تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۱
کد مطلب : ۴۹۱۷۷۱
وقتی حادثه‌‌‌خیزترین نقطه جاده پاتاوه - دهدشت رها می‌شود؛

سه‌راهی مرگ همچنان خطرآفرین است / گره کور پروژه تقاطع غیر همسطح گندی خوری در معارضات دولتی و محلی / هیچ کسی هم به فکر ما نیست، نه نماینده، نه استاندار، نه مدیر / پیمانکار: هیچ اعتباری به پروژه تزریق نشد و تاکنون 40 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم /صمصام آقایی: مکاتبات زیادی انجام دادیم

۱
سه‌راهی مرگ همچنان خطرآفرین است / گره کور پروژه تقاطع غیر همسطح گندی خوری در معارضات دولتی و محلی / هیچ کسی هم به فکر ما نیست، نه نماینده، نه استاندار، نه مدیر / پیمانکار: هیچ اعتباری به پروژه تزریق نشد و تاکنون 40 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم /صمصام آقایی: مکاتبات زیادی انجام دادیم
کبنا ؛
تقاطع غیر همسطح گندی خوری معروف به سه‌راهی مرگ به‌عنوان حادثه‌خیزترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد در جاده ملی پاتاوه به دهدشت واقع شده است، پروژه این تقاطع بعد از کش‌وقوس‌های فراوان ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ شروع شد، اما شروع به کار پروژه با شروع معارضات دولتی و مردمی گره کوری خورد که تاکنون مدیری برای باز کردنش دست‌به‌کار نشده است. به گفته پیمانکار هنوز هیچ پولی به این پروژه تزریق نشده، در عوض هر روز یک اداره مدعی معارض می‌شود، یک روز اداره گاز، یک روز منابع طبیعی، یک روز اداره استاندارد، یک روز دادستان حکم جلب پیمانکار را صادر می‌کند، هر روز هم مردم جلوی کار پروژه را می‌گیرند.
به گزارش کبنا نیوز، این قصه تلخ یکی از پروژه‌های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد است که شبیه سایر پروژه‌های ناتمام درگیر معارض شده و کار به درازا کشیده و با عدم حمایت دستگاه‌های دولتی مواجه است.
این تناقضی که رئیس یک دولت خواستار تسریع در انجام پروژه‌ها است، اما ادارات هر روز سنگ‌اندازی می‌کنند، نیاز به اقتدار مدیران بالادستی، از نمایندگان گرفته تا استاندار، دارد، کسی که جلوی این اختلافات و دشمنی‌ها را بگیرد تا اجازه بدهند پروژه‌های استان جان بگیرد.
یکی از ادارات متولی پروژه که سکوت اختیار کرده و کاری انجام نمی‌دهد، به گفته پیمانکار شرکت زیرساخت است، شرکت زیرساخت که وظیفه رسیدگی به معارضات را دارد و از نظر حقوقی در قبال پروژه مسئول است، هیچ کاری نکرده و پروژه طی چند ماه پیشروی خوبی نداشته و هم اکنون نیز پیمانکار تجهیزات و دستگاه‌های خود را منتقل کرده است.
پیمانکار پروژه تقاطع گندی خوری در گفت‌وگو با کبنا نیوز گفت: پروژه تقاطع غیرهمسطح گندی خوری ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، و حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده، بدون یک ریال پول که به ما بدهند. این طرح ملی است، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ قرارداد بستیم، هیچ‌گونه پیش پرداختی به ما ندادند و معارضات دولتی و مردمی زیادی دارد.

جاوید خرمی سرپرست کارگاه پروژه تقاطع  غیرهمسطح گندی خوری اظهار کرد: بر اساس برآوردی که ۵ سال پیش داشتند ۵ میلیارد تومان معارضات این پروژه جمع می‌شد، الان با این شرایط پروژه با ۴۰۰ میلیارد تومان هم جمع نمی‌شود.
وی افزود: یکی از معارضات دولتی مربوط به شرکت گاز است که هنوز حل نشده باقی‌مانده است، و گفته‌اند هیچ خودرویی در مسیر لوله گاز حرکت نکند. باتوجه‌به اینکه معارضات مردمی هم وجود دارد و نمی‌توانیم در داخل زمین مردم عبور و مرور کنیم، مجبوریم که از راه حریم لوله گاز برویم که دولت جلوی آن را گرفت.
در خصوص معارضات مردمی گفت: یک مدت منابع طبیعی می‌گفت این زمین‌ها مال من است که آن را حل کردیم، ولی دوباره معارضات مردمی شروع شد و مردم جلوی کار را گرفتند.
وی بیان کرد: نه دادستان همکاری کرد و نه اداره زیرساخت اقدامی برای همکاری کرد، اگر ملک منابع طبیعی است، مردم چرا دخالت می‌کنند؟ اگر ملک زراعی مردم بوده، منابع طبیعی این وسط چه می‌خواست؟
تصریح کرد: ما شخصاً نمی‌توانیم در دادگاه دفاع کنیم که مردم چرا جلوی کار را گرفته‌اند، باید نماینده حقوقی زیرساخت بیاید، برای اداره زیرساخت هر چقدر نامه زدیم، هیچ اقدامی نکرده‌اند.
وی گفت: الان پایان کار هستیم، این‌همه خسارتی که به ما وارد شده، پول که نمی‌دهند هیچ، خسارت هم به ما وارد می‌کنند، الان وسایل یکی‌یکی در حال بار شدن هستند. معارضات کاری کرده که فقط دو دستگاه بیل مکانیکی و دو کامیون در اینجا وجود دارد، درحالی‌که قبلاً ۶ بیل مکانیکی اینجا کار می‌کرد.
سرپرست کارگاه پروژه تقاطع  غیرهمسطح گندی خوری بیان کرد: بارها مسئولان مربوطه روی این پروژه حاضر شدند، سه ماه گذشته ولی معارضات حل نشده و هیچ‌کسی سراغ ما نمی‌آید، حکم دستگیری من و پیمانکار داده شد، بدون اینکه کسی شاکی شود، بر اساس اینکه می‌گویند منابع طبیعی را خراب کرده‌اید، حکم دستگیری من را داد.

وی گفت: اگر معارضات حل شود، شش‌ماهه این پروژه تمام می‌شود. نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان صورت‌وضعیت فعلی این پروژه است، اگر معارضات مردمی و دولتی حل شود، مشکلات مالی حل شود، ۶ماهه پروژه تمام می‌شود. شرکت زیرساخت هیچ همکاری نمی‌کند، و پیگیر نیست.
وی افزود: در این مدت معارضات بیشتر شده، مدیر دلسوزی وجود ندارد، از سال ۱۳۷۲ استارت این جاده‌ زده شد، این ساختمانی که در آن هستیم مربوط به آن سال است. به‌خاطر معارضات منابع طبیعی اداره زیرساخت ۲ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان جریمه به‌حساب منابع طبیعی واریز کرد، ۱۶ تکه زمین بود، بر اساس ماده ۵۴ و ۵۶ آمدند و گفتند همه زمین‌ها منابع ملی و تعداد اندکی از این‌ها زراعی است، اما الان حتی ملک زراعی که پول زمینش پرداخت شده، معارض دارد. چرا شرکت زیرساخت نمی‌آید جواب معارضین را بدهد.
وی گفت: خاک‌برداری ما تمام شده است و تا جایی که معارض نبود خاک‌برداری را انجام دادیم، اما هیچ‌کسی هم به فکر ما نیست، نه نماینده، نه استاندار، نه مدیر.
صمصام آقایی، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا نیوز در پاسخ به سؤالی در خصوص این پروژه اظهار کرد: معارضات این پروژه با تلاشی که صورت گرفت و به‌واسطه ارتباط حسنه‌ای که با مردم وجود داشت، تاحدودی رفع شد. بخشی از معارضات هم مربوط به اداره‌کل منابع‌طبیعی بود که سال‌های قبل همه این اراضی ملی و بخشی هم زراعی اعلام شد که الان تا حدودی منابع‌طبیعی پذیرفته است که به‌خاطر توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد همکاری لازم را داشته باشند.
وی افزود: متأسفانه از زمستان گذشته تاکنون که پیمانکار کارش را در این پروژه شروع کرده، هیچ پولی به این پروژه تزریق نشده و توان مالی پیمانکار هم محدود است.
وی افزود: علت کندی پروژه به‌خاطر نبود منابع مالی است، ما حتی نتوانستیم که پول مردم را بدهیم. چند ماه از سال گذشته و یک ریال به این پروژه تخصیص داده نشده است.
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این پروژه به 120 میلیارد تومان نیاز دارد و معارضات محلی هم با 10 میلیارد تومان رفع می‌شود.
وی با بیان اینکه این پروژه، یک پروژه ملی است، گفت: مکاتبات لازم برای تخصص اعتبار انجام گرفته است. ما فقط در پروژه گندی‌خوری مشکل نداریم، بلکه قرارگاه خاتم‌الانبیا 400 میلیارد تومان در پروژه پاتاوه - دهدشت طلب دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

مهدی میرزایی - کارشناس آب و توسعه - در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: برخی از تصمیمات ...
خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

«سیمای لاریجانی خود را همچون کیهان شریعتمداری، نه رسانه‌ای پایبند به خواست‌ها و مطالبات ...
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
1