تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۱۳
کد مطلب : ۴۷۰۱۴۳
درد دل‌های عشایر؛

فیلم| دودی که فقط نصیب عشایر می‌شود / تشنگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد بین ۲ سد بزرگ کشور

۰
فیلم| دودی که فقط نصیب عشایر می‌شود / تشنگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد بین ۲ سد بزرگ کشور
کبنا ؛عشایر مناطق مختلف گچساران از جمله دشت گز در کنار تأسیسات نفت گچساران دارای کمبود‌هایی برای گذران یک زندگی ساده هستند که در بازدید جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی این قشر مولد خواستار رفع این مشکلات و چاره‌اندیشی شدند.
به گزارش کبنا، شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی بیش از ۲ هزار خانوار عشایری یکی از شهر‌های عشایرنشین این استان است که نقش مهمی در تولید مواد لبنی و پروتئینی این منطقه دارد و این قشر مولد سالانه ۲ هزارو ۷۰۰ تن گوشت قرمز، ۶ هزارو ۴۸۰ تن انواع فراورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند.
عشایر شهرستان گچساران اگرچه در کنار بیش از۲۰۰ حلقه چاه نفتی زندگی می‌کنند ولی انتظار چندانی برای تأمین امکانات رفاهی خود ندارند این قشر مولد از مسئولان اجرایی خواستار تأمین آب آشامیدنی سالم، راه مناسب، پنل خورشیدی برای تأمین روشنایی چادر‌هایشان و جدا شدن محل خواب اهالی خانواده با گوسفندانشان هستند.
وجود سرمایه‌های خدادادی نفت و گاز در منطقه عشایری گچساران بویژه دشت گز نه تنها کمکی به رفع مشکلات آن‌ها نمی‌کند بلکه به دلیل خطرات زیست محیطی باری بر گردن آن‌ها شده است.
         
جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی به منظور بازدید و رفع مشکلات این قشر پر تلاش در منطقه عشایر کوچرو گچساران که این روز‌ها از‌ییلاق به قشلاق برگشته‌اند حضور یافتند و پای صحبت‌های عشایر این منطقه نشستند هر چند دولت با اقدام‌هایی مانند کیفیت بخشی به تولیدات صنایع دستی، زنجیره گوشت قرمز، ایجاد امکانات گردشگری و ساماندهی سکونتگاه‌های عشایری تلاش کرده تا به بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی عشایر این منطقه کمک کند.
نامناسب بودن راه عشایری، تأمین آب آشامیدنی سالم، حفظ تأمین امنیت، نبود آنتن دهی در برخی مناطق عشایری، افزایش هزینه‌های مستمر از جمله هزینه سوخت و نیرو انسانی از مهمترین مشکلات و خواسته‌های عشایر کوچرو گچساران از مسوولان اجرایی بوده است.

یکی از معتمدان جامعه عشایری گچساران گفت: این منطقه هفت هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و با وجود قرار گرفتن در بین ۲ سد بزرگ کوثر و چمشیر با فاصله پنج و ۳۵ کیلومتری اما دچار مشکل آب است.
نادر نادری با قدردانی از خدماتی که امور عشایر استان و شهرستان گچساران برای رفع مشکلات دارد، تصریح کرد: امور عشایر به تنهایی قادر به برطرف کردن مشکلات بحران‌های کنونی کم‌آبی و نبود برخی زیر ساخت‌های رفاهی در بین عشایر نیست.
وی ابراز کرد: در منطقه دشت گز گچساران بیش از ۱۱۰ خانوار عشایری با چهار هزار رأس دام مستقر است که با مشکلات عدم آنتن‌دهی تلفن همراه دربرخی مناطق، بهسازی جاده عشایری و منابع آب مواجه است.
این معتمد عشایری اظهار کرد: هر چند دولت سیزدهم اقدامات چشمگیری در مناطق عشایری انجام داده ولی متأسفانه بیشتر عشایر از آب شرب محروم هستند و از مسئولین اجرایی انتظار می‌رود برای رفع مشکل عشایر گچساران چاره‌اندیشی کنند.
یکی دیگر از عشایر گچساران در این زمینه گفت: مشکلات متعددی تأسیسات نفنی برای برخی مناطق عشایری این شهرستان ایجاد کرده که از مسئولان اجرایی انتظار می‌رود کمک کنند.
وی با درخواست از مسئولان برای کمک به امور عشایر برای بهسازی جاده‌های عشایری گفت: عشایر گچساران بجای سیاه چادر به سر پناه نیاز دارد که در صورت ساخت در عرصه‌ها، منابع طبیعی برخورد قانونی می‌کند و مهمترین انتظار ما جدا شدن محل خواب اهالی خانواده با گوسفندانشان است.
عشایر شهرستان گچساران اگرچه بر روی منابع طلای سیاه زندگی می‌کنند به طوری که ۲۰۰ حلقه چاه نفتی در این منطقه وجود دارد که متأسفانه فقط دود آن نصیب عشایر می‌شود از مسئولان اجرایی انتظار می‌رود درصدی از اشتغالزایی در این شرکت مطلق به عشایر باشد.
جمعی دیگر از عشایر منطقه دشت گز گچساران ابراز کردند: تاکنون هیچ گونه اقداماتی که شایسته این مردم عشایر باشد ارائه نشده از جمله آب آشامیدنی در صورت اینکه در نزدیکی این روستا آب شرب از کوثر با لوله هشت اینج برای منطقه دشت بلوط و دژسلیمان انتقال داده می‌شود ولی ما از آن بی‌بهره هستیم.
آن‌ها گفتند: جاده‌های عشایری گچساران در فصل زمستان با مشکل مواجه است بطوریکه در نخستین بارندگی تخریب می‌شود که انتظار از مسئولیان استانی و شهرستانی به این قشر زحمت کش توجه کنند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مناطق عشایری گچساران مشکلاتی از جمله آب و راه وجود دارد که پیگیری‌های لازم برای رفع آن‌ها در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد.
فضل‌الله آذرفر ابراز کرد: اقدامات چشمگیری در چند سال گذشته در مناطق عشایری گچساران و باشت انجام شده و دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات مناطق عشایری در راستای عدالت انجام داده است.
وی ادامه داد: طرح ساماندهی استقرارگاه‌های سکونتگاه عشایر در قالب احداث سرپناه و سرویس بهداشتی برای عشایر در مناطق عشایری ایجاد خواهد شد.
آذرفر ساخت سکوی نصب سیاه چادر، سرویس بهداشتی، توزیع پنل خورشیدی و آرد را از مهمترین مشکلات مطرح شده عشایری در بازدید امروز به مناطق عشایری گچساران اعلام کرد و افزود: همکاری لازم برای برطرف شدن این مشکل انجام خواهد شد زیرا ایجاد‌امید در بین عشایر از مهمترین برنامه‌های سازمان است.
وی با اشاره به اینکه حمایت از عشایر استان در دولت سیزدهم در همه زمینه‌ها افزایش یافت افزود: در دور دوم سفر هیأت دولت به کهگیلویه و بویراحمد ۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت برای خدمات‌رسانی بهتر به جامعه عشایر درنظر گرفته شد که با این میزان اعتبار برای اجرای پروژه‌های عمرانی از جمله زیر ساخت‌های آب و راه در مناطق عشایری هزینه خواهد شد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۲ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۲ هزار نفر در مناطق مختلف عشایر گچساران وجود دارد.
وی عنوان کرد: بیمه دام عشایری بصورت ویژه در حال پیگیری است و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی در ۲ سال اخیر در میان جامعه عشایر توزیع شده است.

تشنگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد بین ۲ سد بزرگ کشور + فیلم
آذرفر ابراز کرد: طرح تأمین آب شرب پایدار به عشایر منطقه شرق گچساران با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم انجام شد که در این زمینه عشایر مناطق عشایری کلک بزرگ، کوچک، تنگ سخت، گچ ترابعلی گچ سید الله داد، ماهور باشت و سیچانلو در شرق گچساران از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره‌مند شدند.
وی با اشاره با بهره‌برداری از این طرح ۱۵۰ خانوار از اب اشامیدنی سالم برخوردار شدند و طی هفته آینده فاز دوم طرح به بهره‌برداری می‌رسد و همچنین برای رفع مشکل آب مناطق عشایری طرح آبرسانی به غرب گچساران در دست مطالعه است که در صورت تکمیل عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد
آذرفر اظهار کرد: باید به تولیدات عشایری توجه بیشتری شود و هم اکنون مشکل بیمه عشایری برطرف و باید به بحث بهداشت، آموزش عشایری توجه ویژه‌ای شود.
رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: بیش از ۲ هزار خانوار عشایری در شهرستان گچساران وجو دارد که گستره وسیعی از اراضی مرتعی این شهرستان زندگی می‌کنند که بیش از ۳۰۰ هزار رأس دام سبک را پرورش می‌دهند.
منصور الوندفر ابراز کرد: بیش از یکهزار کیلومتر راه عشایری در این شهرستان وجود دارد که هر ساله با آغاز کوچ پاییزه عشایر به مناطق قشلاقی توسط این اداره بازگشایی می‌شوندو اکثر این راه‌ها در مناطق صعب العبور شهرستان واقع شده‌اند.
وی ادامه داد: روزانه بیش از ۴۲۰ متر مکعب آب با ۵ دستگاه تانکر آبرسان ۱۴ هزار لیتری بین عشایر این شهرستان توزیع می‌شود.
الوندفر اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم در زمینه زیر ساخت‌های رفاهی عشایر این شهرستان برای بازگشایی جاده‌های عشایری، ساخت راه و ابنیه فنی جاده‌های عشایری، بهسازی چشمه و احداث منابع ذخیره آب تا کنون هزینه شده است.
وی بیان کرد: ساخت ۳۱ منبع ذخیره آب، توزیع یکهزارو ۵۰۰ تن خوراک دام، طرح آبرسانی به شرق گچساران با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال و بهسازی آبنمای دریلا در دولت سیزدهم در این شهرستان انجام شده است.
الوندفر اظهار کرد: هم اکنون نیز ساخت ۲۲ باب منبع ذخیره تا پایان سال در دستورکار امور عشایر گچساران می‌باشد.
وی افزود: بیش از ۱۴۰ پنل خورشیدی در مناطق مختلف عشایری این شهرستان با همکاری شرکت توزیع نیروی برق و مشارکت خود عشایردر خصوص تأمین ۱۰ درصد ارزش ریالی این پنل‌ها توزیع شد که هر پنل خورشیدی توان تولید ۱۰۰ وات برق و تا پنج شعله قابلیت روشنایی و شارژ گوشی همراه و چراغ قوه را دارد.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: عشایر این شهرستان شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترک‌های قشقایی و دره شوری در مناطق مانند دریلا، آبگندی و کلاغ نشین سکونت دارند، این قشر مولد سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز، ۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع فرده‌های لبنی، ۱. تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
فایل های مرتبط
1