تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۵۴
کد مطلب : ۴۷۲۴۹۷
مناظره؛

حملات حسین الله کرم به حسن روحانی / باقری: باید کوتوله های سیاسی و اقتصادی از حکمرانی خارج شوند

۳
۰
مناظره؛  حملات حسین الله کرم به حسن روحانی / علی باقری: باید کوتوله های سیاسی و اقتصادی از حکمرانی خارج شوند
کبنا ؛علی باقری در انتقاد به سخنان الله کرم مبنی بر اینکه ۶ درصد نامزدها گفته اند اصلاح طلب و ۱۱ درصد اصولگرا هستند و ۳۰۰ درصد مشارکت در ثبت نام ها افزایش یافته است، گفت: آقای الله کرم اصلا وزارت کشور از کجا می داند چه کسی اصلاح طلب است و چه کسی اصولگرا؟
 حسین الله کرم، فعال سیاسی و دبیرکل جمعیت رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی از جناح اصولگرا و علی باقری، فعال سیاسی از جناح اصلاح‌طلب در مناطره‌ای، بیان نکاتی درباره انتخابات مجلس دوازدهم، مشارکت در انتخابات و قهر با صندوق های آرا پرداختند.
مشروح این گفتگو را در ادامه به نقل از خبرآنلاین می خوانید.
دبیرکل جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی در بخش اول این مناظره گفت: هیچ گروه سیاسی نمی تواند با صندوق رای قهر کند. قهر با صندوق رای یعنی پایان حیات سیاسی است. نظام با هرگونه مشارکتی ادامه خواهد داشت.
حسین الله کرم با اشاره به اینکه قهر یا عدم قهر با صندوق رای موضوعیتی جز یک تاکتیک ندارد، اظهار داشت: استراتژی این افراد این است که وارد قدرت شوند و این فقط از صندوق رای می گذرد، قهر با صندوق رای یعنی مرگ حرکت سیاسی.
وی با بیان اینکه تاکتیک اصلاح طلبان رادیکال عمدتا در نگاه به کاهش احتمالی رای ناشی از عملکرد دولت متبوع خودشان است و بهتر می‌دانند در دولتی که حامی آن بودند چه کردند، افزود: شکست برجام باعث شد تحریم ها را دو برابر به کشور تحمیل کنند و می‌دانند به همین دلایل مشارکت کاهش می یابد و به همین دلیل تاکتیک قهر و آشتی را برگزیدند.
دبیرکل جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی تصریح کرد: اصلاح طلبان می کوشند از این وضعیت برای مشارکت بهتر خود و موفقیت در دوره ریاست جمهوری سیزدهم استفاده کنند. قهر اصلاح طلبان با انتخابات اسفند به دلیل موفقیت در کسب قدرت در ریاست جمهوری بعدی است. اصلاح طلبان اگر متوجه مشارکت بالا شوند بلافاصله به صندوق رای باز خواهند گشت.
باقری: اگر دعوت به مشارکت می‌کنیم طمع قدرت نداریم
فعال سیاسی اصلاح طلب در بخش اول این مناظره گفت: انتخابات پیش رو آزاد و دموکراتیک نیست که بتواند همه نحله‌های فکری و سیاسی موجود در کشور در آن رقابت فارغ البالی داشته باشند.
علی باقری با بیان اینکه بیانیه اصلاح طلبان در مورد انتخابات توصیفی و تحلیلی نسبت به شرایط موجود کشور است و در مورد انتخابات تلاش کرده است به سوالات در زمینه مشارکت و ابهامات و نگاه هایی که معطوف به تحریم انتخابات یا عدم شرکت در انتخابات است را پاسخ دهد، تاکید کرد: اگر دعوت به مشارکت می کنیم طمع قدرت نداریم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: عدم شرکت در انتخابات واجد هیچ خیری برای کشور نیست و کیان کشور را با مشکل مواجه می کند، مجلس ضعیف کشور را ضعیف می‌کند و مشکلات جامعه بیشتر می‌شود. توجه حضرت امام (ره) متکی به مردم بود و همه باید بکوشیم شرایطی را ایجاد کنیم که مشارکت بالا رود. دلایلی مطرح و پیشنهاد شده فعالان و شخصیت‌های سیاسی از روزنه‌های کوچک موجود که تک نامزدهای توسعه‌گرا و مدافع مردم سالاری که تایید صلاحیت شده‌اند، استفاده کنند.
الله کرم: در انتخابات کنونی ۳۰۰ درصد تایید صلاحیت‌ها افزایش یافته است
دبیرکل جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی در ادامه اظهار داشت: اینکه می‌گویند انتخابات آزاد نیست، بازی و تاکتیک‌های سیاسی است. اینها هر وقت که در حال باخت هستند می‌گویند که انتخابات آزاد نیست.
الله کرم با بیان اینکه در انتخابات کنونی ۳۰۰ درصد تایید صلاحیت داوطلبان افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: ۳۶ درصد از ۱۵ هزار نفر تایید شده، جهت‌گیری سیاسی خود را اعلام نکرده‌اند. ۱۹ نفر گفته‌اند که مستقل هستند و ۱۱ درصد گفته اند که اصولگرا هستیم. ۶ درصد یعنی بیش از ۱۵۰۰ نفر گفته‌اند که اصلاح‌طلب هستیم، این یعنی ۶ برابر مجلس فعلی. با این حال به نفعشان است که بگویند انتخابات آزاد نیست.
باقری: جریان‌های سیاسی باید تهدیدهای بین‌المللی را در نظر بگیرند
فعال سیاسی اصلاح طلب در بخش دیگری از این مناظره با تاکید بر اینکه بحث بر سر مشارکت در انتخابات است و ما اگر دعوت به مشارکت می کنیم، نه طمع قدرت داریم، گفت: نه اینقدر خام هستیم که نفهمیم دوستان چه طراحی برای انتخابات کرده اند و فکر می کنند این یک انتخابات آزاد است؛ خیر این انتخابات آزاد نیست اما باز ما دعوت به مشارکت می‌کنیم.
باقری اضافه کرد: متوسط شرکت در انتخابات مجلس در کشور طی ۱۰ دوره اول ۶۰ درصد بوده است اما در دوره انتخابات مجلس یازدهم که در دولت آقای روحانی برگزار شد، به ۴۲ درصد رسید یعنی ۱۸ درصد از متوسط مشارکت ۱۰ دوره گذشته پایین تر بود.
وی بیان داشت: آقای الله کرم می‌گویند این افت مشارکت که در دوره جمهوری اسلامی بی سابقه بوده، مروبط به عملکرد دولت قبل است؛ سلّمنا، ما هم می پذیریم اما باید آنجایی را هم که مشارکت بالا رفته است را هم باید به دولت های وقت ارتباط دهیم.
این فعال سیاسی ادامه داد: حال که به هر دلیلی مشارکت پایین آمده است، باید به فرموده رهبر انقلاب این موضوع را در نظر بگیریم که مشارکت پایین، کیان کشور را با مشکل مواجه می کند؛ جریان های سیاسی باید رقابت های داخلی را کنار بگذارند و تهدیدهای بین المللی را در نظر بگیرند؛ مجلس ضعیف، کشور را با مشکل مواجه و مشکلات جامعه را بیشتر می کند؛ البته اگر دلمان واقعا برای انقلاب می سوزد.
الله کرم: بازگشت مردم پای صندوق رای آغاز شده است
دبیرکل جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی با بیان اینکه شاهد ارتقای ۵۰ درصدی مشارکت سیاسی مردم در انتخابات خواهیم بود، گفت: دولت های مختلف متعلق به جریان اصلاح طلب در ادوار قبل همواره در مقابل فشار خارجی با تعدیل اقتصادی مواجه و حاضر نشدند به مردم یارانه بپردازند. اما این مساله اکنون اتفاق افتاده و رقم آن هم افزایش یافته است. بازگشت مردم پای صندوق رای آغاز شده و در این وضعیت شاهد ارتقای مشارکت سیاسی به حدود ۵۰ درصد خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه جریان دیدگاه های فکری در انتخابات وارد شدند تا رقابت واقعی تری ایجاد شود، تصریح کرد: رزما با نگرش عدالت خواهانه وارد شده است. انحصارطلبی حتی در اصولگرایان هم وجود دارد.
دبیرکل جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی اضافه کرد: انحصار طلب ها اگر گزینه هایشان تایید نشود می گویند انتخابات آزاد نیست‌ و اگر در کشور ۶۰ درصد نامزد ها اعلام کنند اصلاح طلب هستند این افراد قبول ندارند و می‌گویند اصلاح طلبی را ما تعیین می کنیم و برای مردم هم تعیین تکلیف می کنند. در کشور شاهد یک تغییر و تحول هستیم و این‌ موجب افزایش امید مردم می شود.
باقری: علل کاهش مشارکت را به عنوان یک ابر چالش باید بررسی کنیم
فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به سخنان الله کرم گفت: آقای الله کرم خیلی راحت می گوید هر کس آمد، آمد اگر هم نیامد که نیامد؛ ما راهمان را ادامه می دهیم؛ آیا منطق امام (ره) این بود. امام (ره) می گفت اگر مردم را نداشته باشیم، جمهوری اسلامی تعطیل است.
باقری اظهار داشت: امام (ره) متکی به مردم بود از این رو ما باید بکوشیم در انتخابات شرایطی ایجاد کنیم که در انتخابات مشارکت بالا برود؛ ۲۰ درصد افت مشارکت را از کیسه خلیفه نبخشیم؛ نگاه باید این باشد؛ برای این کار باید ببینیم این افت مشارکت از کجا آمده است؟ ما باید علل کاهش مشارکت را به عنوان یک ابر چالش در نظام سیاسی مان بررسی کنیم.
وی یکی از دلایل افت مشارکت مردم در انتخابات را مشکلات معیشتی مردم دانست و یادآورشد: البته شما معتقدید اکنون وضعیت جیب مردم خوب شده است، این نگاه شماست ولی مردم باید قضاوت کنند؛ آقای الله کرم می گوید وضعیت مردم در این دو سال و نیم بهبود یافته و مردم به مشارکت علاقه مند شده اند؛ اگر واقعا این ادعا صحت دارد که باید مردم قضاوت کنند، اگر هم نه که شما باید خود را اصلاح کنید. من با کمال میل آرزویم این است که مشارکت در انتخابات افزایش یابد اما می خواهم بگویم که شواهد و قرائن این مشارکت بالا را تأیید نمی کند. طبق آخرین نظرسنجی ها ۲۸ درصد مردم گفته اند مشارکت قطعی خواهند داشت.
وی با بیان اینکه به خاطر تحلیلی که نسبت به شرایط کشور داریم در انتخابات حضور پیدا می‌کنیم، گفت: اگر این انتخابات غیر آزاد است، با قهر و کناره‌گیری و آمدن یک مجلس تندروتر از مجلس یازدهم مشکلی حل نمی‌شود. مردم مطمئن باشند اگر رای ندهند و حداقل‌ها را درنیابید، دوستان ایشان - خطاب به الله کرم - با حضور در مجلس قوانین را سخت‌تر می‌کنند که همین معدود افرادی که از زیر نظارت استصوابی شورای نگهبان رد شده‌اند، هم خواهند زد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در انتقاد به سخنان الله کرم مبنی بر اینکه ۶ درصد نامزدها گفته اند اصلاح طلب و ۱۱ درصد اصولگرا هستند و ۳۰۰ درصد مشارکت در ثبت نام ها افزایش یافته است، گفت: آقای الله کرم اصلا وزارت کشور از کجا می داند چه کسی اصلاح طلب است و چه کسی اصولگرا؟ در این وزارتخانه چنین سازوکاری اصلا وجود ندارد که بتوانند کشف کنند ۲۵ هزار نفری که ثبت نام کرده اند، به لحاظ سیاسی تیک بزنند که کدام یک به کدام طیف سیاسی وابسته است؟
الله کرم: اگر تخلفی در جبهه خودمان هم رخ دهد اعلام می‌کنیم
دبیرکل جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی در بخش دیگری از این مناظره گفت: رقابت سیاسی در گذشته همواره بر گرایش احزاب سیاسی دو قطبی در نهایت اصولگرا و اصلاح‌طلب رخ می‌داد اما این بار جریان دیدگاه‌های فکری نیز وارد شده‌اند به طوری که رقابت واقعی‌تری شکل خواهد گرفت.
الله کرم اظهار داشت: در این وضعیت ورود رزما عمدتا گفتمانی و در چهارچوب یک گروه مرجع خواهد بود. ما رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس هستیم، کهنه‌سربازانی هستیم که می‌خواهیم مردم را به آرمان‌های دوران انقلاب بازگردانیم.
وی با اشاره به اینکه با نگرش عدالت‌خواهانه وارد شدیم و با جریان اصولگرا که طرفدار بازار است مشخصا برخورد داریم و به اصلاح‌طلبان عدالتخواه یا چپ قدیم نزدیک شدیم که دیگر وجود خارجی ندارد. آنها در دوران آقای خاتمی مردم و امسال ما را گول زدند و از مردم رای گرفتند، سپس با پروپاگاندا طبقه متوسط غربگرا گرایش را به سمت خودشان هدایت کردند.
الله کرم با بیان این مطلب که احزاب عمدتا در ساختار دوقطبی به سهمیه‌بندی می‌رسیدند و بر آن اساس پدرخوانده‌ها وارد می‌شدند، گفت: انحصار طلبی فقط در برادران اصلاح‌طلب ما نیست، ‌ در اصولگرایان نیز وجود دارد. مردم فکر می کردند خاتمی عدالت خواهی را می آورد حال آنکه مشارکت های بالا در انتخابات به اصلاح طلبان ربطی ندارد.
دبیر کل جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه روحانی از پشت شیشه دودی شاسی بلند وضعیت کشور را بررسی می‌کرد، گفت: مخالف مطالبی هستم که درباره گرفتن خودروی شاسی بلند در مجلس مطرح می‌شود و نسبت به آن موضع دارم اما سوال این است که چه کسانی شاسی بلند سوار می شدند؟
الله کرم ادامه داد: روحانی از پشت شیشه دودی شاسی بلند وضعیت مردم را می‌دید و بررسی می‌کرد، دیدارش با کارگرهای ذغال سنگ معروف است که با شاسی بلند به دیدار آنها رفت و حتی به احترام آنها پیاده نشد. شما سوار شاسی بلندها شدید و در اتفاق سر پل ذهاب، دولتمردان قبل حتی از شاسی بلند ها پیاده نشدند.
وی در ادامه به این نکته هم اشاره کرد که ما به سیسمونی گیت دامن زدیم و اکنون به تراور گیت دامن می زنیم و برای آن قیام‌ می کنیم. مجلس را انقلابی می‌دانیم اما هم سیسمونی گیت و هم تراور گیت را زیر سوال می بریم. عدالت خواهی یعنی اگر تخلفی در جبهه خودمان هم رخ بدهد اعلام می‌کنیم ولی شما هرگز از شاسی بلند سواری و زندگی در شمال شهر آقایان صحبت نکردید. در دوره شما از فساد دفاع شد ولی در ماجرای چای دبش در این دولت با افراد متخلف برخورد و وزیر برکنار شد.
دبیرکل جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی بیان داشت: مردم فکر می‌کردند خاتمی متعلق به چپ قدیم است و عدالت خواهی را می‌آورد. وقتی که متوجه شدند، سراغ احمدی‌نژاد رفتند و در مقابل به خاتمی مثل منجی رای دادند. مشارکت بالا در انتخابات به اصلاح‌طلبان ارتباطی ندارد. بعد از مشارکت ۹۸.۲ درصدی در دهه اول انقلاب بالاترین میزان مشارکت مربوط به ۸۸ و انتخاب آقای احمدی‌نژاد است.
باقری: انتخابات مردمی یعنی از تمام اصناف و جناح‌های سیاسی حضور داشته باشند
فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه این مناظره با اشاره به اینکه همه باید تلاش کنیم کیفیت حکمرانی در کشور را بالا ببریم، تصریح کرد: یکی از کارکردهای کلاسیک حزب، کسب قدرت است و این‌ چیز بدی نیست. حزب فعالیت می‌کند تا قدرت را در دست بگیرد تا بر مبنای تفکراتی که برای اداره کشور و جامعه دارد بتواند جامعه را پیش ببرد. مردم در انتخابات دوره ای به عملکرد احزاب نگاه می‌کنند و دوره بعد اگر خوب عمل کرد به آن اقبال می‌کنند و اگر بد عمل کرد آن را کنار می‌گذارند. این الفبای دموکراسی به زبان ساده است.
وی اظهار داشت: بر خلاف ادعای آقای الله کرم که می گوید کیفیت زندگی مردم بهبود یافته، من خودم کف جامعه زندگی می کنم و می بینم که مردم مشکل دارند؛ من بحث سیاسی و جناحی نمی کنم البته شما گفتید که مردم به خاطر دولت روحانی نیامدند رأی بدهند من قبول می کنم ولی باید همه با هم تلاش کنیم کیفیت حکمرانی را در کشور بالا ببریم تا مشکلات مردم حل شود. من صریحا می گویم اگر آقای رئیسی مشکلات ساختاری جامعه را نه اینکه کامل حل کند بلکه به سمت بهبود هم ببرد من دستش را می بوسم.
باقری تاکید کرد: ما دنبال حل مشکلیم و باید تلاش کنیم کارآمدی نهادهای حکمرانی را بالا ببریم و این وقتی بالا می رود که شما انتخابات آزاد داشته باشید و گردش نخبگان در کشور اجرایی شود تا کوتوله های سیاسی و اقتصادی از حکمرانی خارج شوند.
وی خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم استعدادها و مغزها از کشور فرار نکنند؛ چه به لحاظ تئوریک و چه به لحاظ عملی، راهی غیر از صندوق رأی نمی شناسیم؛ صندوق رأی امروز در کشور ما بیمار است و مشکل دارد اما همچنان چاره ای برای بهبود شرایط غیر از صندوق رأی نمی شناسیم؛ چون راه های بدیل آن یا انقلاب است یا شورش و کف خیابان آمدن مردم است که هیچ کدام خیری برای مردم ندارد، لذا ناچاریم از روزنه های باقی مانده استفاده کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
اغای الا کرم تضمین 5درصد را میخواد:::: چرا که دست وجیبش پره:::: یعنی منطق زور::::: فقط یه کار رسانه ها رو ازاد بزارید به رسالتشون عمل کنند::::::
محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
اعمال وکردار عده ای فرصت طلب وخود خواه وقدرت طلب کشور را به جناحهای متخاصم کشانده که فقط دشمنان خوشحال می شوند:::
Iran, Islamic Republic of
آقای الله کرم چون عددی نبودی و نیستی دولت‌های مقتدر و مردمی که با رای اکثریت مردم سرکار می آمدند امثال شما را لقمه دستت نمی دادند که بری خارج از آنها دلگیری هستی دولتهایی که با عدم حضور مردم سرکار می آیند به این های شما نیاز دارند و خوب شما را می شناسند..
بورس داغ دلالی

بورس داغ دلالی

«کارگری‌کردن صرفه اقتصادی ندارد!»؛ این جمله بارها از زبان متقاضیان بازار کار و کارفرمایان ...
عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

روشن است که مدیران فرهنگی می‌خواهند بگویند مشکل، فقدان کار فرهنگی است و آن هم بودجه می‌خواهد....
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
1