تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۴۷۵۶۵۸
نارضایتی از کادر درمان کهگیلویه و بویراحمد در حال افزایش است

جراحی زیبایی در صدر شکایت از پزشکان کهگیلویه و بویراحمد

۰
جراحی زیبایی در صدر شکایت از پزشکان کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال گذشته تاکنون، تعداد شکایات از پزشکان و محکومیت‌ها در این استان افزایش معناداری پیدا کرده و با شیب صعودی همراه است و در این بین شکایت از متخصصان گوش، حلق و بینی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.  
به گزارش کبنا نیوز، حرفه پزشکی از حرفه‌های مقدس و در عین حال مهم در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود.
 مراجعات مردم برای پیگیری‌های مرتبط با عوارض ناشی از امور پزشکی به دادسرای جرایم پزشکی و سازمان پزشکی قانونی زیاد شده است.
اخلاق پزشکی به پزشک حکم می‌کند که ضمن معاینه و معالجه درست بیمار، این اطمینان قلبی را به او بدهد تا بیمار با خیالی آسوده اقدام به درمان کرده و با تکیه و اطمینان بر دانش پزشک، بیماری خود را پذیرفته و با پزشک همکاری کند. این در حالی است که در مواردی خطا و قصور پزشکی این اطمینان را از بیمار سلب می‌کند چراکه پزشک نه تنها به درستی بیماری را تشخیص نداده بلکه در مواردی به جسم و روح بیمار صدمه نیز وارد کرده است.
 بخشی از آن‌ها تبرئه می‌شوند و بخشی هم قصور در آن‌ها محرز است، اما آن‌چه مهم است، گاهی بخشی از قصور‌های پزشکی منجر به عوارض شدید و برگشت ناپذیر یا حتی مرگ بیمار می‌شود. براین اساس انتظار بیمار از پزشک، داشتن دقت و مهارت است که متأسفانه گاهی نبود این دو عامل سبب بروز حوادث و تشدید بیماری افراد و حتی گاهی به فوت بیمار منجر می‌شود، از چنین اتفاقاتی معمولاً به عنوان قصور پزشکی یاد می‌شود زیرا معمولاً ماهیتی عمدی ندارند. قصور پزشکی شامل دو بخش است یا پزشک در درمان بیمار کوتاهی کرده یا در روند درمان، قصوری پیش آمده است.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته ۳۶۶ پرونده در کمیسیون‌های پزشکی استان بررسی شد که ۱۴۵ مورد از ان‌ها مربوط به قصور پزشکی بوده‌اند.
کامروز‌امینی افزود: این درحالی است که سال گذشته تنها ۷۱ پرونده مربوط به قصور پزشکی بوده و آماره سیر صعودی را نشان می‌دهد و این افزایش قابل توجه است.
وی تأکید کرد: باید علت‌یابی شود که چرا پرونده‌های ما در استان به سمت نارضایتی مراجعان پیش رفته است و آمار شکایات بالا رفته است.
 امینی ادامه داد: از سوی دیگر افزایش محکومیت‌های‌های این پرونده‌ها هم رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد به گونه‌ای که سال۱۴۰۲ برای ۷۰ پرونده پزشکی محکومیت صادر شده است.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: سال ۱۴۰۱ برای ۳۴ پرونده محکومیت صادر شده است که این آمار‌ها قابل تامل است.
امینی عنوان کرد: تخصص گوش، حلق و بینی ۲۱ درصد پرونده‌ها، زنان و زایمان ۱۷ درصد و دندان پزشکی ۱۰ درصد پرونده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
در کارشناسی پزشکی قانونی برای کشف قصور احتمالی پزشک معالج در کمیسیون‌های پزشکی قانونی، تشخیص پزشک معالج، ‌اندیکاسیون اقدام درمانی، روش و پلان درمانی و نوع عوارض احتمالی و مدیریت آنهابررسی می‌شوند.
کارشناس پزشکی قانونی بایستی این را هم در کارشناسی خود بررسی کند که ممکن است خود بیماران نیز در عدم تشخیص صحیح و یا تأخیر در تشخیص پزشک معالج سهیم باشند.
 عدم گزارش علائم: برخی بیماران همه علائم‌شان را با پزشک‌شان در میان نمی‌گذارند که به دلیل شرم، یا به دلیل اینکه فکر می‌کنند این علامت ربطی به مشکل اصلی‌شان ندارد یا اینکه پزشک‌شان دقیقاً در مورد آن علامت خاص از آن‌ها سؤالی نکرده است.
ـ تأخیر در گزارش یک علامت.
ـ عدم گزارش دارو‌هایی که مصرف می‌کنند.
ـ عدم گزارش مواردی از طب جایگزین که مورد استفاده بیمار است.
ـ عدم تعهد بیمار به مصرف دارو یا انجام اقدامات درمانی به دلایل مختلف مثل مشکلات مالی، تنبلی و...
ـ عدم صداقت بیمار: نشانگان‌های اختلالات ساختگی، تمایل به دریافت دارو‌های خاص، تمارض، سوءاستفاده مالی از طریق بیمه، گرفتن مرخصی استعلاجی و... ،
ـ ترس از مسائل قانونی: مثلاً عدم گزارش مصرف مواد مخدر.
ـ ترس از مسائل اجتماعی: مثلاً عدم ذکر عادات خاص و برخی رفتار‌ها.
ـ ترس از سرزنش شدن توسط پزشک مثلاً در مورد عدم مصرف دارو‌ها.
ـ اعمال فشار از طرف بیمار: تمایل بیماربرای سوق دادن پزشک به سمت درمان‌های خاص مانند تجویز آنتی بیوتیک، دارو‌های خواب‌آور و... در زمانی که پزشک طرح درمانی دیگری را برای بیمار مناسب‌تر می‌داند. در این گونه مواقع پزشک بر سر دو راهی درمان صحیح بیمار و راضی نگه داشتن او قرار می‌گیرد، ـ نخواندن کامل و دقیق برچسب‌های دارویی و راهنمای مصرف دارو‌ها.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1