تاریخ انتشار
جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۴۷۰۱۴۶
بخشدار دیشموک:

گیاه نادر کرفس کوهی دیشموک کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض است

۰
گیاه نادر کرفس کوهی دیشموک کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض است
کبنا ؛بخشدار دیشموک گفت: گیاه نادر دارویی کرفس کوهی در دیشموک کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار گرفته است و انتظار می‌رود نشا مورد نیاز از طریق منابع طبیعی استان، جهاد کشاورزی و بنیاد علوی در اختیار مردم این منطقه قرار گیرد تا با کشت آن مانع از انقراض این گیاه دارویی پر خاصیت شوند.
به گزارش کبنا، بخش سردسیری دیشموک در شهرستان کهگیلویه یکی از قطب‌های اصلی کشت گیاهان دارویی استان کهگیلویه و بویراحمد است و گیاه دارویی کرفس طبیعی از سال‌ها پیش به صورت خودرو و در حجم زیاد در مناطق کوهستانی این بخش می‌روید.
ذخیرگاه گیاه کرفس دل افروز دیشموک به عنوان یک ذخیرگاه کشوری ثبت شده است. شست و شوی معده، شادابی چهره، تنظیم قند خون و فشار خون از خواص کرفس کوهی عنوان شده است.
گیاه کرفس با بهره‌برداری بی‌رویه، نادرست و برداشت غنچه آن در کوهستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای فصل رویش، در آستانه انقراض و نابودی قرار دارد.
علی‌رضا نوروزی، بخشدار دیشموک، در این رابطه اظهار کرد: گیاه دارویی کرفس تنها در چند نقطه از کشور ایران وجود دارد و یکی از بهترین زیستگاه‌ها و بومی‌ترین سرزمین زایش کرفس کوهی کوه دل افروز دیشموک است.
وی افزود: این کوه در حومه شرقی بخش دیشموک قرار دارد و شامل چندین رشته کوه کوچک و بزرگ می‌شود و روستا‌های مشرف زیادی همچون موخانی، بناری، موردراز، دشتک، لیراب، تنگ تی و تنگ سوخته را شامل می‌شود.
بخشدار دیشموک تصریح کرد: در تمامی این روستا‌ها پتانسیل کشت کرفس توسط منابع طبیعی و شخصی و خصوصی وجود دارد.
نوروزی عنوان کرد: حوزه ناحیه شرقی دیشموک استعداد پرورش این گیاه نادر را دارد که طی سالیان گذشته حدود ۶۰ هزار نشا کرفس در کوه دل افروز کشت شد.
وی ادامه داد: متأسفانه به دلایلی قرقبانان نتوانستند از مزرعه کشت کرفس حفاظت کنند و رو به انقراض رفته است ولی امسال با طرحی نوین از طرف منابع طبیعی استان و بخشداری دیشموک با واگذاری زمین به مردم کشت کرفس آغاز شده است.
بخشدار دیشموک تأکید کرد: هم اکنون از ناحیه شرقی ۱۰ هزار نشا در اختیار مردم قرار گرفته است و اگر مساعدت لازم صورت گیرد می‌توان این حوزه را به محل کشت کرفس تبدیل کرد و حتی به کل بخش دیشموک تعمیم داد.
نوروزی عنوان کرد: ادامه این برنامه از سوی منابع طبیعی و بخشداری می‌تواند تا پنج سال آینده دیشموک را به زیستگاه کرفس تبدیل کند.
وی ابراز کرد: هم اکنون درخواست‌های مردمی برای کشت کرفس به بخشداری در سطح زیادی وجود دارد اما میزان نشا اندک است که می‌طلبد با هدف جلوگیری از این گونه نادر نشا بیشتری از سوی منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و بنیاد علوی در اختیار مردم منطقه قرار گیرد.
گیاه کرفس در کوهستان‌های استان بدلیل بهره‌برداری بی‌رویه، نادرست و برداشت غنچه در ابتدای فصل رویش، در آستانه انقراض و نابودی قرار گرفته است.
حفظ گونه ارزشمند کرفس با توجه به صرفه اقتصادی بالای آن برای بهره برداران، احیاء و بهره‌برداری بهینه از عرصه‌های منابع طبیعی، افزایش درآمد خانوار‌ها و توانمند‌سازی جوامع جنگلی از اهداف اجرای این طرح است.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: گونه گیاهی کرفس که با عنوان محلی « کلوس » شناخته می‌شود گیاهی خودرو و خوشبو از خانواده چتریان است و دارای ارزش دارویی، درمانی و ژنتیکی است.
این گیاه همچنین در دامنه کوه‌های استان چهارمحال و بختیاری و مناطق بالای دو هزار و ۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا می‌روید. بخش دیشموک یکی از بخش‌های محروم استان کهگیلویه و بویراحمد است. بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه در سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۲ هزار نفر بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1