تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۴۹۱۷۸۲
کبنا گزارش می‌دهد

مردم کهگیلویه و بویراحمد منتظر انتقال حساب‌های سایر کارخانه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ به استان هستند / ۲ کارخانه بزرگ استان (سیمان یاسوج و سیمان مارگون) کارت‌های بازرگانی خود را به استان می‌آورند/ کارخانه‌های سینره، نفت و گاز گچساران و مابقی بسم‌الله شما هم وارد عمل شوید/ فعال‌بودن حساب شرکت‌های بزرگ در خارج از استان عادلانه نیست

۰
مردم کهگیلویه و بویراحمد منتظر انتقال حساب‌های سایر کارخانه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ به استان هستند / ۲ کارخانه بزرگ استان (سیمان یاسوج و سیمان مارگون) کارت‌های بازرگانی خود را به استان می‌آورند/ کارخانه‌های سینره، نفت و گاز گچساران و مابقی بسم‌الله شما هم وارد عمل شوید/ فعال‌بودن حساب شرکت‌های بزرگ در خارج از استان عادلانه نیست
کبنا ؛هفته گذشته خبری با عنوان «به نام ما به کام استان‌های دیگر/ چرا حسابتان در بانک‌های یاسوج نیست» در این سایت خبری منتشر شد که به‌نوعی مطالبه انتقال حساب بانکی و کارت‌های بازرگانی شرکت‌ها و واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی به استان محل استقرار واحد مربوطه را کرده بود و خبر خوش این است که کارت بازرگانی ۲ شرکت بزرگ استان به‌زودی به استان انتقال پیدا می‌کند و همه درآمد صدور کارت در استان واریز می‌شود البته مردم چشم‌انتظار این حرکت خوب از سایر کارخانه‌های بزرگ استان هستند.
به گزارش کبنا، بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد سال‌هاست که با مسئله ناترازی ضریب بالای پرداخت و محدودیت منابع دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به‌عنوان چالش اساسی پیشروی آن‌ها مطرح است و از سوی دیگر بسیاری از واحدهای تولیدی در استان که از تسهیلات همین بانک‌ها استفاده می‌کنند، منابعی که در استان جمع می‌کنند را در سایر استان‌ها از جمله تهران مصرف می‌کنند و این منابع از استان خارج می‌شود.
از جمله واحدهای که حسابشان در تهران متمرکز است شامل نفت و گاز گچساران و پتروشیمی گچساران، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سیمان مارگون، سیمان یاسوج، سپاهان موکت، شرکت آجر نماسازان کهگیلویه، سینره و زرد بند، شرکت بهنوش واحد گچساران، ماشین‌سازی پارس گچساران است.
مردم انتظار دارند واحدهای بزرگ استان حداقل بخش بزرگی از حساب‌های خود را به استان منتقل کنند تا منابع بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی افزایش یابد.
انتقال حساب بانکی شرکت‌ها و واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی به استان محل استقرار واحد مربوطه، نه‌تنها رونق اقتصادی بلکه بنیه مالی بانک‌های منطقه را نیز تقویت می‌کند.
اگر شرکتی در یکی از استان‌ها فعال باشد و از امکانات، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های منطقه چون منابع طبیعی، جاده، حمل‌ونقل و ازاین‌قبیل امور بهره می‌برد، علاوه بر آلودگی هوا، مشکل زیست‌محیطی هم ایجاد می‌کند.
برای نمونه استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد که در روزهای اخیر از کارخانه دارویی سینره بازدید داشته است عنوان کرده ۴۰ میلیارد تومان قرار است به این کارخانه تسهیلات ارائه شود. آیا منطقی است این پول از جیب استان داده شود؛ اما در تهران در بانک ذخیره شود؟
غیرمنطقی است، منابع مالی و حساب بانکی این قبیل شرکت‌ها یا واحدها که جزء بنیادی‌ترین موضوع کارکرد آنهاست در خارج استان از جمله در تهران فعال باشد، این کار از لحاظ اقتصادی درست نیست.
فعال‌بودن حساب بانکی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در خارج استان محل فعالیت با گفتمان عدالت و توازن منطقه‌ای در تضاد است و با مسئله عدالت‌محوری و توسعه‌ای هم سازگار نیست.
نمی‌توان از امکانات منطقه برای فعالیت‌های اقتصادی استفاده کرد، اما گردش مالی در خارج از محل مستقر باشد و مردم آن منطقه یا استان از مزایای آن بهره‌مند نشوند این ناعادلانه است.
مردم کهگیلویه و بویراحمد حق دارند از فعالیت این واحدها که محیط‌زیست را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، از مزیت مالی این قبیل فعالیت‌ها به‌صورت غیرمستقیم و همچنین سیستم بانکی آن‌ها برخوردار شوند و به‌نوعی مسئولیت اجتماعی خود را در قبال مردم منطقه انجام دهند.
بازگرداندن حساب شرکت‌های یادشده به استان محل فعالیت واحد یادشده به این معنی است این امر در کارکرد سیستم بانکی استان مؤثر است و قدرت وام‌دهی و گردش بانکی را برای تأمین منابع مالی افزایش می‌دهد.
این رویه غلط از سال‌های گذشته در کشور بنا نهاده شد، خیلی از شرکت‌ها دفتر مرکزی در تهران دارند نباید حساب آن‌ها هم در مرکز باشد بدین ترتیب این رویه هم باید اصلاح شود.
منابع و مصارف بانک‌ها در استان هم‌خوانی ندارد به همین علت به دنبال آن هستیم تا حساب‌های بانکی و کارت‌های بازرگانی واحدهای صنعتی بزرگ به استان بیاید و عواید فعالیت اقتصادی آن‌ها در داخل استان مشخص و ناترازی بانکی اصلاح شود.
انتقال حساب‌های کارخانه‌های بزرگ استان آنقدر جنجال‌برانگیز شده که حتی دادستان مرکز استان هم اعلام کرده که باید حساب‌های مالی شرکت‌ها از جمله پتروشیمی گچساران در همین استان باشد.
همچنین هدایت اکبری رئیس شورای شهر یاسوج هم در نشست گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت هم به این موضوع ورود کرد و افزود: منابع فروشگاه‌های زنجیره‌ای کهگیلویه و بویراحمد دست تهران است و سودی به مردم این استان نمی‌رسد و هیچ‌کدام منابعشان در بانک‌های استان ذخیره نمی‌شود.
هدایت اکبری ابراز کرد: پتروشیمی گچساران ۲۰ هزار میلیارد گردش سرمایه دارد؛ اما وارد استان نمی‌شود. رئیس شورای شهر یاسوج عنوان کرد: تا زمانی از پشت تریبون حرف می‌زنیم اتفاقی نمی‌افتد باید می‌دانی وارد عمل. شویم.
انتقال کارت بازرگانی سیمان مارگون و سیمان یاسوج
امیر تیمور موسویان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد دررابطه‌با منابع مالی پتروشیمی گچساران در تهران، گفت: پروانه بهره‌برداری و کارت بازرگانی آن در مرحله نهایی‌شدن است.
وی عنوان کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای تابع نظام مالی هستند و هنوز حساب این فروشگاه‌ها در تهران قرار دارد.
موسویان تأکید کرد: کارخانه سیمان یاسوج ۱۰۰ درصد کارت بازرگانی‌اش انتقال یافت و کارت بازرگانی سیمان مارگون تا یک ماه آینده صادر می‌شود که قدم‌های خوبی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

مهدی میرزایی - کارشناس آب و توسعه - در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: برخی از تصمیمات ...
خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

«سیمای لاریجانی خود را همچون کیهان شریعتمداری، نه رسانه‌ای پایبند به خواست‌ها و مطالبات ...
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
1