تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب : ۴۹۱۸۴۱
کبنا گزارش می‌دهد

اولین بازدید سرزده خارج از یاسوج استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مجموعه سد کوثر / رعایت دستورالعمل‌های پدافندی در تأسیسات مهم استان بیش‌ازپیش در دستور کار قرار گیرد

۱
اولین بازدید سرزده خارج از یاسوج استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مجموعه سد کوثر / رعایت دستورالعمل‌های پدافندی در تأسیسات مهم استان بیش‌ازپیش در دستور کار قرار گیرد
کبنا ؛ استاندار کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مدیران استانی از سد بزرگ کوثر و تأسیسات و بخش‌های مختلف این سد دیدن کردند.
 به گزارش کبنا، عصر امروز یدالله رحمانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه معاون سیاسی و امنیتی استاندار، فرماندار شهرستان گچساران، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان و جمع دیگری از مدیران استانی از سد بزرگ کوثر بازدید کردند. این اولین سفر خارج از یاسوج یدالله رحمانی است که به شهرستان‌ گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این بازدید هدف از این اقدام را در راستای بررسی آمادگی، اقدامات پیشگیرانه پدافند غیرعامل و آمادگی سایبری تأسیسات مهم و نیز پروژه‌های مهم تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی در حال بهره‌برداری و اجرا از سد کوثر خواند.
یدالله رحمانی ضمن تقدیر از تلاش‌های شبانه‌روزی در بخش‌های مهم و حساس مربوط به حوزه آب، مراقبت از امنیت فیزیکی و سایبری این حوزه در کنار سایر بخش‌های استراتژیک را دارای حساسیت و اهمیت مضاعف خواند و خواستار برنامه‌ریزی و رعایت کلیه دستورالعمل‌های پدافندی و الزامات مزبور و پایداری تأمین آب مناطق هدف شد.
 در این بازدید میدانی که مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نیز حضور داشت ضمن  خیرمقدم به استاندار و تیم همراه توضیحاتی دررابطه‌با مسائل مربوط به سد و آب استان ارائه داد.
بازدید سرزده استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مجموعه سد کوثر / رعایت دستورالعمل‌های پدافندی در تأسیسات مهم استان بیش‌ازپیش در دستور کار قرار گیرد
آرش مصلح دراین‌رابطه بیان داشت: سد کوثر هم اکنون با ۸۰ درصد ذخیره مخزن که ۴۸۰ میلیون مترمکعب است بالاترین درصد ذخیره آب در پشت خود را در بین سدهای کشور دارا است.
 وی اضافه کرد: در طول سال‌های اخیر اقداماتی از جمله عملیات ریزش برداری و مهار توده سنگ مشرف به تأسیسات حساس سد، خرید پیشرفته‌ترین دستگاه پایش کیفی آب، آغاز عملیات اجرایی هوشمندسازی و حفاظت فیزیکی سد، افزایش نیروهای حراست، ارتقای سامانه‌های سایبری و... در سد با هماهنگی استانداری، وزارت نیرو و سازمان پدافند غیرعامل کشور تأمین اعتبار و انجام شده است و در حال حاضر همه عوامل فنی و مدیریتی به‌صورت شبانه‌روزی در حال کار و انجام خدمت هستند.
 مصلح همچنین گزارشی از آخرین وضعیت طرح‌های مهم متصل به سد و سامانه آن از جمله شبکه آبیاری لیشتر و خیرآباد، تنگ انگشترک و آبریز، آب شرب گچساران، آب کشاورزی دشت مور، آب شرب بهمئی، آب صنایع نفت، گاز، پلیمر و پتروشیمی گچساران و نیز طرح تأمین آب شرب دهدشت چرام، سوق، لنده و ۳۰۰ روستای مسیر ارائه کرد.
 وی در خصوص پیگیری تأمین اعتبار لازم به‌منظور تکمیل و بهره‌برداری طرح‌های تعمیراتی موجود و نیز پروژه‌های مهم متصل به سد در سطح ملی را از جمله اولویت‌های مهم استان برشمرد.
به گزارش کبنا، سد کوثر (تنگ دوک)، یک سد بتنی وزنی بر روی رودخانه خیرآباد است که در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر دوگنبدان و ۴۲ کیلومتری مرکز شهرستان بهبهان، در محلی به نام تنگ پادوک قرار دارد.
دریاچه سد کوثر با حجمی حدود ۵۸۰ میلیون مترمکعب به‌طور کامل بر روی سازند گچساران قرار می‌گیرد و بدون ایجاد مشکل کیفیت آب بعد از ۲۰ سال از زمان آبگیری، آب آشامیدنی نزدیک به دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم و صنایع استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و شهرستان گچساران را تأمین می‌کند. 
این سد به پیمانکاری شرکت سابیر ساخته و در سال ۱۳۸۳ افتتاح گردید.
اهداف سد
۱-تأمین آب شرب وصنعتی در شهر‌ها و بندر‌های حاشیهٔ خلیج فارس با جمعیت تحت پوشش ۵/۲ میلیون نفر برای افق سال ۱۴۰۰. خط لوله‌ای به طول ۷۶۳ کیلومتر، آب شیرین مورد نیاز بخش‌هایی از ۵ استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان را تأمین می‌کند که در مجموع شامل ۷ شهر بزرگ، یازده شهر کوچک، سی و شش شهرک و چهل و هفت دهستان با بیش از ۱۲۰۰ روستا را در بر می‌گیرد. در حال حاضر سد آب شهر‌های گچساران، بهبهان، زیدون، دیلم، گناوه، بوشهر، کنگان، جزیرهٔ خارک، لامرد، خورموج، بندر لنگه و روستا‌های مسیر را تأمین می‌نماید. در طول مسیر خط لولهٔ مذکور تأسیسات و صنایع مهم و استراتژیک بوشهر، جزیرهٔ خارک، پالایشگاه گاز ولیعصر کنگان، پارس جنوبی و … از این طرح بزرگ آبرسانی این سد استفاده می‌نمایند. 
تأمین نیاز صنایع نفت و گاز گچساران به میزان ۵/۳۱ میلیون مترمکعب در سال.
تأمین آب کشاورزی دشت لیشتر در شهرستان گچساران در سطح ۶۵۷۰ هکتار.
تأمین آب کشاورزی اراضی بنه باشت بهبهان در سطح ۴۵۰۰ هکتار.
تأمین آب کشاورزی دشت زیدون در سطح ۵۰۰۰ هکتار.
تأمین آب برای بهبود کنترل کیفیت آب رودخانه زهره به میزان ۷۰ میلیون مترمکعب در سال.
حجم آب برای کل مصارف فوق ۵۵۴ میلیون مترمکعب می‌باشد که شامل آب شرب و صنعت برابر ۱۸۲ میلیون متر مکعب در سال، آب کشاورزی به میزان ۲۷۲ میلیون متر مکعب و سایر مصارف به میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب می‌باشد که توسط سد کوثر و حوضه میانی رودخانه خیرآباد تأمین می‌گردد.
مشخصات سد
سد کوثر یک سد بتنی وزنی با حجم کل مخزن ۵۸۰ میلیون مترمکعب و حجم مفید قابل بهره‌برداری ۴۲۹ میلیون متر مکعب است. ارتفاع سد از پی ۱۴۴ متر، طول تاج آن ۱۹۰ متر و عرض تاج سد ۷ متر می‌باشد. 
دریاچه سد کوثر با مساحت ۱۶٫۲ کیلومتر مربع به‌طور کامل بر روی سازند گچساران قرار می‌گیرد. این امر از این جهت قابل توجه است که با گذشت بیش از ۲۰ سال از زمان بهره‌برداری سد کوثر، وضعیت پارامتر‌هایی شیمیایی سد (Ec و pH) مخزن تقریباً ثابت مانده و در مقاطعی بهبود داشته‌است. 
سد کوثر از جاذبه‌های گردشگری جنوب غرب ایران است که دارای طبیعتی چشم‌نواز بوده و در ایام تعطیل هدف مسافرت گردشگران در این منطقه است. دریاچه سد قابلیت پرورش ماهی و ماهیگیری را دارد و امکانات قایق‌سواری در دریاچه سد وجود دارد. 
مشخصات رودخانه
رودخانه خیرآباد یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه زهره بوده و از دو شاخه به نام‌های شاه بهرام و دهدشت تشکیل می‌گردد. شاخه شاه بهرام پس از عبور از آبادی نازمکان در مجاورت آبادی شامبرکان به شاخه دهدشت پیوسته و مشترکاً رودخانه خیرآباد را به‌وجود می‌آورند. این دو شاخه از ارتفاعات داخلی استان کهگیلویه و بویراحمد (کوه‌های زاگرس) سرچشمه گرفته و ضمن عبور از آبادی خیرآباد در مجاورت زیدون به رودخانه زهره ملحق و نهایتاً در حوالی هندیجان در استان خوزستان به خلیج فارس می‌ریزد.
نام شما

آدرس ايميل شما

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

مهدی میرزایی - کارشناس آب و توسعه - در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: برخی از تصمیمات ...
خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

«سیمای لاریجانی خود را همچون کیهان شریعتمداری، نه رسانه‌ای پایبند به خواست‌ها و مطالبات ...
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
1