کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

حاشیه نگاری از سفر رئیس سازمان بازرسی کشور به کهگیلویه و بویراحمد / وقتی رئیس سازمان بی‌اطلاع است / تذکر درویشیان به حسین‌پور / پلاکارد اعتراضی یک کارخانه‌دار / سود دو طرفه بانک و سرمایه‌گذار

3 اسفند 1399 ساعت 23:26

بعد از آنکه سالار حسین‌پور در توضیحاتی شکننده علت کم‌کاری‌های خود و همکارانش را تحریم‌ها و نبود دانش فنی اعلام کرد، تعجب بازرس‌کل به عصبانیت تبدیل شد و او در حالی که از زیر عینک با خشمی از جنس نظارت حرف می‌زد، خطاب به مدیرکل صمت گفت که تحریم را بهانه نکنید و تقصیرات را گردن دیگران نیندازید.


حاشیه نگاری از کریم بنام؛ سفر رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان بارسی کشور به کهگیلویه و بویراحمد حاشیه‌هایی هم داشت؛ غیبت نمایندگان مجلس در جلسه نخبگان و اعتراض حجت‌الاسلام بزرگواری به دعوت نشدن روشنفکر، عدم هماهنگی مدیرکل صمت و معاون اقتصادی در گزارش به بازرس کل، مدیرکلی که از این سال تا آن سال یک شاخه گل هم نمی‌خرد، بی‌اطلاعی حسین‌پور از یک طرح و تذکر درویشیان، شعار سی‌سختی‌ها علیه تیم بحران، چنبره بانک کشاورزی بر یک طرح بین‌المللی و بلوکه کردن پول یک سرمایه‌گذار در بانک سپه، فریادهای یک جوان بر سر مدیرکل صمت، تعطیلی ۱۹ ساله کارخانه تولید باطری هواپیما در یاسوج، بلاتکلیفی مدیرکل کار برای بازگشت به کار نیروهای شرکتی که سازمان بازرسی مخالف آنهاست و مواردی از این دست از نکات مهم این سفر بودند.

  

  به گزارش کبنا، سفر آیت‌الله رئیسی و حجت‌الاسلام درویشیان به کهگیلویه و بویراحمد یک‌روزه بود و برنامه‌ها بسیار فشرده بود.
در فرودگاه یاسوج، مدیران ارشد قوه قضاییه مورد استقبال قرار گرفتند و بعد از آن مدیران و مقامات به دو دسته تقسیم شدند و تیم رئیس سازمان بازرسی کشور راهی شهرک صنعتی شماره سه یاسوج شد و تیم آیت‌الله رئیسی به زندان مرکزی، کارخانه قند یاسوج و دیدار نخبگان رفت.
وزیر دادگستری هم رئیس قوه قضاییه را همراهی می‌کرد اما برنامه‌های او کاملاً در سایه دیگر برنامه‌ها بود.
ترکیب افراد دعوت شده به جلسه نخبگان آیت‌الله رئیسی مورد اعتراض قرار گرفت و به نظر می‌رسید حضور نخبگان واقعی کم‌رنگ است.
مهدی روشنفکر و سید محمد موحد نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مراسم  استقبال در فرودگاه حاضر شدند اما در ادامه مسیر غایب بودند که حاشیه‌هایی به دنبال داشت.

  

 سید علی‌محمد بزرگواری که در جلسه نخبگان حضور داشت اما جزو سخنرانان نبود در پایان جلسه با بیان اینکه من به عنوان مدافع حرم می‌خواهم صحبت کنم، خارج از برنامه پشت تریبون رفت و از عدم حضور مهدی روشنفکر در جلسه نخبگان و در حضور آیت‌الله رئیسی به صراحت انتقاد کرد.
 موحد در این سفر و جلسات آن بسیار آرام و ساکت بود.
رئیس قوه قضاییه همچنین خارج از برنامه به سی‌سخت رفت و در دیدارهای صمیمانه‌ای با زلزله‌زدگان سی‌سختی بی‌پرده صحبت کرد تا معلوم شود که برخی گزارشات ارسالی صحت ندارد.
در لحظه ورود رئیس قوه قضاییه به سی‌سخت، امام جمعه این شهر به تعریف و تمجید عجیبی از استاندار پرداخت و تلویحاً گفت که همه‌چیز گل و بلبل است اما دقایقی بعد مردم حرف دیگری زدند!
در حالی از توزیع مناسب چادر در زلزله سی‌سخت صحبت شد که افرادی که آیت‌الله رئیسی با آنها صحبت کرد از عدم دریافت چادر به شدت گلایه‌مند بودند! آیت الله رئیسی در جلسه شورای اداری هم گفت: گلایه‌های مردم زلزله‌زده سی‌سخت از نوع عدم عدالت در توزیع امکانات بود.
افراد زیادی در هنگام ورود آیت‌الله به سی‌سخت تجمع کردند و همزمان با استقبال از او علیه مدیریت عملیات بحران شعار سر دادند.
 معترضان گفتند که مدیریت عملیات را از دولت بگیرید و به سپاه بدهید؛ آن‌ها مدعی شدند چادر ندارند و در سرمای بی‌سابقه سی‌سخت، تنها هستند.
 در سمت دیگر، تیم بازرسی کل کشور هم به شهرک صنعتی رفتند و از دو طرح تولیدی تعطیل بازدید کردند.
در هنگام ورود بازرس‌کل تعدادی از تولیدکنندگان به عملکرد مدیرکل صمت این استان با نمایش چند پلاکارد اعتراض کردند.

 
روی این پلاکارد نوشته بود که کارشکنی مدیران صنعت، کارخانه‌های ما را به تعطیلی کشاند.
برخی سرمایه‌گذاران نیز از اینکه طرح آنها برای بازدید انتخاب نشد اعتراض داشتند و معتقد بودند طرح‌هایی برای بازدید انتخاب شدند که کم‌کاری مدیران را به شکل محسوس نشان ندهد.

   

 یکی از طرح‌هایی که حجت‌الاسلام درویشیان به آنجا رفت، کارخانه ساخت باطری از قلمی تا باطری هواپیما و قطار بود که از سال ۸۱ استارت خورد و در سال ۹۴ به تملک بانک درافتاد اما با وجود میلیاردها هزینه بیت‌المال یک باطری هم در آن تولید نشد.
 موضوعی که تعجب بازرس‌کل کشور را برانگیخت که چرا در این همه سال مدیران صنعتی این استان اقدامی نکردند.
بعد از آنکه سالار حسین‌پور در توضیحاتی شکننده علت کم‌کاری‌های خود و همکارانش را تحریم‌ها و نبود دانش فنی اعلام کرد، تعجب بازرس‌کل به عصبانیت تبدیل شد و او در حالی که از زیر عینک با خشمی از جنس نظارت حرف می‌زد، خطاب به مدیرکل صمت گفت که تحریم را بهانه نکنید و تقصیرات را گردن دیگران نیندازید.
کی گفته است دانش فنی نداریم، اتفاقاً ما شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار خوبی در حوزه باطری داریم و شما اگر پیگیر باشید به راحتی می‌توانستید این کارخانه را از این تعطیلی شرم‌آور نجات دهید.
بازرس‌کل کشور از حسین‌پور خواست تا مکاتبات و مستنداتش در پیگیری این طرح را به او بدهد.
حجت‌الاسلام درویشان بعد از آن به  طرح نیمه‌کاره سردخانه طلایی دنا رفت و سوله‌ای میلیاردی را دید که ۵ سال است خاک می‌خورد و به گفته سرمایه‌گذار آن، پولش در بانک سپه بلوکه است.
درویشیان بعد از مشاهده چند واحد تولیدی تعطیل، قول داد تا با سهل‌انگاری‌های مدیران صنعتی این استان برخورد کند.
در جریان بازدید بازرس‌کل کشور از واحدهای صنعتی وقتی حشمت‌الله صمیمی در حال توضیح بود، مدیرکل صمت در صحبت‌های او پرید و صمیمی هم گفت بفرما آقای حسین‌پور شما توضیح بفرما.
وقتی حسین‌پور شروع به گزارش کردن داد، از بهره‌برداری از واحد تولید باطری خبر داد که با تذکر حشمت‌الله صمیمی مواجه شد؛ صمیمی به حسین‌پور گفت کجا این واحد به بهره‌برداری رسید که بعد از آن حسین‌پور، جمله‌اش را اصلاح کرد.
 این ناهماهنگی به همین مورد ختم نشد و در بخش دیگری مجدداً مدیرکل صمت یک اطلاعات غلط دیگر که نشان از بی‌اطلاعی او از وضعیت صنعت داشت را ارائه کرد؛ حسین پور از رئیس بازرسی کل کشور خواست تا همکاری کند که برای یک‌بار کارشناسان وزارت دفاع به این کارخانه بیایند و دانش فنی لازم را انتقال دهند! این درخواست در حالی بود که کارشناسان وزارت دفاع به این کارخانه آمدند اما آقای مدیرکل از آن بی‌اطلاع بود! موضوعی که در حین صحبت‌های آقای حسین‌پور در جلوی یک مقام کشوری باز هم با تذکر صمیمی اصلاح شد اما همراهان بازرس‌کل با تعجب از این ناهماهنگی درگوشی صحبت‌های را می‌کردند و لبخندهای معناداری می‌زدند.
 موافقت آیت‌الله رئیسی با جابجایی زندان از دیگر نکات مهم این سفر بود.
جبار کیانی، رئیس اتاق بازرگانی یاسوج
که همراه تیم سازمان بازرسی از طرح‌های صنعتی بازدید می‌کرد و نسبت به بقیه مسئولان با صراحت بیشتری صحبت می‌کرد خطاب به بازرس کل کشور گفت واقعیت این است وقتی طرحی بیش از یک دهه بر زمین افتاده است و سال‌ها بدون هیچ اتفاقی در چنگ بانک است دلیلش فقط این است که هم سرمایه‌گذار و هم بانک از این شرایط سود می‌برند و ارزش افزوده این طرح به جیب بانک می‌رود و سرمایه‌گذار هم روزی تسهیلات ارزان گرفته و سودش را برده اما کسی که ضرر می‌کند مردم هستند و اشتغالی که از بابت این طرح‌ها هیچ سودی نمی‌برد!

  

نکته دیگر این سفر، فشردگی و عجله عجیب رئیس بازرسی کشور برای پایان دادن به برنامه‌ها و رسیدن به برنامه بعدی بود موضوعی که باعث شد خروجی جلسات پایین بیاید و همچنان مشکلات پابرجا باشند.
یکی از موضوعات مهمی که یکی از مدیران به آن اشاره کرد بحث گیردادن سازمان بازرسی استان در اجرای برخی مصوبات کارگروه‌های استانی بود؛ موضوعی که در آن اشاره شده اگر واقعاً سازمان بازرسی به دنبال تسهیل در چرخیدن چرخ واحدهای تولیدی است باید دست مدیران را باز کند؛ موضوع مهمی که به علت عجله آقای درویشیان پاسخی به آن داده نشد.
این مدیر بعد از پایان جلسه خطاب به خبرنگار ما گفت که ببینید خود بازرسی اجازه اجرای برخی تسهیل‌گری‌ها در امر تولید و تسهیلات را نداده، پس شما هم فشار نیاورید!

  

بیشترین ایرادات و موضوعات و پیشنهادات در حوزه صنعت بودند اما مدیرکل صنعت و معدن تنها مدیری بود که در جلسه بیان دیدگاه‌ها و راهکارها با رئیس سازمان بازرسی کشور با مدیران اقتصادی ساکت بود و فقط نظاره می‌کرد.
 پروانه نیکمرام مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه با حجت‌الاسلام درویشیان از قانونی در حوزه کار صحبت کرد که در سال ۶۹ تصویب شد و اکنون کارایی ندارد؛ او همچنین از تعارض در قانونی گفت که برخی مدیران نیروهای شرکتی به کار گرفتند اما با فشار سازمان بازرسی از سوی پیمانکار اخراج شدند؛ مدیرکل کار از ۶۳ پرونده فعال روی میز کارش گفت و توضیح داد: قانون ما از بازگشت به کار این کارگران می‌گوید و سازمان بازرسی از تخلف این مدیران؛ موضوعی که ما را در دفاع از کارگران و اجرای قانون ما را بلاتکلیف کرده است.
 عباس نورمحمدی، مدیرکل تأمین اجتماعی هم که برای برداشت پول از حساب ادارات بدهکار مورد انتقاد قرار گرفت برخی انتقادات از جمله مشوق‌های بیمه‌ای در حوزه گلخانه‌ها را پذیرفت و اعتراف کرد که خود من از این سال تا آن سال یک شاخه گل هم نمی‌گیرم و این تولیدکنندگان نیازمند حمایت هستند.
پختگی و مدیریت حساب شده صمیمی در اداره خوب سفر این مقام عالی قوه قضاییه هم از نکات قابل اشاره در جریان این سفر بوده است.


کد مطلب: 431145

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/431145/حاشیه-نگاری-سفر-رئیس-سازمان-بازرسی-کشور-کهگیلویه-بویراحمد-وقتی-بی-اطلاع-تذکر-درویشیان-حسین-پور-پلاکارد-اعتراضی-یک-کارخانه-دار-سود-دو-طرفه-بانک-سرمایه-گذار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1