تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۴۷۱۳۲۹
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد بهداشتی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد:

80 درصد کوذکان‌کار یاسوج از شهر مادوان و بلهزار می‌آیند

۲
۰
80 درصد کوذکان‌کار یاسوج از شهر مادوان و بلهزار می‌آیند
کبنا ؛مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد بهداشتی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۳۵۰ کودک کار و خیابانی در سطح شهر یاسوج شناسایی شده است.
«همداد آران‌پور» با اشاره به آمار واکسیناسیون کودکان کار در بهداشت استان اظهار کرد: ۸۰ درصد کودکان کار ایرانی مربوط به شهر «مادوان» و «بلهزار» حاشیه شهر یاسوج هستندکه توجه ویژه و بیشتری به حاشیه‌های شهریاسوج را می‌طلبد.
آران پور یادآور شد: مناطقی مثل مادوان، بلهزار، سرآبتاوه، خلف آباد، نجف آباد و دیگر حاشیه‌های شهریاسوج جمعیت زیادی از روستا‌ها و مناطق کم برخوردار استان در این حاشیه مرکز استان سکنی گزیدند که امکانات رفاهی و مراقبت‌های اجتماعی مناسبی وجود ندارد.
پیش‌تر معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان در گفت و گو با ایرنا گفت: ۲۵۰ کودک کار خیابانی در شهرستان‌های بویراحمد، کهگیلویه و گچساران شناسایی شده‌اند که بیشتر آنان در یاسوج مرکز استان هستند.
کودکان کار و خیابان به کودکانی گفته می‌شوند که زیر ۱۸ سال سن داشته و بخشی از زمان خود را در خیابان سپری کرده و یا مشغول به کار است که مجموعه‌ای از عوامل خانوادگی و اجتماعی در تعامل با یکدیگر منجر به حضور این کودکان در خیابان شد.
همان طور که اشاره شد بیشترین کودکان کار در مرکز استان و حاشیه‌های شهر یاسوج سکونت دارند شهری که هرساله جمعیت و حاشیه‌های آن روبه افزایش است و جمعیت آن در ۱۰ سال اخیر به طور معناداری افزایش یافته است به طوری که جمعیت یاسوج طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۳۰ هزار نفر بود و بنا بر برخی آمار‌ها هم اینک از مرز ۲۵۰ هزار نفر گذشته است.
حضور کودکان در خیابان باعث بروز مشکلات متعددی نظیر قرارگرفتن در معرض مصرف مواد اعتیادآور، بهره‌کشی، خشونت و آزار‌های جسمی و جنسی، ابتلا به انواع بیماری‌های جسمی، روانی (نظیر اضطراب، افسردگی و ترس)، برچسب‌زنی می‌گردد.
این کودکان کار در شهر یاسوج در حال افزایش هستند که نشان از ناهماهنگی نهاد‌های ارایه دهنده‌ی خدمات دارد چرا که هر کدام به شکل جزیره‌ای عمل می‌کند و هماهنگی لازم بین آن‌ها وجود ندارد.
ایرنا در ادامه نوشت: «هدایت عظیمی‌فر» معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد از دخالت برخی افراد غیرمتخصص و غیرمسئول در ساماندهی و خدمات‌دهی کودکان کار گلایه‌مند بودند و حتی تأکید کرد: کم کاری سازمان‌های مرتبط با سازمان‌های بهزیستی در امر ساماندهی کودکان کار و همکاری نکردن برخی از خانواده‌های در معرض خطر در توانمندسازی خودشان از چالش‌های برنامه‌ریزی حمایتی کودکان کار در استان است.
کارشناسان باور دارند که کودکان کار بدلیل آسیب‌پذیری نسبت به افراد بی‌اعتماد هستند ولی اگر این ارایه خدمات به کودکان کار توسط مددکار اجتماعی یا با نظارت آن‌ها انجام شود هم خدمات‌دهی اثراگذار خواهد بود هم به کاهش کودکان‌کار و توانمندسازی آن‌ها بهتر می‌توان کمک کرد.
سازمان بهزیستی که متولی کودکان‌کار است ضروری است همه سازمان‌ها اعم از شهرداری، نیروی انتظامی، بهداشت، آموزش و پرورش و حتی استانداری هماهنگ و همراه بهزیستی باشند (زیرا این افراد از مهارت لازم برای ارتباط با این کودکان برخوردار نبوده ) که با حضور مددکار اجتماعی بهتر و اثرگذار‌تر بتوانند کودکان کار را ساماندهی و توانمند‌سازی کنند.
علاوه بر همکاری با بهزیستی ضروری است به حاشیه‌های شهر یاسوج؛ که جمعیت آن افزون‌تر از متن و مرکز شهر است و از خدمات رفاهی، تفریحی، بهداشتی و حتی اجتماعی برخوردار نیستند، توجه ویژه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام. مادوان شهر شده؟
Iran, Islamic Republic of
احیانا جناب آقای معاون فراکسیون آسیبهای اجتماعی مجلس نمی خوان از عملکرد بسیار بسیار درخشانشون همانند موفقیتهای فوق تصورشون در کمیسیون آموزش و موفقیت در تنزل معدل دانش آموزان به ۱۰ در مدارس و همچنین بی در و پیکری آموزش و پرورش توضیحی بدن؟
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1