تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب : ۴۷۲۰۱۳

ضدحمله به بازار ارز با سود سپرده 30 درصدی

۰
ضدحمله به بازار ارز با سود سپرده 30 درصدی
کبنا ؛
همزمان با بالارفتن نرخ ارز در بازار غیررسمی، بانک مرکزی از آغاز انتشار گواهی سپرده با نرخ سود 30 درصدی خبرداده که به نظر کارشناسان، یک هدف اصلی آن مهار تقاضا در بازار ارز است.
نرخ ارز غیررسمی در شرایطی مسیر صعودی شدیدی را در پیش گرفته که کارشناسان معتقدند این افزایش متاثر از شرایط منطقه‎ای و زمانی است. در این حال، یک روز پس از این‎که معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد به زودی و به منظور استمرار روند نزولی تورم، ابزارهای جدید سیاست پولی ابلاغ می شود، این بانک از آغاز انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب 30 درصد خبر داده است.به گزارش خراسان، نرخ ارز در بازار غیررسمی، ترمز بریده و به گواه کارشناسان، بی‎توجه به واقعیات اقتصادی در حال صعود است. هر چند به دلیل شفافیت بسیار پایین و به معنی واقعی کلمه نمی توان این نرخ های اعلامی از سوی کانال های تلگرامی را برآمده از یک بازار واقعی دانست، اما از سوی دیگر واقعیات اقتصاد ایران هم نشان می دهد که نادیده گرفتن آن خطاست.
صعود دلار تلگرامی در کانال 58 هزار تومان
نرخ دلار غیررسمی در ادامه روند صعودی خود، دیروز و تا لحظه تنظیم این گزارش، 58 هزار و 700 تومان را رد کرد تا صعودهای عجیب و غریبی برای آن ثبت شود. از آن جایی که نرخ دلار غیررسمی چراغ راهنمای سفته بازان بازار طلا و سکه است، سکه نیز به مانند نرخ ارز غیررسمی در روزهای اخیر روند صعودی به خود گرفته است، هر چند دیروز به گواه اتحادیه طلا تهران اندکی نزولی شد و به 33  میلیون و 800 هزار تومان رسید. در این حال کانال آقای اقتصاد، با بیان  این که نرخ دلار در بین دو روز قبل تا دیروز حداقل 4.3 درصد و سکه 3.3 درصد افزایش قیمت داشته، نکته قابل توجهی را بیان و عنوان کرد که چنین جهشی در کمتر از 24 ساعت در اقتصاد ایران بی سابقه است.البته باید این را هم گفت همان‎طور که این جهش سریع برای نرخ ارز اتفاق افتاده، اتفاقاً می تواند خطر سقوط یکباره را هم برای آن بالا ببرد.
دلایل افزایش نرخ ارز در این روزها؟
کارشناسان با تاکید بر این که افزایش نرخ ها در بازار غیررسمی عمدتاً ناشی از تحولات منطقه ای است، پایان سال چینی که موجب می شود تقاضای فصلی ارز افزایش یابد، و همچنین بروز اختلالاتی در روند تجارت تجار ایرانی در عراق به دلیل عدم دسترسی به بازار دلار در این کشور و در نتیجه تحمیل هزینه های اضافی را از دیگر عوامل موثر بر افزایش نرخ ارز غیررسمی بیان می کنند.  
چگونگی عمل بانک مرکزی در موقعیت های مشابه
در این شرایط سوالی که مطرح می شود، این است که بانک مرکزی در رابطه با بازار ارز چه اقداماتی انجام داده است؟ برخی منابع از جمله خبرگزاری تسنیم در این زمینه، به یک مکانیزم عمل بانک مرکزی در موقعیت های مشابه اشاره کرده اند. به این صورت که در چنین مواقعی (که نقش عوامل روانی در بازار پررنگ است) بازارساز برای تخلیه فشار تقاضا، مدتی به بازار ورود نمی‌کند و قیمت ها در بازار آزاد تا حدی افزایش می‌یابد که تقاضا محدود شده و در واقع ریسک خرید ارز آن‎قدر بالا رود تا خود متقاضیان عقب بنشینند و از خرید صرف نظر کنند. در این شرایط وقتی که التهاب تقاضا کم شد، این بار بازارساز وارد شده و سرکوب قیمتی را از بالا شروع می‌کند. در واقع بازارساز، ارز را با قیمتی بالاتر از بازار عرضه می‌کند و خریداران نیز به دلیل ریسک بالا نمی خرند و وقتی ارز، بدون مشتری ماند قیمت‎ها به سمت پایین حرکت می‌کند.
ابزار جدید سیاست پولی بانک مرکزی
جدای از موضوع فوق، 3 روز قبل بود که معاون اقتصادی بانک مرکزی خبر از ابلاغ ابزارهای جدید سیاست پولی به زودی داد و گفت: به‌منظور استمرار روند نزولی تورم تا پایان سال، اقدامات جدید بانک مرکزی در استفاده از ابزارهای سیاست پولی به‌زودی ابلاغ می‌شود. از این اظهارات یک روز بیشتر نگذشته بود که بانک مرکزی از انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب 30 درصد از چهارشنبه این هفته (امروز) خبر داد. این ابزار در واقع مشابه سپرده بانکی است. با این تفاوت که دوره مشخصی دارد و با استفاده از آن، بانک مرکزی می تواند مقصد پول های سرگردان را به سرعت به جای بازار ارز یا سکه (که هم دارای ریسک بوده و هم فعالان آن را در تیررس مالیاتی قرار می دهد)، به این سو بگرداند. طبق توضیحات این بانک، این اوراق با هدف تامین سرمایه در گردش طرح های واحدهای تولید دارای طرح های با بازدهی بالا انجام می شود. سود این اوراق علاوه بر نرخ علی الحساب 30 درصدی، شامل سود قطعی (در پایان دوره مشارکت) نیز هست و پرداخت سود در آن به‎صورت ماهانه انجام خواهد شد. همچنین این اوراق که از طریق نظام بانکی از امروز به مدت 7 روز کاری عرضه خواهند شد، امکان بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک ها را خواهد داشت. در خور ذکر است خبرگزاری فارس  حجم این اوراق را 280 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

 محمد حسین فرهنگی نماینده مجلس گفت: مجلس به حکم بسیار عجیبی در جریان رسیدگی به بودجه ...
دعای پدرها ردخور ندارد

دعای پدرها ردخور ندارد

با اینکه تصور می‌کنیم مادر جایگاه بالاتری نسبت به پدر دارد اما بسیاری از ما از جایگاه ...
1