تاریخ انتشار
جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۸۵۷۲
تحلیل سیاسی حوزه انتخابیه شهرستان‌های گچساران و باشت؛

سه منظر انتخابات گچساران و باشت

۳۱
۱
سه منظر انتخابات گچساران و باشت
کبنا ؛با اتمام ثبت‌نام داوطلبین دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، هنوز نحوه‌ی كنشگري گروه‌هاي مرجع سياسي و مردم چندان مشخص نيست. با این وجود احراز صلاحیت‌‌ها را می‌توان مهمترین گزاره در بحث انتخابات پیش‌رو قلمداد کرد. 174 نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد نامزد انتخابات مجلس شدند که از این تعداد 46 نفر برای حوزه انتخابیه‌ی شهرستان‌های گچساران و باشت نام‌نویسی کردند. چهار مولفه و راهبرد مهم انتخابات که از سوی رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر سلامت، امنیت مشارکت و رقابت مسیر انتخابات را برای همگان روشن کرده و یقیناً مردم، گروه‌های مرجع و نهادهای مسئول باید برای تحقق این چهار راهبرد تلاش کنند. اکنون ثبت‌نام تمام شده و بررسی صلاحیت‌ها آغاز و تا بعد از احراز صلاحیت‌ها، خیلی روشن نمی‌توان تحلیل دقیقی از انتخابات ارائه داد. سید قدرت حسینی‌بحرینی، سید ناصر حسینی‌پور، غلامرضا تاجگردون، ساسان دلاویز، علیمراد جعفری، اردلان زینل‌زاده، ریحان محمدپور، محمدباقر شریفی، هادی زارع‌پور، علی فولادی‌وندا، محمد آقایی و... مطرح‌ترین افرادی هستند که برای رقابت نفس‌گیر اسفند 1402 نام‌نویسی کرده‌اند.
در شهرستان گچساران، با مقوله انتخابات 1402 و آوردگاه‌هاي انتخاباتي آينده با 3 منظر مي‌توان روبه‌رو شد؛ منظر اول، تأیید صلاحیت غلامرضا تاجگردون است. اینکه تاجگردون صلاحیتش تایید شود، یک وجه مهم آوردگاه پیش‌رو است. در صورتی که صلاحیت غلامرضا تاجگردون تایید شود. خیلی از ناظران سیاسی اقبال مردمی را به سمت او می‌دانند و مشارکت انتخابات را حداکثری ارزیابی می‌کنند. به نطر می‌رسد با ماندن تاجگردون در این رقابت، افراد دیگری همانند؛ هادی‌ زارع‌پور، ساسان دلاویز و برخی دیگر از چهره‌ها کنار بروند. البته این صحبت دقیقی نیست و صرفاً گمان نویسنده مطلب است. اجماع اکثریت مردم و اصلاح‌طلبان گچساران و باشت در مورد تاجگردون شاید اتفاق بیفتد. اگر به هر دلیلی تاجگردون در صحنه انتخابات نماند، خیلی‌ها هستند که از تاجگردون توقع حمایت دارند. تاجگردون بارها گفته بود؛ اگر نباشم، ما تعیین می‌کنیم چه کسی باشد. این سخن تاجگردون از ذهن هوادارانش و مردم هنوز پاک نشده است.
منظر دوم، سید ناصر حسینی‌پور و سید قدرت حسینی‌بحرینی است. این دو برادر برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده‌اند. تحلیل‌های متفاوتی در این باره و وجود دارد. سید قدرت حسینی‌بحرینی در انتخابات یازدهم رد صلاحیت شد. و به نظر ناظران سیاسی او برگشته تا خود را احیا کند و پایان عمر سیاسی‌اش تلخ نباشد. تأیید صلاحیت، شاید تنها خواسته او از انتخابات اسفند 1402 باشد. سید قدرت یکی از خبره‌ترین آدم‌های سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد است. او در این عرصه آنقدر زیرک است که به‌راحتی نمی‌توان دست او را خواند. اهداف سید قدرت از ثبت‌نامش قابل گمانه‌زنی نیست و باید تا بعد از تایید صلاحیت‌ها صبر کرد. سید قدرت در بین اصولگرایان چهره مقبول‌تری است. او کاریزماتر از برادرش سید ناصر است و اصولگرایان با رغبت بیشتری دور او حلقه می‌زنند. عملکرد سید ناصر حسینی‌پور چندان به دل اصولگرایان و مردم ننشسته و پیرامون عملکردش بحث‌های زیادی وجود دارد. این کجا و تاجگردون کجا، گفتمان غالبی در فضای سیاسی گچساران و باشت و در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد است. با تایید صلاحیت سید قدرت حسینی رقابت نفس‌گیری بین تاجگردون و او رقم خواهد خورد. شاید سید ناصر برادر بزرگتر خود را احترام کند. هر چند سید قدرت حسینی‌بحرینی بزرگ‌منشی را در خیلی از تصمیم‌های مهم خانواده و طایفه برگزیده و این احتمال دارد که او دست برادر کوچک‌تر خود را بالا ببرد و برای همیشه از این عرصه خداحافظی کند. قدرت شیرین است و دل کندن از آن سخت، اما تعریف و تمجیدهای سید قدرت از سید ناصر حسینی‌پور در گفت‌وگوی خود با پایگاه خبری کبنا نیوز این گمان را تقویت می‌کند که هدف او جمع کردن نیروهای اصولگرا دور و بر سید ناصر باشد. اصولگرایان گزینه‌های دیگری همچون ریحان محمدپور، محمدباقر شریفی، اردلان زینل زاده، علیمراد جعفری و... را روی میز دارند و خیلی بعید است که آنها بخواهند به این راحتی عبای کاندیدای اصولگرایی را روی دوش دیگری بگذارند. ریحان محمدپور این ظرفیت را دارد که برای اصولگرایان آرای لازم را بیاورد.
عملکرد سید ناصر حسینی‌پور تا حد زیادی چهره سید قدرت حسینی و جریان طرفدار او را نزد مردم مخدوش کرده است. تا جایی که عملکرد سید ناصر حقانیت تاجگردون را به اثبات رسانده است. از طرفی مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در انتظار فرصتی هستند تا از زاکانی و تیم او با رأی خود انتقام بگیرند.
منظر سوم، ظهور چهره‌های جدید در عرصه انتخابات مجلس 1402 گچساران می‌باشد که از منظر كنشگران سياسي و طبقات مرجع اجتماعي، مواجهه آنها با انتخابات قابل بررسي است. امثال هادی زارع‌پور در طول دوران سیاسی و مدیریتی خود کارنامه قابل قبولی داشته، ساسان دلاویز جوان شناخته شده در سطح کشور و شهرستان‌های گچساران و باشت، ریحان محمدپور هم منطقه‌ای سید قدرت حسینی‌‌‌ که توانسته در سطح ملی جایگاه ممتازی را برای خود در قوه قضائیه به دست بیاورد، در دوره قبل توانست نام خود را مطرح کند و بر سر زبان‌ها بیفتد. بعد از آن هیچ وقت منطقه را ترک نکرد و کنار مردم ایستاد. محمدپور این قابلیت را دارد که محور وحدت اصولگرایان گچساران و باشت و کسانی که دل در گرو توسعه و پیشرفت منطقه و حاکم شدن آرامش سیاسی در شهرستان‌های گچساران و باشت دارند، باشد. این چهره‌ها راه درازی برای جلب اعتماد عمومی دارند.
موضع كنشگران سياسي و طبقات نخبه اجتماعي مثل؛ دانشگاهيان، روشنفكران، ریش سفیدان و بزرگان تاثيرگذار و مراجع سیاسی در انتخابات آینده مهم است. ضمن اينكه مطبوعات و رسانه‌هاي آزاد هم نقشي تعيين‌كننده در انتخابات دارند و بستگی به میزان بهره‌وری کاندیداها از این ظرفیت‌ها دارد.
در باره ظرفیت و نقش قشقایی‌ها در انتخابات پیش‌رو، در مطلب جداگانه‌ای می‌نویسیم. قشقایی‌های گچساران کاندیدای مورد نظر خود را به عرصه رقابت فرستادند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تحلیل آبکی
فقط برای محمدپور
پنج هزار رای هم نداره
Iran, Islamic Republic of
همش آبکی اما اگه به نفع کاندید مورد نطرت باشه آبکی نیست
Iran, Islamic Republic of
فقط ریحان محمدپور ده‌بزرگی
کامل
United States
حرف اول وآخرراباوی خواهدزد
حسینی ها هم باوی نیستند
نتیجه گیری کنید
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
ملا ناصر بلایی در این دوسال بلایی به روز اصولگرایی و فصولگرایی ، انقلابی و حزب الهی آورد که حداقل تا یک قرن آینده این جریان در شهرستانهای گچ و باشت از زمین بلند نخواهد شد ، اگر تاجگردون تایید شود که باتوجه به صحبتهای کدخدایی احتمال تایید وی بسیار بالاست با ۸۰ الی ۹۰ درصد ارا قبول میشود و اگر احیانا بهردلیل تاج در صحنه نباشد ، نزدیکترین فرد به وی صندلی سبز را اشغال خواهد کرد والسلام
منتظر
United Kingdom
دنیا و تاجگردون اگه نباشه رای نمیدم
بهرام
India
چرا اسمی از مهندس سهمگین که سالهای متمادی در کسوت مدیرکل در استانداری مشغول خدمت بوده نیاورد ایشان کاندیدای این دوره هستمد صبح بخیر کبنای...... 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
چرچیل
Iran, Islamic Republic of
گچساران تاجگردون تایید.و ۷۵ تا ۹۰ هزار رای نماینده آینده است وسلام خودتون خسته نکنید
Iran, Islamic Republic of
به نظرم محمدپور باتوجه به جایگاه وارتباطی که در تهران دارد بهترین گزینه است
United States
بدون هیچ چشم داشت دکتر محمدپور واقعا مورد اعتماد جوانان
Germany
انشالله دکتر محمدپور برای جوانان منطقه بهترین گزینه
علی
United States
محمدپور انسانی شریف و توانمند
تاجگردون انسانی بزرگ و کاردان.
رزومه هر کسی رو میتونید با یکم تحقیق دربیارید.
تحلیل بسیار زیبا و دقيق و تا بسیار کم نقص
ریحان محمد پور شخصیتی آرام و منطقی و با نفوذ در تمام وزارتخانه ها. به اميد پیروزی
ریحان محمد پور در نبود تاجگردون بهترین شخصیت حال حاضر نامزدهاست. تنها امید باشت و گچساران بعد از حاج غلام
فقط ریحان محمد پور ارزش امتحان کردن رو داره. بقیه همه امتحان پس دادن
دیل
Iran, Islamic Republic of
دیل یکصدا دکتر محمد پور
United Kingdom
🤣🤣🤣🤣
امسی
Iran, Islamic Republic of
فقط جعفری
محمد ظریف
Iran, Islamic Republic of
تنها کاندید اصلح حاج علی مراد جعفری انسانی مومن،خداترس ،پاک دست وبرادر دوشهید،نفوذ در مرکز
Romania
باسلام
اگر تومرکز نفوذداره چطور یکی از نیروهاش توشهرستلن های گچساران و باشت پست نگرفته اند!!!!؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
می الان داخل گچساران که سی ناصر نمایندهدی نیرو داره آموزش و پرورش .بنیاد مسکن و بنیاد شهید ووو همش نیروی موحده
گچساران
Iran, Islamic Republic of
در ضمن نیروهای سی ناصر کدومش به درد می خورن
United States
چ ربطی داره
Iran, Islamic Republic of
میشه بگید نفوذش در مرکز کجاست
Iran, Islamic Republic of
اقای محمدپور خیلی از مشکلات جوانان باز کرد حتی کسانی که هم خط ایشان نبود این یعنی مردانگی دعای خیر مردم پشت سرش است مرد عمل واقعا
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
حس ناسیونالیستی نگارنده مشخص می باشد که باوی هستند و اشاره ای به کاندیداهای بویراحمد گرمسیر نداشتند بی شک تنها راه نجات گچساران و باشت از سلطه دو خانوادگی انتخابات مجلس و جلوگیری از نهادینه شدن فساد سیستماتیک گذر از پیران امتحان پس داده می باشد و گر نه فرزاندان تحصیل کرده گچساران و باشت باید نگاه غیر بومی بودن را در سایر استانها تحمل کنند ومردم تسویه حساب سختی با کاندیداهای ناکارامد خواهند داشت.
Iran, Islamic Republic of
فقط تاج
باشت
Iran, Islamic Republic of
بحرینیها و دهبزرگیها وبستگان نسبی شان که در استان از مدیر ارشد استان تا سایر مدیران که اکثریت از بستگان بحرینیها ودهبزرگیهای مقیم باشت هستند امتحانشان را پس دادند وبه یاری خدا واستحقاق حق مظلومان گچساران وباشت از طرف مردم این دو شهرستان دست رد محکم وشکننده ای بر سینه های منافع طلبشان خواهند زد
یاحق برسان به صاحب حق
حسین رفیعی
United States
والا تا جایی ک من از مردم‌میشنوم همه میگن فقط محمدپور تو این ادارات ارتباط داره برا کار مردم ولی یگروهی ثبت نام‌کردن ک حتی نمیتونن تو یه جمع از حق خودشون دفا کنن و هیچکس را هم‌نمیشناسن و ارتباط ندارن
حسینی
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون بهترین گزینه است بعدش ریحان محمدپور والسلام
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1