تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۴۹۲۶۹۵
کبنا گزارش میدهد
احداث تونلهای محور سیسخت - یاسوج متوقف شده است / احتمال ریزش تونل و وقوع فاجعه / پیمانکار پروژه را تعطیل و رها کرده است / کارگران 8 ماه حقوق نگرفتهاند! / پروژههایی که به دلیل کمبود اعتبار و مدیریت ناکارآمد با مشکلات جدی روبهرو هستند
۱
کبنا ؛عمر پروژه توسعه و ساماندهی محور یاسوج - سیسخت نزدیک به 15 سال است که که ۱۴ کیلومتر آن تا قبل از سال ۹۰ دوبانده شده است و مابقی مسیر در شرایط نامناسبی قرار دارد و تونلهای این پروژه با وجود اینکه بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند؛ اما به دلیل نبود منابع مالی تعطیل و رها شدهاند و امروز جمعی از کارگران یکی از این تونلها جلوی ادارهکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد به منظور عدم پرداخت مطالبات خود تجمع کردند.
به گزارش کبنا، شهر سیسخت، واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد، یکی از مقاصد گردشگری طبیعی در ایران به شمار میرود. این شهر به دلیل دارا بودن مناظر طبیعی زیبا و آب و هوای کوهستانی، جاذبههای گردشگری زیادی دارد و هرساله میزبان گردشگران بسیاری است. اما یکی از مشکلات عمده گردشگری در این منطقه، وضعیت نامناسب جادهها، بهویژه محور یاسوج به سیسخت است. این جاده پر از پیچ و خم بوده و با وجود اختصاص اعتباراتی برای بهسازی و توسعه، هنوز به شرایط مطلوبی نرسیده است.
پروژههای توسعه و ساماندهی این محور شامل احداث دو تونل بوده که اکنون با پیشرفت ۷۰ درصدی متوقف شدهاند؛ دلیل این توقف نبود اعتبار و مشکلات مالی عنوان شده است. شنیدهها حاکی از آن است که برخی از اعتبارات این پروژه به درستی هزینه نشده و احتمال جابهجایی اعتبارات پروژه وجود دارد.
این وضعیت نهتنها بر امنیت و راحتی گردشگران تأثیر منفی میگذارد، بلکه رفاه مردم بومی منطقه را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. توسعه و ساماندهی این جاده میتواند به افزایش ایمنی سفر، جذب بیشتر گردشگر، و بهبود شرایط اقتصادی و رفاهی مردم سیسخت کمک شایانی کند.
بهطور کلی، پروژههای راهسازی و بهسازی جادهها در استان کهگیلویه و بویراحمد، به دلیل کمبود اعتبار و مدیریت ناکارآمد با مشکلات جدی روبهرو هستند. فرسایشیبودن این پروژهها و تأخیر در تأمین بودجه و تعطیلی یا کند شدن روند ساخت و ساز، باعث میشود کارگران با دغدغههایی از جمله نبود حقوق منظم و آینده شغلی نامشخص روبهرو شوند.
این شرایط نهتنها بر زندگی و رفاه نیروی انسانی فعال در این پروژهها تأثیر منفی میگذارد، بلکه سلامت و ایمنی عمومی را نیز تحتالشعاع قرار میدهد. وضعیت نامطلوب و نیمهتمام جادهها، به ویژه در مسیرهای کوهستانی مانند جاده سیسخت، خطراتی را برای تردد روزانه مردم به همراه دارد. در نبود جادههای ایمن و مناسب، خطرات جانی برای مسافران افزایش مییابد و مشکلاتی چون افزایش تصادفات جادهای، آسیب به وسایل نقلیه و اختلال در رفت و آمد روزانه پدید میآید.
برای برونرفت از این وضعیت، نیاز به تخصیص اعتبار کافی، مدیریت کارآمد و نظارت دقیق بر روند اجرای پروژهها است. به نظر میرسد یکی از چالشهای اصلی در عملکرد این اداره، مسئله نبود یا کمبود اعتبارات لازم برای تکمیل پروژههای راه و شهرسازی است. کمبود بودجه، به ویژه در پروژههای حیاتی مانند جاده یاسوج به سیسخت، موجب طولانیشدن و گاه توقف عملیات شده که این امر نه تنها روند توسعه استان را مختل کرده بلکه به ایمنی و رفاه مردم و گردشگران نیز آسیب میزند.
یکی از مسائلی که میتوان به عنوان نقطه ضعف در حوزه راه و شهرسازی برشمرد، قدرت کم در رایزنی و چانهزنی برای جذب اعتبارات ملی است. مدیرکل راه و شهرسازی میتواند با بهکارگیری روشهای دیپلماتیک مؤثر، از جمله برقراری تعامل نزدیک با نمایندگان مجلس، وزارت راه و شهرسازی، و سایر مقامات ذیربط، تلاش بیشتری در جهت جذب بودجههای ضروری برای استان انجام دهد. وجود یک دیپلماسی کارآمد و روابط مناسب با مقامات بالادستی میتواند به تسریع و تسهیل روند تخصیص اعتبارات و رفع کمبودها کمک کند.
در کنار چانهزنیهای ملی، ایجاد برنامهریزیهای دقیق و شفاف در اجرای پروژهها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگرچه نبود اعتبار یک مانع بزرگ است، اما در مواردی میتوان با مدیریت بهتر و بهینهسازی هزینهها، از طولانیشدن پروژهها کاست و برخی از مراحل را به شکلی مؤثرتر پیش برد.
جاده یاسوج به سی سخت، یکی از جادههای پر تردد و حادثهخیز کهگیلویه و بویراحمد و درعینحال دارای پیچهای خطرناک و مرگآفرین است و با دارابودن ۲ تونل در مسیر در حال بهسازی و اصلاح است، اما اکنون حدود ۶ ماه پروژه تونلهای مسیر غیرفعال شده و پیمانکار میگوید که ۴۷۰ میلیارد ریال طلبکار است بودجه لازم برای ادامه کار را ندارد و چنانچه این روند ادامه یابد، احتمال ریزش و تخریب تونلها وجود دارد.
به گزارش کبنا، باتوجهبه توریستی بودن شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا که در ۳۵ کیلومتری مرکز استان شهر یاسوج قرار دارد، افتتاح این جاده که مسیر فعلی آن دارای نقاط حادثهخیز فراوانی است منجر به کاهش مخاطرات و سوانح جادهای و همچنین شکوفایی گردشگری این منطقه توریستی خواهد شد.
از مجموع پروژه ۳۰ کیلومتری یاسوج به سی سخت که ۲ تونل با هزار و ۵۰۰ متر در آن جانمایی شده ۱۴ کیلومتر در سالهای قبل افتتاح شده و هشت کیلومتر آن مهرماه سال گذشته به بهرهبرداری رسیده و مابقی نیز در دست اجراست.
حفاری تونل قطعه سه و تونل قطعه ۲ در حال انجام بوده، همچنین عملیات خاکبرداری و تحکیم در دهانه ورودی تونل و پروژه جادهسازی به طول هشت کیلومتر صورتگرفته است.
مهرماه سال ۱۴۰۰، در سفر رئیسجمهور قبلی به استان کهگیلویه و بویراحمد پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح زیربنایی مصوب شد که باید ظرف سه سال به این پروژه اختصاص مییافت.
شواهد نشان میدهد که این اعتبار به پروژه تزریق نشده و طبق اعلام پیمانکار این پروژه، اکنون تونل هم سوراخ شده و هنوز پولی به ما ندادهاند و امروزوفردا میکنند.
وی ادامه داد: کارگران این طرح برای پیگیری مطالبات خود چندین بار جلو اداره کل راه و شهرسازی استان تجمع کردهاند.
پروژه تونلها ۶ ماه تعطیل شده است
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سؤال که میزان ۴۷۰ میلیارد ریال پیمانکار صورتوضعیت دارد؛ اما پولی دریافت کرده است، گفت: این میزان نیست و مبلغ کلی را اکنون از آن اطلاع دقیقی ندارم.
محمد راستا افزود: کار حدود ۶ ماه است که تعطیل است و اخطار لازم داده شده است. پیمانکار کار را نباید تعطیل کند.
وی ابراز کرد: این طرح به شورای فنی برای اقدام قانونی و تصمیمگیری، ارسال شده است، پیمانکار باید خودش پاسخگوی کارگر و راننده شرکت باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: به دنبال تخصیص اعتبار برای این پروژه هستیم. بهزودی تخصیص به آن اختصاص پیدا خواهد کرد.
اگر تونلها استحکامبخشی نشود، ریزش میکند
سرپرست کارگاه پروژه تونل جاده یاسوج به سی سخت گفت: این جاده، مسیر خطرناکی بوده و اکنون تونل سوراخ است و اگر استحکامبخشی نشود هوازده میشود و احتمال ریزش آن وجود دارد.
وی تأکید کرد: این پروژه بهخاطر جاده یاسوج به سی سخت اهمیت زیادی دارد؛ زیرا سی سخت یک مکان تفریحی است و رفتوآمد گردشگران داخلی و حتی خارجی زیاد است.
وی ابراز کرد: این پروژه ۲ تونل دارد که تونل اولی آن سوراخ شده و مشکل اصلی ما بحث مالی است و چندین ماه است پرسنل حقوق نگرفتهاند.
این کارشناس ادامه داد: کارکردن در پروژه تونل سخت است و فشارهای روانی زیادی به کارگر متحمل میشود چندین بار تجمع کردهایم؛ اما علیرغم وعده هنوز هیچ کاری انجام نشده است.
هشت ماه حقوق نگرفتهایم
یکی از کارگران این پروژه عنوان کرد: این جاده یک مسیر توریستی است که اهمیت زیادی دارد و ۷۰ درصد کار انجام شده است. باید تکلیف ما مشخص شود زیرا هشت ماه حقوق نگرفتهایم.
وی عنوان کرد: اگر اعتبار تزریق شود و همکاری صورت گیرد کمتر از هفت ماه کار به پایان میرسد و مردم از آن بهرهمند خواهند شد.
این پروژه بهخاطر کارشکنیهای برخی افراد روی زمینمانده است، قرار بود در دولت قبل پنج هزار میلیارد ریال تخصیص برای این پروژه قرار دهند؛ اما حتی یک ریال تخصیص به دست ما نرسید.
بنا براین گزارش، این جاده با دارابودن بیشترین پیچهای تند و متعدد یکی از جادههای صعبالعبور کشور بوده که در چند سال اخیر با ساماندهی قسمتهایی از این جاده ارتباطی برخی از نقاط کور آن برطرف شده و در دولت قبلی عملیات اجرایی پروژه از سر گرفته شد.
جاده یاسوج به سی سخت به طول ۳۰ کیلومتر است که ۱۴ کیلومتر آن تا قبل از سال ۹۰ دوبانده شده است و پروژه دیگر از سال ۹۵ تاکنون هفت و نیم کیلومتر بوده که انجام شده است.
چهار کیلومتر دیگر آن هم در همین سالها انجام شده و هفت و نیم کیلومتر از آن هم در سال ۱۴۰۱ با حضور مسئولان کشوری افتتاح شد.
این جاده دارای ۲ تونل و یک پل به نام پل کلو است که این پل جزء خاصترین پروژههای راهسازی و بینظیرترین پلهای کشور است.
شهرستان دنا با جمعیتی حدود ۴۲ هزار نفر (بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵) به مرکزیت شهر هشت هزارنفری سی سخت در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع است.
این شهرستان به دلیل وجود منابع آب و پوشش انبوه باغهای میوه، در بخش کشاورزی و توسعه باغها یک موقعیت و زیرساخت ویژه دارد و بخش زیادی از نیروی فعال شهرستان در بخش کشاورزی، دام و طیور طرحهای شیلات و باغها مشغول کار هستند.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا به طول ۸۰ کیلومتر، طولانیترین رشتهکوه زاگرس است که کوهنوردان نامدار جهان این رشتهکوه را آلپ ایران نام نهادهاند، دنا دارای ۴۹ قله با ارتفاع بالاتر از چهارهزار متر است.
بیش از ۱۶۵ گونه جانوری از جمله دوزیستان و خزندگان، آبزیان و انواع پرندگان نادر جهان در منطقه حفاظت شده دنا زیست میکنند.
طی ۲ اخیر همزمان با فعالیت دولت سیزدهم در شهرستان دنا تحولات عظیمی در حوزههای آب، گازرسانی، مخابرات، راه، بهداشت و درمان و کشاورزی صورتگرفته که قابلقیاس با سالهای مشابه گذشته نیست.
کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۲۰۳ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و پنج کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
به گزارش کبنا، شهر سیسخت، واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد، یکی از مقاصد گردشگری طبیعی در ایران به شمار میرود. این شهر به دلیل دارا بودن مناظر طبیعی زیبا و آب و هوای کوهستانی، جاذبههای گردشگری زیادی دارد و هرساله میزبان گردشگران بسیاری است. اما یکی از مشکلات عمده گردشگری در این منطقه، وضعیت نامناسب جادهها، بهویژه محور یاسوج به سیسخت است. این جاده پر از پیچ و خم بوده و با وجود اختصاص اعتباراتی برای بهسازی و توسعه، هنوز به شرایط مطلوبی نرسیده است.
پروژههای توسعه و ساماندهی این محور شامل احداث دو تونل بوده که اکنون با پیشرفت ۷۰ درصدی متوقف شدهاند؛ دلیل این توقف نبود اعتبار و مشکلات مالی عنوان شده است. شنیدهها حاکی از آن است که برخی از اعتبارات این پروژه به درستی هزینه نشده و احتمال جابهجایی اعتبارات پروژه وجود دارد.
این وضعیت نهتنها بر امنیت و راحتی گردشگران تأثیر منفی میگذارد، بلکه رفاه مردم بومی منطقه را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. توسعه و ساماندهی این جاده میتواند به افزایش ایمنی سفر، جذب بیشتر گردشگر، و بهبود شرایط اقتصادی و رفاهی مردم سیسخت کمک شایانی کند.
بهطور کلی، پروژههای راهسازی و بهسازی جادهها در استان کهگیلویه و بویراحمد، به دلیل کمبود اعتبار و مدیریت ناکارآمد با مشکلات جدی روبهرو هستند. فرسایشیبودن این پروژهها و تأخیر در تأمین بودجه و تعطیلی یا کند شدن روند ساخت و ساز، باعث میشود کارگران با دغدغههایی از جمله نبود حقوق منظم و آینده شغلی نامشخص روبهرو شوند.
این شرایط نهتنها بر زندگی و رفاه نیروی انسانی فعال در این پروژهها تأثیر منفی میگذارد، بلکه سلامت و ایمنی عمومی را نیز تحتالشعاع قرار میدهد. وضعیت نامطلوب و نیمهتمام جادهها، به ویژه در مسیرهای کوهستانی مانند جاده سیسخت، خطراتی را برای تردد روزانه مردم به همراه دارد. در نبود جادههای ایمن و مناسب، خطرات جانی برای مسافران افزایش مییابد و مشکلاتی چون افزایش تصادفات جادهای، آسیب به وسایل نقلیه و اختلال در رفت و آمد روزانه پدید میآید.
برای برونرفت از این وضعیت، نیاز به تخصیص اعتبار کافی، مدیریت کارآمد و نظارت دقیق بر روند اجرای پروژهها است. به نظر میرسد یکی از چالشهای اصلی در عملکرد این اداره، مسئله نبود یا کمبود اعتبارات لازم برای تکمیل پروژههای راه و شهرسازی است. کمبود بودجه، به ویژه در پروژههای حیاتی مانند جاده یاسوج به سیسخت، موجب طولانیشدن و گاه توقف عملیات شده که این امر نه تنها روند توسعه استان را مختل کرده بلکه به ایمنی و رفاه مردم و گردشگران نیز آسیب میزند.
یکی از مسائلی که میتوان به عنوان نقطه ضعف در حوزه راه و شهرسازی برشمرد، قدرت کم در رایزنی و چانهزنی برای جذب اعتبارات ملی است. مدیرکل راه و شهرسازی میتواند با بهکارگیری روشهای دیپلماتیک مؤثر، از جمله برقراری تعامل نزدیک با نمایندگان مجلس، وزارت راه و شهرسازی، و سایر مقامات ذیربط، تلاش بیشتری در جهت جذب بودجههای ضروری برای استان انجام دهد. وجود یک دیپلماسی کارآمد و روابط مناسب با مقامات بالادستی میتواند به تسریع و تسهیل روند تخصیص اعتبارات و رفع کمبودها کمک کند.
در کنار چانهزنیهای ملی، ایجاد برنامهریزیهای دقیق و شفاف در اجرای پروژهها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگرچه نبود اعتبار یک مانع بزرگ است، اما در مواردی میتوان با مدیریت بهتر و بهینهسازی هزینهها، از طولانیشدن پروژهها کاست و برخی از مراحل را به شکلی مؤثرتر پیش برد.
جاده یاسوج به سی سخت، یکی از جادههای پر تردد و حادثهخیز کهگیلویه و بویراحمد و درعینحال دارای پیچهای خطرناک و مرگآفرین است و با دارابودن ۲ تونل در مسیر در حال بهسازی و اصلاح است، اما اکنون حدود ۶ ماه پروژه تونلهای مسیر غیرفعال شده و پیمانکار میگوید که ۴۷۰ میلیارد ریال طلبکار است بودجه لازم برای ادامه کار را ندارد و چنانچه این روند ادامه یابد، احتمال ریزش و تخریب تونلها وجود دارد.
به گزارش کبنا، باتوجهبه توریستی بودن شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا که در ۳۵ کیلومتری مرکز استان شهر یاسوج قرار دارد، افتتاح این جاده که مسیر فعلی آن دارای نقاط حادثهخیز فراوانی است منجر به کاهش مخاطرات و سوانح جادهای و همچنین شکوفایی گردشگری این منطقه توریستی خواهد شد.
از مجموع پروژه ۳۰ کیلومتری یاسوج به سی سخت که ۲ تونل با هزار و ۵۰۰ متر در آن جانمایی شده ۱۴ کیلومتر در سالهای قبل افتتاح شده و هشت کیلومتر آن مهرماه سال گذشته به بهرهبرداری رسیده و مابقی نیز در دست اجراست.
حفاری تونل قطعه سه و تونل قطعه ۲ در حال انجام بوده، همچنین عملیات خاکبرداری و تحکیم در دهانه ورودی تونل و پروژه جادهسازی به طول هشت کیلومتر صورتگرفته است.
مهرماه سال ۱۴۰۰، در سفر رئیسجمهور قبلی به استان کهگیلویه و بویراحمد پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح زیربنایی مصوب شد که باید ظرف سه سال به این پروژه اختصاص مییافت.
شواهد نشان میدهد که این اعتبار به پروژه تزریق نشده و طبق اعلام پیمانکار این پروژه، اکنون تونل هم سوراخ شده و هنوز پولی به ما ندادهاند و امروزوفردا میکنند.
وی ادامه داد: کارگران این طرح برای پیگیری مطالبات خود چندین بار جلو اداره کل راه و شهرسازی استان تجمع کردهاند.
پروژه تونلها ۶ ماه تعطیل شده است
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سؤال که میزان ۴۷۰ میلیارد ریال پیمانکار صورتوضعیت دارد؛ اما پولی دریافت کرده است، گفت: این میزان نیست و مبلغ کلی را اکنون از آن اطلاع دقیقی ندارم.
محمد راستا افزود: کار حدود ۶ ماه است که تعطیل است و اخطار لازم داده شده است. پیمانکار کار را نباید تعطیل کند.
وی ابراز کرد: این طرح به شورای فنی برای اقدام قانونی و تصمیمگیری، ارسال شده است، پیمانکار باید خودش پاسخگوی کارگر و راننده شرکت باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: به دنبال تخصیص اعتبار برای این پروژه هستیم. بهزودی تخصیص به آن اختصاص پیدا خواهد کرد.
اگر تونلها استحکامبخشی نشود، ریزش میکند
سرپرست کارگاه پروژه تونل جاده یاسوج به سی سخت گفت: این جاده، مسیر خطرناکی بوده و اکنون تونل سوراخ است و اگر استحکامبخشی نشود هوازده میشود و احتمال ریزش آن وجود دارد.
وی تأکید کرد: این پروژه بهخاطر جاده یاسوج به سی سخت اهمیت زیادی دارد؛ زیرا سی سخت یک مکان تفریحی است و رفتوآمد گردشگران داخلی و حتی خارجی زیاد است.
وی ابراز کرد: این پروژه ۲ تونل دارد که تونل اولی آن سوراخ شده و مشکل اصلی ما بحث مالی است و چندین ماه است پرسنل حقوق نگرفتهاند.
این کارشناس ادامه داد: کارکردن در پروژه تونل سخت است و فشارهای روانی زیادی به کارگر متحمل میشود چندین بار تجمع کردهایم؛ اما علیرغم وعده هنوز هیچ کاری انجام نشده است.
هشت ماه حقوق نگرفتهایم
یکی از کارگران این پروژه عنوان کرد: این جاده یک مسیر توریستی است که اهمیت زیادی دارد و ۷۰ درصد کار انجام شده است. باید تکلیف ما مشخص شود زیرا هشت ماه حقوق نگرفتهایم.
وی عنوان کرد: اگر اعتبار تزریق شود و همکاری صورت گیرد کمتر از هفت ماه کار به پایان میرسد و مردم از آن بهرهمند خواهند شد.
این پروژه بهخاطر کارشکنیهای برخی افراد روی زمینمانده است، قرار بود در دولت قبل پنج هزار میلیارد ریال تخصیص برای این پروژه قرار دهند؛ اما حتی یک ریال تخصیص به دست ما نرسید.
بنا براین گزارش، این جاده با دارابودن بیشترین پیچهای تند و متعدد یکی از جادههای صعبالعبور کشور بوده که در چند سال اخیر با ساماندهی قسمتهایی از این جاده ارتباطی برخی از نقاط کور آن برطرف شده و در دولت قبلی عملیات اجرایی پروژه از سر گرفته شد.
جاده یاسوج به سی سخت به طول ۳۰ کیلومتر است که ۱۴ کیلومتر آن تا قبل از سال ۹۰ دوبانده شده است و پروژه دیگر از سال ۹۵ تاکنون هفت و نیم کیلومتر بوده که انجام شده است.
چهار کیلومتر دیگر آن هم در همین سالها انجام شده و هفت و نیم کیلومتر از آن هم در سال ۱۴۰۱ با حضور مسئولان کشوری افتتاح شد.
این جاده دارای ۲ تونل و یک پل به نام پل کلو است که این پل جزء خاصترین پروژههای راهسازی و بینظیرترین پلهای کشور است.
شهرستان دنا با جمعیتی حدود ۴۲ هزار نفر (بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵) به مرکزیت شهر هشت هزارنفری سی سخت در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع است.
این شهرستان به دلیل وجود منابع آب و پوشش انبوه باغهای میوه، در بخش کشاورزی و توسعه باغها یک موقعیت و زیرساخت ویژه دارد و بخش زیادی از نیروی فعال شهرستان در بخش کشاورزی، دام و طیور طرحهای شیلات و باغها مشغول کار هستند.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا به طول ۸۰ کیلومتر، طولانیترین رشتهکوه زاگرس است که کوهنوردان نامدار جهان این رشتهکوه را آلپ ایران نام نهادهاند، دنا دارای ۴۹ قله با ارتفاع بالاتر از چهارهزار متر است.
بیش از ۱۶۵ گونه جانوری از جمله دوزیستان و خزندگان، آبزیان و انواع پرندگان نادر جهان در منطقه حفاظت شده دنا زیست میکنند.
طی ۲ اخیر همزمان با فعالیت دولت سیزدهم در شهرستان دنا تحولات عظیمی در حوزههای آب، گازرسانی، مخابرات، راه، بهداشت و درمان و کشاورزی صورتگرفته که قابلقیاس با سالهای مشابه گذشته نیست.
کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۲۰۳ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و پنج کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
مگرسی سخت چند نفرجمعیت دارد؟