تاریخ انتشار
جمعه ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۸
کد مطلب : ۴۹۰۵۹۷
کبنا گزارش می‌دهد

کشاورزان کهگیلویه‌ای خواهان پیگیری وضعیت سد کوهبرد / آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم

۰
کشاورزان کهگیلویه‌ای خواهان پیگیری وضعیت سد کوهبرد / آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم
کبنا ؛کشاورزان کهگیلویه‌ای انتظارشان از احداث سد کوهبرد محقق نشده و بعد از سال‌ها خواستار تعیین تکلیف انتقال آب این سد به زمین‌های کشاورزی خود هستند و خواستار پیگیری این موضوع شدند.
به گزارش کبنا، پس از ۲ سال از آبگیری سد کوهبرد اما مشکلات بی‌آبی زمین‌های پایین‌دست همچنان پابرجاست و عملیات شبکه انتقال و پمپاژ به زمین‌های زراعی انجام نشده است.
عملیات اجراییسد کوهبرد از سال ۱۳۹۰ باهدف کنترل سیلاب، توسعه گردشگری و آبیاری اراضی کشاورزی دیم حومه غربی دهدشت در شهرستان کهگیلویه آغاز و با تخصیص اعتبارات لازم تکمیل و در اولین بارندگی پاییز ۱۴۰۱ آبگیری شد.
یک‌دهم از ۷۰ هزار هکتار زمین زراعی شهرستان کهگیلویه آبی است و در سایر اراضی کشت دیم همراه با هزینه‌های گزاف و درآمد حداقلی انجام می‌شود.
شهرستان‌های کهگیلویه بزرگ اکنون باوجود دشت‌های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت‌های بالقوه در بخش‌های مختلف صنعتی و گردشگری به دلیل نبود برخی زیرساخت‌ها توسعه چندانی نیافته است.
شغل اغلب ساکنان این شهرستان‌ها کشاورزی آن هم به‌صورت سنتی و فصلی است. آبیاری زمین‌های کشاورزی علاوه بر افزایش درآمد پایدار به شکوفایی بخش کشاورزی این مناطق نیز کمک می‌کند.
سد کوهبرد در حومه غربی شهرستان کهگیلویه که از سال ۹۰ عملیات اجرایی آن آغاز شد بارقه‌های‌ امید را در دل کشاورزانی منطقه روشن کرد.
سد مخزنی کوهبرد به‌عنوان تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه و از پروژه‌های مهم حوزه آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی است که به‌منظور توسعه‌بخش کشاورزی، گردشگری و اشتغال‌زایی در محدوده دشت‌های اطراف روستاهای کوهبرد تا برج بهمئی اجرا شد.
کشاورزان کهگیلویه‌ای خواهان پیگیری وضعیت سد کوهبرد / آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم
جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل روان آب‌ها و همچنین ذخیره‌سازی آب باران جهت آبیاری بیش از ۳۵۰ هکتار از زمین‌های پایین‌دست، جلوگیری از سیلاب‌ها و افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو و کلزا و فراهم‌سازی زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای آینده این طرح پیش‌بینی شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بدنه سد کوهبرد به بهره‌برداری رسیده است؛ اما مراحل بعدی نیاز به تأمین اعتبار دارد. بخشی از اعتبار آن را پیگیریم که مناقصه برگزار کنیم.
علی معتمدی پور افزود: بقیه طرح سد هم مثل پمپاژ، ساختمان و شبکه برقش را امید داریم در دولت جدید برای آن اعتبار اخذ کنیم
 وی ادامه داد: همچنین بتوانیم آبیاری تحت‌فشار را عملیاتی کنیم. امید است در سطح ملی اعتبار به این سد تزریق شود.
در حال پیگیری اعتبارات جدید هستیم و نمی‌توان زمان دقیقی برای اتمام این طرح مشخص کرد؛ زیرا هنوز اعتباری نیامده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

اگر براي رياست سازمان بورس فراخوان داده شود. شخصيتي متخصص و متشخص و دانا و با تجربه انتخاب ...
1