تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب : ۴۵۹۳۱۳
یادداشت ارسالی؛

بررسی دلایل ناکارآمدی سید محمد موحد / رد پای موحد در توسعه نیافتگی حوزه انتخابیه / تبدیل سرزمین نعمت به نقمت

صادق حیدریان
۲۸
۸
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
بررسی دلایل ناکارآمدی سید محمد موحد / رد پای موحد در توسعه نیافتگی حوزه انتخابیه / تبدیل سرزمین نعمت به نقمت
کبنا ؛صادق حیدریان فعال اجتماعی و از فعالان بخش کشاورزی با ارسال یادداشتی عملکرد سید محمد موحد نماینده کهگیلویه بزرگ را نقد کرد که عیناً منتشر می‌شود.
نام سید محمد موحد نماینده چندین دوره کهگیلویه بزرگ با تاریخ این استان و شهرستان‌های حوزه انتخابیه گره خورده است.
این روزها وقتی به وضعیت شهرستان‌های کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده نیک بنگریم متوجه عمق مشکلات و مصائب این دیار می‌شویم.
در این مقال هدف نه سیاه‌نمایی، بلکه روشنگری برای ثبت در تاریخ این مرز و بوم است که سال‌ها یک نماینده با اعوان و انصار خود باعث عقب‌ماندگی تاریخی این شهرستان‌ها و مهاجرت و آسیب‌های فراوان شده‌اند.
نمی‌خواهیم بگویم عامل همه مشکلات، او و مدیرانش بوده است بلکه به جهت حضور چندین دوره در مجلس شورای اسلامی بخصوص در دوره‌های طلایی توسعه و منابع فراوان اعتبارات اما شوربختانه این فرصت‌ها از کف رفت و آنچه مانده است آه و حسرت چندین نسل سوخته در این دیار است.
این روزها موحد در پایین ترین سطح محبوبیت و مقبولیت در بین مردم کهگیلویه است؛ روزی که اطرافیان وی شعار می دادند که موحد رقیب قالیباف برای ریاست مجلس شورای اسلامی هست نمی‌دانستند که مناسبات سیاسی و جو حاکم در مجلس شورای اسلامی بسان دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی نژاد نیست و چهره‌های جدید و جوان در مجلس به‌خوبی از عقبه موحد و تفکرات وی باخبر هستند و عملاً وی را در مجلس طرد کردند و موحدی که می‌خواست ریس مجلس شود در یک کمیسیون بی‌مشتری وکم‌نام و کم‌تؤثیر عضو شد و باید گفت دیگر چاره‌ای نداشت.
او که در ابتدای شروع دولت رئیسی و گرفتن رأی اعتماد وزرا این دولت را قوی‌ترین دولت بعداز انقلاب می‌دانست و وزرای آن را نخبه و دانشمند قلمداد می‌کرد معلوم شد از اتمسفر امروز سیاست دور شده است و بعضی می‌گفتند این سخنان موحد برای جلب نظر دولتمردان است اما نشان داد که در این مورد هم ناکام مانده است.
موحد که قبل از انتخابات لیدرهای آن با وعده و وعید البته توخالی به مردم آرا آنها جذب کردند بعد از پیروزی در انتخابات رویکرد آنها عوض شد و به طور کامل درصدد مصادره موحد برای خود و کسب امتیازات شخصی شدند.
موحد در این دوره مبدع نفاق طایفه ای در میان ایلات ‌ و طوایف کهگیلویه شد و یکی از دلایل اصلی آن برای این موضوع بحث انتصابات مدیران که از یک اقلیم و طایفه خاص نزدیک به خود هست و اینکه بی اعتنا به سایر مردم باعث شده که موحد کمترین محبوبیت و مقبولیت دوران نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

بیکاری و مهاجرت جوانان کهگیلویه بزرگ این دیار به استان‌های کویری و جنوبی یعنی جایی که موحد با بی‌توجهی موجب شد که منابع آبی غارت شود و به این استان‌ها سرازیر شود تا جوانان این دیار برای کارگری و حقوقی ناچیزو رهایی از گرسنگی و فقر کیلومترها دور از خانه و کاشانه به استان های کویری و جنوبی مهاجرت کنند.
حوزه انتخابیه سید محمد موحد که سرشار از نعمت است اما با ضعف موحد و مدیرانش در چندین دهه به سرزمین نقمت تبدیل شده است.
ایشان نیک نشان داد که نه به ادبیات توسعه آشناست و نه درکی ولو حداقلی از مناسبات توسعه دارد؛ در حوزه توسعه اقتصادی که سه حوزه مشخص و معینِ کشاورزی، صنعت و خدمات را دارد، در این درازنای تاریخی که موحد بر مسند وکالت مردم کهگیلویه و سریر قدرت در مجلس شورای اسلامی تکیه داده است و غرور و نخوت تمام وجود ایشان و طرفدارانش را گرفته است، بی‌شک این زمان دراز برای توسعه به معنای اعم و توسعه اقتصادی به معنای اخص زمان کافی و وافی وجود داشت، هیچ حرکت جزئی هم در این زمینه‌ها صورت نگرفته است. فسفات چرامِ نگون‌بخت که جولانگاهی برای هر فعال سیاسی که قصد دارد خودی نشان دهد و در انتخابات وعده‌ای بدهد، شده است، همچنان بر همان وضع اسفناک گذشته مانده است.
در خصوص حوزه خدمات، شک ندارم که نه ایشان و نه اطرافیانش، تا کنون نه توانسته و نه می‌دانند که راه توسعه این بخش و سیاست گذاری در این حوزه به چه شکل و شمایلی ست.
در خصوص توسعه حوزه کشاورزی، کشاورزان بخت برگشته، همچنان با همان روش سنتی با محصولاتی غیرسودده، بدون ذره ای تحقیق و پژوهش در این خصوص به کار خود ادامه می‌دهند. در خصوص زیرساخت‌ها، تنها جاده چرام به دهدشت را داریم که هنوز هم روزانه و ماهانه چندین جوان رشید را به گوشه قبرستان روانه کرده و مادران و پدران بیچاره این خطه را داغدار کرده است. نماینده‌ای که مدیریت جاده‌ای چندکیلومتری را ندارد، سیاست گذاری توسعه برای ایشان حرف بسیار بزرگیست. جاده ترانزیتی دهدشت به اصفهان مثنوی هفتاد من کاغذی است که عقده‌ای بزرگ بر جگر همه ساکنین کهگیلویه بزرگ است و هیچ امیدی به اتمام آن نیست.

در خصوص مدیران که با تاکیدات موکد مقام معظم رهبری قرار بود نمایندگان در چینش آنها دخل و تصرفی نداشته باشند، تنها حوزه‌ای از مدیریت کهگیلویه است که محمد موحد در آن حضور فعال دارد، مدیران ضعیف و بله‌قربان‌گویی را به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی تحمیل کرده که اکثر این مدیران ضعیف موضوعی برای نزاع‌ها و دعواهای طایفه‌ای و طرفداران ایشان را فراهم آورده است. به عنوان مثال نظر خوانندگان گرامی را به نحوه انتخاب مدیر آموزش و پرورش شهرستان چرام و نزاع چشم‌گیری که در چرام بر سر انتخاب ایشان در طرفداران موحد درگرفت جلب می‌کنم. مدیریت محمد موحد در حوزه انتخابیه کهگیلویه مدیریتی کلنگی، بی‌برنامه و پرحاشیه است که نه امیدی به اصلاح آن می‌رود و نه تا ایشان هست، مردم کهگیلویه رنگ توسعه و رفاه را خواهند دید. از قِبَل وکالت موحد در مجلس شورای اسلامی فقط چند لیدر محدود برای خود ثروتی بادآورده اندوخته و جمع کرده‌اند. موحد نه خود اطلاعی در حوزه توسعه دارد و نه هیچ یک از طرفداران و نزدیکان ایشان. اتاق فکر ضعیف و بی تخصص در کنار مدیران سردرگم باعث شده‌اند که رشد آسیب‌های اجتماعی در این حوزه انتخابیه خطرناک گشته و توسعه این خطه قابل و پراستعداد، سال‌های سال به عقب برگشته و منحرف شود.
با نقد منصفانه و به دور از حب و بغض شخصی و برای رسالت نقادی به پاسداشت حفظ کرامت مردم بی‌بضاعت حوزه انتخابیه کهگیلویه و مسئولیت اجتماعی هر جای مدیریت این خطه را که از نظر بگذرانیم، یک نکته مثبت و امیدوارکننده در این مدیریت و سیاست گذاری ها نیست. مردم باید بدانند که در هنگام رأی گیری‌ها و انتخابات، سرنوشت چهار سال دیار خویش و فرزندان خود را رقم می‌زنند. باید با چشمان باز انتخاب کرد و فرد متخصصِ اصلح را به وکالت خویش برگزید.
شانتاژها و پروپاگاندای رسانه‌ای و هیاهوهای بی‌استدلال، نباید باعث گردند که مردم افرادی ضعیف و حراف را به وکالت خویش انتخاب کنند. ما هر چه در انتخابات می‌کاریم را در چهار سال بعد، درو می‌کنیم. باید به هوش باشیم و شایستگان را ارج نهیم. انشالله
صادق حیدریان -چرام
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
آقای حیدریان خودت هم بهش را دادی
موحد دنبال منافع لیدرها وپیمانکارانش بود به خدا واگذارش میکنیم
Iran, Islamic Republic of
این آقا همیشه ناکارآمد بوده و هست فقط تبلیغات گسترده ای داره و ملت هم که ساده اند ...
چرامی حقیقت گو
Iran, Islamic Republic of
درودبرسیدمحموموحد.نویسنده عزیزتمامی پروژهای شهرستان فعال هستندازپتروشیمی تاجاده اصفهان وتمامی زیرساخت هاهمگی به نحواحسن پیش میره.دوازده سال موحدنبودهیچ کاری پیش نرفت .خدارادرنظربگیروقلم بزن،اگه دردوازده سال نبودموحدیه کاربه سرانجام رسیدنام ببر،درصورتی که بیمارستان بهمیی جاده اصفهان سیکل ترکیبی لنده و...چندین پروژه دیگردرحال فعالیت واتمام هستند
Iran, Islamic Republic of
شما آسفالت کردن جاده پاتاوه به دهدشت زیر بارش باران بهش میگی به نحو احسن، بیش از ۵ساله که تونل مسیر دهدشت افتتاح شده بدون از ی چراغ برای روشنایی، شما هم احتمالا جز همون حضراتی هستین که از طرف شخص نماینده در پایتخت زندگی میکنی،،،،
ن
Iran, Islamic Republic of
فکر نکنم بدبخت از کهگیلویه توی دنیا باشه با این همه منابع و نخبه ، بی لیاقتترین ها رو بکار میگیرن.
جناب موحد چندین دوره نماینده ی شهرستان شده و در حد نیم سال فعالیت مثبت نداشته من به شخصه هیچ وقت حلالش نمیکنم بخاطر ناحقی هایی که در حق مردمم کرده.
بهمیی
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخننننخنخخخخخخخخخخخ
فرزند استان
Iran, Islamic Republic of
واقعا سزاوار است نتیجه ۲۵ سال نمایندگی جناب آقای موحد برای کهگیلویه در مجلس مهاجرت قریب صد هزار نفر از اهالی شهرستان ها و بخش های مختلف این حوزه انتخابیه ( کهگیلویه بزرگ ) به دیگر مناطق باشند ‌
بعید می دانم جوانان و تحصیل کردگان کهگیلویه دیگر استقبالی از کاندیدایی آقای موحد/دیر امان خدمتیلیقه ای و شخصی را هم از ایشان گرفته استقبال نمایند .
هم شهری
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی،حقیقت محض
ali
Iran, Islamic Republic of
/ متاسفانه دیگه نیازی نداره دیگه به مردم خدمت کنه وقتی کسی چندین دور نماینده بوده/رقیب های قدر را براشون حذف می کنه دیگه چه نیازی داره تلاش کنه برای بهتر شدن و بهتر دیدن ! الیته دیگه هیچگاه به مانند این دوره بیخیال و بی انگیزه نبوده ! انگار دیگه به آخر خط نمایندگی رسیده است. بهتر است دیگه میدون نمایندگی را ببوسه و کنار بره !
Romania
احسنت بر این قلم و بیان شیوای مطالب که الحق و الانصاف بدون کم و کاست است.
Iran, Islamic Republic of
موحد کهگیلویه رانابودکرد
Iran, Islamic Republic of
آفرین به شما گل گفتی
محمد
Iran, Islamic Republic of
..خیلی خیانت به کهگیلویه کرد
سیدجاده خاکی
Iran, Islamic Republic of
آخ .
ایسو حتما ره موحد تحویلش نگرو
محگدرضا
Iran, Islamic Republic of
به به
لذت بردم
احمد
Iran, Islamic Republic of
مطالبی که توسط آقای حیدریان نگاشته شده است واقعیات تلخی است که درسایه موحد وموحدیان بر این اقلیم سوخته تحمیل شده است
/درسایه ناآگاهی گروهی از ما برما تحمیل شدوآثار وتبعات آن سالهای سال برچهره این دیاررنجور وخسته نمایان خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما صادق جان
Iran, Islamic Republic of
یه نگاهی به قبل و بعد دوره های موحد کنید و یک نگاه به قبل و بعد نمایده قبل دهدشت کنید خودتون متوجه کارآمدی نماینده می شودید
علی
Romania
بسیاردرسته نظر آقای حیدریان من کاملا موافقم
Iran, Islamic Republic of
از رای که به موحد دادیم پشیمانیم
بهمیی بیچاره
Romania
مگه موحد انتخاب مردم است!!/ سایر نقاط کشور نیز چنینن .
انتخابات چینشی و مهندسی شده و تک قطبی مجلس و انتخابات تک کاندیدای
Iran, Islamic Republic of
موحد بی نظیر است وسلام ختم کلام
Iran, Islamic Republic of
درسته نماینده های دهدشت ضعیف هستن ولی همین اقای حیدریان طرفدار آقای موحد بود حتما حالا کاری براش انجام نداده
gggg
United States
درود بر شرفت
محسن
Iran, Islamic Republic of
ایشان برای هر کسی که بد بوده برای اطرافیان خودش که در پست های بالا مشغول به کار هستند خوب بوده چه در پایتخت چه در مرکز استان
حیدر
Iran, Islamic Republic of
برادر بزرگوار مطمئن باش : وقتی که سرانجام گریبانگیر افراد حراف وکینه کار مشود !!؟
آنچه بجایی نرسد فریاد است
مطمئن تر باشد !؟؟
تا ای مال من ای واره ای آره من ای داره
تا انتخاب بر مبنای قوم گرایی وعشیره ای و دو پای
ریش سفیدان در یک لنگه کفش است همین آش است وهمین کاسه !؟!؟
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی کلنگ زنیاتو پیگیر شو،،پ چی شد،،ننتظر کدوم نماینده بشینیم دلش بسوزه و ب سرانجام برسونه،،،فرودگاه چنگلوا چندین ساله بی سرانجامه،،،لطفا هر نماینده ای قدرت وتواناییشو داره و دلسوزه اقدام کنه
Iran, Islamic Republic of
آقای موحد برا همه خوبه،،قدرشو بدونید
عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

روشن است که مدیران فرهنگی می‌خواهند بگویند مشکل، فقدان کار فرهنگی است و آن هم بودجه می‌خواهد....
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

 محمد حسین فرهنگی نماینده مجلس گفت: مجلس به حکم بسیار عجیبی در جریان رسیدگی به بودجه ...
1