تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب : ۴۶۸۷۲۹
کبنانیوز اهمیت پروژه میدان گازی مختار بویراحمد را بررسی کرد

سنگ‌اندازی در طرح میدان گازی مختار / مدیر پروژه: قطع ۴۰۰ درخت در این منطقه درست نیست / گفته‌های مدیرپروژه درخصوص مزیت‌های پروژه میدان گازی مختار

۱
۰
سنگ‌اندازی در طرح میدان گازی مختار / مدیر پروژه: قطع ۴۰۰ درخت در این منطقه درست نیست / گفته‌های مدیرپروژه درخصوص مزیت‌های پروژه میدان گازی مختار
کبنا ؛ یکی از پروژه‌های عظیم استان کهگیلویه و بویراحمد که در سفر رئیس جمهور کلنگ آن به زمین‌زده شد میدان گازی مختار است. راه‌اندازی این میدان گازی زمینه اشتغالزایی برای ۴۰۰ نفر را ایجاد می‌کند، کسری گاز در فصول سرد را تأمین می‌کند و موجب رونق و آبادانی در کهگیلویه و بویراحمد می‌شود، با این حال همزمان با آغاز به کار این پروژه سنگ‌اندازی‌های ریز و درشتی در این میدان ایجاد شد، گویا عده‌ای خارج از این استان خوش ندارند این طرح در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شود.
به گزارش کبنا نیوز، در آخرین اخبار در خصوص طرح گازی مختار، اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد برآورد کرده که در صورت اجرای طرح میدان گازی مختار ۴۰۰ اصله درخت در این منطقه قطع می‌شود که این موضوع به شکل اغراق شده‌ای رسانه‌ای شد، در حالی که به گفته مدیرپروژه در کل پروژه بیش از ۷۰ درخت قطع نمی‌شود.  
پس از این برآورد منابع طبیعی، پیمانکار با هدف حفظ منابع طبیعی از برخی موارد در طرح خود گذر کرده، از جمله هلی پد را حذف کرده، و محل استقرار کمپ را جابجا کرده، در این حالت ۷۰ اصله درخت در این منطقه قطع شد.
خبرنگار کبنا نیوز بصورت میدانی روی این پروژه حاضر شد و با مدیر پروژه و پیمانکار گفت و گو کرد. پروژه میدان گازی مختار بویراحمد موجب رونق و آبادانی و اشتغال‌زایی در منطقه می‌شود. موضوع مهم‌تر این است که هر چند تعدادی از درختان قطع می‌شود ولی با اجرای طرح میدان گازی مختار و ایجاد شبکه گاز در روستا‌های منطقه سردسیری، دیگر خبری از سر بریدن درختان در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد نیست. هم اکنون بر اساس آمار‌ها سالانه حدود پانزده هزار اصله درخت در مناطق فاقد گاز استان کهگیلویه و بویراحمد قطع می‌شود.
مدیر پروژه میدان گازی مختار در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز گفت: در کشور برای از بین بردن ناترازی گاز باید میادین گازی را به مخازن ذخیره‌سازی گاز تبدیل کنیم، به این صورت که در ۸ ماه گرم سال گاز شیرین را از خطوط انتقال سراسری به مخازن مستقل تزریق کنیم، تا در فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. میدان گازی مختار یکی از کاندیدا‌های اولویت اول برای این مخازن بوده است.
سنگ‌اندازی در طرح میدان گازی مختار / مدیر پروژه: قطع ۴۰۰ درخت در این منطقه درست نیست / گفته‌های مدیرپروژه درخصوص مزیت‌های پروژه میدان گازی مختار
محمدعلی اژدری اظهار کرد: بحث پدافند غیرعامل و تأمین گاز در میان است، منظور از پدافند غیرعامل ایجاد استقلال در تأمین گاز نقاط دور از دسترس یا شهر‌های سردسیری است که بخاطر کمبود گاز دچار کسری می‌شوند. یاسوج شهر سردسیری است و زمستان با بارش برف و باران روبرو است، تکمیل طرح ذخیره‌سازی و تولید روزانه بین ۵ تا ۸ میلیون متر مکعب گاز به راحتی می‌تواند یاسوج را از خط لوله سراسری مستقل کند.
اژدری تصریح کرد: در نقاط مستعد کشور و نقاط دوردست تعداد زیادی مخزن را تعریف کرده‌اند، میدان مختار هم به عنوان اولویت اول تعریف اولیه شده است. یک چاه توصیفی باید داشته باشیم، این چاه توصیفی شرایط دقیق مخزن را برای ما توصیف می‌کند، و چاه کشف شده قدیمی بصورت دقیق‌تر مطالعه می‌شود. با این اطلاعات به این نتیجه می‌رسیم که در این میدان چند چاه جدید ایجاد کنیم و چقدر گاز از این میدان برداشت کنیم.
وی گفت: طبق تعریف اولیه طول این میدان ۱۸ کیلومتر و عرض متوسط ۴ کیلومتر دارد، مخزن حجیم و قابل توجهی است. با حفاری این چاه تا ۸ ماه آینده باید مطالعه دقیق آن نهایی شود و در فاز بعدی هدف این است که بتوانیم از این میدان روزانه ۵ میلیون تا ۸ میلیون متر مکعب گاز برداشت کنیم. در فصل سرد حتی یک میلیون متر مکعب گاز نیز ارزش پیدا می‌کند.
اژدری خاطرنشان کرد: ذخیره‌سازی در کل کشور در حال انجام است، طرح‌هایی از سال ۸۶ شروع شد و در سال ۹۵ پایان یافت که از این میادین نزدیک به ۲۵ میلیون متر مکعب برداشت می‌شود، با مطالعه و راه‌اندازی میدان گازی مختار و چند میدان دیگر که در ایلام و چند شهر دیگر وجود دارد، میزان ۲۵ میلیون متر مکعب برداشت را به حول و حوش ۱۱۵ میلیون متر مکعب می‌رسانیم. بنابراین میادین مستقل پراکنده‌ای که از آن به عنوان میادین ذخیره‌سازی یاد می‌شود، برداشت گاز را به روزی ۱۱۵ میلیون متر مکعب در ماه‌های سرد سال می‌رساند.
اژدری در خصوص اجرای طرح میدان گازی مختار گفت: مکلف هستیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن حفاری کنیم و شرایط مخزن را توصیف کنیم، گرچه محاسبات پیچیده مخازن یکی از پارامتر‌های اساسی در انتخاب موقعیت حفاری است، اما استقرار در ناحیه کم تراکم منابع طبیعی نیز یکی از پارامتر‌هایی بود که مورد نظر قرار گرفت.
وی گفت: به منظور اهمیت منابع طبیعی و محیط زیست منطقه، یک سری تأسیسات را حذف کردیم و از یک سری موارد گذر کردیم. از جمله اینکه هلی پد را حذف کردیم و کمپ را جابجا کردیم. با تغییرات ایجاد شده حول و حوش ۷۰ درخت قطع می‌شود. پیمانکار نیز حاضر است به منظور جبران این تعداد درخت، کاشتن درخت‌هایی را با هماهنگی منابع طبیعی در دستور کار قرار دهد.
میدان گازی مختار
محمدعلی اژدری_ مدیر پروژه میدان گازی مختار می‌گوید: بحث پدافند غیرعامل و تأمین گاز در میان است، منظور از پدافند غیرعامل ایجاد استقلال در تأمین گاز نقاط دور از دسترس یا شهر‌های سردسیری است که بخاطر کمبود گاز دچار کسری می‌شوند. یاسوج شهر سردسیری است و زمستان با بارش برف و باران روبرو است، تکمیل طرح ذخیره‌سازی و تولید روزانه بین ۵ تا ۸ میلیون متر مکعب گاز به راحتی می‌تواند یاسوج را از خط لوله سراسری مستقل کند.

مدیر پروژه با تأکید بر مزیت طرح گازی مختار گفت: راه‌اندازی میدان گازی موجب اشتغال زایی برای ۴۰۰ نفر و رونق اقتصادی و آبادانی منطقه می‌شود، و پشتوانه قوی برای تأمین کسری گاز زمستانه است.
اژدری اظهار کرد: تاکنون سیاست‌های کلان به این صورت بوده که گازرسانی به روستا‌های بالای ۲۰ خانوار صورت بگیرد، اگر بتوانیم ظرفیت ذخیره‌سازی را بالا ببریم و ناترازی را به حداقل برسانیم، گازرسانی به روستا‌های کمتر از ۲۰ خانوار نیز در دستور کار قرارمی گیرد.
درخصوص پروژه میدان گازی مختار با چند تن از مدیران کل، به‌ویژه مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد  تماس گرفته شد، که هیچ کدام پاسخگو نبودند، با وجود اینکه مسئولان بار‌ها بر جهاد تبیین تأکید کرده‌اند و پیشواز تلفن همه این افراد درباره شهید و شهادت و دین و دیانت است ولی به نظر می‌رسد خود این افراد خلاف کلام خود عمل می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

حجت
United States
اصلا مهم نیست هر چه درخت نیاز بود قطع بشه ولی راه اندازی بشه بعدش درخت بیشتری تو همون منطقه کاشته بشه
چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

نیرو‌های حماس در قالب گروه‌های مختلف و بعضا به صورت مستقل وارد میدان عملیات علیه اسرائیل ...
مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدارس نزدیک به چهره‌های حاکمیتی از محل‌هایی هستند که مسوولان‌شان امید دارند نسل‌های بعدی ...
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
1