تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۴۶۹۴۹۶
در جمع خبرنگاران مطرح شد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد: ساماندهی حادثه‌خیزترین تقاطع جاده‌ای منتظر رأی قضایی / معارضان محلی همیشه قوزبالای قوز

۱
استاندار کهگیلویه و بویراحمد: ساماندهی حادثه‌خیزترین تقاطع جاده‌ای منتظر رأی قضایی / معارضان محلی همیشه قوزبالای قوز
کبنا ؛استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تقاطع گندی خوری در محور ملی پاتاوه به دهدشت پرحادثه‌خیزترین تقاطع جاده‌ای در سطح این استان است که به دلیل وجود معارضان محلی منتظر صدور رای قضایی برای ساماندهی است.
سید علی احمدزاده اظهار کرد: تقاطع گندی خوری در محور پاتاوه به دهدشت معارض محلی دارد اما خود پل ساخته شده و منتظر صدور رای قضایی است.
وی افزود: فرماندار شهرستان بویراحمد و مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد مسئول پیگیری رفع این مشکل هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: معارضان محلی بدلیل قرار گرفتن زمین‌های کشاورزی آنان در محدوده ساماندهی این تقاطع با راه و شهرسازی به توافق نرسیده‌اند و حل مشکل به مرجع قضایی سپرده شده است.
احمدزاده عنوان کرد: چنانچه مرجع قضایی اقدام به صدور رای قطعی درباره این مشکل کند کارساماندهی تقاطع گندی خوری انجام می‌شود اگرچه تأخیر در اجرای این طرح تأسف برانگیز است زیرا فرصت را برای رفع خطر تصادفات از مسئولان گرفته است.
وی اظهار‌امیدواری کرد که هر چه سریع‌تر مرجع قضایی در این زمینه رای قطعی را صادر کند و تکلیف معارضان اجتماعی را روشن کند.
ساماندهی تقاطع گندی خوری در محور پاتاوه به دهدشت با ۸۴۰ میلیارد ریال به مناقصه رفته که تا یک هزار میلیارد ریال قابل افزایش است.
طبق اعلام معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، در هفت ماه امسال تصادفات منجر به فوت در استان افزایش داشته است و یکی از عوامل افزایش حوادث رانندگی جاده جدید پاتاوه به دهدشت بوده که فاقد برخی از علائم راهنمایی و رانندگی است و دارای نقاط حادثه خیز خطرناکی از جمله تقاطع گندی خوری است.
مزیت‌های جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در یک نگاه
این جاده بخشی از جاده شهرضا به بهبهان است و اثر اقتصادی بالایی در سطح ملی خواهد داشت. این محور کوتاه‌ترین جاده برای صادرات و واردات کالا از سمت جنوب کشور به مناطق مرکزی است.
طول این مسیر نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود و ۲ ساعت از زمان مسیر کم می‌شود که امتیاز بسیار بزرگی است. چشم انداز‌های طبیعی بسیاری نیز در این جاده وجود دارد و بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده در کنار رودخانه مارون است.
مزیت مهم این جاده برای استان این است که شهرستان‌های جنوبی همچون لنده، بهمئی، کهگیلویه و چرام به راحتی به مرکز استان ارتباط می‌گیرند و به مرکز کشور هم مسیرشان کوتاه‌تر می‌شود.
حدود ۶۰۰ روستا و تعدادی شهر در کنار این جاده وجود دارد که دسترسی بهتری به مرکز استان پیدا می‌کنند و از بن بست خارج می‌شوند.
مردم روستا‌های لنده، دیشموک و چارؤسا در سال‌های گذشته مجبور بودند حدود ۶ ساعت مسیر را تا مرکز استان بپیمایند اما اکنون مسیر آن‌ها به حدود ۲ ساعت تقلیل یافته است.
جاده ملی پاتاوه به دهدشت به عنوان بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب به طول ۱۳۶کیلومتر تیرماه امسال با حضور رئیس جمهور افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
بنا براین گزارش، جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۴ کلنگ زنی شد. در دولت سیزدهم با رویکرد تکمیل طرح‌های نیمه تمام مورد توجه قرار گرفت و با اقدامی جهادی و تزریق اعتبار لازم، طی ۲سال گذشته تکمیل و آماده بهره‌برداری شد.
این جاده ترانزیتی جزء یکی از پروژه‌های اولویت دار در دولت سیزدهم تعیین شده بود و در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به تکمیل آن تخصیص یافت.
کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور و بهره‌مندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیت‌های این جاده ملی بشمار می‌رود.
۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است و ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان‌های مرکزی ایران برقرار می‌کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان‌های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.
به گفته وزیر راه و شهرسازی محور به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر که از مصوبات سفر سال ۱۳۷۳مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده جزء یکی از ۱۲ پروژه اولویت دار کشور محسوب شده و نقش مهمی در تسهیل ارتباط جاده‌ای بین استان‌های مرکزی کشور دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
توطئه عليه قاليباف

توطئه عليه قاليباف

حميد رسايي، عضو سابق جبهه پايداري و از چهره‌هاي اصلي تشكل جديد اصولگرايان يعني شريان ...
1