تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۴۹۱۷۵۷
کبنا گزارش می‌دهد

فیلم| 12 هزار سکنه زیلایی گرفتار پیچ‌وخم مشکلات؛ از راه آسفالت تا مشکلات بهداشتی / ۶۷ خانوار روستای «دره‌صحه» بخش زیلایی در عذاب وضعیت نامطلوب راه ارتباطی هستند

۱
۰
فیلم| 12 هزار سکنه زیلایی گرفتار پیچ‌وخم مشکلات؛ از راه آسفالت تا مشکلات بهداشتی / ۶۷ خانوار روستای «دره‌صحه» بخش زیلایی در عذاب وضعیت نامطلوب راه ارتباطی هستند
کبنا ؛نزدیک به ۱۲ هزار سکنه بخش زیلایی شهرستان مارگون هرگاه برای سفر به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یا شهرستان دل به جاده باریک و پر پیچ‌وخم زیلایی می‌زنند، دلهره رخ دادن اتفاقی ناگوار در گردنه‌ای معروف به گردنه گچ را دارند، گردنه‌ای با پیچ‌های خطرناک و شیب تند و پر از سنگ و خاکی که هر آن احتمال ماندن خودرو یا سقوط به دره در آن وجود دارد.
       

به گزارش کبنا، مردم منطقه زیلایی می‌گویند وعده ساماندهی پیچ‌های گردنه گچ در مسیر ارتباطی زیلایی به مارگون و دیگر مناطق نظیر پاتاوه و یاسوج بیش از ۱۵ سال است که از طرف مسئولان داده می‌شود، اما کابوس سقوط به ته دره هر روز و در هر سفری همراه آن‌ها است.
نورالله ثابت‌اصل، دهیار روستای «پوله» زیلایی، می‌گوید: بار‌ها برای ساماندهی گردنه گچ و آسفالت کردن این تکه که کمتر از یک کیلومتر است، مراجعه کرده‌ایم اما جواب درستی نشنیده‌ایم.
وی می‌افزاید: وضعیت نامطلوب این نقطه باعث زجر کشیدن مردمی می‌شود و در فصل زمستان به هنگام بارش برف و باران مسدود و عبورومرور را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.
سیدابراهیم محمودی جم، مسئول پایگاه بسیج چاهن و عضو شورای روستای «بالرود» زیلایی نیز در این خصوص می‌گوید: با توجه به اینکه پیگیر کار‌های جهادی و حل مشکلات منطقه هستم، بیش از ۱۲ سال است که برای رفع مشکل گردنه گچ به مسئولان مراجعه می‌کنم و برخی از مسئولان و نمایندگان ادوار مجلس نیز از نزدیک وضعیت جاده را مشاهده کرده‌اند و تنها وعده داده‌اند و در عمل چیزی از آن‌ها ندیده‌ایم.
مختار اندرخور، فرماندار شهرستان مارگون هم در این زمینه، با بیان اینکه در بهمن سال ۱۴۰۰ ریزش بهمن باعث مسدود شدن گردنه گچ و خسارت زیاد شد، می‌افزاید: سال ۱۴۰۱ طرح مطالعاتی ساماندهی پیچ‌های گردنه گچ انجام شد و ۱۴ میلیارد تومان برای ساماندهی این نقطه پیش‌بینی شد.
وی می‌افزاید: ساماندهی پیچ‌های گردنه گچ یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم منطقه زیلایی است که به دلیل واصل نشدن اعتبار پیش‌بینی شده همچنان در وضعیت سابق مانده است.
اندرخور با بیان اینکه از محل مسئولیت‌های اجتماعی مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان به شهرستان مارگون اختصاص پیدا کرد که بر اساس شاخص‌های محرومیت و اولویت‌ها این مبلغ برای شروع به کار یا بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف شهرستان توزیع شد، ادامه می‌دهد: طی مکاتبات این اولویت‌بندی و توزیع مبالغ روی پروژه‌ها به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و راهداری استان ارسال شد که پروژه‌های مربوطه شامل زیرسازی آسفالت مسیر‌های مختلف روستای شهرستان مارگون از جمله جاده «دلی گردو»، «دلیرچ»، «مورزرد زیلایی» و چند نقطه دیگر از جمله موارد مصوب بود، اما متأسفانه به دلیل ناکارآمدی یا مسائل سیاسی مسئولان مربوطه هنوز بعد از گذشت چهار ماه مناقصه پروژه‌های مورد نظر انجام نشده‌است.
وی اضافه می‌کند: از ماه آینده به دلیل شرایط جغرافیایی و آب‌وهوایی منطقه امکان اجرای پروژه‌ها به دلیل فصل سرما وجود نخواهد داشت و در سال آینده نیز اگر قرار باشد پروژه‌های تعریف شده اجرا و به بهره‌برداری برسند قطعاً مبالغ بیشتری جهت اجرای این پروژه‌ها نیاز است.
اندرخور تصریح می‌کند: متأسفانه هیچ‌کس نسبت به این کم‌کاری پاسخگو نیست و فقط مردم محروم شهرستان مارگون چوب ناکارآمدی برخی مسئولان ناکارآمد را خواهند خورد.
مشکلات مسیر رفت‌وآمد هزاران نفر جمعیت بخش زیلایی در پیچ‌های گردنه پیچ، موضوع کم اهمیتی نیست که بتوان از کنار آن به راحتی گذشت، در روز‌های بارانی یا برفی، وضعیت این جاده به مراتب وخیم‌تر می‌شود و حوادث ناگواری را رقم می‌زند، ساکنان محلی بار‌ها خواستار توجه مسئولان به این معضل شده‌اند اما متأسفانه دستگاه‌های متولی عزمی برای ساماندهی این مسیر پر خطر از خود نشان نمی‌دهند، نبود روشنایی کافی و علائم راهنمایی مناسب نیز بر مشکلات افزوده است، بسیاری از خانواده‌ها نگران ایمنی فرزندان خود هنگام رفتن به مدرسه هستند و انتظار می‌رود که مسئولان با برنامه‌ریزی مناسب و تخصیص بودجه لازم، اقداماتی جدی برای ایمن‌سازی این جاده انجام دهند تا جان مردم در خطر نباشد.
      
۶۷ خانوار روستای «دره‌صحه» بخش زیلایی با بیش از ۲۷۰ نفر جمعیت درگیر مشکلات متعدد از جمله نبود راه روستایی مطلوب، شبکه گاز و مشکلات بهداشتی هستند، به گفته اهالی روستا به دلیل نبود مدرسه راهنمایی دانش‌آموزان پسر و دختر این روستا پس از کلاس ششم مجبور به ترک تحصیل می‌شوند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
استان محروم و مظلوم‌.فقر امکانات نبود مراکز درمانی بهداشتی نبود مراکز آموزشی نبود مراکز حمایت اجتماعی نبود مراکز بهزیستی مراکز کارخانه برای اشتغال فقر سو تغذیه نبود هنرستان فنی و حرفه ای نبود تجهیزات در مدارس جاده های فاقد امکانات نبود مراکز علمی از اهم مشکلات این بخش های دورافتاده و محروم هست.استان ما هنوز راه اهن ندارد هنوز ترمینال مسافربری درست و حسابی و منظم و کارامد ندارد.
جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

مهدی میرزایی - کارشناس آب و توسعه - در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: برخی از تصمیمات ...
خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

«سیمای لاریجانی خود را همچون کیهان شریعتمداری، نه رسانه‌ای پایبند به خواست‌ها و مطالبات ...
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
1