تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۲۴
کد مطلب : ۴۷۱۲۱۰
جلسه هفتگی اخلاق ستار هدایت‌خواه برگزار شد

هدایت‌خواه: تنها سرمایه نجات در روز قیامت سازندگی اخلاقی است / نیکی‌ترین نیکی‌ها اخلاق نیک است / پارتی بازی برای‌فامیل صله رحم نیست / بخشی از خودکشی‌هایی که اتفاق می‌افتد بخاطر نبود تقوا در نگاه کردن است

۱
هدایت‌خواه: تنها سرمایه نجات در روز قیامت سازندگی اخلاقی است / نیکی‌ترین نیکی‌ها اخلاق نیک است / پارتی بازی برای‌فامیل صله رحم نیست / بخشی از خودکشی‌هایی که اتفاق می‌افتد بخاطر نبود تقوا در نگاه کردن است
کبنا ؛
جلسه اخلاق ستار هدایت‌خواه فعال فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد در مسجد امام علی (ع) یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز، در این جلسه که روز سه‌شنبه (۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲) برگزار شد، ستار هدایت‌خواه با اشاره به روز ۱۶ دی و شهادت شهدای حماسه هویزه گفت: با خیانت بنی‌صدر ملعون به شهادت رسیدند و زیر شنی تانک‌ها له شدند و تا چندین ماه اجسادشان پیدا شد و الان زیارتگاه بسیاری از مردم اشت، همچنین شهدای ۱۹ دی ۱۳۵۶ قم که آغازگر انقلاب اسلامی بو. و سالروز شهدای عملیات شلمچه در سال ۱۳۶۵ که یکی از سرمایه سازترین و مهمترین عملیات‌های دفاع مقدس بود. هدایت‌خواه بیان کرد: جلسات ما مدتی تعطیل بود، و امروز بعد از چندین ماه اولین جلسه را برگزار می‌کنیم. یکی‌ا؟ مسائلی که جنبه شرعی دارد، دعا‌هایی که ائمه انشا و ایراد شده است، توقیفی هستند، یعنی ما نمی‌توانیم چیزی از آن کم یا زیاد کنیم و اثرش در همین شیوه‌ای است که عنوان شده است. در زیارت عاشورا یا اباعبدالله یک بار آمده است، اگر به قصد این چند بار خوانده شود که در زیارت آمده، اشکال دارد ولی اگر به قصد رجاء باشد ایرادی ندارد، اما اکثر مداحان به قصد دقت ندارند، یا اینکه در دعای کمیل نیز «یارب» سه بار می‌آید و باید به همین میزان خوانده شود، مگر به قصد رجاء.
وی گفت: ما درباره معنای لغوی اخلاق صحبت کردیم، درباره اصطلاحات آن و اهمیت و سازندگی اخلاق صحبت کردیم. تمام آیات قرآن اخلاقی است و برخی آیات بطور ویژه‌تر به موضوع اخلاق پرداخته‌اند.
اول آنکه یکی از مهمترین اهداف بعثت الهی سازندگی اخلاقی است، چند آیه ذکر شد، دومین نکته در باب اهمیت اخلاق این است که خداوند وقتی از پیامبران خود از تعریف می‌کند از اخلاق آن‌ها می‌گوید، نه چیز‌های دیگر. نکته سوم این است که رمز موفقیت پیغمبر اسلام در جذب و جلب و هدایت انسان‌ها اخلاق آنان بوده است. نکته چهارم این است که تنها راه رسیدن به سعادت و نیکبختی و کامیابی در دنیا و آخرت سازندگی اخلاقی است، خداوند ۱۱ قسم می‌خورد تا دیرباوران باور کنند. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا»، کسی به کامیابی می‌رسد که خود را پاک کند.
نکته پنجم در قرآن آمده تنها سرمایه نجات در روز قیامت نیز سازندگی اخلاقی است. آیه «یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ، إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ»، در روز قیامت هیچ منفعتی برای شما سود ندارد مگر کسی که دل پاکی دارد.
از دیدگاه روایات نیز در خصوص اهمیت اخلاق آمده است. هدف مهم و انحصاری پیامبر سازندگی اخلاقی است. یکی از روایات نیز آمده که از پیامبر پرسیده‌اند: دین چیست؟ و فرمود حسن الخلق.
آفت‌ایمان حسد است، حسد‌ایمان را می‌خورد. ریا، کبر، حسد آفت است. همچنین برای رشد درخت‌ایمان فضائل اخلاقی از جمله صداقت و‌امانت و پاکی، عفت، ذکر، اخلاص و... است. هر چه پایبندی ما به اخلاق بیشتر باشد، پایبندی ما به نماز و روزه و دیگر عبادات نیز اثرگذار است، بنابراین روی کل جنبه‌های دینی اثرگذار است. نیکی‌ترین نیکی‌ها اخلاق نیک است. کامل‌ترین انسان‌ها از نظر‌ایمان، نیک اخلاق‌ترین آن‌ها است.
سازندگی اخلاقی فواید دنیوی و اخروی دارد، فواید دنیوی فردی و اجتماعی است. فواید فردی شامل طول عمر، صله رحم یکی از موارد طول عمر است. البته صله رحم از جیب خود، نه از بیت المال. پارتی بازی برای‌فامیل صله رحم نیست. یک کسی سه سال از عمرش باقی مانده، صله رحم زیاد انجام می‌دهد، ۳۰ سال عمر می‌کند. رعایت تقوا در زندگی یکی از فواید فردی است. تقوا در خوردن، تقوا در نگاه کردن، تقوا در همه مسائل زندگی، تقوا در گوش دادن. بخشی از این خودکشی‌هایی که اتفاق می‌افتد بخاطر نبود تقوا در نگاه کردن است.
از دیگر آثار فردی سازندگی اخلاق، افزایش رزق و روزی است. سرچشمه همه ارزش‌های اخلاقی تقوا است. خداوند از جوان بیکار متنفر است، جوان باید دنبال کار برود، هر کاری، زحمت بکشد، درس بخواند، هر کاری که از دستش برمی آید انجام بدهد. سومین مورد عزت‌مندی است.
از جمله فواید اجتماعی سازندگی اخلاق، افزایش محبوبیت است. خوش اخلاقی و جلب دیگران. چرا حاج قاسم سلیمانی را دوست داشته و دارند؟ بخاطر اخلاص. ‌ایمان و عمل صالح محبت را در دل انسان‌ها میاندازد. انس و الفت اجتماعی. شیرین شدن زندگی اجتماعی. تمام این رفتار‌هایی که زندگی ما را جهنم می‌کند بخاطر بداخلاقی است، حرص و طمع داریم، کینه داریم، حسد به همدیگر داریم. بدزبانی می‌کنیم.
سؤال: گاهی افراد خوشرو هستند ولی خوش اخلاق نیستند، این شامل حسن خلق است؟ حسن خلق که در روایت گفته می‌شود به معنای خوشرویی است؟ گاهی این خشرویی خوش اخلاقی هست و گاهی نیست، چه بسا گاهی این خوشرویی بداخلاقی است و این نفاق است. یا برای اینکه دیگران را بخنداند، کسی را مسخره می‌کند، این گناه و رذیله اخلاقی است.
سؤال: آیا ممکن است پدر و مادر هم عاق فرزند شود؟ ممکن است. اگر پدر و مادری در انجام وظیفه تربیتی فرزند کوتاهی کنند، روز قیامت فرزند مدعی می‌شود و اعتراض می‌کند. مثلاً دخترخانم، مادرش باحجاب است و مسجدی است، ولی هیچ گاه فرزندش را نصیحت و راهنمایی نکرده است، این دختر روز قیامت به مادر خود اعتراض می‌کند. درست است که به اجبار نمی‌توان کسی را مجبور به کاری کرد، ولی می‌توان با روش‌هایی او را راهنمایی کرد، اگر گوش نداد، دیگر وظیفه‌ای نیست.
گاهی ممکن است مادر یا پدر فرزندش را به محیط گناه آلود ببرد، یا دروغ گفتن به او یاد بدهد، این‌ها نیز باید رعایت شود.
فواید اخروی: یکی از آثار و فواید سازندگی اخلاقی این است که باعث می‌شود نامه عمل نیک افراد در روز قیامت سنگین می‌شود. خداوند میزان و ترازویی قرار می‌دهد و اخلاق و روحیات و سکنات افراد را مورد سنجش قرار می‌دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1