تاریخ انتشار
جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۴۶۸۳۲۹
رییس اداره بهداشت و بیماری های طیور دامپزشکی؛

خطر بروز آنفلوآنزای پرندگان در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد

۰
خطر بروز آنفلوآنزای پرندگان در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
کبنا ؛
رییس اداره بهداشت و بیماری های طیور دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به آغاز مهاجرت پرندگان از منطقه سیبری به استان خطر بروز بیماری فوق حاد پرندگان وجود دارد.
به گزارش کبنا نیوز، سید مصطفی حسینی کیا با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های واگیردار در پرندگان و مشترک با انسان بوده که بر اثر آن عفونت حاد تنفسی ایجاد می‌شود تاکید کرد: شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی دستورالعمل های پیشگیری از این بیماری را جدی بگیرند.
وی بیان کرد: نگهداری در قفس طیوری که روستاییان به صورت سنتی پرورش می دهندیکی از راهکارهای پیشگیری از انتشار بیماری پرندگان وحشی به مرغ های بومی است.
حسینی کیا تصریح کرد: پیشگیری از دست زدن کودکان به طیور از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رییس اداره بهداشت و بیماری های طیور دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مصرف مرغ زنده به ویژه در شهرستان های گرمسیری استان رواج دارد تاکید کرد: امکان انتقال آنفولانزای فوق حاد پرندگان از طریق مرغ زنده وجود دارد.
وی با اشاره به پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این پایش ها، تاکنون هیچ نشانه ای از بیماری و تلفات پرندگان ناشی از این بیماری مشاهده نشده است.
حسینی کیا عنوان کرد:عملیات پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آبزی و کنار آبزی در منابع آبی محل استقرار پرندگان مهاجر و مرغداری های بومی انجام می گیرد.
وی ابراز کرد: ماهیانه ۷۰ مورد بازدید از واحدهای پرورش طیور سنتی و ۲۰ پایش در منابع آبی استان از سوی کارشناسان دامپزشکی انجام می گیرد.
حسینی کیا گفت: ۱۰ گروه چهار نفره کار پایش مناطق آسیب زای استان در خصوص بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را به عهده دارند.
وی گفت: سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، علایم عصبی شامل لرزش سر و گردن و پیچ گردن در طیور از جمله تظاهرات بالینی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان‌ است که مرغداران در صورت مشاهده برای پیشگیری از شیوع به دامپزشکی گزارش دهند.
رودخانه های بشار ، مارون ، زهره ، تنگ سرخ ، سپیدار،کبکیان ، خرسان ، شاه بهرام و سدهای مارون ، کوثر ، شاه قاسم ، تالاب های برم الوان و مورد زرد زیلایی از جمله مکان هایی هستند که همه ساله از اواسط شهریور تا اواخر زمستان میزبان پرندگان مهاجر آسیایی هستند.


 
نام شما

آدرس ايميل شما

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
هر دولتی که باشد قصه همین است؟

هر دولتی که باشد قصه همین است؟

همه که توان‌مان را هم افزا کنیم، قدرت مان چند برابر می‌شود و مشکلات را از سر راه برمی‌دارد....
قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

یکی دیگر از شایعات مربوط به این اتفاق تلخ هم، گزاره بریده شدن سر این کارگردان شهیر سینمای ...
1