تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۳
کد مطلب : ۴۷۱۰۹۴
واکاوی آسیب اجتماعی تیراندازی در آیین‌های عزا وعروسی؛

ناگهان عروسی به عزا تبدیل شد

۱
ناگهان عروسی به عزا تبدیل شد
کبنا ؛تفنگ (برنو) در آیین و فرهنگ ایلی و عشایری و در میان جوامع محلی ومناطق زاگرس نشین همواره به عنوان نمادی ازغیرت وهویت ومردانگی والبته ابزاری برای دفاع وایجاد امنیت مردمان این سامان از روزگاران پیشین بوده است اما همین اسلحه گاه در سایه برخی ندانم کاری‌ها و آموزش‌های ناصحیح و استفاده نابجا وناشیانه سبب خشم و نفرت واندوه خانواده‌ها شده است.
به گزارش کبنا، این پارادوکس (غیرت و خشم) از اسلحه در میان جوامع عشایری و مردم مناطق لرنشین بی‌گمان نیازمند یک بررسی جامع و واکاوی عمیق و موشکفانه و به طریق اولی فرهنگ‌سازی مناسب از سوی متولیان امر و مسئولان و نهاد‌های ذیربط امنیتی و قضایی است.
روایت‌ها از اُنس و الفت و همزیستی مردان و حتا زنان ایل به تفنگ (برنو) فراوان است؛ تفنگ آنقدر نزد عشایر مقدس و ارزشمند است که از آن به عنوان ناموس خود یاد می‌کنند.
آیت الله سید شرف الدین ملک حسین نماینده مردم کهگیلویه وبویراحمد در مجلس خبرنگان رهبری هم در تحلیل و توصیفی زیبا از وجود اسلحه و (برنو)در میان عشایر آن را نمادی از غیرت و شجاعت بر دوش این قشر دانست.
این روایت‌ها و واقعیت‌های موجود و آمیخته شدن تفنگ با فرهنگ و آیین و رسوم مردمان عشایری و جنبه‌های مثبت و البته قابل هضم آن در حقیقت یک روی سکه از فلسفه وجودی اسلحه در میان مردمان این خطه است و آن روی سکه‌اش هم که اگرچه به عنوان یک سنت ناروا از روزگاران قدیم در برخی مناطق رواج داشته و از قضا در این دوره و برهه زمانی و بازار داغ عروسی‌ها و ایجاد تالار‌های عروسی و که به نوعی توام شده با تغییر سبک آیین‌های عروسی و ازدواج‌های امروزی شاهد ترویج ناموزن و روزافزون آن هستیم.
از یک سو نباید و نمی‌توان این نماد غیرت و شجاعت را که به عنوان یک رسم نهادینه شده میان جامعه عشایری است را که برخی مردان غیرتمند ایل آنچنان با تفنگ به ویژه برنو انس گرفته‌اند که حتا در هنگام خواب هم آن را بر بالین خود می‌گذارند و به عنوان یک همدم و همیشه همراه آنان است چشم پوشی کرد و اما از سوی دیگر هم به خطرات و استفاده‌های ناصحیح آن در برخی آیین‌های عزا و عروسی که گاه منجر به کشته و مجرومح شدن بسیاری از مردم شده و خانواده‌های زیادی را داغدار کرده نیز غفلت کرد.
سنت نا به جای تیراندازی درآیین‌های عروسی که از زمان‌های دور در کهگیلویه و بویراحمد رواج داشته چند سالی است که با بدعت شماری از شهروندان به آیین‌های سوگواری و حتا کارنوال‌های تبلیغاتی کشیده شده امری که افزون بر جان باختن شهروندان چهره خشنی از استان نمایان کرده است.
نامش را سنت بگذاریم یا بدعت در این رهگذر آنچه سبب نگرانی مردم و بیش از در رهگذر این اقدام شمار زیادی از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی حین شادترین لحظات زندگی خود شاهد جان باختن دوستان و اقوام خود بوده‌اند که تلخی این حوادث سال‌ها در ذهن آنان باقی مانده است.
در آیین‌های عروسی کهگیلویه و بویراحمد هنگامه که لباس‌های محلی رنگارنگ زنان، همراهی چراغ‌های برق با برق پولک، سوزن، گردنبند‌های طلا و همراهی موسیقی و رقص سنتی اوج زیبایی و شادی جلوه‌گری می‌کند ناگهان ر‌ها شدن تیری از غیب همه چیز را خراب می‌کند.
در یکی از آیین‌های عروسی شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد هنگامه‌ای که هلهله شادی فضا را پر کرده بود در پی ر‌ها شدن یک تیر بی‌حواس ناگهان جوانی شیک پوش نقش بر زمین می‌شود و جیغ و فریاد جای کل و سرود را گرفت پس از این حادثه نه تنها خانواده مقتول بلکه قاتل هم عزادار این اتفاق جبران ناپذیر می‌شوند.
مدیرکل پزشک قانونی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید که تیراندازی در محافل سال‌های گذشته تاکنون شماری از شهروندان استان را از جشن عروسی راهی سالن تشریح و کالبدشکافی کرده است.
کامروز‌امینی تأکید می‌کند که تجربیات سال‌های قبل نشان می‌دهد گاهی افرادی که برای خاکسپاری شخصی به آرامستان می‌رود با تیراندازی شاهد قربانی شدن شخص دیگری می‌شوند.
وی بیان کرد: در میان جانباختگان تیراندازی در محافل غم و شادی کهگیلویه و بویراحمد افرادی مختلفی از پیر، جوان، زن، مرد و کودک مشاهده شده است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در این خصوص با اشاره به اینکه در پرونده‌هایی که برای تیراندازی در دادسرا‌ها استان تشکیل می‌شود افراد در یک لحظه غفلت مرتکب اشتباه و عامل قتل می‌شوند گفت که اقدام به تیراندازی در محافل چهره خشنی از جامعه را نمایان می‌کند.
علی ملک حسینی تصریح کرد: استفاده از سلاح گرم در انتخابات ممنوع است و برای پویش نه به اسلحه، طراحی پوستر انجام شده و این موضوع به نامزد‌های انتخاباتی و هواداران آنان اعلام شده است.
یکی از ریش سفیدان ساکن استان کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه تیراندازی در گذشته پیش از عروسی و بیشتر برای اطلاع‌رسانی بوده گفت: این روز‌ها با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نیازی به تیراندازی در این محافل وجود ندارد.
نوربخش مرادی افزود: یکی دیگر از دلایل رواج تیراندازی در بین نسل‌های گذشته ابراز شادی بوده که در زمان حاضر با تنوع تجهیزات دیگر ضرورتی به این اقدام نیست.
وی با اشاره به نقش ریش سفیدان در سبک زندگی مردم کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: بزرگان طوایف برای برچیده شدن این آیین غلط همگام شوند و پیمان ببندند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سنت تیراندازی در محافل عروسی مردم کهگیلویه و بویراحمد وجود داشته اما تیراندازی در آیین‌های ختم یک بدعت در این استان است..
حسنی افزود: این اقدام در محافل ترحیم نه سودی برای فرد درگذشته دارد و نه می‌تواند کمکی به آرامش بازماندگان داشته باشد اما هزینه‌های جانی و روانی زیادی برای شهروندان در پی دارد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: رسم غلط تیراندازی در محافل استان نیازمند آسیب‌شناسی و شناسایی اهداف افرادی است که به این کار اقدام می‌کنند اما به نظر می‌رسد بیشتر به منظور قدرت نمایی و خودنمایی انجام می‌گیرد.
وی عنوان کرد: نیاز است رسانه‌های ارتباط جمعی با مشارکت دستگاه‌های اجرایی متولی برای فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به منظور برچیده شدن رسم غلط تیراندازی در آیین‌های شادی و عزای استان تلاش بیشتری داشته باشند.
حسنی عنوان کرد: همچنین نیرو‌های امنیتی باید این افراد را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کرده تا نسبت به آگاهی بخشی و برخورد قضایی با آنان اقدام شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نخبگان، فعالان فرهنگی و چهره‌های سرشناس اجتماعی و ریش سفیدان می‌توانند نقش اثرگذاری در کنار گذاشتن این سنت نادرست داشته باشند.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: حسنی تأکید کرد: بیشتر افرادی که تیراندازی می‌کنند مجوز حمل سلاح را دارند اما مجوز تیراندازی در جمع و شهر را ندارد.
وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی شعبه ویژه تیراندازی در دادگستری استان و باطل شدن مجوز سلاح متخلفان مذکور از برنامه‌های مسئولان در گام نخست برای برچیده شدن این فرهنگ غلط است.
یک دانش آموخته مقطع دکترای جامعه‌شناس در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه آیین غلط تیراندازی در محافل مختلف کهگیلویه و بویراحمد پیامد‌های جبران ناپذیر زیادی به دنبال داشته تأکید کرد: کشته شدن چند شهروند در سال‌های اخیر به هنگام تیراندازی افزون بر اهمیت از دست رفتن جان آنان پیامد‌های زیانبار دیگری نیز برای جامعه داشته است.
هدایت عظیمی فر خاطرنشان کرد: ماندن تلخی خاطره حاضران در مجلس به ویژه عروس و داماد تا پایان عمر آنان از اثرات روانی مهم این حوادث است.
عظیمی فر عنوان کرد: عروس و دامادی که با صرف هزینه‌های هنگفت در تدارک شبی خاطره‌انگیز برای آغاز زندگی مشترک هستند با یک بی‌احتیاطی غمبارترین لحظات زندگی خود را تجربه می‌کنند.
وی تصریح کرد: عذاب وجدان برای میزبان جشن که اگر چنین آیینی برگزار نمی‌شد جانی از دست نمی‌رفت از دیگر پیامد‌های این اقدام ناپسند است.
وی با اشاره به رواج برخی افکار خرافی گفت: شگون نداشتن عروس یا داماد برای خانواده که ریشه اختلاف‌های دیگر و چه بسا طلاق زوج هاست از دیگر پیامد‌های اجتماعی این اقدام است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تیراندازی در محافل یک آسیب اجتماعی محسوب می‌شود تأکید کرد که کارگروه اجتماعی پیشگیری از تیراندازی‌های نامتعارف در استان تشکیل شده است.
مسعود نوری تل‌زالی با یادآوری اینکه تیراندازی در همه محافل یک اقدام آسیب زاست از امامان جماعات سراسر استان خواست تا برای برچیده شدن این فرهنگ نادرست تلاش کنند.
رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور برچیده شدن سنت تیراندازی در محافل زبان هنر ابزار مناسبی است که می‌توان با استفاده از نمایش‌های خیابانی در این خصوص اقدام کرد.
محمد شریف اسلامی با اشاره به اینکه زبان هنر یکی از کارسازترین ابزار برای فرهنگ‌سازی است تأکیدکرد: برنامه‌ریزی برای استفاده از هنر برای برچیده شدن این فرهنگ غلط در دستور کار قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
1