تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۰۳:۰۹
کد مطلب : ۵۰۴۷۰۶
یادداشت ارسالی؛

تحلیل و بررسی کارنامه آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد؛ نقدی که باید منصفانه باشد

۲۵
۵
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
تحلیل و بررسی کارنامه آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد؛ نقدی که باید منصفانه باشد
کبنا ؛یادداشت ارسالی - بعد از انتشار مطالبی در پایگاه خبری کبنا نیوز، در خصوص افت تحصیلی و معدل نمرات نهایی دانش‌آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد، متن زیر در جوابیه برای این پایگاه خبری ارسال شده است که در ادامه آن را می‌خوانید.
در پی انتشار گسترده سخنان منتسب به آقای غلامرضا تاج‌گردون درباره عملکرد آموزشی استان، آنچه در فضای رسانه‌ای شاهد هستیم، تحریف واقعیت‌ها و جهت‌دهی غیرمنصفانه افکار عمومی است. این نوشتار در پی روشن‌سازی حقایق بر اساس داده‌های رسمی و بدون جهت‌گیری سیاسی است.
 تحول ملی؛ عاملی که عامدانه نادیده گرفته می‌شود.
از سال ۱۴۰۲، آموزش‌وپرورش کشور شاهد تحولی بنیادین در نظام ارزشیابی بوده است. بر اساس اعلام رسمی مرکز سنجش و کیفیت‌سنجی آموزش‌وپرورش، تغییرات اساسی زیر صورت‌گرفته است:
۱ - تحول در طراحی سؤالات از حافظه محوری به سؤالات مفهومی و سنجش درک عمقی
۲- اجرای سیستم تصحیح الکترونیکی با نظارت چندمرحله‌ای و حذف کامل دخالت‌های محلی
۳- استقرار نظام تصحیح برون‌استانی برای تضمین عدالت آموزشی 
این تغییرات به حدی اساسی بود که مسئولان ارشد آموزش‌وپرورش، مقایسه نتایج قبل و بعدازاین تحول را فاقد اعتبار علمی دانسته‌اند. برای پی‌بردن و درک بهتر این موضوع به سخنان آقای زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش‌وپرورش کشور در تاریخ ۳ دی ۱۴۰۲ استناد می‌کنیم: «رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش تأکید کرد: قیاس آزمون خرداد ۱۴۰۲ با آزمون‌های سال‌های قبل قیاس مع‌الفارق است چرا که این آزمون‌ها با یکدیگر هم وزن نبودند و در آزمون خرداد ۱۴۰۲ هدف اصلی آموزش‌وپرورش تغییر رویکرد بود. در اجرا و تصحیح نیز برای اینکه کوچک‌ترین خطایی انجام نگیرد، دو بار تصحیح الکترونیکی رقم خورد که برای استانداردسازی کامل این اقدام انجام شده است.»
 دستاوردهای آموزشی؛ واقعیت‌هایی که تحریف می‌شوند
درحالی‌که برخی رسانه‌ها با تمرکز بر داده‌های سال ۱۴۰۲ در پی تخریب مدیریت قبلی آموزش‌وپرورش استان هستند، آمار رسمی از رشد قابل‌توجه در سال ۱۴۰۳ حکایت دارد:
میانگین معدل کل نهایی سه‌پایه استان از ۸.۰۱ در سال ۱۴۰۲ به ۸.۵۹ در سال ۱۴۰۳ رسید که نشان‌دهنده رشد ۰.۵۸ نمره‌ای است. این رشد نه‌تنها از هدف تعیین شده در برنامه هفتم توسعه بالاتر است که بیان می‌کند: «هر استان موظف است سالانه به طور میانگین پنج دهم نمره (۰.۵) در معدل نهایی نسبت به سال قبل افزایش پیدا کند»، بلکه در برخی رشته‌ها نیز افزایش بسیار چشمگیر بوده است:
رشته تجربی دوازدهم با رشد ۰.۶۸ نمره‌ای از ۹.۳۸ به ۱۰.۰۶ رسید.
رشته ریاضی دوازدهم با رشد قابل‌توجه ۱.۱۲ نمره‌ای از ۷.۶۸ به ۸.۸۰ ارتقا یافت.
رشته علوم‌انسانی دوازدهم با رشد ۰.۴۲ نمره‌ای از ۶.۹۴ به ۷.۳۶ رسید.
رشته علوم و معارف اسلامی دوازدهم نیز با رشد چشمگیر ۱.۳ نمره‌ای از ۹.۸۸ به ۱۱.۱۸ ارتقا یافت.
 درخواست شفافیت؛ ضرورت انتشار نتایج ۱۴۰۴
هم اکنون از تمامی رسانه‌های استان درخواست می‌شود که هم صدا از وزارت آموزش‌وپرورش خواستار انتشار رسمی نمرات ۱۴۰۴ شوند. بر اساس گمانه‌زنی‌ها و اخبار غیررسمی، میانگین معدل استان در این سال به حدود ۷.۵ رسیده که در صورت صحت، نشان از سقوطی غیرقابل‌باور دارد. این درخواست نه‌تنها حق مسلم مردم استان است، بلکه می‌تواند به شفافیت هر چه بیشتر عملکرد آموزشی بینجامد.
 بازی با کلمات یا دغدغه واقعی؟
و اما با بررسی دقیق سخنان آقای تاج‌گردون و تحلیل واکنش‌های رسانه‌ای، چند پرسش اساسی مطرح می‌شود:
۱- آیا مخاطب اصلی این نقدها مدیریت قبلی آموزش‌وپرورش است؟
۲- آیا منطقی است که نقدهای کلی درباره وضعیت آموزشی، تنها به یک دوره مدیریتی خاص نسبت داده شود؟
۳- موضوع بی‌اطلاعی وزیر آموزش‌وپرورش از نام مدیرکل استان آیا صرفاً برای نقد مدیریت گذشته آموزش‌وپرورش بیان شده است؟ با فرض اینکه هدف ایشان نقد مدیریت گذشته بوده است، پس دیگر چه نیازی برای اشاره به موضوع بی‌اطلاعی وزیر از نام مدیرکل فعلی آموزش‌وپرورش استان وجود دارد؟
۴- اگر هدف آقای تاج‌گردون صرفاً نقد مدیریت گذشته آموزش‌وپرورش بود، آیا در سال‌های گذشته نمی‌توانستند این نقد را بیان کنند؟ کمااینکه این نقد را قبلاً هم انجام داده‌اند و حال با پایان ارزشیابی نتایج امتحانات نهایی ۱۴۰۴ و گمانه‌زنی راجع به افت شدید معدل نسبت به سال‌های گذشته دیگر چه لزومی به‌نقد مدیریت گذشته وجود دارد وقتی افت موجود حاصل عملکرد مدیریت فعلی است؟
۵- با شناختی که از آقای تاج‌گردون به‌عنوان سیاست‌مداری آگاه وجود دارد، آیا می‌توان پذیرفت که ایشان واقعاً از معدل ۱۴۰۴ بی‌اطلاع هستند و موارد مطروحه را صرفاً برای نقد مدیریت گذشته بیان کرده‌اند؟
 قضاوتی تاریخی در شرایط غیر قابل قیاس
اگر به دنبال قضاوتی منصفانه هستیم، باید بپذیریم که:
۱- شرایط سال ۱۴۰۲ با سال‌های قبل کاملاً متفاوت بود
۲- آموزش مجازی سه‌ساله متأثر از کرونا تمام استان‌ها را تحت‌تأثیر قرارداد.
۳- روند بهبود و اصلاح از سال ۱۴۰۳ آغاز شده است.
 تحریف رسانه‌ای؛ بازی با افکار عمومی
باید گفت برخی رسانه‌های استان با بی‌اعتنایی به تغییرات ساختاری ملی و تأثیرات گسترده دوران کرونا، و با تمرکز انتخابی بر داده‌های سال ۱۴۰۲، در پی ایجاد تصویری مخدوش از عملکرد مدیریت گذشته آموزش‌وپرورش استان هستند.
این رسانه‌ها با نسبت‌دادن نقدهای کلی به مدیریت خاص، نه‌تنها انصاف رسانه‌ای را رعایت نکرده‌اند، بلکه با ایجاد فضای دوقطبی، مانع از وحدت برای بهبود وضعیت آموزشی شده‌اند.
واقعیت این است که نقدهای سازنده همواره قابل‌تقدیر است، اما وقتی پای تحریف واقعیت‌ها و بازی با احساسات مردم به میان می‌آید، باید در برابر آن ایستاد. نقد دلسوزانه درباره وضعیت آموزشی استان زمانی می‌تواند سازنده باشد که:
۱- مبتنی بر واقعیت‌های عینی باشد.
۲- به‌جای تمرکز بر افراد، به راه‌حل‌ها بیندیشد.
۳- تمامی عوامل مؤثر را در نظر بگیرد.
 در پایان از رسانه‌های استان می‌خواهیم با رعایت انصاف و توجه به تمام واقعیت‌ها، به‌جای ایجاد فضای احساسی و سیاسی، به ارتقای کیفیت آموزشی کمک کنند. امروز استان نیازمند وحدت و همدلی برای ساختن آینده‌ای بهتر است، نه ایجاد شکاف و تفرقه در فضای تخریب و نقد غیرمنصفانه.

تحلیل و بررسی کارنامه آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد؛ نقدی که باید منصفانه باشد

تحلیل و بررسی کارنامه آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد؛ نقدی که باید منصفانه باشد

تحلیل و بررسی کارنامه آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد؛ نقدی که باید منصفانه باشد

تحلیل و بررسی کارنامه آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد؛ نقدی که باید منصفانه باشد
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سایت وزارت آموزش پرورش معدل استان زده ۸.۴۱

چطور تیم اقای جمالی آرند زده ۸.۵۹
مدرسه
Iran, Islamic Republic of
ما جمع زیادی از فرهنگیان استان خواهان برکناری فوری راوند از واحد اموراداری آموزش و پرورش استان هستیم
اداره
Iran, Islamic Republic of
آقاراست میگه همه از راوند ناراحتن میگن زود راوندو عوض کنید
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
درخواست فرهنگیان برکناری فوری راونده
شهر
Iran, Islamic Republic of
نظارت امتحانات امسال پایین بود
بعضی از حوزه ها دوربین نداشتند
با این حال میانگین نمره زیر ۸ شد
چیزی شبیه افتضاح
Iran, Islamic Republic of
جمالی جان به جای استغفار چیه نوشتین
برا خودت آمار سازی کردی
مرادی دشتروم
Iran, Islamic Republic of
آقای تاجگردون ب داد آموزش و پرورش برس.. این ها به هیچ چیز رحم نمیکنند
علیپور
Iran, Islamic Republic of
عملکرد ضعیف و تا کارآمد مدیر کل آموزش و پرورش استان باعث دلسردی معلمان وهمه ی قشر فرهنگی شده از شما آقای تا جگردون تقاضامندیم نسبت ب عزل این مدیر اقدام کنید 🙏
ک وب
Iran, Islamic Republic of
مدیر کل همه چیز را رها کرده فقط به فکر نماینده و منطقه خودشه
گچساران تاج
Iran, Islamic Republic of
جناب تاجگردون تو را به او سوگندی که خوردی به داد دستگاه تعلیم و تربیت استان برسید
بوزراحمد
Iran, Islamic Republic of
اخ و بختت خدا یه عقای به اولادتون بده سوگند چی این سوگندها فقط برا بدبختایی مثل تویه
Iran, Islamic Republic of
ایشون خودش باعث و بانی این همه ...
بویراحمد دنا مارگون
Iran, Islamic Republic of
آقای بهرامی آموزش و پرورش استان و شهرستان بویراحمد پاشنه آشیل شماست
باوی
Iran, Islamic Republic of
میر شمال دم کسی ک بخواد از حق ما بخورد را می چیند
Iran, Islamic Republic of
آقایان کوروش دلشاد و عزت خواه هر دو شون عالی و عملکرد خوبی داشتند
صد حیف
Iran, Islamic Republic of
دوره ی قبل آموزش و‌ پرورش خیلی بهتر بی
احمد
Romania
والا چه عرض کنم ، وقتی توی آموزش و پرورش قوم گرایی میشه نتیجش میشه این ......
آقایون جوابگو باشن(..
حسین
Romania
با سلام .
آقای ایوب رضایی مدیر کل آموزش و پرورش، تا بحال چنین سابقه ای استان ما نداشته که آموزش و پرورش به این حد ضعیف باشد ، کاشکی بیشتر به فکر این بچه ها باشید ،
مهسا
Romania
کاشکی آقای ایوب رضایی بیشتر به فکر‌ درس خواندن و معدل دانش آموزان بود،
Iran, Islamic Republic of
باید از مدیران که در دوره ی روشنفکر حضور داشتند و توانمند بودن استفاده کرد
محمدرضا
Romania
از وقتی بهرامی ، آموزش و پرورش رو تغییر داد و فامیل گرایی کرد ، آموزش پرورش یک روز خوش ندید،
عرفان
Romania
آخی سی بویراحمد که آموزش پرورشش هی عقب عقب پیشرفت ایکنه
Iran, Islamic Republic of
ضعف عملکردی آقای رضایی و استفاده از رفقای خود منصب های مدیریتی باعث افت شدید آموزش و همچنین افت شدید اخلاقی در بین فرهنگيان شده است..
از آقای تاجگردون خواهشمندیم برخورد نمایید..
ح
Iran, Islamic Republic of
تحلیل غیر عقلانی و بچه گانه. مگه سایر استان ها هم تصحیح الکترونیک و بقیه موارد را نداشتند چرا آنها خیلی موفق تر و برترند. به وجدان بیاندیش و از توصیفات بی اساس جهت خود شیرینی برای یک مجموعه ی ناکارآمد دفاع نکن
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
تاابتدایی و متوسطه اول مردودی نداریم ،وضع همینه،میگن وقتی درهرصورت قبولیم ،چرا خودمون خسته کنیم?همون زرنگ هاهم بی انگیزه میشن
سد خرسان ۳؛ درام مرگ بلوط و فاجعه زیست‌محیطی در سایه نفوذ کویر

سد خرسان ۳؛ درام مرگ بلوط و فاجعه زیست‌محیطی در سایه نفوذ کویر

 در حالی که مطالعات استراتژیک درباره تبعات انتقال آب کارون بر خوزستان هنوز تهیه نشده ...
انتقاد تند یک رسانه از معاون سازمان ملی استاندارد / چرا حجاب‌تان را رعایت نکردید؟

انتقاد تند یک رسانه از معاون سازمان ملی استاندارد / چرا حجاب‌تان را رعایت نکردید؟

رجانیوز با انتشار تصویری از فرحناز قلاسی معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ...
1