تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۴۲۵۶۰۰
تحلیلی از فضای سیاسی انتخابات میان دوره گچساران و باشت؛

آتلیه‌ای از حضور؛ اصلح چه کسی است؟

۱۱
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
آتلیه‌ای از حضور؛ اصلح چه کسی است؟
کبنا ؛ساختار سیاسی گچساران توسط افراد به هر سویی کشیده می‌شود، هر چند به اوج نمی‌رود ولی گاهی به زمین کوفته می‌شود. در واقع هیچ ساختار سیاسی و حزبی در شهرستان وجود ندارد. چرا که در اینجا افراد با وام گرفتن از یک حزب، به خود مشروعیت سیاسی بخشیده‌اند و پس از آن افرادی را دور خود جمع کرده و تنها هدف این افراد نیز رسیدن به قدرت سیاسی و نمایندگی است.
در کل کشور در دوره اخیر انتخابات مجلس، بیش از آنکه فضای سیاسی حزبی باشد، تحت تاثیر برخی واقعیت و فکت هایی مثل مبارزه با فساد سیاسی یا تحت تلاش‌های قوم و قبیله و پشتوانه‌های سیاسی و مستقل از حزب وارد گود انتخابات شدند، و دیدیم که بسیاری از افراد خود را از دو حزب اصولگرا و اصلاح طلب مبرا دانسته و اعلام مستقل بودن کردند، هر چند که ریشه‌هایشان در یکی از این دو حزب بود.
اما این فضای سیاسی شکل گرفته و دور از حزب بودن، نتیجه‌اش بزرگ شدن کوتوله‌هایی سیاسی است که ادعای نمایندگی دارند، به واقع در عصر ارتباطات که رسانه‌ها و همچنین فضای مجازی عنان به دست گرفته‌اند و گاها استفاده‌هایی سیاسی از رسانه‌ها می‌شود، و رشد قارچ گونه برخی رسانه‌ها را در ایام انتخابات شاهدیم، و فضای مجازی خود رسانه‌ای خوداظهارگر است، به حضور این کوتوله‌ها خارج از تفکر حزبی دامن زده می‌شود.
گچساران و باشت بار دیگر در آزمونی قرار دارد و باید این حق سیاسی خود را ادا کند. علاوه بر اعلام حضور برخی افرادی که از گذشته اسم آن‌ها در عرصه‌ی سیاسی گچساران و باشت دیده شده، برخی افراد نیز جدیداً اعلام حضور در عرصه انتخابات کرده‌اند. تا کنون «علیمراد جعفری، اردلان زینل زاده، هومان عسکری، سید قدرت حسینی بحرینی، ساسان تاجگردون، هادی زارع پور، عبدالرحیم رحیمی، محسن دلاویز، پورالحسینی، ایوب مقیمی، ایمان محمد پور، کوروش کرمی، مجید بخشایی، حبیب الله عاملی مقدم، زراعت کیش، وحید محمدی تبار، محمدپور ده بزرگ و...» به عنوان کاندیدای انتخابات گچساران و باشت در میان دوره اسمشان شنیده شده است.
برخی تصورشان بر این است که نمایندگی پله‌ای است برای صعود به عرصه‌های بالاتر، مثلاً عرصه‌های وزارتی. در حالی که نمایندگی جایگاهی است که فرد با کوله باری از تجربه، علم و دانش، ارتباطات به عنوان وکیل صدها نفر انتخاب می‌شود و قرار است حق و حقوق عامه مردم را استیفا کند. نمایندگی محلی است که فرد سیاسی، تجربیات خود را به نمایش می‌گذارد، نه آنکه جایی است که بخواهد در انجا تجربه کسب کند و آزمایش و خطا کند.
ساختار سیاسی حزبی در گچساران از هم پاشیده است، اصلاح طلبان به دو شقه تاجگردونی و غیرتاجگردونی تقسیم شده‌اند و گویا تاجگردونی‌ها چند گزینه «عبدالرحیم رحیمی، ایوب مقیمی، هادی زارع پور» را مدنظر قرار داده‌اند. حاج زارع پور سابقه سیاسی دارد و فردی اخلاق مدار و مردم دار است، زمانی رئیس ستاد کروبی بوده. رحیمی مدیری اجرایی است ولی بسیاری افراد معتقدند رحیمی در عرصه سیاسی محبوبیت چندانی ندارد و همچنین فردی نیست که بتواند در حقوق و گرفتن حق مردم توانا باشد و نهایتاً در حد مدیری اجرایی توانا است. مقیمی نیز با وجود ظرفیتی که دارد تلاش کرده و مدیر اموزش و پرورش شهرستان شده و در همین حد هم بسیاری افراد تصمیمات او را به شدت سیاسی می‌دانند و رضایتی از او وجود ندارد. غیرتاجگردونی ها شاید افرادی مثل ظهیرالدین پورالحسینی را معرفی کنند ولی همچنان سکوت اختیار کرده‌اند. در هر حال در این انتخابات تاجگردون یا روی این گزینه‌های نه چندان مناسب و بعضاً خوب همچون حاج زارعی خط می‌کشد، چرا که تاجگردون «با وجود اینکه بسیار در شهرستان سیاسی کاری کرده»، ولی خود نماینده‌ای تراز اول بوده، در کمیسیون‌ها نفوذ داشته، و با وزارتخانه‌ها نیز ارتباطات بالایی داشت. یا اینکه فردی جوان، اقتصاددان، با ارتباطات گسترده در وزارت‌ها، که همتراز خود یا حتی بهتر از خود اوست را به مردم معرفی می‌کند. در غیراینصورت گزینه‌های ذکر شده رای چندانی از طرف مردم نخواهند آورد.
ساختار سیاسی اصولگرایان نیز همچون اصلاح طلب‌ها ساختاری شکننده است، نمی‌توان نام حزب را روی آن گذاشت، شاید بتوان حلقه «ائتلاف انتخاباتی» نام آن را گذاشت آنطور که مشخص است اینبار هم حول سیدقدرت بیعت اصل می‌چرخد. و اصولگراهای قشقایی هم جدا از این ائتلاف خواهند بود. چرا که اصولگرایان با وجود حذف رقیب دیرینه خود عرصه را برای خود باز دیده‌اند، ولی هنوز هیچ چیزی مشخص نیست، زیرا که سیاسیون با درایت هیچ گاه مشت خود را از ابتدا باز نمی‌کنند.
در هر حال، اصولگرایان باید کمی به دور و اطراف خود بنگرند، تکلیف افرادی که به تازگی ادعای کاندیداتوری داشته‌اند مشخص است، چرا که مردم با میزان ظرفیت این افراد آشنا هستند. اما در خصوص گزینه‌هایی مثل سیدقدرت حسینی، جعفری که دوره‌ای نمایندگی داشته‌اند باید به سبد رای خود دقیق تر شوند و ببینند آیا به اندازه‌ای رای خواهند اورد که بتوانند سر بلند کنند؟ هر فردی این آزادی بیان را دارد و می‌تواند خود را به دیگران بشناساند و در نهایت این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند.
وظیفه نمایندگی، یعنی اینکه فرد در مقابل تک تک صدهزار نفر مسئول است، اینکه سیدقدرت حسینی اعلام می‌کند «اگر کسی در انتخابات شرکت کند در مقابل من است»، چه معنایی دارد؟ حتی ائمه ما زمانی که مردم آن‌ها را درک نکردند و به سمت بیعت با انها نرفتند، از عرصه قدرت سیاسی دور شدند و همیشه نظر مردم را مهم دانسته‌اند، حال شما که از ائمه بالاتر نیستید! شاید جعفری با سیاست بیشتری رفتار کرده و شانس بیشتری در میان طرفداران تاجگردون داشته باشد ولی قطعاً سیدقدرت حسینی این شانس را ندارد.

در دوره هشتم و نمایندگی سیدقدرت، او توجه کمی به قشقایی‌ها داشت و قشقایی‌ها حضور خود را کمرنگ دیدند. حضور و بروز ایل بزرگ قشقایی‌ در عرصه سیاسی شهرستان به دوره سوم شورای شهر گچساران بر می‌گردد، پیش از آن قشقایی‌ها، جایی در عرصه‌ی قدرت سیاسی و اداری گچساران نداشتند ولی رفته رفته در دوره‌های مختلف انتخابات تأثیرشان را به نمایش گذاشتند، و اوج این حضور در زمان کاندیداتوری فولادی در نمایندگی مجلس بود. اما امروز این ائتلاف شکست خورده است. در دوره یازدهم، هومان عسکری توسط فولادی و خورشیدی به گچساران آمد. آیا هومان عسکری جوان، حقوق دان، با تجربه کاری در مجلس که به گچساران آمد و از خود هزینه‌های زیادی کرد، باز هم برای کاندیداتوری دعوت می‌شود؟ یا اینکه دعوت از او در اسفند 98 فقط تاکتیکی برای به دست گرفتن سبد رای قشقایی بود برای اینکه آراء به سمت تاجگردون نروند؟ آیا عسکری در میدان خورشیدی و فولادی بازی کرده است، یا اینکه باز هم به گچساران بر می‌گردد و خود را به ترک و لرهای گچساران و باشت اثبات می‌کند.
هر چند عادل امینی شوهر خواهر غلامرضا تاجگردون در پست اینستاگرامی خبر از حضور دوباره تاجگردون داده، ولی به نظر می‌آید گیرهای قانونی برای حضور دوباره تاجگردون وجود دارد. محال به نظر می‌آید جعفری و سیدقدرت حسینی با هم کنار بیایند و ائتلاف کنند. این دو با وجود حذف رقیب دیرینه‌شان یعنی «تاجگردون» فضا را برای خود باز دیده‌اند و حتی با وجود تاجگردون هم رقیب محسوب می‌شدند. زینل زاده نیز در خصوص حضور خود چیزی نگفته و انگونه که پیداست حضور پر شوری نخواهد داشت. چه کسی می‌تواند این بار سنگین را به دوش بکشد؟
 قطعاً گزینه‌هایی همچون غلامرضا پاکدل که هم سابقه مدیریتی و اجرایی دارد، هم مدیری نفتی است و درد این مردم را می‌فهمد، فردی دلسوز است، و هم تحصیل کرده تا درجه دکتری است، و سابقه اصولگرایی دارد، بسیاری از مدیران نفتی وی را تایید خواهند کرد، کاریزمای خوبی دارد و ارتباطات خوب و گسترده ای دارد، گزینه خوب و قدری در میان اصولگرایان برای استیفای حقوق مردم خواهد بود.
در هر حال به لحاظ توانایی و ظرفیت نمایندگی، در کنار افرادی که داعیه نمایندگی دارند و در میان مردم شناخته شده هستند، به نظر می اید گزینه پنهان و توانای تاجگردون که هنوز معرفی نشده است، هومان عسکری حقوق دان، و غلامرضا پاکدل مدیرعامل سابق نفت افرادی توانا هستند و نمی‌توان انگ ناتوانی به آن‌ها زد.
مردم در انتخابات نقش مهمی خواهند داشت و موضوع مهم دیگر حرکت‌های سیاسی و خودنمایی‌هایی است که باعث می‌شود ظرفیت‌های وجودی افراد بیشتر مشخص شود و مردم قطعاً بر اساس واقعیات و برای نفع شهر خود، بر اساس تحرکاتی که کاندیداها انجام می‌دهند، رای خواهند داد.

-------------------------------------
امید علی سبحانی
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
دربین این افراد شایسته ترظهرالدین پورالحسینی وسیدقدرت الله حسینی
بویر احمد گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
اینقدر همه را اصولگرا نکنید حالا تا سیال 79 الا 81 در خوردگی فلزات به عنوان کمک ناظر سندپلاس در خوردگی فلزات شرکت جهان پارس وشرکت رامشیر در سیامکان وبی بی حکیمه کارخانه فشار ضعیف تقویت فشار گاز درست میکردند انجا بود کسی محلش نمیگذاشت حالا اینقدر بالا پاین ش میکنند عدهای قلیلی ایشان نمدانست اصولگرا چه هست حالا میخواهد نماینده شهری شود خدا غضب به گچساران وباشت کرده اگر مرحوم نبیزاده واقای جعفری نبود که شفارش به ریس پروزه طرح طزریق گاز نمی کرد ایشان را راه نمیدادند ایشان زیر نظر اقای مهندس امیغ کار میکرد ان زمان که حزب درست کردند مرحوم نبی زاده جعفری اقای صابزی تاجگردون اقای مسعود اشکو وچند سال نعد اقای راهی وکایدی امدند حالا اینها خط خوردند افرادی میگویند که اسمی از انها نبوده
Iran, Islamic Republic of
برای مقابله با کسی نیامده ام/برای خدمت و مبارزه با تبعیض به صحنه خواهم آمد/وضعیت امروز دیارمان بیکاری؛ تبعیض؛ نگاه سیاسی و قومیتی کارنامه ای است از گذشته برای انتخاب آینده
با عرض سلام وادب خدمت تمامی همشهری های عزیزم در گچساران و باشت و استان کهگیلویه و بویراحمد. در روزهای گذشته سوالات بسیاری از حقیر در خصوص حضورم در انتخابات میان دوره ای مجلس شد که بر همین اساس تصمیم گرفتم از همین جا اعلام نمایم حقیر ریحان محمدپور ده بزرگ متعلق به همین دیارم و فرزند شما خوبان هستم و امرور مردمی را می بینم که علیرغم شایستگی ها و ظرفیت های فراوان اما در بدترین شرایط به سر می برند؛ این منطقه باداشتن ذخایر عظیم نفت و گاز قابل توجه، جزو ۵ شهر ثروتمتد دنیاست اما چرا بایست جزو سومین استان بیکار کشور قرارداشته باشد ؟(هر چند به این نکته هم باید توجه داشته باشیم مردم به خوبی شاهد پیشرفت شهرهایی بوده اند که وابستگی به نفت و گاز نیز نداشته اند) . و جزو اولین ها در آمار فقر و خودکشی ؟ چرا بایستی بی عدالتی و تبعیض از سر ورویش بالا برود ؟ بله وقتی میدانم با کمک جوانان و نخبگان می شود وضعیت فعلی را را سر و سامان داد؛ چرا نیایم ؟ به جرات می گویم اگر می دانستم نمی شود کاری کرد قطعا به این میدان ورود نمی کردم. آمده ام تا بگویم بین مردم اعم از ترک و لر؛ لر باوی و بویراحمد و بهبهانی و بختیاری و بندری ها فرقی نیست. آمده ام تا بگویم شهروند درجه یک و دو نداریم و با کمک مردم به این تقسیم بندی ها پایان بدهیم همگان به خوبی می دانند گچساران و باشت دارای نیروهای مستعدی است که متاسفانه به دلیل بی عدالتی در استفاده از آنها دلسرد و خسته شده اند و امروز شاهد مهاجرت آنها هستیم. آیا خستگی را از چهره های مردم این شهر نمی بینید؟؟ در این مدت و دیدارهایی که به همراه کارشناسان داشتم به خوبی به این نکته رسیدیم که این مردم از بیکاری خسته نیستند بلکه آنها از تبعیض و نگاه های سیاسی و قومیتی خسته شده اند. متعهد بودن به مردم . ما چند کار میتوانیم در این رابطه ارائه دهیم اول اینکه برای نماینده گچساران و باشت شاخص تعریف کنیم به این معنی که بگوییم برای خروج از وضعیت فعلی نماینده آینده گچساران وباشت چگونه باید باشد، مثلا کسی باشد که عملا در سابقه اش نشان داده باشد مردم برای او تفاوتی نمی کند و نگاهش شایسته سالاری باشد نه در حرف بلکه در عمل؛ در سابقه اش نشان داده باشد که منافع شخصی خود را بر منافع مردم ترجیح نمی دهد و فردی باشد که ارتباطش در سطوح بالا ارتباط کار سازی باشد. نماینده گچساران باشت باید کسی باشد که توانمند به سازمان دهی همه ظرفیت های انسانی کارآمد داشته باشد؛ بدون از اینکه نگاه به ایل و طایفه و جناح سیاسی و دسته بندیهای اجتماعی،داشته باشد. باید کسی باشد که فضای کار وتلاش را در شهر زنده کند و جو شهر را از اختلافات ناکارامد ، اختلافات فرصت سوزی که وجود دارد را بشکند و رابطه مثبت باهمه ی نامزدهای انتخاباتی گچساران وباشت داشته باشد وایجاد وحدت کند نه رقابت. دین اسلام دین اعتدال است ابدا نباید وابستگی مطلق و افراطی نسبت به یک جناح وحزب و دسته و گروه داشته باشیم ممکن هست تفکر سیاسی داشته باشیم اما این تفکر سیاسی را در تصمیم گیریها و کارها دخالت ندهیم آن هم در انتخاب هایمان. بر خلاف عده ای که می گویند؛ ما برای مقابله نیامده ایم چرا که به اندازه کافی مقابله و در گیری را شاهد بوده ایم و ما آمده ایم تا فضایی را باز کنیم تا در این فضا هرکسی که توانمند هست بیاید وکار کند، ،ما آمده ایم برای ظرفیت سازی، آمده ایم برای اینکه هرچه توان داریم در راه تعالی مردم شهر بکار ببندیم و من نه با کسی مخالفت دارم و نه اینکه قرار است به نفع فردی کنار بروم و آمده ایم تا بمانیم و کار کنیم. همواره کاندیدا و هوادارانشان باید بر اخلاق اسلامی توجه نمایند چنانکه در خطبه ۲۰۶ نهج البلاغه بر نهی از دشنام دادن به دشمن تأکید دارند و سعی نماییم پایبند به اخلاق باشیم و نه حذف رقبا و تخریب آنها و بهتر آن است فضایی به وجود بیاید تا هر کاندیدایی در خصوص برنامه های خود سخن بگوید. اگر بجای شعار دادن عمل کرده بودیم امروز شاهد نشاط در جامعه بودیم.همواره در نهج‌البلاغه برگماردن افراد شایسته می خوانیم که اگر حکومت به دست بی‌خردان بیفتد بیت‌المال را بین خود دست‌به‌دست می‌کنند و مقام معظم رهبری نیز همواره بر خدمت به مردم تأکید دارند و مردم هم باید هوشیار باشند و بررسی کنند که رابطه کاندیدا با بیت‌المال چگونه بوده است.

امروز مردم باید بررسی نمایند چه کسانی از کاندیداها حمایت می‌کنند، به هر حال می توان از گذشته درس گرفت و در گام دوم انقلاب با اعتماد به جوانان آینده خوبی را برای دیارمان رقم بزنیم چرا که به دفعات مشاهده کرده ایم از جوانان فقط برای تبلیغات و کارزار انتخابات استفاده می شود اما عملا جلسات سرنوشت ساز بدون حضور جوانان در تمامی طیف های سیاسی برگزار می شود و این نشان از بازی ندادن و میدان ندادن به آیندگان است و ما باید به فکر کادرسازی برای آینده باشیم.
با آرزوی موفقیت برای شما
فرزند کوچک شما ریحان محمدپور ده بزرگ
خان
Iran, Islamic Republic of
حاج رحیمی ازهمه سرتره واقعا
حسن
Iran, Islamic Republic of
آنچه که مهم است نظریه مردم است اینکه ما برای خودمان ببریم وبدوزیم نمی تواند درست باشد تاجگردون تعیین کننده است الان جایی که اطلاع دارم نظر ایشان محمدپور ده بزرگ است
Iran, Islamic Republic of
پورالحسینی
Iran, Islamic Republic of
پورالحسینی
حیدر
Iran, Islamic Republic of
ختم کلام
با این خبرهای انتخاباتی زودهنگام مردم گچساران وباشت تحت هیچ عنوانی نه به تاجگردون ومعرفی شوندگان از طرف ایشان به دلیل عدم توان در دفاع از رای مردم رای می دهند
نه با امثال سید قدرت حسینی بحرینی دور وبرش رای می دهند .
حیدر
Iran, Islamic Republic of
تعداد زیادی از هواداران تاجگردون وسید قدرت با دکتر حاج ریحان محمدپور هماهنگ کرده اند
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی اینهمه قدرت قدرت نکنید خسته شدیم دیگه این بنده خدا دیگه پیر نمیتونه درست حرف بزنه باید عصا بگیره دستش
Iran, Islamic Republic of
فقط خرزی شیرم سید قدرت
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
1