تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۰۴
کد مطلب : ۴۲۶۱۶۷
در گفتگو با عضو هیئت علمیِ دانشگاه یاسوج مطرح شد:

قرارگیریِ کهگیلویه و بویراحمد در صدر استان‌های کشور در نرخ تورم ماهانه؛ پدیده‌‌ای که تعجب کارشناسان را برانگیخت

۰
قرارگیریِ کهگیلویه و بویراحمد در صدر استان‌های کشور در نرخ تورم ماهانه؛ پدیده‌‌ای که تعجب کارشناسان را برانگیخت
کبنا ؛

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در شهریور ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان کهگیلویه وبویراحمد با ٦.٣ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان اردبیل با ١.٧ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٣٤.٤ درصد است. برای بحث و تبیینِ این موضوع به سراغ کارشناسان اقتصاد در استان رفتیم که بپرسیم علت آن چیست.
این اتفاق برای کارشناسانِ اقتصادی نیز پدیده‌ای مبهم و شگفت‌آور بود که چرا کهگیلویه و بویراحمد در شهریور ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه را در بینِ استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. در همین رابطه دکتر سید عقیل حسینی، عضو هیئت علمی گروه اقتصادِ دانشگاه یاسوج به خبرنگار کبنا گفت: 
تبیین این موضوع نیازمند تحلیل دقیق و بررسی‌های کارشناسی است. وی افزود: به لحاظ تحلیلی برایم عجیب است و قاعدتاً نباید شاهد چنین پدیداری می‌بودیم، چرا که از حیث مؤلفه‎های شکل‎دهندۀ تورم در سطح کلان که قاعدتاً تفاوت چندانی بین استان‎های مختلف وجود ندارد و این متغیرهای کلان در سطح ملی تا حد زیادی به صورت همسان و هم‎جهت رشد می‌کند. از سوی دیگر مؤلفه‎های منطقه‎ایِ شکل‎دهندۀ تورم از قبیلِ اقلام بزرگ در سبد مصرفیِ خانوار همانند مسکن نیز رشد نسبیِ کمتری نسبت به استان‎های بزرگ از قبیل تهران را شاهد بوده‎ایم. وی در ادامه بیان کرد: رشد قیمت مسکن در شهرهای بزرگی مثل تهران و شیراز نسبت به یاسوج بسیار سریع‎تر بوده است؛ بنابراین به‌نظر ما نباید این اتفاق می‌افتاد. افزون بر این، تحلیل چنین پدیده‌ای زمان‌بر بوده و نیازمند تحلیل‌های کارشناسانه است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1