گفته بود: «جبهه اصلاحات ایران طی بیانیه‌ای که صادر کرد و جمع‌بندی مجمع عمومی اعلام کرد که به دلیل ردصلاحیت فله‌ای همه نامزدهای خود در انتخابات ریاست‌جمهوری، نامزدی در این انتخابات ندارد. این موضع، موضع مشخص جبهه اصلاحات ایران است.»
 
دیدار معاون و رییس دولت اصلاحات
اعتماد نوشت: تلاش مهرعلیزاده تنها به نامه‌نگاری با جبهه اصلاحات محدود نبوده، بلکه او با مراجعه به دفتر سیدمحمد خاتمی تلاش کرده که حمایت او را جلب کند. هنوز جزییات دیدار او با خاتمی منتشر نشده ولی با توجه به نامه‌ای که مهرعلیزاده به نبوی نوشته، قاعدتاً موضوع این دیدار درخواست مهرعلیزاده برای جلب حمایت اصلاح‌طلبان بوده است. اینکه محتوای جلسه چه بوده و چه صحبتی میان طرفین درگرفته بر ما روشن نیست اما پیگیری‌های «اعتماد» از این حکایت دارد که فضای حاکم بر این دیدار دست‌کم منفی نبوده است. با این همه اما پرسش اینجاست که آیا ممکن است خاتمی قانع شود که از مهرعلیزاده حمایت کند و از جبهه اصلاحات ایران هم بخواهد که پشتیبان او باشد؟ هرچند باید درنظر داشت که خاتمی صرفاً جایگاهی مشورتی در جبهه اصلاحات دارد و اگر چه تاثیرگذار است اما تصمیم‌گیر نیست.
 
همت برای جلب‌نظر اصلاحات
عبدالناصر همتی هم وضعیت مشابه مهرعلیزاده دارد و تقریباً هیچ یک از احزاب اصلاح‌طلب عضو جبهه اصلاحات از او حمایت نکرده‌اند. ولی همتی هم نمی‌خواهد این وضعیت برایش ادامه پیدا کند و منابع خبری گزارش داده‌اند که او هم وارد رایزنی‌هایی برای جلب حمایت اصلاح‌طلبان شده است. او خود نیز به تازگی اعلام کرده که «حتماً با بزرگان اصلاح‌طلب صحبت خواهم کرد تا مردم را دعوت به مشارکت در انتخابات کنند و جمهوریت حفظ شود.» همزمان زمزمه‌هایی درباره درخواست مشابه مهرعلیزاده از ستاد همتی نیز به گوش می‌رسد؛ آن‌هم در حالی که غلامحسین کرباسچی، دبیرکل کارگزاران سازندگی و برخی از دیگر اعضای شاخص این تشکل سیاسی طی روزهای گذشته از توانایی‌های همتی گفته و تلویحاً از او حمایت کرده‌اند. هر چه نباشد همتی از اعضای هیات مؤسس این تشکل سیاسی بوده و کارگزارانی‌ها حتی در انتخابات مجلس یازدهم، در شرایطی که جبهه اصلاحات ایران به دلیل آنکه به تعداد لازم کاندیدا برای بستن فهرست انتخاباتی نداشت از هیچ کس حمایت نکرد، کارگزاران با فهرستی محدود وارد انتخابات شد. به هر حال باید درنظر گرفت که در عالم سیاست رویدادهای مختلف محتمل است.
حال برخی ناظران از این احتمال می‌گویند که بعضی احزاب اصلاح‌طلب تصمیم بگیرند پشت مهرعلیزاده بایستند و برخی از احتمال حمایت آنان از همتی می‌گویند. این احتمال درباره احزابی که به دولت نزدیک هستند و مشی اعتدالی دارند، بیشتر است. ولی با توجه به عضویت اکثر احزاب اصلاح‌طلب در جبهه اصلاحات احتمالاً آنان در چارچوب تصمیمات این جبهه عمل کنند. چنان‌که حسین مرعشی درحالی که گفته «آقای همتی یکی از شخصیت‌های خوبی هستند که در انتخابات حضور دارند» اما در عین حال تاکید کرده که «ما منتظر تصمیم جبهه اصلاحات هستیم. در مجموع برای هر کنش و فعالیتی در انتخابات در حال بررسی شرایط هستیم و جمع‌بندی نهایی را سخنگوی جبهه اصلاحات اعلام خواهند کرد.» او در عین حال به ایلنا می‌گوید: «البته حزب کارگزاران پیشنهادهایی برای مسیر پیش رو دارد که آنها را در زمان مناسب به جبهه اصلاحات تقدیم خواهیم کرد. اما اکنون از منظر عنصر زمانی امکان رسانه‌ای شدن آنها نیست.»
اخیراً همتی در یک اتاق مجازی در کلاب‌هاوس درباره موضوعات مختلفی ازجمله رفع حصر صحبت کرده و گفته است: «فکر می‌کنم رفع حصر محصورین با تعامل قابل حل است و مانعی در این زمینه نمی‌بینم.» همچنین حضور متفاوت او در یک برنامه انتخاباتی در تلویزیون که بخشی از فرصت خود را نیز دراختیار همسرش قرار داد، با واکنش مثبت افکار عمومی مواجه شده و برخی منابع حتی از آثار مثبت این اقدام همتی بر نتایج نظرسنجی‌های روزانه به سود او گزارش دادند.
 
به سوی خرد جمعی اصلاحات
در این شرایط اما الیاس حضرتی، دبیرکل حزب اعتماد ملی نیز دیروز در توییتی اهم سیاست این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب را در انتخابات پیش رو بدین ترتیب برشمرد: «تشویق آحاد ملت جهت مشارکت در انتخابات»، «در انتخابات ریاست‌جمهوری تا امروز نامزدی نداریم»، «با دقت مواضع کاندیداها را رصد می‌کنیم»، «در انتخابات شوراها با تمام توان فعالیم»، «در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس از محجوب، کاندیدای جبهه اصلاحات حمایت می‌کنیم.» اما فارغ از آنچه اعتماد ملی یا دیگر احزاب اصلاح‌طلب برای نحوه مشارکت در انتخابات پیش رو درنظر دارند، باتوجه به جمیع جهات و شرایط و شواهد به نظر می‌رسد برخی از دیگر احزاب اصلاح‌طلب نیز در حال بررسی شرایط هستند تا به اقتضای زمین بازی، تاکتیک و راهبرد خود را تدوین و هدایت کنند؛ البته اگر این راهبردهای حزبی با راهبرد همگانی جبهه اصلاحات ایران و خرد جمعی اصلاح‌طلبان همسو و همراستا باشد.
 
 موضع انتخاباتی اصلاح‌طلبان تغییر می‌کند؟
با وجود اینکه جبهه اصلاحات ایران پس از ردصلاحیت نامزدهای مهم اصلاح طلب اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری نامزدی ندارد، اما پس از گذشت چند روز تلاش‌های برای متقاعد کردن اصلاح طلبان برای حمایت از یک نامزد در جریان است.
فرارو نوشت: امروز محسن مهرعلیزاده کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طی نامه‌ای از رئیس جبهه اصلاحات درخواست کرد تا با حضور در این جبهه سیاسی، برنامه‌های خود را به سمع اعضای آن برساند.
این نامه خطاب به بهزاد نبوی رییس نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نوشته شده است.
 مهرعلیزاده در این نامه نوشت: «استدعا دارد فرصتی را جهت حضور و ارائه برنامه‌های اینجانب در جلسه مجمع عمومی آن جبهه محترم تعیین فرمایید.»
 محسن مهرعلیزاده سال ۸۴ نامزد اصلاح طلبان شد و در آن مقطع هم هیچکدام از احزاب اصلاح طلب، از او حمایت نکرده بودند و بعد از سال ۸۴، رابطه خوبی بین مهرعلیزاده و احزاب اصلاح طلب برقرار نشد.
 نامه این نامزد انتخابات در حالی نوشته شده است که پیشتر جبهه اصلاحات در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از ردصلاحیت نامزدهای اصلاح طلب اعلام کرده بود نامزدی در انتخابات ندارد.
 در بیانیه جبهه اصلاحات آمده بود: "فرآیندی که در جریان رسیدگی به صلاحیت‌ها اتفاق افتاد، ضربه شدیدی بر اعتماد و امید مردم برای اصلاح امور از طریق انتخابات و صندوق رأی زد. شورای نگهبان در اقدامی از پیش زمینه سازی شده نمایندگان همه جریان‌های سیاسی مختلف کشور را به غیر از یک جریان مشخص حذف کرد."
 با این حال زمزمه‌های حمایت برخی گروه‌های جبهه اصلاحات از مهرعلیزاده و یا عبدالناصر همتی مطرح است. گفته می‌شود حزب ندای ایرانیان از همتی حمایت می‌کند. هر چند که تاکنون این حزب به صورت رسمی این موضوع را مطرح نکرده است.
 سعید نورمحمدی از اعضای ندای ایرانیان در این رابطه گفت: "اصلاح طلبان در فضایی احساسی قرار دارند و طی روزهای آینده با خروج از این فضا تصمیماتی را نسبت به حمایت از دو کاندیدای معتدلی که در انتخابات حضور دارند اتخاذ خواهند کرد. با توجه به مخالفت‌های جدی اصلاح طلبان با مهرعلیزاده، همتی شانس بیشتری برای حمایت شدن از سوی این جناح دارد."
 از طرف دیگر برخی اعضای حزب کارگزاران نیز بحث حمایت از همتی را پیش کشیده‌اند.
 سیدمحمود علیزاده طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، درخصوص کاندیداتوری مهرعلیزاده و همتی گفت: "آخرین صحبتی که در بیانیه نهاد اجماع‌ساز منتشر شد این بود که اذعان کردند ما کاندیدا نداریم، ولی حزب کارگزاران اصرار دارد همتی به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان موردقبول مجمع اصلاح‌طلبان قرار گیرد. البته مجمع اصلاح‌طلبان هنوز نظر قطعی نداده است، ولی موضوع قرار است در آنجا مطرح شود."
او افزود: "بحث ما این بود که همتی به نهاد اصلاح‌طلبان بسیار نزدیک‌تر است، همان‌طور که سال ۹۲ اصلاح‌طلبان روی روحانی اجماع کرده و موفقیت به‌دست آوردند، اکنون همتی شخصیتی است که هم تجربه مسئولیت سیاسی و هم تجربه بانک و دکتری اقتصاد دارد و درعین حال فرد توانمندی است. از این‌رو تلاش کارگزاران این است که به اصلاح‌طلبان بقبولانند از همتی حمایت کنند."
 با این حال حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران در این باره گفت: "حزب کارگزاران همواره اعلام کرده است که در چارچوب جبهه اصلاحات فعالیت می‌کند و هر اقدامی که داشته باشیم، درون این جبهه تصمیم‌گیری خواهد شد."
 او افزود: «البته حزب کارگزاران پیشنهادهایی برای مسیر پیش‌رو دارد که آن‌ها را در زمان مناسب به جبهه اصلاحات تقدیم خواهیم کرد. اما اکنون از منظر عنصر زمانی امکان رسانه‌ای شدن آن‌ها نیست.»
 به این ترتیب به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای متقاعد کردن حمایت اصلاح طلبان از یکی از نامزدها افزایش یافته است.
 در دو روز اخیر شانس همتی برای اینکه مورد حمایت نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان قرار گیرد بیشتر شده و حمایت‌هایی از او از سوی بدنه اصلاح طلبان در شبکه‌های اجتماعی در حال شکل گیری است.
 همتی هم اخیراً گفته که تلاش می‌کند با سید محمد خاتمی درباره حمایت اصلاح طلبان از او گفت و گو کند.
 با افزایش اقبال به همتی برخی رسانه‌ها می‌گویند احتمالاً مهرعلیزاده سرنوشتی شبیه به عارف در انتخابات سال 92 پیدا می‌کند.
 احتمالاً نامه امروز او به بهزاد نبوی نیز در همین راستا قابل تفسیر باشد.
 محمدعلی ابطحی، چهره سیاسی اصلاح‌طلب درباره اظهارات عبدالناصر همتی از کاندیداهای ریاست جمهوری مبنی بر گفتگو با خاتمی و تلاشش برای رایزنی با اصلاح طلبان برای حمایت از وی گفت: «طبیعتاً آقای همتی جزو کاندیداهای پیشنهادی احزاب اصلاح طلب به جبهه اصلاحات ایران که مجموعه آن کاندیداها هم ردصلاحیت شدند نبوده‌اند، اما در شرایط فعلی به این دلیل که اصلاح‌طلبان مشارکت غیرفعال خواهند داشت طبیعی است که هر کسی ممکن است به بخش‌هایی از آن‌هایی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند و رأی بدهند نزدیک شوند؛ از این رو آقای همتی هم یکی از آن‌ها است.»
 او در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد کارگزاران از آقای همتی حمایت کند یا خیر؟ افزود: «در این باره نمی‌توان اظهارنظر دقیقی ارائه داد، اما به هر حال از نگاه بنده، آقای همتی نیروی قابل توجهی است به ویژه که نمی‌دانم الان در کارگزاران حضور دارند یا خیر، قبلاً همتی از اعضای شورای مرکزی کارگزاران بودند.»
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان بهانه ای به نام نداشتن کاندید ندارند .آقای مهرعلیزاده سوابق اصلاح طلبی دارد در حالی که جناب روحانی سوابق اصلاح طلبی نداشت .پس چرا از ایشان حمایت نمی کنند .در ضمن آقای همتی هم کاندید خوبی است
آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: گاهی ...
بدرود اصلاحات؟

بدرود اصلاحات؟

هاشمی‌رفسنجانی ردصلاحیت شد تا شورای نگهبان همه اصلاح‌طلبان را غافلگیر کند؛ اما در عین ...
نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

ممکن است در برهه‌هایی از زمان نزدیکی نظر بدنه نیروهای نظامی و فرماندهان کم و زیاد شده ...
1