تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۴۷۰۷۸۹
افزایش اختلافات سیاسی رژیم اسرائیل؛

فروپاشی سیاسی؟

۰
فروپاشی سیاسی؟
کبنا ؛صبح‌نو نوشت، هشتادویکمین روز حملات و جنایتگری رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در حالی امروز (سه‌شنبه) ادامه دارد که مقامات این رژیم بر فروپاشی سیاسی و ناهمگونی جامعه اسرائیل تأکید و اذعان کردند؛ عمق اختلافات سیاسی در رژیم اسرائیل در حال افزایش است و توان ایجاد رفاه اجتماعی و نسبی برای جامعه اسرائیلی را ندارند. در آستانه سه ماهه شدن جنگ، اختلافات سیاسی در رژیم اسرائیل به‌قدری افزایش یافته است که هرتزوگ، رئیس این رژیم یک سخنرانی عمومی ایراد کرد و آن را به ضرورت تمام کردن اختلافات داخلی اختصاص داد. هرتزوگ از سران سیاسی خواست که درگیری داخلی را تمام کنند و گفت: «این جنگ سخت و سنگین، ضروری و دردناک است. هنوز کارمان تمام نشده است.» درحالی‌که آمریکا و کشورهای غربی تلاش دارند با صدور قطعنامه‌های مختلف، آتش‌بس دائمی در جنگ غزه را رقم زنند؛ اما اختلافات داخلی مقامات صهیونیست و شکاف اجتماعی و سیاسی در رژیم اسرائیل افزایش یافته است تا آنجا که هرتزوگ به این موضوع اشاره دارد و خواستار متوقف کردن این اختلافات داخلی شده است. این مقام صهیونیستی با تأکید بر اینکه باید اختلافات داخلی را متوقف کنیم، از دیگر مقامات اسرائیلی درخواست توقف جنگ داخلی را کرد. هرتزوگ به‌صراحت اعلام کرد: «از سران سیاسی می‌خواهم حملات (به یکدیگر) را متوقف کنند. دشمن این را می‌بیند و خوشحال می‌شود.»
کودتا علیه دستگاه قضایی
اذعان مقامات صهیونیستی به ایجاد شکاف و اختلافات داخلی تازگی ندارد، پیش از این، دن آربل، دیپلمات سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک از وجود شکاف اجتماعی و سیاسی عمیق در این رژیم خبر داده بود. این دیپلمات سابق رژیم صهیونیستی تأکید کرده بود که تعلیق طرح اصلاحی پیشنهادی بنیامین نتانیاهو موقتی است و او هیچ برنامه‌ای برای کنار گذاشتن طرح خود ندارد. در طرح کابینه نتانیاهو موسوم به «اصلاح قانون قضایی» که ساکنان سرزمین‌های اشغالی، آن را کودتای «قانون اساسی» تعبیر کردند، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم می‌کاست و در مقابل قدرت و جایگاه قوه‌مجریه و مقننه را در این رژیم تقویت می‌کرد.  طرحی که مصونیت قضایی برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال داشت و اصرار او بر تصویب این قانون در کنست موجب تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف فلسطین اشغالی شد.  اعتراضات علیه این اصلاحات از ماه‌های گذشته آغاز شد تا آنجا که پس از برکناری یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به دلیل مخالفت وی با اصلاحات قضایی، این‌گونه اعتراضات تشدید یافت. این اعتراضات که تعداد تظاهرات‌کنندگان تا نیم میلیون نفر هم تخمین زده می‌شد، حتی به درگیری فیزیکی و خشونت‌بار پلیس و معترضان منجر شد.
بحران سیاسی در سرزمین‌های اشغالی
همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، بازگشت بنیامین نتانیاهو به ریاست دولت بحران سیاسی در اسرائیل را پایان نبخشید؛ اگرچه ائتلاف حزب لیکود و متحدانش توانست طلسم سه سال و نیمه را بشکند و با اتکا به کرسی‌های به‌دست‌آورده، بدون رایزنی با احزاب کوچک مستقل یا وابسته به بلوک رقیب، دولت را تشکیل دهد؛ اما این پایان ماجرا نبود و اوضاع بعد از شروع به کار دولت در رژیم اسرائیل وخیم‌تر شد. اکنون نه‌تنها شکاف سیاسی در بین یهودی‌های اسرائیل تعمیق و گسترش پیدا کرده بلکه تنش و جنگ در کرانه باختری و نوار غزه نیز تشدید یافته است. 
جنگی که سومین ماه خود را سپری می‌کند و نتانیاهو برای فرار از آن همچنان سردرگم است. در دوقطبی که اکنون جامعه اسرائیل و مقامات صهیونیستی را گرفته است، یک طرف خود را نگهبان دموکراسی دانسته و طرف دیگر را به آنارشیسم متهم می‌کند، راهی میانه برای کاهش اختلافات و پی‌افکندن مسیری جدید وجود ندارد. فضای دوقطبی و شکاف سیاسی عمیق در رژیم اسرائیل در حال گسترش است و می‌توان به‌وضوح عنوان کرد فروپاشی داخلی این رژیم فرا رسیده است و با تشدید جنگ غزه، می‌توان شاهد مرگ سیاسی نتانیاهو و فرورفتن رژیم اسرائیل در باتلاق جنگ غزه بود. آنچه دولت‌های غربی در تلاش‌اند این متحد استراتژیک خود در غرب آسیا را نجات دهند، این است که در چشم‌انداز درازمدت، شکاف عمیق موجود سیاسی در داخل و خارج از مرزهای اسرائیل ترمیم نمی‌شود و رژیم اسرائیل نیازمند تصمیمات بزرگ سیاسی در آتش‌بس دائمی با فلسطینیان و پذیرش حقوق آنها است.
شهادت ۱۸ عضو یک خانواده در خان‌یونس
در همین حال جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد روز (دوشنبه) در تازه‌ترین جنایت‌های خود، منزل خانواده‌ای فلسطینی را در تقاطع مرتجی در شرق خان‌یونس بمباران کردند که در این جنایت ۱۸ فلسطینی شهید و تعدادی هم زخمی شدند، گفته می‌شود تعداد شهدای غزه در طول این هشتاد روز به بیش از ۲۱ هزار نفر رسیده است.
از اعتراض مراکشی‌ها تا آمادگی یمنی‌ها در جنگ غزه
در آستانه ورود جنگ غزه به سومین ماه خود، ۲۰ هزار نیروی مردمی یمن بعد از به پایان رساندن یک دوره نظامی، حمایت کامل خود را از مردم فلسطین اعلام و تأکید کردند برای مبارزه در کنار فلسطینیان برای آزادسازی خاک فلسطین آماده هستند. از دیگر سو شهروندان مراکشی هم دیروز (دوشنبه) با برگزاری تظاهرات گسترده در شهر رباط، پایتخت مراکش، خواستار پایان دادن به روابط کشورشان و رژیم صهیونیستی شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

مدیرکل تعزیرات حکومتی هرمزگان از محکومیت بیش از ۹۶ میلیارد ریالی قاچاقچیان یک نگله موتور ...
1