تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۵۰۳۱۴۳
در نشست با خبرنگاران مطرح شد
حسینینیک: نوسازی مدارس به هیچ وجه دنبال منافع شخصی نیست، رسالت ما ساختن آیندهای ایمن و شاد برای فرزندان این دیار است / ۱۰۹ مدرسه با ۳۷۵ کلاس درس برای افتتاح و کلنگزنی آماده شده است
۰
کبنا ؛ نشست خبری مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد با اصحاب رسانه برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز؛ روز چهارشنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴)این نشست با محوریت طرح نهضت توسعه فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم برگزار گردید. در جریان جلسه، مدیرکل نوسازی استان گزارشی از روند اقدامات انجامشده و برنامههای پیشرو در حوزه بهسازی و توسعه فضاهای آموزشی ارائه خواهد داد.
رضا حسینی نیک مدیرکل نوسازی مدارس استان در این نشست گفت: سازمان نوسازی مدارس بهعنوان بازوی سختافزاری وزارت آموزشوپرورش در کنار ادارات کل آموزشوپرورش (بازوی نرمافزاری) در تمام استانها فعالیت میکند تا دانشآموزان در فضاهایی ایمن و بانشاط به تعلیموتربیت بپردازند.
وی با اشاره به آمارهای موجود، اظهار داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۹ شهرستان، ۱۳ منطقه آموزشوپرورش و حدود ۱۶۵ هزار دانشآموز داریم که در ۲۷۰۰ مدرسه با حدود ۹ هزار کلاس درس و ۱۵ هزار فرهنگی مشغول به آموزش هستند. سرانه آموزشی استان ۸/۶۵ مترمربع بهازای هر دانشآموز است که بالاتر از میانگین کشوری (۵/۴۵ مترمربع) قرار دارد، اما کیفیت فضا و وجود مدارس تخریبی نیز باید مدنظر قرار گیرد.
او افزود: برخی شهرستانها مانند بویراحمد و دیشموک از میانگین کشوری پایینتر هستند و همین موضوع ضرورت سیاستگذاری ویژه برای کاهش تراکم دانشآموزی در این مناطق را نشان میدهد.
مدیرکل نوسازی مدارس با اشاره به آغاز به کار دولت چهاردهم گفت: یکی از نخستین برنامههای دولت آقای دکتر پزشکیان، طرح نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، فرهنگی و پرورشی با محوریت مشارکت مردم، خیرین و نهادهاست. این برای اولینبار پس از انقلاب است که آموزش و عدالت آموزشی بهعنوان اولویت اول دولت مطرح میشود.
حسینی نیک افزود: در این چارچوب، استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۹۰ پروژه تعریف کرده که در ۶ ردیف اصلی قرار میگیرند. بخش قابلتوجهی از این پروژهها در حوزه مدارس سنگی، کانکسی و نیمهتمام است که نیازمند تکمیل و جایگزینی هستند.
مدیرکل نوسازی مدارس با بیان اینکه طی سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ بیش از ۹۰ مدرسه کانکسی جمعآوری و جایگزین شد، گفت: در نهضت جدید، ۶۰ مدرسه کانکسی شناسایی و وارد برنامه شد که ۵۹ مورد آن یا شروع شده یا در مراحل پایانی قرار دارد. تنها یک مورد در روستای تمنک باقیمانده که با مشارکت مردم و واگذاری زمین توسط اهالی، در حال ساخت است.
او ادامه داد: در حوزه مدارس سنگی نیز ۱۰۶ مدرسه شناسایی شده که ۵۰ پروژه آن آغاز شده و تعدادی هم در حال برنامهریزی برای شروع عملیات اجرایی هستند.
مدیرکل نوسازی مدارس استان خاطرنشان کرد: بیشترین تمرکز پروژههای بزرگمقیاس در شهرستان بویراحمد است؛ بهویژه در مناطق حاشیهای شهر یاسوج مانند خلف آباد، نجفآباد، ثروت و سرآبتاوه. مدارس ۱۲ کلاسه و ۱۸ کلاسه متعددی در این مناطق تعریف شده تا فشار تراکم از مرکز شهر کاسته شود.
حسینی نیک بیان داشت: پروژههای مشابهی نیز در سایر شهرستانها از جمله دنا، چرام، لنده، لیکک، گچساران و دهدشت آغاز شده است. در دهدشت دو هنرستان بزرگ با مشارکت بنیاد علوی در حال اجراست و در چرام، لنده و لیکک نیز مدارس ۹ و ۱۲ کلاسه تعریف شدهاند که میتوانند نیاز این مناطق را برای سالهای آینده پاسخ دهند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: با اجرای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و همراهی مردم، خیرین و نهادها، امیدواریم بتوانیم در چند سال آینده بخش عمدهای از مشکلات فضای آموزشی استان را برطرف کنیم.
در ادامه نشست، مدیرکل نوسازی مدارس استان به تشریح بخشی از پروژههای در دست اجرا پرداخت و گفت: مدرسه ۱۵ کلاسه شهید مطهری و یک مدرسه ۹ کلاسه در روستای سربیشه از جمله پروژههای شاخصی هستند که در حال تکمیل هستند. همچنین در بویراحمد و شهرستانهای بزرگ استان پروژههای متعددی در حال اجراست و علاوه بر این، پروژههای روستایی نیز باقوت ادامه دارد.
وی افزود: بر اساس آنالیز جمعیت دانشآموزی طی سالهای اخیر و روند افزایشی ترافیک جمعیت در برخی مناطق، نیاز به توسعه فضاهای آموزشی بیش از گذشته احساس میشود.
مدیرکل نوسازی مدارس در ادامه به ابعاد گسترده «نهضت مدرسهسازی» اشاره کرد و گفت: شریک اصلی ما در این نهضت بنیاد علوی است که با مشارکت در ۳۳ مدرسه با ۱۵۱ کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان وارد میدان شده است. پنجاهدرصد این اعتبار توسط نوسازی مدارس تخصیصیافته و تمامی پروژهها وارد مرحله اجرایی شدهاند.
وی با اشاره به رکورد سرعت اجرای پروژهها تصریح کرد: این پروژهها از تیر و مرداد آغاز شده و تلاش میکنیم حداکثر تا آبانماه ۱۵۰ کلاس درس آماده بهرهبرداری و تحویل آموزشوپرورش شود.
مدیرکل نوسازی مدارس همچنین از پروژههای نیمهتمام، کانکسی و تخریب و بازسازی سخن گفت و توضیح داد: ۱۰۶ مدرسه شامل ۶۰ مدرسه کانکسی، ۱۸ مدرسه نیمهتمام و ۶ پروژه بازسازی در قالب نهضت تعریف شدهاند که مجموعاً ۱۹۰ پروژه را شامل میشود.»
وی افزود: دستور رئیسجمهور این بود که پروژههای نیمهتمام و اولویتدار استان وارد نهضت شوند و خوشبختانه امروز ۱۸ پروژه نیمهتمام عملیاتی شدهاند که برخی بیش از ۱۰ سال بلاتکلیف مانده بودند.
مدیرکل نوسازی مدارس در ادامه تأکید کرد: نهضت مدرسهسازی یک حرکت صرفاً دولتی نیست، بلکه بر مبنای مشارکت مردمی است. هر پروژه یک مدیر مردمی دارد و شوراها، فرمانداران و بخشداران نیز نقش کلیدی در تأمین اعتبار و نظارت ایفا میکنند. ما از خیرین، کارخانهها، اصناف و همه مردم انتظار داریم در این مسیر همراه شوند، حتی اگر کمکها غیرمالی و در قالب طرح، ایده یا اجرا باشد.
حسینی نیک با بیان اینکه هدف دولت تکمیل این پروژهها تا پایان سال است، ادامه داد: قول ما این است که بالای ۷۵ درصد پروژهها تا پایان سال ۱۴۰۴ تحویل آموزشوپرورش داده شود.
مدیرکل نوسازی مدارس استان همچنین از آمادهسازی بستهای ویژه برای هفته دولت خبر داد و گفت: ۱۰۹ مدرسه با ۳۷۵ کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان برای افتتاح و کلنگزنی آماده شده است. البته احتمال افزایش این آمار وجود دارد.
وی ادامه داد: پروژههای بزرگمقیاس همچون مدارس ۹ کلاسه و ۱۲ کلاسه نیز در حال ساخت هستند که عمدتاً در آبان و آذر به بهرهبرداری میرسند و در دهه فجر گزارش کاملی از آنها ارائه خواهد شد.
مدیرکل نوسازی مدارس با اشاره به اثرگذاری مستقیم فضای آموزشی بر موفقیت دانشآموزان اظهار داشت: مطالعات نشان داده که ایجاد فضای آموزشی ایمن، زیبا و استاندارد بر افزایش انگیزه تحصیل و حتی کاهش آسیبهای اجتماعی مانند ترک تحصیل و معضلات دیگر تأثیرگذار است.
وی نمونههایی از پروژههای گذشته مانند مدرسه علامه طباطبایی یاسوج و خوابگاه دخترانه دیشموک را مثال زد و توضیح داد: افتتاح این پروژهها باعث افزایش چشمگیر آمار قبولی دانشگاه و کاهش آسیبهای اجتماعی همچون خودکشی شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان با تشکر از رسانهها و خبرنگاران گفت: اهل قلم و رسانه خیرین معنوی ما هستند که میتوانند با روایت و اطلاعرسانی درست، زمینهساز جلب مشارکتهای بیشتر مردم شوند. نوسازی مدارس به هیچ وجه دنبال منافع شخصی نیست، بلکه رسالت ما ساختن آیندهای ایمن و شاد برای فرزندان این دیار است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در ادامه نشست خبری، با تأکید بر اهمیت آموزشوپرورش و نقش آن در زندگی بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور گفت: آموزشوپرورش خانه دوم همه مردم است و همین امر نشاندهنده ضرورت توجه ویژه به توسعه فضاهای آموزشی است. در این راستا، پروژههای متعددی در قالب نهضت مدرسهسازی، پروژههای "مهر تا مهر" و طرحهای عمرانی در دست اجرا قرار گرفته است.
حسینی نیک با اشاره به اقدامات انجامشده از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم و نقش استاندار وقت، افزود: در همان نخستین جلسات شورای آموزشوپرورش استان، تأکید ویژهای بر توسعه فضاهای خوابگاهی، تجهیز مدارس روستایی و توجه به نمازخانهها شد. بر همین اساس در کوتاهترین زمان، تجهیزاتی همچون تخت، پتو، ملحفه و امکانات رفاهی برای خوابگاههای دانشآموزی خریداری و توزیع گردید.
مدیرکل نوسازی مدارس، به همکاری خیرین و نهادهای مختلف در اجرای نهضت مدرسهسازی اشاره کرد و ادامه داد: در همکاری با مجامع خیرین و موسسات خیریه، موفق شدیم تنها در یک موافقتنامه، ساخت ۳۴ مدرسه با ۱۰۴ کلاس درس را به تصویب برسانیم که همگی تا مهر امسال آماده بهرهبرداری خواهند بود. این دستاورد در سطح ملی نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت و استان ما جزو سه استان برتر کشور در این زمینه شناخته شد.
وی اضافه کرد: خیرین استانی و ملی، در کنار نهادهایی مانند شرکت نفت و گروههای جهادی، در این مسیر مشارکت جدی داشتهاند. از واگذاری زمین توسط مردم در مناطق مختلف گرفته تا ساخت مدارس توسط خیرین، همه و همه نشان از روحیه مشارکتجویی و اهمیت موضوع آموزش در استان دارد.
مدیرکل نوسازی مدارس، با اشاره به پروژههای نیمهتمام و برنامهریزی برای تکمیل آنها گفت: ما امروز برای هر میزان مشارکت خیرین، چه بزرگ و چه کوچک، برنامه داریم. حتی اگر یک خیر با مبالغ اندک وارد شود، ما آماده همکاری و استقبال هستیم. سیاست دولت نیز تقویت مدارس دولتی و رفع محرومیت از مدارس روستایی است.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم در حوزه توسعه زیرساختها، تکمیل خوابگاه دانشگاه فرهنگیان استان است که با هزینهای بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان انجام شد و انشاءالله در مهرماه افتتاح میشود. این پروژه در مدت کوتاهی بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کرد که اتفاقی ارزشمند در حوزه آموزشوپرورش است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان در بخش دیگری از سخنان خود به تأمین تجهیزات آموزشی اشاره کرد و افزود: با برنامهریزی انجامشده، مهر امسال هیچ دانشآموزی بدون صندلی نخواهد بود و تجهیزات آموزشی شامل میز، صندلی، وایتبرد، کامپیوتر و سایر ملزومات بهموقع در مدارس توزیع خواهد شد.
وی در ادامه، به فعالیتهای این اداره در خارج از حوزه مدارس نیز پرداخت و گفت: نوسازی مدارس علاوه بر مسئولیتهای اصلی خود، پروژههای بزرگی را برای دستگاههای دیگر نیز اجرا کرده است. از جمله میتوان به اجرای طرحهای شهری در ۱۸ شهر استان، پروژههای عمرانی شهرداریها، تکمیل مجتمع فرهنگی هنری یاسوج با زیربنای ۷ هزار مترمربع، پروژههای سازمان ارشاد، کتابخانههای عمومی، سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و بسیج سازندگی اشاره کرد.
او همچنین درباره پروژه زائرسرای مشهد توضیح داد: این پروژه بزرگ با زیربنای ۷ هزار مترمربع و ۹ طبقه از سال ۱۳۹۲ آغاز شده بود اما سالها راکد مانده بود. خوشبختانه از بهمن ۱۴۰۳ به نوسازی مدارس واگذار شد و امروز پیشرفت قابل توجهی دارد. تکمیل این پروژه ظرفیت بزرگی برای پذیرایی از زائران استان در مشهد مقدس فراهم خواهد کرد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان تأکید کرد: کارنامه این اداره تنها به ساخت و تجهیز مدارس محدود نمیشود، بلکه در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و عمرانی نیز اقدامات گستردهای در جریان است. امیدواریم با تداوم حمایت خیرین، نهادهای استانی و ملی و همراهی مردم، روند توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی استان با سرعت بیشتری ادامه یابد.
رضا حسینی مدیرکل نوسازی مدارس استان در ادامه نشست خبری، با اشاره به نقش نیروهای متخصص و متعهد این اداره گفت: موفقیتهای امروز نوسازی مدارس نتیجه تلاش و همراهی همکاران متخصص و دلسوزی است که شبانهروز برای تحقق اهداف مجموعه تلاش میکنند.
وی افزود: علاوه بر توسعه فضاهای آموزشی، در حوزه فضاهای ورزشی نیز اقدامات ارزشمندی در حال انجام است. از سال گذشته تاکنون چهار سالن ورزشی به فضاهای آموزشوپرورش استان اضافه شده است؛ دو سالن در چرام و گچساران افتتاح شدند و در هفته دولت امسال نیز دو سالن دیگر در مناطق دیل و لنده به بهرهبرداری خواهند رسید. مجموع این پروژهها اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل نوسازی مدارس همچنین به پروژههای ورزشی درونمدرسهای اشاره کرد و ادامه داد: با همکاری معاونت تربیتبدنی آموزشوپرورش، ۴۰ زمین چمن مصنوعی در مدارس استان آمادهسازی شده و انشاءالله تا مهرماه تحویل مدارس میشود. تعدادی از این پروژهها نیمهتمام بودند که با تلاش همکاران تکمیل شدند و در اختیار دانشآموزان قرار خواهند گرفت.
حسطنی نیک در ادامه به موضوع هوشمندسازی مدارس پرداخت و گفت: برنامههایی در قالب پویشهای مردمی مانند "پویش همکلاسی"، "پویش هممحلهای" و "پویش بساز مدرسه" آغاز شده است که هدف آنها جلب مشارکت خیرین و عموم مردم در تجهیز و هوشمندسازی مدارس است. حتی کمکهای کوچک و محدود هم ارزشمند هستند. برای نمونه، یک خیر ۳۰ میلیون تومان کمک کرد که با همین مبلغ توانستیم تجهیزات یک کلاس را تأمین کنیم و نام آن خیر نیز بر سردر کلاس نصب شد. این نشان میدهد که با همت جمعی و تلفیق کمکهای کوچک و بزرگ، میتوان گامهای بزرگی برای توسعه مدارس برداشت.
مدیرکل نوسازی مدارس در ادامه تأکید کرد: آموزشوپرورش و نوسازی مدارس، دو مجموعه با یک هدف مشترک هستند. گرچه رویکرد آموزشوپرورش نرمافزاری و فکری است و رویکرد ما عمرانی و سختافزاری، اما خروجی کار هر دو مجموعه به یک جا ختم میشود: ارتقای کیفیت یادگیری و ایجاد محیطی ایمن، شاداب و استاندارد برای فرزندان این سرزمین.
وی در پایان با قدردانی از حضور خبرنگاران گفت: از همه عزیزانی که در مسیر توسعه آموزشوپرورش استان مشارکت میکنند صمیمانه تشکر میکنم. امیدواریم با همدلی و همراهی مردم و خیرین، شاهد آیندهای روشن برای فرزندانمان باشیم.
به گزارش کبنا نیوز؛ روز چهارشنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴)این نشست با محوریت طرح نهضت توسعه فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم برگزار گردید. در جریان جلسه، مدیرکل نوسازی استان گزارشی از روند اقدامات انجامشده و برنامههای پیشرو در حوزه بهسازی و توسعه فضاهای آموزشی ارائه خواهد داد.
رضا حسینی نیک مدیرکل نوسازی مدارس استان در این نشست گفت: سازمان نوسازی مدارس بهعنوان بازوی سختافزاری وزارت آموزشوپرورش در کنار ادارات کل آموزشوپرورش (بازوی نرمافزاری) در تمام استانها فعالیت میکند تا دانشآموزان در فضاهایی ایمن و بانشاط به تعلیموتربیت بپردازند.
وی با اشاره به آمارهای موجود، اظهار داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۹ شهرستان، ۱۳ منطقه آموزشوپرورش و حدود ۱۶۵ هزار دانشآموز داریم که در ۲۷۰۰ مدرسه با حدود ۹ هزار کلاس درس و ۱۵ هزار فرهنگی مشغول به آموزش هستند. سرانه آموزشی استان ۸/۶۵ مترمربع بهازای هر دانشآموز است که بالاتر از میانگین کشوری (۵/۴۵ مترمربع) قرار دارد، اما کیفیت فضا و وجود مدارس تخریبی نیز باید مدنظر قرار گیرد.
او افزود: برخی شهرستانها مانند بویراحمد و دیشموک از میانگین کشوری پایینتر هستند و همین موضوع ضرورت سیاستگذاری ویژه برای کاهش تراکم دانشآموزی در این مناطق را نشان میدهد.
مدیرکل نوسازی مدارس با اشاره به آغاز به کار دولت چهاردهم گفت: یکی از نخستین برنامههای دولت آقای دکتر پزشکیان، طرح نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، فرهنگی و پرورشی با محوریت مشارکت مردم، خیرین و نهادهاست. این برای اولینبار پس از انقلاب است که آموزش و عدالت آموزشی بهعنوان اولویت اول دولت مطرح میشود.
حسینی نیک افزود: در این چارچوب، استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۹۰ پروژه تعریف کرده که در ۶ ردیف اصلی قرار میگیرند. بخش قابلتوجهی از این پروژهها در حوزه مدارس سنگی، کانکسی و نیمهتمام است که نیازمند تکمیل و جایگزینی هستند.
مدیرکل نوسازی مدارس با بیان اینکه طی سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ بیش از ۹۰ مدرسه کانکسی جمعآوری و جایگزین شد، گفت: در نهضت جدید، ۶۰ مدرسه کانکسی شناسایی و وارد برنامه شد که ۵۹ مورد آن یا شروع شده یا در مراحل پایانی قرار دارد. تنها یک مورد در روستای تمنک باقیمانده که با مشارکت مردم و واگذاری زمین توسط اهالی، در حال ساخت است.
او ادامه داد: در حوزه مدارس سنگی نیز ۱۰۶ مدرسه شناسایی شده که ۵۰ پروژه آن آغاز شده و تعدادی هم در حال برنامهریزی برای شروع عملیات اجرایی هستند.

حسینی نیک بیان داشت: پروژههای مشابهی نیز در سایر شهرستانها از جمله دنا، چرام، لنده، لیکک، گچساران و دهدشت آغاز شده است. در دهدشت دو هنرستان بزرگ با مشارکت بنیاد علوی در حال اجراست و در چرام، لنده و لیکک نیز مدارس ۹ و ۱۲ کلاسه تعریف شدهاند که میتوانند نیاز این مناطق را برای سالهای آینده پاسخ دهند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: با اجرای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و همراهی مردم، خیرین و نهادها، امیدواریم بتوانیم در چند سال آینده بخش عمدهای از مشکلات فضای آموزشی استان را برطرف کنیم.
در ادامه نشست، مدیرکل نوسازی مدارس استان به تشریح بخشی از پروژههای در دست اجرا پرداخت و گفت: مدرسه ۱۵ کلاسه شهید مطهری و یک مدرسه ۹ کلاسه در روستای سربیشه از جمله پروژههای شاخصی هستند که در حال تکمیل هستند. همچنین در بویراحمد و شهرستانهای بزرگ استان پروژههای متعددی در حال اجراست و علاوه بر این، پروژههای روستایی نیز باقوت ادامه دارد.
وی افزود: بر اساس آنالیز جمعیت دانشآموزی طی سالهای اخیر و روند افزایشی ترافیک جمعیت در برخی مناطق، نیاز به توسعه فضاهای آموزشی بیش از گذشته احساس میشود.
مدیرکل نوسازی مدارس در ادامه به ابعاد گسترده «نهضت مدرسهسازی» اشاره کرد و گفت: شریک اصلی ما در این نهضت بنیاد علوی است که با مشارکت در ۳۳ مدرسه با ۱۵۱ کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان وارد میدان شده است. پنجاهدرصد این اعتبار توسط نوسازی مدارس تخصیصیافته و تمامی پروژهها وارد مرحله اجرایی شدهاند.
وی با اشاره به رکورد سرعت اجرای پروژهها تصریح کرد: این پروژهها از تیر و مرداد آغاز شده و تلاش میکنیم حداکثر تا آبانماه ۱۵۰ کلاس درس آماده بهرهبرداری و تحویل آموزشوپرورش شود.
مدیرکل نوسازی مدارس همچنین از پروژههای نیمهتمام، کانکسی و تخریب و بازسازی سخن گفت و توضیح داد: ۱۰۶ مدرسه شامل ۶۰ مدرسه کانکسی، ۱۸ مدرسه نیمهتمام و ۶ پروژه بازسازی در قالب نهضت تعریف شدهاند که مجموعاً ۱۹۰ پروژه را شامل میشود.»
وی افزود: دستور رئیسجمهور این بود که پروژههای نیمهتمام و اولویتدار استان وارد نهضت شوند و خوشبختانه امروز ۱۸ پروژه نیمهتمام عملیاتی شدهاند که برخی بیش از ۱۰ سال بلاتکلیف مانده بودند.
مدیرکل نوسازی مدارس در ادامه تأکید کرد: نهضت مدرسهسازی یک حرکت صرفاً دولتی نیست، بلکه بر مبنای مشارکت مردمی است. هر پروژه یک مدیر مردمی دارد و شوراها، فرمانداران و بخشداران نیز نقش کلیدی در تأمین اعتبار و نظارت ایفا میکنند. ما از خیرین، کارخانهها، اصناف و همه مردم انتظار داریم در این مسیر همراه شوند، حتی اگر کمکها غیرمالی و در قالب طرح، ایده یا اجرا باشد.
حسینی نیک با بیان اینکه هدف دولت تکمیل این پروژهها تا پایان سال است، ادامه داد: قول ما این است که بالای ۷۵ درصد پروژهها تا پایان سال ۱۴۰۴ تحویل آموزشوپرورش داده شود.
.jpg)
وی ادامه داد: پروژههای بزرگمقیاس همچون مدارس ۹ کلاسه و ۱۲ کلاسه نیز در حال ساخت هستند که عمدتاً در آبان و آذر به بهرهبرداری میرسند و در دهه فجر گزارش کاملی از آنها ارائه خواهد شد.
مدیرکل نوسازی مدارس با اشاره به اثرگذاری مستقیم فضای آموزشی بر موفقیت دانشآموزان اظهار داشت: مطالعات نشان داده که ایجاد فضای آموزشی ایمن، زیبا و استاندارد بر افزایش انگیزه تحصیل و حتی کاهش آسیبهای اجتماعی مانند ترک تحصیل و معضلات دیگر تأثیرگذار است.
وی نمونههایی از پروژههای گذشته مانند مدرسه علامه طباطبایی یاسوج و خوابگاه دخترانه دیشموک را مثال زد و توضیح داد: افتتاح این پروژهها باعث افزایش چشمگیر آمار قبولی دانشگاه و کاهش آسیبهای اجتماعی همچون خودکشی شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان با تشکر از رسانهها و خبرنگاران گفت: اهل قلم و رسانه خیرین معنوی ما هستند که میتوانند با روایت و اطلاعرسانی درست، زمینهساز جلب مشارکتهای بیشتر مردم شوند. نوسازی مدارس به هیچ وجه دنبال منافع شخصی نیست، بلکه رسالت ما ساختن آیندهای ایمن و شاد برای فرزندان این دیار است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در ادامه نشست خبری، با تأکید بر اهمیت آموزشوپرورش و نقش آن در زندگی بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور گفت: آموزشوپرورش خانه دوم همه مردم است و همین امر نشاندهنده ضرورت توجه ویژه به توسعه فضاهای آموزشی است. در این راستا، پروژههای متعددی در قالب نهضت مدرسهسازی، پروژههای "مهر تا مهر" و طرحهای عمرانی در دست اجرا قرار گرفته است.
حسینی نیک با اشاره به اقدامات انجامشده از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم و نقش استاندار وقت، افزود: در همان نخستین جلسات شورای آموزشوپرورش استان، تأکید ویژهای بر توسعه فضاهای خوابگاهی، تجهیز مدارس روستایی و توجه به نمازخانهها شد. بر همین اساس در کوتاهترین زمان، تجهیزاتی همچون تخت، پتو، ملحفه و امکانات رفاهی برای خوابگاههای دانشآموزی خریداری و توزیع گردید.
مدیرکل نوسازی مدارس، به همکاری خیرین و نهادهای مختلف در اجرای نهضت مدرسهسازی اشاره کرد و ادامه داد: در همکاری با مجامع خیرین و موسسات خیریه، موفق شدیم تنها در یک موافقتنامه، ساخت ۳۴ مدرسه با ۱۰۴ کلاس درس را به تصویب برسانیم که همگی تا مهر امسال آماده بهرهبرداری خواهند بود. این دستاورد در سطح ملی نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت و استان ما جزو سه استان برتر کشور در این زمینه شناخته شد.

مدیرکل نوسازی مدارس، با اشاره به پروژههای نیمهتمام و برنامهریزی برای تکمیل آنها گفت: ما امروز برای هر میزان مشارکت خیرین، چه بزرگ و چه کوچک، برنامه داریم. حتی اگر یک خیر با مبالغ اندک وارد شود، ما آماده همکاری و استقبال هستیم. سیاست دولت نیز تقویت مدارس دولتی و رفع محرومیت از مدارس روستایی است.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم در حوزه توسعه زیرساختها، تکمیل خوابگاه دانشگاه فرهنگیان استان است که با هزینهای بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان انجام شد و انشاءالله در مهرماه افتتاح میشود. این پروژه در مدت کوتاهی بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کرد که اتفاقی ارزشمند در حوزه آموزشوپرورش است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان در بخش دیگری از سخنان خود به تأمین تجهیزات آموزشی اشاره کرد و افزود: با برنامهریزی انجامشده، مهر امسال هیچ دانشآموزی بدون صندلی نخواهد بود و تجهیزات آموزشی شامل میز، صندلی، وایتبرد، کامپیوتر و سایر ملزومات بهموقع در مدارس توزیع خواهد شد.
وی در ادامه، به فعالیتهای این اداره در خارج از حوزه مدارس نیز پرداخت و گفت: نوسازی مدارس علاوه بر مسئولیتهای اصلی خود، پروژههای بزرگی را برای دستگاههای دیگر نیز اجرا کرده است. از جمله میتوان به اجرای طرحهای شهری در ۱۸ شهر استان، پروژههای عمرانی شهرداریها، تکمیل مجتمع فرهنگی هنری یاسوج با زیربنای ۷ هزار مترمربع، پروژههای سازمان ارشاد، کتابخانههای عمومی، سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و بسیج سازندگی اشاره کرد.
او همچنین درباره پروژه زائرسرای مشهد توضیح داد: این پروژه بزرگ با زیربنای ۷ هزار مترمربع و ۹ طبقه از سال ۱۳۹۲ آغاز شده بود اما سالها راکد مانده بود. خوشبختانه از بهمن ۱۴۰۳ به نوسازی مدارس واگذار شد و امروز پیشرفت قابل توجهی دارد. تکمیل این پروژه ظرفیت بزرگی برای پذیرایی از زائران استان در مشهد مقدس فراهم خواهد کرد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان تأکید کرد: کارنامه این اداره تنها به ساخت و تجهیز مدارس محدود نمیشود، بلکه در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و عمرانی نیز اقدامات گستردهای در جریان است. امیدواریم با تداوم حمایت خیرین، نهادهای استانی و ملی و همراهی مردم، روند توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی استان با سرعت بیشتری ادامه یابد.
رضا حسینی مدیرکل نوسازی مدارس استان در ادامه نشست خبری، با اشاره به نقش نیروهای متخصص و متعهد این اداره گفت: موفقیتهای امروز نوسازی مدارس نتیجه تلاش و همراهی همکاران متخصص و دلسوزی است که شبانهروز برای تحقق اهداف مجموعه تلاش میکنند.
وی افزود: علاوه بر توسعه فضاهای آموزشی، در حوزه فضاهای ورزشی نیز اقدامات ارزشمندی در حال انجام است. از سال گذشته تاکنون چهار سالن ورزشی به فضاهای آموزشوپرورش استان اضافه شده است؛ دو سالن در چرام و گچساران افتتاح شدند و در هفته دولت امسال نیز دو سالن دیگر در مناطق دیل و لنده به بهرهبرداری خواهند رسید. مجموع این پروژهها اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل نوسازی مدارس همچنین به پروژههای ورزشی درونمدرسهای اشاره کرد و ادامه داد: با همکاری معاونت تربیتبدنی آموزشوپرورش، ۴۰ زمین چمن مصنوعی در مدارس استان آمادهسازی شده و انشاءالله تا مهرماه تحویل مدارس میشود. تعدادی از این پروژهها نیمهتمام بودند که با تلاش همکاران تکمیل شدند و در اختیار دانشآموزان قرار خواهند گرفت.
حسطنی نیک در ادامه به موضوع هوشمندسازی مدارس پرداخت و گفت: برنامههایی در قالب پویشهای مردمی مانند "پویش همکلاسی"، "پویش هممحلهای" و "پویش بساز مدرسه" آغاز شده است که هدف آنها جلب مشارکت خیرین و عموم مردم در تجهیز و هوشمندسازی مدارس است. حتی کمکهای کوچک و محدود هم ارزشمند هستند. برای نمونه، یک خیر ۳۰ میلیون تومان کمک کرد که با همین مبلغ توانستیم تجهیزات یک کلاس را تأمین کنیم و نام آن خیر نیز بر سردر کلاس نصب شد. این نشان میدهد که با همت جمعی و تلفیق کمکهای کوچک و بزرگ، میتوان گامهای بزرگی برای توسعه مدارس برداشت.

وی در پایان با قدردانی از حضور خبرنگاران گفت: از همه عزیزانی که در مسیر توسعه آموزشوپرورش استان مشارکت میکنند صمیمانه تشکر میکنم. امیدواریم با همدلی و همراهی مردم و خیرین، شاهد آیندهای روشن برای فرزندانمان باشیم.