تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۴۲۰۶۵۱
در آیین افتتاح طرح‌های توسعه‌ای شرکت مس مجتمع خاتون آباد که با حضور رییس جمهور برگزار شد؛

ارزش معدن و صنایع معدنی در بورس به 900 هزار میلیارد تومان رسید / نسخه ایمیدرو برای توسعه؛ از سرمایه‌گذاری سود شرکت‌ها در توسعه تا اشتغالزایی در نقاط محروم

۴
۱
توضیحات «خداداد غریب‌پور» و خوشحالی رئیس جمهور (+ فیلم )
کبنا ؛
 چهار طرح توسعه ذوب، اسید سولفوریک، احداث انبار کنسانتره و تولید اکسیژن شرکت ملی مس ایران در مجتمع خاتون آباد، پیش از ظهر امروز با فرمان رییس جمهور و با حضور خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان ایمیدرو افتتاح شد. سرمایه گذاری ریالی این طرح ها به ۲۵۲ میلیون یورو و ارزی آن به ۲۲۰ میلیارد تومان می رسد.

  
(فیلم) توضیحات غریب پور در باره طرح‌های مسی کرمان
  
(فیلم) توضیحات غریب‌پور خطاب به رئیس جمهور
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ارزش معدن و صنایع معدنی در بورس طی روز گذشته به 900 هزار میلیارد تومان رسید، عنوان کرد: حفظ سود شرکت‌ها و سرمایه گذاری این منابع در طرح‌های توسعه و همچنین راه اندازی طرح‌های شرکت‌های تابعه با سرعت و کیفیت بالا، رویکرد توسعه‌ای این سازمان است.
 خداداد غریب پور در آیین افتتاح طرح‌های توسعه‌ای شرکت مس در مجتمع خاتون آباد که به صورت ویدیو کنفرانس و با حضور رییس جمهور برگزار شد، توضیح داد: بخش معدن و صنایع معدنی 2200 میلیارد دلار گردش مالی دنیا را در اختیار دارد.
وی با بیان اینکه در ایران، معدن و صنایع معدنی 26 میلیارد دلار از تولید ناخالص ملی (GDP) را به خود اختصاص داده است، گفت: صادرات این حوزه به 10 میلیارد دلار می‌رسد و این میزان صادرات، حاکی از سهم حدود 30 درصدی این حوزه در صادرات غیر نفتی کشور است.
پیشتازی معدن و صنایع معدنی در بازار سرمایه
معاون وزیر، صنعت و تجارت ارزش مارکت بورس طی روز گذشته را سه میلیون و 700 هزار میلیارد تومان خواند و گفت: از این رقم سهم معدن و صنایع معدنی به 900 هزار میلیارد تومان رسید.
وی افزود: فولاد مبارکه با 231 هزار میلیارد تومان و شرکت مس با 148 هزار میلیارد تومان ارزش بازاری، دومین و سومین شرکت‌های پیشرو در بازار سرمایه هستند.
 تأثیر افزایش سرمایه‌ها
غریب پور با اعلام اینکه با سیاست‌های مورد توجه در وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین ایمیدرو، به بازار سرمایه عمق دادیم، گفت: سال گذشته شرکت‌های مبارکه 10 هزار میلیارد تومان، ملی مس سه هزار میلیارد تومان، چادرملو 1500 میلیارد تومان و امسال گل گهر تا پنج هزار و 200 میلیارد تومان و ملی مس 10 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهند داشت.
وی اظهار داشت: امسال به میزان 40 هزار میلیارد تومان از منابع سود شرکت‌ها را در خود طرح‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها سرمایه گذاری کردیم.
غریب پور ادامه داد: این برنامه ریزی (افزایش سرمایه) به این معنی است که به طور مثال شرکت ملی مس قابلیلت 2 میلیارد یورو سرمایه گذاری در کشور را خواهد داشت.
وی تاکید کرد: نسخه ایمیدرو برای توسعه این است که سرمایه گذاری حاصل از سود شرکت‌ها را به توسعه و اشتغالزایی در نقاط محروم هدایت کند.
 طرح‌های توسعه مس
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: امروز در مجتمع مس خاتون آباد چهار هزار میلیارد تومان طرح افتتاح شد که جنبه زیست محیطی و اقتصادی دارند.
غریب پور ادامه داد: همکاران ما در شرکت ملی مس، طی پنج ماه با اتکا به توان داخلی این طرح‌ها را در مدار تولید قرار دادند که 40 درصد تجهیزات آن بومی سازی شده است. وی گفت: از این طرح‌ها می‌توان به عنوان نمونه موفق بومی سازی نام برد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رویکردهای توسعه‌ای سازمان ایمیدرو در جهش تولید، گفت: با توجه به پایش های منظم در این سازمان، در زیر مجموعه‌های ایمیدرو با سرعت و کیفیت مطلوب اقدام به راه اندازی طرح‌ها می‌کنیم.
غریب پور معاون وزارت صمت هم گفت: در ایران رقم ذخایر معدنی 26 میلیارد دلار است واین حاکی از این است که 25 درصد سهم صادرات غیرنفتی ما در بخش معادن است وسهم صنایع معدنی ما اکنون به عنوان سومین شرکت بازار سرمایه است.
  وی افزود: اکنون 5200 میلیارد تومان در گل گهر افزایش سرمایه خواهیم داشت و مس کرمان هم افزایش خواهد داشت و مس قابلیت دو میلیارد یوروسرمایه گذاری در کشور را دارد.
 به گفته غریب پور معاون وزیر صمت امروز در مس 4 هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح می‌شود که دو جنبه زیست محیطی و اقتصادی دارد از 80 هزارتن به 120 هزار تن تولیدش افزایش دارد و ضمن کاهش مصرف گازوئیل، کاهش آلودگی را در پی دارد.
 رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: در این پروژه 40 درصد بومی سازی شده و کار با سرعت و کیفیت مطلوبی اجرا شده است وامروز 252 میلیون یورو به بهره برداری می‌رسد.

4 طرحی که فرمان رئیس جمهور و با حضور خداداد غریب پور افتتاح شدند
ذوب خاتون آباد؛ طرح نخست
این پروژه ها با حضور دکتر خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو افتتاح شد. نخستین طرح، توسعه ذوب مس خاتون‌آباد بود. این طرح منجر به افزایش ۵۰ درصدی تولید مس آندی می شود و میزان تولید آند این مجتمع را از ۸۰ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن ارتقا می دهد.
این پروژه در اوج تحریم ها و با تکیه بر توان داخلی ظرف مدت پنج ماه به بهره برداری رسید. طرح فوق باعث شد تا برای نخستین بار ظرفیت ذوب کشور به ۴۰۰ هزار تن برسد.
اشتغالزایی این طرح ۱۲۰ نفر و سرمایه گذاری ارزی و ریالی آن به ترتیب ۱۱۸ میلیون دلار و ۱۱۱۰ میلیارد ریال است. به گفته غریب پور، این اقدام، گامی در جهت «جهش تولید» است.
پیش از این کارخانه ذوب خاتون آباد از تکنولوژی نسل های قدیم کوره ذوب فلش بهره می برد که دارای محدودیت های تکنیکی متعددی بود.
هدف از راه اندازی طرح فوق، رفع ضعف های اشاره شده با به روز کردن تکنولوژی بود که هم زمان افزایش ظرفیت ۵۰ درصدی در دستور کار شرکت ملی مس قرار گرفت.
کارخانه اسید سولفوریک؛ طرح دوم
همچنین کارخانه اسید‌سولفوریک خاتون‌آباد با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن اسیدسولفوریک در سال، از دیگر طرح های شرکت ملی مس است که با ظرفیت روزانه ۴۴۰ تن، در مدار تولید قرار گرفت. شروع عملیات اجرایی این طرح، سال ۹۰ بوده است.
در این طرح ۷۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته است. کارخانه اسید خاتون‌آباد ظرفیت جدید تولید اسید کشور و در راستای حل مسایل آلودگی‌های زیست محیطی و حرکت به سمت صنعت سبز در منطقه خاتون‌آباد است.
کارخانه اکسیژن و انبار کنسانتره؛ طرح سوم
بنابر این گزارش، علاوه بر این دو طرح، کارخانه اکسیژن و انبار کنسانتره خاتون آباد نیز به بهره برداری رسید. کارخانه تولید اکسیژن خاتون آباد با ظرفیت ۷۵۰ تن در روز از دیگر طرح هایی بود که امروز با فرمان رئیس دولت دوازدهم افتتاح شد.
سرمایه گذاری ریالی این طرح ۱۹۲ میلیارد ریال و ارزی آن ۳۱ میلیون یورو است. کارخانه ذوب خاتون آباد یکی از پروژه های طرح توسعه ذوب مس خاتون آباد است که به منظور تامین اکسیژن مورد نیاز فرآیند غنی سازی هوای جدید کوره فلش و همچنین غنی سازی هوای مورد نیاز کوره های کنورتر طراحی و اجرا شده است.
طرح چهارم؛ انبار کنسانتره مس
همچنین در آیین افتتاح طرح های توسعه شرکت ملی مس در مجتمع خاتون آباد، طرح انبار کنسانتره نیز افتتاح شد.
این انبار ۶۰ هزار تنی با هدف ایجاد ظرفیت انبارش ۵۰ هزار تن کنسانتره مس، ۵ هزار تن سیلیکا فالکس، ۵ هزار تن کنسانتره سرباره و ۲۶ تن مواد سرد بازگشتی احداث شده است.
سرمایه گذاری صورت گرفته در این طرح ۱۵۸ میلیارد ریال است و سرمایه گذاری ارزی آن به سه میلیون یورو می رسد. بنابر این گزارش، طرح های فوق، زمینه اشتغال‌ ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم را ایجاد کرده است.
 
سخنان رئیس جمهور بعد از شنیدن صحبت‌های مسئولان و خداداد غریب پور
حسن روحانی در این مراسم با اشاره به افتتاح ۴ طرح بزرگ در استان کرمان تصریح کرد: در بخش فلزات، فولاد، مس و آلومینیوم در کشورمان هم نیاز‌های داخلی تامین و هم موجب صادرات می‌شوند.
رئیس جمهور به آمار ارائه شده از سوی استاندار کرمان اشاره کرد و افزود: استاندار کرمان آمار بسیار خوبی ارائه کردند؛ در سال قبل به ارزش ۲۶ هزار میلیارد تومان طرح در استان کرمان در بخش معادن و صنایع معدنی افتتاح شد و نوید دادند که مجموعا تا پایان امسال حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان طرح به افتتاح خواهد رسید.
روحانی ادامه داد: این بدان معنی است که افتتاح‌های فراوان دیگری نیز در استان کرمان تا پایان سال پیش روی ماست، این تحولی بزرگ و پاسخ قاطع کارگران، مهندسان، مسئولان و مدیران ما به استکبار جهانی است که علیرغم همه فشار‌ها و توطئه‌ها ما کشورمان را پیش می‌بریم و طرح‌های مان را تکمیل و به افتتاح می‌رسانیم، برای جوانان اشتغال درست و بازار صادراتمان را نیز پررونق می‌کنیم.
رئیس جمهور با اشاره به خبر خوش استاندار کرمان در حوزه کشاورزی این استان، گفت: برخی محصولات مانند پسته، خرما و گردو بیشترین محصول را در استان کرمان داشته است و حتی استاندار گله داشتند که در جنوب کرمان محصولات فراوانی به بار نشسته است، اما به دلیل بیماری کرونا و مشکلات نقل و انتقال و صادرات باید برای این محصولات فراوان که به همت کشاورزان عزیز ما به دست آمده است، فکری کرد تا به قیمتی که برای آن‌ها صرفه داشته باشد این محصولات را بفروشند.
 
روحانی افزود: امشب یا فردا با وزیر جهاد کشاورزی تلفنی صحبت و در دولت نیز این موضوع را مطرح می‌کنم تا مشکل حل شود.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یک استان سرزنده مثل کرمان امروز در بخش‌های مختلف هم تولیدکننده و هم صادرکننده است و این در حالیست که استان پرافتخاری برای ماست.
آقای روحانی یادآور شد: سردارانی بزرگ و شخصیت‌های والامقامی از کشور و مردم ما حفاظت کردند؛ یک نمونه بسیار والا شهید سلیمانی بود که ما دیدیم چه افتخار بزرگی برای ما، منطقه و مسلمانان آفرید، خداوند در این ایام روح او را در جوار روح امام حسن مجتبی (ع) قرار دهد.
 برای مقابله با تحریم، راهی جز افزایش تولید نداریم 
روحانی در ادامه سخنانش در مراسم افتتاح طرح‌های ملی صنعت مس در استان کرمان با اشاره به سال جهش تولید گفت: معنی جهش تولید این است که میزان تولید ما در سال های پیش هر قدر بوده است امسال باید حرکت بیشتر و سریعتری باشیم.
وی افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب امسال بیش از سال های گذشته بر این مسئله تاکید دارد به این علت است که با توجه به شرایط تحریم و همه گیری کرونا برای این که کشورمان پیش برود، نیازهای مردم تامین شود و به اهداف صادرات برسیم راهی جز گسترش تولید نداریم. رئیس جمهور جهش تولید را برای اشتغال زایی نیز لازم و بسیار مهم دانست.
روحانی همچنین معادن را یکی از سرمایه های بزرگ دولت برای جهش تولید دانست و افزود: بهره برداری از برخی معادن مانند معادن شن و ماسه آسان است که برای بهره برداری از آن باید یک مجوز داده شود و برخی معادن مانند معادن گچ و آهک نیز پیچیدگی زیادی ندارد و بخش خصوصی نیز به خوبی از عهده بهره برداری از آن بر می آید و محصولش را به مردم ارایه می کند.
رئیس جمهور گفت: اما برخی معادن هست که نیاز به سرمایه گذاری بیشتر دارد و دولت باید برای اکتشاف و تعیین عمق بهره برداری از آن کمک کند؛ خوشحال شدم که در بخش مینو معادنی در اعماق وجود دارد که کشف می شود.
روحانی افزود: ما در بخش معادن خیلی در عمق وارد نشده ایم البته اگر نفت و گاز را معدن ویژه محسوب کنیم در این عرصه به اعماق زیاد وارد شده ایم.
رئیس جمهور گفت: جایی که معدن بزرگ با معیار خوب است باید به عمق برویم و از آن بهره برداری کنیم.
وی افزود: خوشحالم که میزان اکتشاف معادن در دولت یازدهم و دوازدهم چندین برابر اکتشاف در تاریخ ایران بوده است.
آقای روحانی همچنین با اشاره به نیاز استان کرمان به آب برای بخش های صنعت و کشاورزی بر انتقال آب از مناطق جنوبی به استان تاکید کرد.
 باید ساز و کار عرضه معادن در بورس فراهم شود 
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید عرصه‌هایی که به آن‌ها فکر نشده هم در بورس عرضه شود گفت: معادن و زمین از جمله این عرصه هاست که می‌تواند در بورس ارائه شود. 
روحانی با تاکید بر اینکه آزادسازی پهنه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: باید کاری کنیم که معادن اکتشاف شده به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد؛ شرکت ها، تعاونی‌ها و بخش خصوصی می‌توانند به این عرصه وارد شوند و یا می‌توانیم آن‌ها را تبدیل به سهام کنیم و دولت بخش بزرگ سهام را به مردم واگذار کند.
رئیس جمهور ادامه داد: درباره ایمیدرو هم من توصیه کردم که سهامش در بورس به مردم واگذار شود؛ چرا که بورس ما استعداد بسیار زیادی دارد. آنچه امروز در بورس تهران مشاهده می‌کنیم می‌توانیم به چندین برابر تبدیلش کنیم. 
وی با تاکید بر اینکه بورس زنده با عرضه سهام جدید شکل می‌گیرد گفت: گاهی داخل بورس سهامی وجود دارد و بین افراد نقل و انتقال می‌شود و در داخل بورس گردش صورت می‌گیرد، این خوب است، اما زنده ماندن بورس منوط به این است که سهام جدید وارد بورس کنیم. 
روحانی ادامه داد: امسال دو سه قدم خوب در این زمینه برداشته شد. سهام عدالت هم در بورس عرضه می‌شود؛ آن‌ها که مایل هستند می‌توانند بفروشند و اگر مایل نبودند می‌توانند سهام را نگه دارند. 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه اکثریت سهام عدالت متعلق به شرکت‌های سودده است اظهار داشت: این سهام بسیار ارزشمند است و براحتی در بازار فروش خواهد رفت. 
وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در صدا و سیما برای اطلاع رسانی درباره سهام عدالت گفت: البته توضیحات به گونه‌ای بوده است که مردم با دفتر ما تماس می‌گیرند و درباره سهام عدالت توضیح می‌خواهند. 
روحانی تصریح کرد: باید به مردم گفته شود که اگر می‌خواهند سهام را نگه دارند با ساز و کاری مثل پیامک اطلاع دهند و اگر نمی‌خواهند می‌توانند با یک پیامک و یا مراجعه به سایت و سامانه بگویند می‌خواهیم بفروشیم.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به راه‌های فراوانی که مردم می‌توانند از آن طریق سهامشان را بفروشند گفت: در شرایط سخت تحریم، کرونا و در شرایطی که بسیاری از مشاغل بطور کامل تعطیل شده و بسیاری از مراکز ورزشی، تفریحی و گردشگری تعطیل شده است آن‌ها که صدمه مالی دیده اند می‌توانند سهام عدالت را بفروشند و استفاده کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما به برخی از عرصه‌ها برای آنکه در بورس عرضه شوند فکر نکرده ایم افزود: مثلاَ هیچ وقت فروش زمین را در بورس نیاوردیم؛ زمین‌های بزرگی وجود دارد که یا دولت در اختیار دارد و یا نیرو‌های مسلح در حالیکه ممکن است تنها به نصف آن نیاز باشد و نصف دیگر آن می‌تواند در بورس عرضه شود.
 
روحانی ادامه داد: درباره معادن هم به همین صورت است؛ ما معادن بسیاری در کشور داریم که باید قیمت گذاری و در بورس وارد شود و به صورت شفاف بتوانیم علاوه بر سهام، خود معادن را هم در بورس عرضه کنیم این می‌تواند تحول بزرگی باشد.
رئیس جمهور معادن را یکی از سرمایه‌های بزرگ دولت خواند و گفت: ما باید این پهنه‌ها را آزاد کنیم؛ برخی از این پهنه‌ها مورد اختلاف محیط زیست و معادن است یعنی محیط زیست می‌گوید این قسمت نباید دست بخورد، اما معادن می‌گوید من اینجا ۴ معدن مهم دارم؛ این وظیفه من و شورای عالی محیط زیست است که اختلافات را حل کنیم.
روحانی همچنین تاکید کرد: اگر فناوری پیشرفته باشد به زمین آسیب نمی‌زند؛ طرح‌هایی که امروز افتتاح شد یکی از نکات برجسته اش از نظر زیست محیطی بود که مشکل گرد و غبار مس را که در فضای بیرون منتشر می‌شد و آنجا را آلوده می‌کرد حل کرده است.
 دولت قصد دارد معادن کوچک و متوسط را در بورس قرار دهد 
روحانی در مراسم افتتاح طرح توسعه ذوب مس خاتون آباد در استان کرمان که امروز به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد تصریح کرد: بورس باید زمینه‌ای آماده کند تا دولت بتواند زمین‌های بزرگی که دارد و نیز معادن کوچک و متوسطی که خصوصیات آن‌ها مشخص است، در بورس قرار دهد.
وی افزود: بورس قبول کند که این‌ها وارد بورس شوند و مردم معادن و یا سهامی از معادن را بخرند و این باعث می‌شود که هم بورس گشایش پیدا می‌کند و هم معادن کوچک و متوسط شروع به کار می‌کنند.
رئیس جمهور اضافه کرد: در قدیم بحث‌هایی بود که اگر کسی در شرکت‌های معدنی پهنه‌ای دارد و یا جایی را در اختیار می‌گیرد، آنجا به اسم او می‌ماند که هیچ استفاده و بهره برداری از آن صورت نمی‌گیرد، همه این مسائل برداشته خواهد شد.
روحانی همچنین با اشاره به ارتقای محصولات ذوب مس خاتون آباد از ۸۰ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن با استفاده از فناوری جدید ابراز امیدواری کرد توسعه این طرح به رشد اقتصادی استان کرمان و کشور کمک کند.
 
 پهنه‌های معادن باید آزاد شوند 
رئیس جمهور گفت: ممکن است تعدادی از معادن در دست بعضی افراد باشند که بعد از گذشت مدت‌ها هنوز شرایط استفاده بهینه از آن‌ها را پیدا نکرده اند این معادن باید آزاد شوند تا با راه اندازی آن‌ها بتوان اشتغال را در آن مناطق افزایش داد.
روحانی در ادامه تصریح کرد: نباید فراموش کرد که تعداد زیادی از معادن ما در حال حاضر در اختیار بعضی افراد و خانواده هاست که هنوز شرایط استفاده بهینه از آن را پیدا نکرده اند در حالی که اگر پهنه‌های این معادن از آن‌ها گرفته شود و در دست افراد کار بلد قرار گیرد قطعا می‌تواند اشتغال بزرگی برای کشور ایجاد کند.
وی افزود: مشکل جدی دیگری که ما در حوزه معادن داریم خام فروشی محصولات است چرا که اگر ما بتوانیم محصولی را به جایی برسانیم که در لحظه فروش دقیقا به دست مصرف کننده نهایی برسد در واقع توانسته ایم جلوی خام فروشی را به صورت کامل بگیریم نه این که سنگ آهن را به میلگرد تبدیل کنیم و بعد میلگرد را به اسم محصول نهایی به فروش برسانیم. 
روحانی ادامه داد: مثال دیگر سنگ‌های ساختمانی است که دیگر بر کسی پوشیده نیست که این سنگ‌ها از ما به صورت خام خریداری و در کشور‌های دیگر برش و صیقل داده می‌شود و ما دوباره سنگ‌های خودمان را با قیمت ده برابری از آن کشور‌ها برای مصرف خریداری می‌کنیم.
رییس جمهور افزود: این درحالی است که ما معادن سنگ بسیاری در کشور داریم و این معادن باید از ابتدا سنگ خود را به سفارش ساختمان در داخل کشور در اندازه‌های لازم برش بدهند نه این که ما سنگ خود را خام بفروشیم و بعد در برش‌های بزرگ آن را خریداری کنیم و بعد دوباره آن را برش بزنیم که در این میان مقداری از سنگ از بین برود چرا که ما خود امکان گرفتن سفارش مستقیم از ساختمان را در معادن نداریم و این مشکلی است که باید حتما برطرف شود.
وی گفت: البته برطرف شدن این مشکلات تنها به کمک بخش خصوصی انجام پذیر است چرا که بخش خصوصی مثل بخش دولتی نیست که صبح ساعت ۸ سرکار بیاید و ساعت ۲ هم به منزل برگردد، بخش خصوصی ساعت ۵ صبح پیگیر کار خود است و ممکن است تا ۱۲ شب هم از کار کردن دست برندارد که این نشان چابک بودن بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی است به همین دلیل ما نیز باید این گونه فعالیت‌ها را در دستان چابک بخش خصوصی قرار دهیم تا هرچه زودتر به نتیجه برسد.
 
امسال انقلاب معدنی خواهیم داشت
وزیر صمت: امسال در حوزه معدن ۵ برنامه مهم داریم که به یک انقلاب معدنی خواهد انجامید.
رضا رحمانی در مراسم افتتاح طرح‌های معدنی با حضور رئیس جمهور در تشریح جزئیات این برنامه‌ها گفت: محور توسعه معادن کشور ۵ زیر مجموعه دارد که شامل اجرای نقشه راه معدن، نوسازی و تجهیز معادن، ساخت داخل، فعال سازی معادن کوچک و اکتشاف خواهد بود.
وی با اشاره به این که امروز چند طرح در حوزه مس افتتاح خواهد شد و بزودی طرح‌های بزرگی با اشتغال بالای ۱۰ هزار نفر در حوزه فولاد نیز افتتاح خواهد شد، گفت: توسعه معادن زمان بر است با این حال سال گذشته اکتشافات بسیار خوبی در کشور انجام شده و کشفیات ما به اندازه کل اکتشاف کشور از ابتدا تاکنون بوده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که امسال و سال آینده معدن به جایگاه واقعی خود نزدیک خواهد شد، افزود: هم اکنون کشور ما ۶۸ نوع ماده معدنی دارد و جزو ۱۰ کشور معدنی دنیا محسوب می‌شود.
رحمانی گفت: ظرفیت‌های موجود معدنی کشور ما را بر آن داشته تا ضمن بهره گیری از امکانات معدنی نسبت به توسعه صنایع معدنی نیز اقدام کنیم به گونه‌ای که امروز به یکی از کشور‌های صاحب نام در این عرصه تبدیل شده ایم.
وی افزود: هم اکنون بسیاری از دانش‌های فنی مورد نیاز در اکتشاف و توسعه معادن و صنایع فلزی را کسب کرده و بومی سازی کرده ایم تا آنجا که از یک وارد کننده به صادر کننده تبدیل شده ایم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که سال گذشته ۴۷۰ میلیون تن ماده معدنی در کشور استخراج شده است، گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده امسال این رقم به بالای ۵۰۰ میلیون تن خواهد رسید.
رحمانی با بیان این که حدود ۳۵ درصد استخراج حوزه معدن در سال گذشته به حوزه فلزات اختصاص داشته، افزود: اگرچه در سال‌های گذشته به دلیل رکورد مسکن و کاهش تقاضای این بخش برای مواد معدنی ما باید با کاهش مواجه می‌شدیم، اما به خاطر رشد استخراج فلزات در مجموع صنایع معدنی ما با رشد مواجه شده است.
وی با بیان این که سال گذشته در زمینه صادرات اقدامات خوبی انجام شده و بخش معدن نیاز ارزی خود و دیگر بخش‌ها را تأمین کرده است، گفت: سال گذشته در قالب اجرای برنامه تهاتر که برای اولین بار اجرا شد نه تنها نیاز ارزی صنایع معدنی را تأمین کردیم بلکه از ارز حاصل از صادرات این بخش به بخش‌های دیگر نظیر صنایع خودرو، لوازم خانگی و ... نیز کمک شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که هم اکنون در ساخت داخل آب دیده شده ایم و در اداره صنایع معدنی مشکل لاینحلی نداریم، افزود: اگرچه صنایع معدنی ما جزو اولین صنایع مورد تحریم بودند، اما تاکنون در این صنایع به ویژه در بخش فولاد، مس و آلومینیم مشکل خاصی نداشته ایم.
رحمانی به اکتشافات جدید نیز اشاره کرد و گفت: با این اکتشافات ذخایر مس کشور ۳ برابر شده و علاوه بر استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی که از قبل کانون مس کشور بودند امسال در ۵ استان دیگر نظیر سیستان و بلوچستان، خراسان، اردبیل و یزد نیز ذخایر جدید کشف شده است.
وی با بیان این که کشف ذخایر مس در استانی همچون استان سیستان و بلوچستان یک نوید برای آینده محسوب می‌شود، افزود: با اقدامات انجام شده بهره برداران معادن را ملزم کرده ایم تا در جذب نیرو از نیرو‌های بومی منطقه استفاده کنند و در تأمین مواد و تجهیزات حتی الامکان از ظرفیت‌های استان استفاده کنند تا با این کار معادن را با همسایگان معادن آشتی دهیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: امسال ذخایر سنگ آهن کشور نیز حداقل ۲ برابر شده است.
رحمانی در پاسخ به سوال رئیس جمهور مبنی بر این که اکتشافات اخیر سطحی بوده یا اکتشاف در اعماق نیز بوده است، گفت: بیشتر این اکتشافات سطحی بوده است، اما اکتشاف در اعماق نیز آغاز شده است و این نوع اکتشاف نیازمند تجهیزاتی است که در حال فراهم کردن آن هستیم و اگر اکتشاف در عمق انجام دهیم قطعاً این ذخایر بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به ظرفیت و تولید صنایع معدنی کشور افزود: در سال‌های اخیر سرمایه گذاری خوبی در فولاد، آلومینیوم و مس انجام شده است و هم اکنون ظرفیت مس کشور ۳ برابر مصرف داخلی است و ۲ برابر نیاز داخلی تولید می‌کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص معادن روی هم گفت: در زمینه روی ما ۸ برابر نیاز داخلی ظرفیت داریم که ۴ برابر این نیاز را تولید می‌کنیم.
رحمانی به مسئله خام فروشی مواد معدنی نیز اشاره کرد و افزود: در ۷ سال گذشته روند صادرات مواد خام معدنی نزولی بوده است و ما با وضع مقررات مناسب و همچنین تکمیل زنجیره تولید تلاش کرده ایم تا از خام فروشی جلوگیری شود.
وی با بیان این که از سال ۸۴ تا ۹۴ بیست تا ۳۳ میلیون تن سنگ آهن به صورت خام صادر می‌کرده ایم، گفت: این رقم در سال گذشته به ۶ میلیون تن کاهش پیدا کرده که عملاً نشان می‌دهد جلوی خام فروشی گرفته شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که سال گذشته از نظر صادرات مواد معدنی رکورد زده ایم، افزود: سال گذشته علیرغم همه مشکلات و وجود تحریم‌ها ۹ میلیارد دلار مواد معدنی از کشور صادر شده است.
رحمانی یکی دیگر از محور‌های توسعه صنایع معدنی کشور را فعال سازی صنایع کوچک عنوان کرد و گفت: اخیراً به صاحبان صنایع کوچک پیشنهاد داده ایم که در صورت فعال کردن این معادن مواد استخراج شده آن‌ها را به صورت طولانی مدت و به قیمت روز خریداری خواهیم کرد.
وی در مورد واگذاری پهنه‌های جدید و همچنین ورود برخی معادن به بورس نیز افزود: در این زمینه مذاکرات خوبی با وزارت اقتصاد در حال انجام است تا بتوانیم برخی معادن را در قالب یک هلدینگ وارد بورس کنیم که جزئیات آن در هفته‌های آتی اعلام خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

رمضانی
Iran, Islamic Republic of
دست در دست هم دارند و خوشحالی ها برای مردم نون و آب نمیشود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
میگن شاهدت کیه میگه. حالا حکایت ایناست
خدمت
Iran, Islamic Republic of
با آرزوی سلامتی و موفقیت های پر خیر و برکت برای شما و خانواده عزیزتون سردار خدمت و شجاعت دکتر غریب پور عزیز🌷
سیدامیدموسوی اصل
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر شرف و غیرت و تعصب و مرام و معرفت دکتر غریب پور بزرگ مردی با اصالت اصیل از قوم لر انسانی ارزشمند پرتلاش سخت کوش بی نظیر در کار مدیر نمونه الگو و افتخاری برای جوانان این مرز و بوم ..
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
فایل های مرتبط
1