تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۴۷۲۵۸۳
در نشست انتخابات به وقت ایران مطرح شد؛
اکوانی: مطالبه مردم از کاندیدی که احتمال موفقیت او زیاد است توزیع ناعادلانه امکانات و سرمایههاست / باید جلوی نفوذ متنفذین گرفته شود / پناهی: پروندههای زیادی روی دست قضات مانده که میشد با نفود ریش سفیدان و متنفذین آنها را برطرف کرد پس باید از این فرصتها استفاده بکنیم ، در ایران بعضی از قبیلهها دولتساز بودهاند و بالعکس بعضی از دولتها قبیلهساز بودهاند/دهقانیان: اعتماد مردم به جمهوری اسلامی از جنس اخلاق است
۰
کبنا ؛
نشست انتخابات به وقت ایران با حضور اساتید دانشگاه و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب اجتماعی بود، گفت: انتخابات از زمان قاجاریه و بعد از تحولات مربوط به مشروطه تاکنون برگزار میشود اما مردم پیش از انقلاب اسلامی حتی از آن آگاهی هم نداشتند. استاد دانشگاه یاسوج با اشاره به فرمایشی بودن همه مراحل انتخابات قبل از انقلاب اسلامی گفت در انتخابات قبل از انقلاب هیچ نمایندهی بومی نداشتیم درحالی که اکنون هم مردم آگاهانه در انتخابات شرکت میکنند و هم نمایندگان از جنس خودشان هستند.
سید حمدلله اکوانی اظهار داشت: در خصوص تجربه زیسته مردم دربارهی انتخابات پیش از انقلاب اسلامی هیچ روایتی وجود ندارد. اگر از گذشتگان بپرسیم از انتخابات هیچ به یاد ندارند. روایتهای گذشتگان انتقال رسوم عشیرهای به نسل جدید است و سخنی از انتخابات نیست.
وی با اشاره به اینکه انتخابات جزء دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ساز و کار مشارکت مردم در جمهوری اسلامی انتخابات است. در عرصه مشارکت انتخابات بسیار خوب عمل کردیم اما در بُعد محتوا روشنگری چندانی صورت نگرفته است.
عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج اظهار داشت: رفتار انتخاباتی همان مجموعه مؤلفههای است که نیت رای دهنده را تشکیل میدهد و گفتمان انتخابات متشکل از این رفتارها است.
اکوانی عنوان کرد: از زمان انتخابات تاکنون که دورهی جمهوری اسلامی است ۴گفتمان داشتیم که رفتار انتخاباتی ما را در این سالها تحت تأثیر قرار داده است.
وی به ۴ گفتمان انتخاباتی اشاره کرد و گفت: گفتمان سلطانیسم یا سلطنتی معنای رای مقوم حکومت و سلطنت است. در واقع رفتار اقتدارگرایانه یک شخص بوده و در رای دهی در جهت حاکمیت مردم نبوده است.
اکوانی اضافه کرد: دومین گفتمان لیبرال که مکانیسم رای در خدمت قدرت است و در غرب بیشتر آن را مشاهده میکنیم یعنی هرکسی نتیجه آرا را به دست آورد قدرتمندتر است و هرچه بخواهد میکند.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: سومین گفتمان یعنی گفتمان انقلابی متعالیترین مفهوم رایدهی است. در انقلاب اسلامی و قانون اساسی کشور ایران میخواهند که مردم رای بدهند و نمایندگان برای سعادت دنیا و اخرت مردم فعالیت کنند. این گفتمان نیز به رغم همه تلاشها در شکل خوب عمل کرده اما در محتوا خوب اعمال نشده است.
استاد دانشگاه یاسوج نیز به چهارمین گفتمان انتخاباتی اشاره کرد و گفت: گفتمان قبلیه گرا که خاستگاه آن در ایران و خاورمیانه بسیار است دارای مزایا و مزیتهای است. ساختار احترام به خانواده، بزرگان و همبستگی اجتماعی و... از وجوه مثبت فرهنگ عشیرهای است اما بُعد سیاسی آن در ایران همیشه آسیبزاست؛ زیرا نتیجه آن تبعیض و بیعدالتی است و روی دوم گفتمان لیبرال است.
اکوانی اظهار داشت: گفتمانها ممکن است به صورت مقطعی حذف بشوند اما هرگز از سپهر سیاسی کشور حذف نمیشود. در گفتمان شیعه عدالت محوریترین مفهوم است.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در گذشته فرزندان صاحب قدرت در نظام ایلخانی درس میخوانند فرزندان مردم عادی از آن محروم بودند و انقلاب اسلامی برای رفع این تبعیضها شکل گرفت.
اکوانی با تأکید بر سیاسی نکردن فرهنگ عشیره گفت ورود مناسبات عشیرهای به انتخابات و نهادها و ادارات چارچوبهای قانونی را تضعیف میکند و اهداف انقلاب اسلامی که حمایت از محرومان است را به حاشیه میبرد.
استاد دانشگاه یاسوج در پایان به افزایش مشارکت عمومی مردم اشاره کرد و گفت: باید مشارکت مبتنی بر آموزههای اسلامی باشد، خدمات نظام جمهوری اسلامی به همه مردم رسیده است و نباید آنها را مصادره به حزب یا اشخاص کنیم.
انتخابات؛ وعدهی محقق شدهی جمهوری اسلامی ایران
در ادامه نیز مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری استان با بیان اینکه انتخابات یکی از وعدههای تحقق یافته انقلاب اسلامی است، گفت: هرسال در کشور شاهد برگزاری انتخابات هستیم و این نشان از محقق شدن وعدههای جمهوری اسلامی ایران است.
محمدصادق درفشی اظهار داشت: هرحکومتی که چهار رکن دموکراسی را در ساختار خود ملزوم کرد میتوانیم آن را حکومت مردمسالار بدانیم.
وی به اهمیت چهاررکن دموکراسی اشاره کرد و ادامه داد: رسانهها به عنوان رکن چهارم میتوانند به عنوان مهمترین پل ارتباطی بین مردم و مسئولین عمل کنند. رسانهها با وجود ویژگی صداقت، میتوانند مرجعیت مردمی را کسب کنند.
مدیرکل روابط عمومی استانداری به جایگاه رسانه در سیر تاریخی انتخابات اشاره کرد و گفت: در گذشته رسانه هیچ تأثیرگذاری در انتخابات نداشت؛ زیرا همه نسبت به رجال سیاسی شناخت داشتند. اوج استفاده از رسانهها در انتخابات سال ۷۶ مجلس شورای اسلامی بود که مشارکت در استان ۹۶درصد بود.
درفشی با بیان تغیر رسانهها در گذر تاریخ گفت: در دهههای اخیر روزنامهها با رقیب جدی به نام وب مواجه میشوند و آنها نیز صفحه وب خود را فعال میکنند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند. در سالهای
اخیر اینترنت و شبکههای مجازی رشد گستردهای داشته، در دسترس پذیربودن بودند و چندرسانهای عمل میکنند به همین جهت بسیار اثرگذار هستند.
وی اضافه کرد: مسئولین تنها از نقش مهم رسانهها میگویند اما هیچکس به این موضوع توجهی ندارد. رسانهها در استان ما در قالبهای مختلف برای افزایش مشارکت مردم پای کار هستند.
قبلهگرایی در نبود احزاب به وجود میآید
همچنین صادق پناهی_مدرس دانشگاه در این نشست با اشاره به قبیله گرایی سیاسی گفت: شهریور سال 1320 اوج قبلیه گرایی در ایران را در حزب جمهوری اسلامی مشاهده شد.
وی اظهار داشت: زمانی قبیله گرایی شکل گرفت که حزبی نبود، اکنون نیز حزبهایی که در تهران فعالیت میکنند شکل سببی و نسبی دارند. در آمریکا نیز هویتهای قومی شکل گرفته و رأیدهی در آنجا نیز به این صورت است و در آینده نیز امریکایی _مکزیکیها قدرت میگیرند.
وی ادامه داد: در ایران بعضی از قبیلهها دولتساز بودهاند و بالعکس بعضی از دولتها قبیلهساز بودهاند.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه لر قومیت نیست، گفت: لر تبدیل به یک مفهوم سیاسی شده است، عشیره و قبیله است. نبود احزاب و مصادره کردن جریانهای سیاسی به اشخاص خاص باعث شکلگیری ساختارهای قومی_سیاسی شد.
پناهی با تأکید بر اینکه در استان کنشگری عادی است اما رفتارها تا حدودی هیجانی است، گفت: پروندههای زیادی روی دست قضات مانده که میشد با نفود ریش سفیدان و متنفذین آنها را برطرف کرد پس باید از این فرصتها استفاده بکنیم.
انتخابات؛ نشان از اعتماد مردم به جمهوری اسلامی ایران است
در ادامه نیز حمید دهقانیان در خصوص جامعهشناسی سیاسی مشارکت در ایران گفت: ادبیات پژوهشی انتخابات در ایران تنها ۶دهه است که شکل گرفته. همچنین اهمیت انتخابات و نقش مردم در آن بعد از جنگ جهانی دوم بیشتر مشخص شد.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی باعث شد که مردم در کشور خود نقش پیدا کنند. در دنیا بیسابقه است که کشوری یکسال بعد از به ثمررسیدن انقلاب خود رفراندوم بگذارد و سطح بالای از مردم کشور حتی در شهرستانهای کوچک نیز رأی بدهند.
این فعال رسانهای با اشاره به اهمیت انتخابات برای مردم خاطرنشان کرد: انتخابات نماد پویایی است و مردم احساس میکنند که اگر شرکت نکنند در انزوا فرو میروند.
دهقانیان افزود: نگاه مردم ایران به انتخابات حق محوری است و احساس میکنند که با شرکت در انتخابات باید حقی را احیاء کنند.
وی عنوان کرد: شاهد تغییرات زیادی در جامعه هستیم که تلفیقی از مسائل فرهنگی و اجتماعی است. در این بستر متغیرهایی ظهور کرده که تبیین رفتار انتخاباتی سخت شده است.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه شرکت در انتخابات نشان از اعتماد مردم دارد، گفت: اعتماد مردم به جمهوری اسلامی از جنس اخلاقمداری است.
توزیع ناعادلانه منابع باعث رقابتهای گروهی میان ایلات و طوایف میشود
همچنین صیاد خردمند دکترای جامعه شناسی مسائل اجتماعی و روزنامه نگار در این نشست اظهار داشت،
هر میدان اجتماعی قواعد و منابع متناسب با خود را به وجود می آورد، در این میدان اجتماعی [استان ما] قواعد و منابع بر مبنای عشیره و قبیله توزیع میشود، پس در نتیجه شرایط به سمت وضعیت موجود رفته است.
وی ادامه داد: از آنجایی که استان ما بصورت موزاییکی (طایفه و ایلات مختلفی) در آن زیست می کنند، همین امر از گذشته منجر به یک سری مناقشات و ستیزه های قومی و قبیله ای شده است.
این روزنامهنگار خاطرنشان کرد: از دیرباز در همه جوامع منابع (قدرت، منزلت و ثروت) بصورت محدود و نابرابر توزیع شده اند، همین موضوع منجر به رقابتهای گروهی بین ایلات و طوایف شده است.
خردمند بیان کرد: در واقع در فرهنگ قبیله ای، منافع فرد با منافع طایفه گره میخورد و حتی شرایط به گونهای پیش میرود که گاهاً فرد منافع و انگیزههای شخصی و فردی خود را به فراموشی میسپارد که به آن جمعگرایی افراطی گفته میشود.
لیدرهای کاندیداها باب ظلم را به وجود میآورند
در پایان نیز محسن جبارنژاد_مدیرکل کتابخانههای عمومی استان با انتقاد از رفتار لیدهای کاندیداها گفت: نباید باب ظلم را به وجود بیاوریم.
وی ادامه داد: وقتی جوانان درگیر اصولگرایی و اصلاح طلبی میشوند ساختارهای گذشته بازتولید میشوند، نمیشود قومیتی را بپذیریم اما محتوای آن را نپذیریم.
جبارنژاد در پایان گفت: دورافتادگی از مرکز باعث شده که نگاه ملی کمتر روی استان ما تاثیر داشته باشد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب اجتماعی بود، گفت: انتخابات از زمان قاجاریه و بعد از تحولات مربوط به مشروطه تاکنون برگزار میشود اما مردم پیش از انقلاب اسلامی حتی از آن آگاهی هم نداشتند. استاد دانشگاه یاسوج با اشاره به فرمایشی بودن همه مراحل انتخابات قبل از انقلاب اسلامی گفت در انتخابات قبل از انقلاب هیچ نمایندهی بومی نداشتیم درحالی که اکنون هم مردم آگاهانه در انتخابات شرکت میکنند و هم نمایندگان از جنس خودشان هستند.
سید حمدلله اکوانی اظهار داشت: در خصوص تجربه زیسته مردم دربارهی انتخابات پیش از انقلاب اسلامی هیچ روایتی وجود ندارد. اگر از گذشتگان بپرسیم از انتخابات هیچ به یاد ندارند. روایتهای گذشتگان انتقال رسوم عشیرهای به نسل جدید است و سخنی از انتخابات نیست.
وی با اشاره به اینکه انتخابات جزء دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ساز و کار مشارکت مردم در جمهوری اسلامی انتخابات است. در عرصه مشارکت انتخابات بسیار خوب عمل کردیم اما در بُعد محتوا روشنگری چندانی صورت نگرفته است.
عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج اظهار داشت: رفتار انتخاباتی همان مجموعه مؤلفههای است که نیت رای دهنده را تشکیل میدهد و گفتمان انتخابات متشکل از این رفتارها است.
اکوانی عنوان کرد: از زمان انتخابات تاکنون که دورهی جمهوری اسلامی است ۴گفتمان داشتیم که رفتار انتخاباتی ما را در این سالها تحت تأثیر قرار داده است.
وی به ۴ گفتمان انتخاباتی اشاره کرد و گفت: گفتمان سلطانیسم یا سلطنتی معنای رای مقوم حکومت و سلطنت است. در واقع رفتار اقتدارگرایانه یک شخص بوده و در رای دهی در جهت حاکمیت مردم نبوده است.
اکوانی اضافه کرد: دومین گفتمان لیبرال که مکانیسم رای در خدمت قدرت است و در غرب بیشتر آن را مشاهده میکنیم یعنی هرکسی نتیجه آرا را به دست آورد قدرتمندتر است و هرچه بخواهد میکند.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: سومین گفتمان یعنی گفتمان انقلابی متعالیترین مفهوم رایدهی است. در انقلاب اسلامی و قانون اساسی کشور ایران میخواهند که مردم رای بدهند و نمایندگان برای سعادت دنیا و اخرت مردم فعالیت کنند. این گفتمان نیز به رغم همه تلاشها در شکل خوب عمل کرده اما در محتوا خوب اعمال نشده است.
استاد دانشگاه یاسوج نیز به چهارمین گفتمان انتخاباتی اشاره کرد و گفت: گفتمان قبلیه گرا که خاستگاه آن در ایران و خاورمیانه بسیار است دارای مزایا و مزیتهای است. ساختار احترام به خانواده، بزرگان و همبستگی اجتماعی و... از وجوه مثبت فرهنگ عشیرهای است اما بُعد سیاسی آن در ایران همیشه آسیبزاست؛ زیرا نتیجه آن تبعیض و بیعدالتی است و روی دوم گفتمان لیبرال است.
اکوانی اظهار داشت: گفتمانها ممکن است به صورت مقطعی حذف بشوند اما هرگز از سپهر سیاسی کشور حذف نمیشود. در گفتمان شیعه عدالت محوریترین مفهوم است.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در گذشته فرزندان صاحب قدرت در نظام ایلخانی درس میخوانند فرزندان مردم عادی از آن محروم بودند و انقلاب اسلامی برای رفع این تبعیضها شکل گرفت.
اکوانی با تأکید بر سیاسی نکردن فرهنگ عشیره گفت ورود مناسبات عشیرهای به انتخابات و نهادها و ادارات چارچوبهای قانونی را تضعیف میکند و اهداف انقلاب اسلامی که حمایت از محرومان است را به حاشیه میبرد.
استاد دانشگاه یاسوج در پایان به افزایش مشارکت عمومی مردم اشاره کرد و گفت: باید مشارکت مبتنی بر آموزههای اسلامی باشد، خدمات نظام جمهوری اسلامی به همه مردم رسیده است و نباید آنها را مصادره به حزب یا اشخاص کنیم.
انتخابات؛ وعدهی محقق شدهی جمهوری اسلامی ایران
در ادامه نیز مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری استان با بیان اینکه انتخابات یکی از وعدههای تحقق یافته انقلاب اسلامی است، گفت: هرسال در کشور شاهد برگزاری انتخابات هستیم و این نشان از محقق شدن وعدههای جمهوری اسلامی ایران است.
محمدصادق درفشی اظهار داشت: هرحکومتی که چهار رکن دموکراسی را در ساختار خود ملزوم کرد میتوانیم آن را حکومت مردمسالار بدانیم.
وی به اهمیت چهاررکن دموکراسی اشاره کرد و ادامه داد: رسانهها به عنوان رکن چهارم میتوانند به عنوان مهمترین پل ارتباطی بین مردم و مسئولین عمل کنند. رسانهها با وجود ویژگی صداقت، میتوانند مرجعیت مردمی را کسب کنند.
مدیرکل روابط عمومی استانداری به جایگاه رسانه در سیر تاریخی انتخابات اشاره کرد و گفت: در گذشته رسانه هیچ تأثیرگذاری در انتخابات نداشت؛ زیرا همه نسبت به رجال سیاسی شناخت داشتند. اوج استفاده از رسانهها در انتخابات سال ۷۶ مجلس شورای اسلامی بود که مشارکت در استان ۹۶درصد بود.
درفشی با بیان تغیر رسانهها در گذر تاریخ گفت: در دهههای اخیر روزنامهها با رقیب جدی به نام وب مواجه میشوند و آنها نیز صفحه وب خود را فعال میکنند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند. در سالهای
اخیر اینترنت و شبکههای مجازی رشد گستردهای داشته، در دسترس پذیربودن بودند و چندرسانهای عمل میکنند به همین جهت بسیار اثرگذار هستند.
وی اضافه کرد: مسئولین تنها از نقش مهم رسانهها میگویند اما هیچکس به این موضوع توجهی ندارد. رسانهها در استان ما در قالبهای مختلف برای افزایش مشارکت مردم پای کار هستند.
قبلهگرایی در نبود احزاب به وجود میآید
همچنین صادق پناهی_مدرس دانشگاه در این نشست با اشاره به قبیله گرایی سیاسی گفت: شهریور سال 1320 اوج قبلیه گرایی در ایران را در حزب جمهوری اسلامی مشاهده شد.
وی اظهار داشت: زمانی قبیله گرایی شکل گرفت که حزبی نبود، اکنون نیز حزبهایی که در تهران فعالیت میکنند شکل سببی و نسبی دارند. در آمریکا نیز هویتهای قومی شکل گرفته و رأیدهی در آنجا نیز به این صورت است و در آینده نیز امریکایی _مکزیکیها قدرت میگیرند.
وی ادامه داد: در ایران بعضی از قبیلهها دولتساز بودهاند و بالعکس بعضی از دولتها قبیلهساز بودهاند.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه لر قومیت نیست، گفت: لر تبدیل به یک مفهوم سیاسی شده است، عشیره و قبیله است. نبود احزاب و مصادره کردن جریانهای سیاسی به اشخاص خاص باعث شکلگیری ساختارهای قومی_سیاسی شد.
پناهی با تأکید بر اینکه در استان کنشگری عادی است اما رفتارها تا حدودی هیجانی است، گفت: پروندههای زیادی روی دست قضات مانده که میشد با نفود ریش سفیدان و متنفذین آنها را برطرف کرد پس باید از این فرصتها استفاده بکنیم.
انتخابات؛ نشان از اعتماد مردم به جمهوری اسلامی ایران است
در ادامه نیز حمید دهقانیان در خصوص جامعهشناسی سیاسی مشارکت در ایران گفت: ادبیات پژوهشی انتخابات در ایران تنها ۶دهه است که شکل گرفته. همچنین اهمیت انتخابات و نقش مردم در آن بعد از جنگ جهانی دوم بیشتر مشخص شد.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی باعث شد که مردم در کشور خود نقش پیدا کنند. در دنیا بیسابقه است که کشوری یکسال بعد از به ثمررسیدن انقلاب خود رفراندوم بگذارد و سطح بالای از مردم کشور حتی در شهرستانهای کوچک نیز رأی بدهند.
این فعال رسانهای با اشاره به اهمیت انتخابات برای مردم خاطرنشان کرد: انتخابات نماد پویایی است و مردم احساس میکنند که اگر شرکت نکنند در انزوا فرو میروند.
دهقانیان افزود: نگاه مردم ایران به انتخابات حق محوری است و احساس میکنند که با شرکت در انتخابات باید حقی را احیاء کنند.
وی عنوان کرد: شاهد تغییرات زیادی در جامعه هستیم که تلفیقی از مسائل فرهنگی و اجتماعی است. در این بستر متغیرهایی ظهور کرده که تبیین رفتار انتخاباتی سخت شده است.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه شرکت در انتخابات نشان از اعتماد مردم دارد، گفت: اعتماد مردم به جمهوری اسلامی از جنس اخلاقمداری است.
توزیع ناعادلانه منابع باعث رقابتهای گروهی میان ایلات و طوایف میشود
همچنین صیاد خردمند دکترای جامعه شناسی مسائل اجتماعی و روزنامه نگار در این نشست اظهار داشت،
هر میدان اجتماعی قواعد و منابع متناسب با خود را به وجود می آورد، در این میدان اجتماعی [استان ما] قواعد و منابع بر مبنای عشیره و قبیله توزیع میشود، پس در نتیجه شرایط به سمت وضعیت موجود رفته است.
وی ادامه داد: از آنجایی که استان ما بصورت موزاییکی (طایفه و ایلات مختلفی) در آن زیست می کنند، همین امر از گذشته منجر به یک سری مناقشات و ستیزه های قومی و قبیله ای شده است.
این روزنامهنگار خاطرنشان کرد: از دیرباز در همه جوامع منابع (قدرت، منزلت و ثروت) بصورت محدود و نابرابر توزیع شده اند، همین موضوع منجر به رقابتهای گروهی بین ایلات و طوایف شده است.
خردمند بیان کرد: در واقع در فرهنگ قبیله ای، منافع فرد با منافع طایفه گره میخورد و حتی شرایط به گونهای پیش میرود که گاهاً فرد منافع و انگیزههای شخصی و فردی خود را به فراموشی میسپارد که به آن جمعگرایی افراطی گفته میشود.
لیدرهای کاندیداها باب ظلم را به وجود میآورند
در پایان نیز محسن جبارنژاد_مدیرکل کتابخانههای عمومی استان با انتقاد از رفتار لیدهای کاندیداها گفت: نباید باب ظلم را به وجود بیاوریم.
وی ادامه داد: وقتی جوانان درگیر اصولگرایی و اصلاح طلبی میشوند ساختارهای گذشته بازتولید میشوند، نمیشود قومیتی را بپذیریم اما محتوای آن را نپذیریم.
جبارنژاد در پایان گفت: دورافتادگی از مرکز باعث شده که نگاه ملی کمتر روی استان ما تاثیر داشته باشد.