تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۴۷۰۱۸۳
یادداشت ارسالی:

اتفاقات دوگانه عجیب انتخابات در بویراحمد

۴۲
۴
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
اتفاقات دوگانه عجیب انتخابات در بویراحمد
کبنا ؛متأسفانه، در حالی که مردم شهر‌های بزرگ به دنبال تأمین معیشت و فراهم آوردن حداقل‌های زندگی خود هستند و تنها دغدغه‌ای که ندارند دغدغه انتخابات مجلس است، برعکس مردم شهرستان بویراحمد و تابعه تنها دغدغه‌شان انتخابات است و با شتاب هرچه بیشتر به دنبال پشت سر گذاشتن رکورد‌های شگفت‌انگیز انتخاباتی هستند، تا در این زمینه در کشور پیشرو باشند. دو اتفاق جالب توجه در دو ماه گذشته در افق سیاسی بویراحمد رخ داد.
اول:
تغییر مرکز قدرت سیاسی و چانه زدن‌های سیاسی از ولایات مرکز استان (یاسوج) به حوزه پاتاوه.
همچنان که همه می‌دانیم در چند دهه گذشته یک بازی بد از طرف به اصطلاح بعضی بزرگان سیاسی و حتی برخی فرهیختگان آغاز شد، جو تنفر و نفاق بین مردم و تفکیک میان مردم در بویراحمد و با دوگانه دانستن جامعه، خود را از جنس برتر دانستن و منطقه سفلی و مناطق دورأفتاده را بیگانه از خود، که تنها استفاده آن‌ها استفاده ابزاری در ایام انتخابات بوده است. ضمناً رأی آن‌ها مهم بوده نه خود آنان. چنان که همه اذعان دارند در یک بازه ۴ دهه‌ای در حاشیه بودند و نگاهشان به سفلایی‌ها و مناطق محروم صرفاً در ایام انتخابات بود.
باز هم آنچنان که همه می‌دانیم تلقی آنان این بود که چون سفلی نشینان و محروم نشینان از نظر وضعیت مالی نیازمندتر و محرومترند، پس رأی آن‌ها را می‌توان خرید، حتی از طرق رسیدگی به محرومان، پکیج‌های مختلف را به قصد خرید ابزاری فکر و رای و نظر مردم در اختیار نیازمندان قرار می‌دادند و تبلیغات فراوان می‌کردند. همه خوب به خاطر دارند اتفاقات گذشته را!
باری: در چهار سال گذشته اتفاقی افتاد که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، مردم محروم نشین با اعتماد به نفس و وحدت و اتحاد و همدلی خود، برگی زرین در تاریخ سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد آفریدند و با پرچمداری فرزند خودشان (مهدی روشنفکر) توانستند یک بار برای همیشه از زیر بار تهمت‌ها، تحقیر‌ها و توهین‌ها ر‌ها شوند.
لذا اکنون اگر می‌بینیم پاتاوه مرکز ثقل سیاسی بویراحمد شده است، مرهون همین همت والای مردم ر‌ها شده از بار کم‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها بوده است.
به روشنی همه می‌بینند که فرزندان بویراحمد در این دوره وحدت و وفاق، به خوبی و با نگاه بویراحمد برای همه بویراحمد، جو سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد را در دست گرفتند. در کجای این ۴۵ سال شاهد چنین اتفاقی بودیم؟ بزرگان و نخبگان به ویژه در مناطق محروم از پاتاوه، لوداب، جلیل، بابکان، لوداب، سادات محمودی، زیلایی، سپیدار، تنگ سرخ، دشتروم، کاکان و همه بویراحمد باید از انشقاق و تفرقه بر حذر باشند و با تکرار حماسه اسفند 98، حماسه ۱۴۰۲ را بیشتر و بهتر بیافرینند.
تا در دوره جدید، نواقص برطرف و ضعف‌ها پوشیده شود. انتظار می‌رود نخبگان و بزرگان و فرهیختگان بویراحمد اجازه دهند تا در یک دوره ۴ ساله به فضل خدا انتظارات بر حق آن‌ها و نقد‌ها و انتقادات محقانه آن‌ها به ثمر نشیند. هرچند با نگاه بی‌غرض به کارنامه یک دوره مهدی روشنفکر می‌بینیم در مقابل سایر رقبا و همکاران مخصوصاً نماینده دائمی کهگیلویه انصافاً در حوزه‌های مختلف کارنامه درخشان و قابل دفاعی دارد. وجود کرونا و تحریم‌های ظالمانه هم در این ۴ ساله جو اقتصادی کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است.
بی شک خروج زود هنگام ریل قطار از پاتاوه به ده برآفتاب آثار زیانباری خواهد داشت. به گونه‌ای که در صورت شکست این جریان وحدت شاید ده‌ها سال طول بکشد تا چنین اتفاقی مجدداً ایجاد شود.
اینکه همه کاندیدا‌ها به دنبال فتح دژ پاتاوه هستند خود گویای این واقعیت است.
دوم: خروج اصلاح‌طلبان از مدار سیاست در بویراحمد به واسطه هجمه اصولگرایان بود.
برخی جریان‌های اصولگرایی که با حضور اصلاح‌طلبان در صحنه سیاسی پیروزی خود را ناممکن می‌دانستند، مثل همیشه با حذف صورت مسأله و حذف برخی از نیروهای جریان اصلاح‌طلبی، در پی این بوده‌اند که پیروزی خود را تضمین کنند.
اینکه پاره‌ای از افراد منتسب به جبهه اصلاح‌طلبی و یا خود اصلاح‌طلب بین، به دنبال وقوع اتفاق عجیبی هستند، امر نادر و مشمیزکننده است. دست دادن بعضی اصلاح طلبان به اصولگرایان برای به دست گرفتن قدرت برای گرفتن دست آن‌ها صرفاً خدمت به خود می‌کنند، یعنی منفعت طلبی و امتیاز گرفتن و منفعت بردن مادی. اما به هیچ وجه اصولگرایانی که چشم دیدن اصلاح طلبان را ندارند اصلاح طلب نخواهند شد، آن هم همزمان هم اصولگرا باشند هم اصلاح طلب چرا که اجتماع ضدین محال است. نتیجتاً این بازی یعنی به خدمت گرفتن چهره‌های منفعت طلب به نام اصلاحطلب، بازی دو سر باخت برای خود اصولگرایان است.
زیرا از یک سو دافعه این خود اصلاح طلب بین‌ها به جاذبه آنان می‌چربد و از دیگر سو اصولگرایان واقعی در مورد اعتقاد این کاندید، به اصول و آرمان‌های جریان دچار شایبه می‌شوند، نشان به آن نشان که شخصیت‌های کهنه کار اصولگرا نسبت به دوره پیشین کم انگیزه‌تر شده‌اند.
اتفاقاً باز شدن جبهه جدید در بویراحمد که موجب وحدت و اتحاد ۹۸ شد مرهون خدمت اصولگرایان در حذف و بی‌اعتنایی به اکثریت اصلاح طلبان است. جایی که رقابت از حوزه تفکر‌اندیشه سیاسی خارج شد و وارد جبهه جدید در اتحاد محروم‌تر‌های بویراحمد شد. نتیجه این خروج اجباری (اصلاح طلبی) رویش جبهه جدیدی بود تا مرزبندی جدید ایجاد شود. آنانی که امروز فریاد می‌زنند که باید از این شیوه قدرت خارج شویم و آن را قبیله‌گرایی و قومیت بازی می‌دانند اتفاقاً نویسنده این سطور این اتفاق را از مصادیق بارز دموکراسی نوین می‌داند. آنجا که اجازه حضور‌اندیشه‌های سیاسی گوناگون داده نمی‌شود، اکثریت افراد ملاک عمل هستند یعنی اکثریت در مقام اجتماع و جغرافیا در پهنه سیاسی، نشان قدرت بیشتر است. در ابتدای تاریخ اسلامی خاستگاه قدرت و مشروعیت قدرت ناشی از فزونی و اکثریت پیرامونی بود تا اکثریت‌اندیشه‌ای.
------------------------
کیانی
فعال سیاسی
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تامرادی با این آدم خوب و باسواد خدایی آد م /ه ایشون اصلا در جمعی صحبت کنه هم غیر منطقی هم کم سواد
Iran, Islamic Republic of

الحمدالله خیلی زود دستش رو شد و همه ایشان را شناختند
Romania
آقاي دكتر كياني شما دانشگاه آزاد رو به ورطه نابودي كشاندي . بويراحمد پيش كش. شما ساعت ١٢ مياي دانشگاه ساعت يك برميگردي. دانشگاه رو نابود كردي حالا دم از بيراحمد واحد ميزني؟
بویراحمد. یکپارچه رای به روشنفکر نه به پرونده سازان
United States
روشنفکر 100هزارطرفدا دارد.
بعضی خیلی خودشان را به زجمت داده اند.
رونمایی از افرادی که تادیروز منفور شما بودند وجایگاهی بین شما نداشتند والان انها را در صف اول می نشانید برای شما مقبولیت نخواهد اورد. ودرمان درد شما نیست
شهسوار
Iran, Islamic Republic of
بدیختی و بیچارگی است
Iran, Islamic Republic of
هر آدمی رفته بلهزار یه مدرک مفتی گرفته وابیه فعال سیاسی
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
اگه جای روشنفکر بودم معروفیت میکردم برای استاندار استان
محمدی
Iran, Islamic Republic of
بنازم دکتر روشنفکر را که این موج جمعیت را به راه انداخت و سیل جمعیت جهت حمایت از ندای وحدت بوجود آمد و این سیل خروشان فرونشان نخواهد شد و صدای وحدت محرومین خواهد ماند.و برنده انتخابات از هم اکنون مشخص است . خداوند یار و یاور محرومین است و مستضعفان وارثین زمین خواهند شد به یاری خداوند.
United States
چچرت پرت

یک نفر نخبه نام ببرید کنار روشنفکر؟
البرتا
United States
متاسفانه روشنفکر بر خلاف تمام شعارهایش عمل کرد

فقط پاکدست بود که پیرمرد پیرزنا همه پاکدست

در دیگر زمینه ها داغوون
محسن
United States
از خدا بترسید
مردم را فریب ندهید

روشنفکر منتظریان بهرامی به درد مجلس نمیخورند
بدون چارچوبند
شفافیت
United States
هر سه پرونده سا هستند


در انتصابا این سه سال

روشنفکر برای رقبا خراب میکرد

رقبا برای نیروها روشنفکر

مگر غلام‌نژاد یادتان رفته چقد برایش پرونده ساختند که رفیق تاجگردون است
United States
از انسانی ابروی دیگران را میریزد انتظاری ندارم
United States
از انسانی ابروی دیگران را میریزد انتظاری ندارم
United States
بخش مرکزی دنا روشنفکر دوم یا سو( به جز توتنده دارشاهی هیچ جایی اول نیست)

بخش مرکزی بویراحمد روشنفکر سوم

بخش پاتاوه و مارگون روشنفکر اول

بخش کبگیان روشنفکر دوم یا سوم

بخش سپیدار روشنفکر سوم

نتیجه با خودتان
United States
تیم کلاکرو روشنفکر ابرو جمع نیکنن
رشاد
United States
آقای روشنفکر بویراحمد سفلی رو دچار چنددستگی وکرده و شده نماینده اعیان و اشراف اینجا . در ضمن ایشان اولین نماینده از سفلی نیست دکتر هدایت خواه با آن دوره طلایی و مرحوم محمودیان هم بودند فرزندان شایسته تر از روشنفکر کم نیستند
لوداب
Iran, Islamic Republic of
نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه
آزموده را دوباره آزمودن خطاست.
اشتباه بزرگ و نابخشودنی انتخاب روشنفکر بود.
کسی که نخبه ها را کنار زد و افراد ضعیف را در پست های کلیدی منصوب کرد.
ندای وحدتی که فقط بوی نفاق و چند دستگی می دهد.
ردای نمایندگی بر تن ایشان خیلی گشاد است.
شعار ما نه به روشنفکر.
United States
روشنفکر انتخابات را خواهر برد اما در سیاست خواهد باخت
احسان
Iran, Islamic Republic of
سالی که نکوست از بهارش پیداست ...
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
درودواقعاهمین طورهمیشه بقیه نماینده هافقط نگاه ابزاری به بویراحمدسفلی داشتن وفقط درزمان انتخابات به یادسفلی میفتن وفقط رای سفلی براشون مهم نه خودمردم بعدانتخاباتم فراموش میشن ولی این بارماخودمون نماینده داریم دکترروشنفکرنماینده ای ازجنس خودمون ودلسوزمردممون
Iran, Islamic Republic of
سلام ..میشه بگی روشنفکر چه نگاهی به بویراحمد سفلی کرده ..اگر من سفلی نشینم چیزی ندیدم .. والا نماینده از بویراحمد بالا باشه اگر کار نکرد برای سفلی میشه بهش انتقاد کرد..اما کی میتونه اسم روشنفکرو بیاره ..
Iran, Islamic Republic of
روشنفکرواقعابویرحمدسفلی رودرکناربویراحمدبالازنده کردوبه مردم زجرکشیده سفلی عزت دادکاش مردم بیشترقدرش بدونن
بهمن
Iran, Islamic Republic of
این اصلاح طلبایی که رفتن سمت منتظریان منفعت طلب هستن هیچ اصلاح طلب شناسنامه داری سمت اینانمیره باابروی اصلاح طلبی تواین استان بازی نکنید
Iran, Islamic Republic of
چه آبکی نوشتی
اعتماد مردم در قالب شعارهای پوپولیستی جلب شد ولی اکنون داد همگان بالاست از
خذف نیروهای شایسته بویراحمد
دو شقه کردن بویراحمد به علیا و سفلی
قبیله نگری و طایفه گزینی
شعارهای بدون پشتوانه عملی
اکثریت این حوزه ناراضی اند اما شما در عبن خود بزرگ بینی ولی در کنه وجود ترس از حذفی که دارد اتفاق می افتد خود را به خواب زده و همچنان تعریف کنان مردم را به دادن فرصت دوباره برای رفع نواقص فرا می خوانید.
اتفاقی که امکان تحقق آن صفر است و تک دوره ای شدن این گروه حتمی است.
در صورتی که می توانستید با آسیب شناسی آنچه رخ داده سعی در ترمیم وضع کنید و مفتخر دوباره اعتماد عموم.
از کرونا بعنوان یک مانع ذکر کرده اید در صورتی که کرونا علیرغم غم بار بودنش برای عموم برای نماینده رحمتی شد تا دو سال اول را نه در جمعی بیاید و نه پاسخی دهد و الا این ندانستن و نتوانستن و روخوانی و اشتباهات فاحش در همان سال اول پاشنه آشیل بدون بازگشت تان می شد.
عزیز
Iran, Islamic Republic of
برادر کیانی خودت را خسته نکن.
Iran, Islamic Republic of
این دوره اکثریت قشر خاکستری از حاج نادر حمایت میکنن
همش هم نتیجه بی عدالتی وظلم وقوم گرایی هست
مردم معتقد هستن حاج نادر توان اداره امور را داره ودرحد توانش با بی عدالتی وتبعیض برخورد می‌کنه
Iran, Islamic Republic of
ببین این داستان روی هم گذاشتی که بگی روشنفکر نیروی توانمند است و...نه خیر برادر کسی که نفاق انداخت شخص آقای روشنفکر میباشد ،درضمن مقایسه میکنی با بقیه استان ها ،آن ها که قومی رای نمیدهند آنها برعکس استان ما دنبال پیشرفت شهر هستن (همانگونه که میبینیم) ولی نمایندگان ما دنبال تغییر مدیران و سرایه داران هستن متاسفانه
سورنا
Canada
اره بخدا من ب شخصه چندوقت پیش بهم پیشنهادشد ک چهارصد میلیون میدیم و یه جلسه تو شهرستان مارگون برگزار کنم اما نتونستم و اصلا ایقد از این سیاست متنفرشدم ....آخه وجدان و غیرت و غرور رو مگه قیمت میزارن ای خداااا 😥آخه لعنتی معلومه تو ک اینهمه هزینه میکنی فردا ک رفتی مجلس مشخصه ک یه بودجه سالم از دستت بیرون نمیاد و میزنی ب تمام حسابایی ک امروز داری خالی میکنی برا یه دو رای بیشتر ...خدایی غیر ازاین است
دشتروم عزیز سلام
Iran, Islamic Republic of
جامعه ای که امثال توفعال مثلا سیاسیشن بهترازاین نمیشه فقط خواستی بگی من هم هستم جمع کن عزیز مردم آگاهند ونیازی به فرافکنی امثال شما نیست این سادات که به نیت شوم ازشان نام بردی هزاران شرف دارند برآفتاب پرستها چون همیشه مسیرشان مشخص بوده وهست پس بهتراست بجای تخریب دیگران خودتان رابا راستی ودرستی معرفی کنید و.......
همشهری
Romania
حاج مهدی ۱۰۰درصد با ۸۰ هزار رای قبول انتخابات ۱۴۰۲ می باشد.
یا مهدی حاج مهدی
ندای وحدت ندای همدلی
با اقتدار ۳۰ هزار اختلاف با نفر دوم
خشه خشه په خوش چشه باز هم خشه
به کوری چشم خوارج
Iran, Islamic Republic of
والا ما هر کاندیدهای که از دورهای قبل میدیدم ۴ سال اول خودشو به اب و اتش میزد که یه کارنامه خوب داشته باشه برای دور بعد که بتونه ۴ سال دوم هم راهی مجلس بشه و بعد کارنامش بسته بشه ...اما ما تو این ۴ سال قبل به غیر از نفاق و دو دستگی چیزی ندیدم به غیر جابه جایی مدیران ...دیگه تمام شد
مجاهدی
Iran, Islamic Republic of
هههههههههه
وحدت !!!
جز تفرقه چیزی از روش نفکر ندیدیم
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
باید به حال شهری گریست که یکی مثل روشنفکر نماینده اش هست .نماینده باید به روز باشد ایشان از ابتدایی ترین امورات هم بی خبر هستند
Iran, Islamic Republic of
باز رو اوردی به قوم گرایی
Romania
.. تو دانشگاه آزاد پژوهش رو نابود كردي. حالا تحليلگر سياسي شدي؟؟؟؟!!!!!
دنا
Iran, Islamic Republic of
کیانی خان !! حواسمان هست که وظیفه خود میدانی که از همشهریت ده اناری دهدشت باید حمایت کنی ، حواسمان هست که پست معاونتی که داری از ظل سایه همشهری دهدشتی ات نصیبت شده و مجبوری که از ترس باختش و به یغما رفتن جایگاهت برایش آواز سر دهی ،
سیاسی جان !!! تواگر در خیمه نملینده قبیله گرایت سینه میزنی دیگه چه هرجی به اصلاح طلبان داری که چه تصمیمی گرفته خواهند گرفت ؟!! عزیز برادر !! این تو بمیری ، توبمیری چهارسال قبیل نیست ، همه بویراحمد واحد دست قبیله گرایان را خواتده اند . تا اسفند ماه بدرود
محمد
Iran, Islamic Republic of
اصلا روشنفکر به درد نماینده مجلس نمی‌خورد ...جم کن بساتت را 😀😀😀😀
رضایی
Iran, Islamic Republic of
درود بر حاج نادر منتظریان
پریا
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر بهرامی
اسماعیل
United States
عرض ادب احترام دارم خدمت همه عزیزان آرزوی همه مردم نماینده قدر وتوانمند است چهار سال گذشته ضعیف ترین نماینده چهل سال گذشته تجربه شده مردم بویراحمد واحد میخواهند طایفه گرایی مردود است تنها کسی که میتواند پایان دهد به این طرز تفکر وشعترش نه به تبعیض وشایسته سالاری حاج نادر منتظریان است مردی توانمند در همه عرصه ها همه باهم ایشان را حمایت نماییم که بوی احمدی واحد شکل گیرد با مدیران کاردان وشایسته یاحسین حاج نادر منتظریان ❤️
مردم
Iran, Islamic Republic of
یکی از توانمندی های ایشان را بفرمایید برادر توانمند کجا بود هدایت خواه یه چیزی ایشون سخنوره چی بلده
پربازدیدترین مقالات سال ۲۰۲۳ ویکی‌پدیا

پربازدیدترین مقالات سال ۲۰۲۳ ویکی‌پدیا

محبوب ترین مقاله مورد جستجو قرار گرفته در ویکیپدیا در سال 2023 میلادی در مورد چت جی پی ...
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
1