تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
کد مطلب : ۴۰۶۱۶۰
یادداشت| سیده فرزانه آرامش

دانشگاه فنی و حرفه‌ای، شاه کلید اشتغال و درآمدزایی

۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
دانشگاه فنی و حرفه‌ای، شاه کلید اشتغال و درآمدزایی
کبنا ؛متن ارسالی: کشور به موازات نیاز به علم، به پنجه‌های کارآمد هم نیاز دارد. «مقام معظم رهبری مدظله العالی»
 دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور شامل مجموعه‌ای از مراکز آموزش عالی فنی و حرفه‌ای در سال ۱۳۹۰ با مصوبه مجلس و به استناد ماده ۲۳ قانون برنامه پنجم توسعه از وزارت آموزش و پرورش منتزع و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیوست.
این ابردانشگاه، با داشتن ۱۷۱ آموزشکده و دانشکده و بیش از ۲۲۰ هزار دانشجوی دختر و پسر در دو مقطع کاردانی و کارشناسی مهمترین دانشگاه دولتی متولی آموزش عالی فنی و حرفه‌ای در کشور به شمار می‌آید.
دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه نسل سوم و حلقه ارتباط بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب جامعه از نظر رفع معضل بیکاری و کمک به رونق اقتصاد و محرک چرخه تولید در کشور است. به عبارت دیگر، مأموریت این دانشگاه به عنوان دانشگاه کارآفرین، تقاضامحور و ثروت ساز، تربیت تکنسین ماهر مورد نیاز بازار کار می‌باشد و بر همین اساس، اکثر دانش آموختگان این دانشگاه با آموخته‌های علمی و تجارب عملی خود، توانایی جذب در بازار کار و ورود به چرخه مهم و بزرگ تولید و اشتغال را به دست می‌آورند. ازین جهت به جرأت می‌توان گفت که دانشگاه فنی و حرفه‌ای شاه کلید گشایش قفل‌های اشتغال جوانان و بهترین راهکار آموزش عالی جهت رفع یا کاهش بیکاری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی دولت است. لذا ضروری است که نقش این دانشگاه در برقراری ارتباط موثر میان علم و صنعت و تبدیل ایده به ثروت، برای دولت و سیاست گذاران تبیین گردد و این حقیقت در باور جامعه، نهادینه شود که این دانشگاه قادر است ضرورت و نیاز جامعه امروز و خصوصأ جوانان را برآورده سازد.
خوشبختانه حضور جناب پروفسور ابراهیم صالحی عمران، از مفاخر علمی و جامعه دانشگاهی در مقام ریاست این دانشگاه با داشتن سرمایه عظیمی از دانش و تجربه در زمینه آموزش خصوصأ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تعامل فراگیر با وزارت علوم و دستگاههای مرتبط، فرصتی مغتنم جهت ارتقای این دانشگاه فراهم آورده است.
ایشان با الگوسازی علمی دانشگاه کارآفرین، بهسازی و ایجاد زیرساختهای آموزشی و گذر از آموزش سنتی و توجه به آموزش مهارتی، داشتن تعاملات گسترده با مجامع علمی بین المللی و بهره وری از تجربیات کشورهای توسعه یافته، گام‌های بلندی در مسیر حرکت به سوی آموزش کیفیت محور در این دانشگاه برداشته‌اند.
از آنجا که دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تربیت نیروی فنی کاربلد مورد نیاز بازار کار، نقش بی بدیلی در مقاوم سازی اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال پایدار به عنوان مهمترین نیاز جوانان، ایفا می‌کند و با در نظر داشتن این نکته مهم که شرط موفقیت در بازار کار، داشتن «صلاحیت حرفه‌ای» است، لازم است که سیاست گذاران و مسئولین امر، نگاه و اهتمام ویژه‌ای به تجهیز و ارتقای آزمایشگاهها و کارگاههای آموزشی این دانشگاه، متناسب با استاندارهای جهانی داشته باشند. حال اینکه متأسفانه در لایحه بودجه سال ۹۷، اعتبارات مصوب این دانشگاه در مقایسه با سال ۹۶ کاهش چشمگیری داشته است. با توجه به اهمیت موضوع، امید است نمایندگان محترم مجلس نسبت به جبران این کاهش در بودجه سال ۹۸ تجدیدنظر فرمایند. در صورت عدم افزایش اعتبارات این دانشگاه و مغفول ماندن نقش این دانشگاه در اشتغال زایی، شاهد تبدیل این دانشگاه کارآفرین و درآمدزا به یک دانشگاه صرفاً آموزش محور (علیرغم تأکید قانونگذار در برنامه ششم توسعه) خواهیم بود.
--------------------------------------------------------------
سیده فرزانه آرامش
رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران یاسوج
 
نام شما

آدرس ايميل شما

یزداندوست
Iran, Islamic Republic of
احسنت ودرود برشما که مطلب خیلی خوبی ارائه دادید درواقع باتوجه به جمعیت دانشجویی وزمینه بهتر جهت اشتغالدانشجویان الحق والانصاف شاه کلید بقیه دانشکاهاست
علی
Iran, Islamic Republic of
درود برخاله عزیزم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1