تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۵۹
کد مطلب : ۴۳۸۸۵۷
در روزنامه ابتکار نوشت:

وکیلی: کارهای اژه‌ای امیدساز است

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛محمدعلی وکیلی در سرمقاله این هفته روزنامه ابتکار نوشت: اخیراً ریاست جدید دستگاه قضا دستوری دادند که هم متضمن علنی شدن برخی از دادگاه‌های اقتصادی و هم کاهش روند دادرسی آن‌ها است. آقای اژه‌ای از بدو حکم ریاست خود، بنا به تجربه‌ای که در این زمینه دارند بازدیدهای میدانی مستمر را در دستور کار قرار داده‌اند. او به دادستان‌ها و روسای دادگستری‌ها دستور داده که از زندان‌ها بازدید میدانی داشته باشند. سال‌هاست کسانی که گذرشان به زندان‌ها افتاده خبرهای خوبی از زندان‌ها نمی‌دهند. اینکه ریاست جدید مانند آقای رئیسی عزم خود را برای اصلاح دستگاه قضا نشان می‌دهند کاری قابل تقدیر است. اینکه به جاهایی سرک می‌کشند که بنا بر ادعاها کارهای خلاف قانون زیادی در آنجا رخ می‌دهد نشانه امیدبخشی است.
اژه‌ای همچنین در مورد دادگاه‌های اقتصادی دست برجایی درست گذاشته است. دادگاه‌های اقتصادی دو مسئله اساسی داشتند. اول اینکه روند دادرسی به قدری اطاله داشت که نهایتاً به سرانجام نامعلومی می‌رسند. مردم معتقدند دادگاه‌ها، خوب آغاز می‌شوند اما مشخص نیست پایان خوبی داشته باشند. این دادگاه‌ها اساساً به علت اطاله دادرسی باعث می‌شد در برخی موارد تناسب جرم و جزا از بین برود و جرم اقتصادی به جزای آن بصرفد! این امر جذابیت جرم اقتصادی را کاهش نمی‌داد. این دستور متضمن افزایش سختگیری نسبت به مجرمان اقتصادی است. دستوری که در جهت تکلیف قانون اساسی برای این دستگاه -یعنی مبارزه برای کاهش جرائم اقتصادی- می‌توان قلمداد کرد. از طرف دیگر این دادگاه‌ها با بحران اعتماد روبرو بودند. یعنی به عللی که نوشتم جامعه اعتمادشان نسبت به این دادگاه‌ها کم‌رنگ شده است. دستور علنی شدن این دادگاه‌ها می‌تواند در جهت افزایش اعتماد عمومی باشد.
این کارهای به ظاهر کوچک در جهت اصلاح دادگاه‌ها و روند دادرسی‌ها امیدساز می‌باشد البته همچنان معتقدم تشکیل دادگاه جرم اقتصادی با حضور هیئت منصفه به عدالت نزدیکتر خواهد بود. امیدواریم عزم اژه‌ای در این اقدامات جدی باشد و شاهد استمرار چنین اصلاحاتی باشیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

شهادت فهيم دشتي با واكنش‌هاي بسياري ميان كاربران افغان و ايراني روبه‌رو شد. فهيم دشتي ...
مبارزه با تورم، با دستان خالي

مبارزه با تورم، با دستان خالي

از آنجايي که تورم توليدکننده در فصل بهار سال جاري به بالاترين طي 5 سال اخير رسيده، مي‌توان ...
بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

محققان در مطالعات اخیر خود تاکید کردند آنتی بادی حاصل از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌تواند ...
1