تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : ۴۴۶۹۴۷
یادداشت ارسالی؛
ساحت رسانه را آلوده به نام و نان جستن نکنید
مسعود واعظ مقدم
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛مسعود واعظ مقدم: دنیای پر هیاهوی رسانه برای کهگیلویه هر چه نداشته باشد (که قطعاً چنین نیست و اتفاقاً اثرگذاری خوبی هم داشتهاند) برای برخی اشخاص نان و نام داشت، کسانی که قلمهایشان نه برای اثرگذاری بلکه تنها برای دست و پا کردن نام و نان بر کاغذ میچرخد و متاسفانه موقعیت شناسان بدی هم هستند چرا که نمیدانند چه موقع و درباره چه چیز بنویسند و البته تلاشهایشان برای خودنمایی و بازی با کلمات و قرض گرفتن از عناوین مطرح نیز نمره مردودی میگیرند برای نمونه اخیراً یاداشتی در فضای رسانهای شهرستان منتشر شد با عنوانی بسیار شبیه به شاهکار جلال آل احمد، که بی تردید نویسنده آن متن، یا این کتاب پر مغز را مطالعه نکرده بود و یا مطالعه کرد و چیزی نتوانست از آن دریافت کند چرا که عملاً متن نگاشته شده توسط وی نه تنها هیچ ارتباطی نمیتوانست با کتاب یاد شده داشته باشد بلکه حتی پس از مطالعه متن مذکور عدم ارتباط بین عنوان و متن هم مشهود است و البته به این ناآگاهی، توهم توطئه را نیز میتوان اضافه کرد جایی که نویسنده در خیالات خود رسانهها را متهم میکند به بد نوشتن از شهردار جدید و این توطئه را هم کشف میکند و ریشه آن را به شهردار سابق نسبت میدهد و میگوید که چون رسانهها از محسنات آقای تابش نژاد نوشتهاند پس حتماً توطئهای در کار است و این به مثابه حمله به شهردار جدید است و قدردانی مردم، مسئولان و رسانهها از این به قول مسئولان «سرمایه و گنجینه انسانی» استان را تخریب دیگری نامیدند، این در صورتی است که هیچ نوشتهای بر علیه عملکرد جناب نیکویی منتشر نشد چرا که ایشان هنوز شروع به کار نکردند که کسی بخواهد عملکرد ایشان را مورد نقد و بررسی قرار دهد؛ رسانهها درباره آقای تابش نژاد تنها محتوای سخنان، سخنرانان مراسم را منتشر کردند و این سخنرانان بودند که همه به اتفاق به تعریف و تمجید از عملکرد شهردار سابق پرداختند و رسانهها در این رابطه نقشی جز انتشار مطالب مطروحه در مراسم را نداشتند، البته طبیعی است که هر رسانه بخش خاصی از مطالب را بیشتر پوشش داده باشد زیرا از رسانهها بی تردید به دنبال دیده شدن و جذب مخاطب بیشتر هستند که در نتیجه به انتخاب و صلاح دید مسئولانشان قسمتها یا بخشیهایی که از نظر خودشان بازدید بیشتری دارند را پوشش میدهند که امری معمول و مرسوم در دنیای رسانه است گویا نویسنده متن ذکر شده از فهم چنین موضوعی به لحاظ دادهای و اطلاعاتی عاجز و ناتوان بوده است و همین موضوع ساده که بخش ابتدایی و به قولی الفبای فعالیت رسانه ایست را نیز نمیداند و در ذهن خود به دنبال ایجاد دشمن فرضی و آلوده کردن فضای رسانهای شهرستان به نفع تفکرات خود و امثال خود است تا بلکه از التهاب زائیده شده در چنین فضاهای دو قطبی نام و نشانی برای خود دست و پا کند و میطلبد که اصحاب رسانه ضمن تضمین و احترام به آزادی اندیشه و بیان با احتیاط بیشتری نسبت به انتشار چنین مطالب نفاق انگیزی اقدام کنند تا رسانه و رسالت رسانه دچار خدشه و وهن اعتبار نشود.