تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۵۴
کد مطلب : ۴۶۸۲۶۶
کبنا گزارش می دهد؛

فیلم) چند حُسن راه‌اندازی کارخانه شهد ناب یاسوج بعد از ۱۶ سال / بیش از ۶۰ نفر در کارخانه مشغول بکار شده‌اند / مدیر کارخانه: می‌گفتند به کهگیلویه و بویراحمد نروید چون سنگ‌اندازی زیاد می‌شود / سیب این منطقه بهترین کیفیت را دارد / کارخانه نیاز به زیرساخت‌های گاز دارد

۱
۲
(فیلم) چند حُسن راه‌اندازی کارخانه شهد ناب یاسوج بعد از ۱۶ سال / مدیر کارخانه: می‌گفتند به کهگیلویه و بویراحمد نروید چون سنگ‌اندازی زیاد می‌شود
کبنا ؛تا چند سال پیش سر بریدن درختان سیب توسط باغداران در کاکان و دیگر مناطق کهگیلویه و بویراحمد از جمله اخبار و گزارش‌هایی بود که در رسانه‌ها درج می‌شد و دل هر انسانی را به درد می‌آورد. استان کهگیلویه و بویراحمد مستعد تولید سیب است، بهترین کیفیت را دارد و یکی از محصولات صادراتی است، هنوز هم باغداران رضایتی از وضعیت ندارند و می‌گویند با وجود افزایش هزینه‌های کارگر و باربری و سم و کود و... هیچ سودی برای باغدار نمی‌ماند، اما در چند سال اخیر قول مسئولان استانی در خصوص افزایش چند برابری ظرفیت صنایع تبدیلی و سردخانه ها‌امیدی در دل باغداران و تولیدکنندگان میوه ایجاد کرد. هر چند که تاکنون بخش خیلی کمی از سردخانه‌ها به بهره‌برداری رسیده، ولی این نوید وجود دارد که تا چند سال اینده تولیدکنندگان سیب دیگر به فکر بریدن درخت‌ها نباشند، و تولید را سرلوحه کار خود قرار دهند. یکی دیگر از موارد‌امیدبخش این روز‌ها در کهگیلویه و بویراحمد احیای کارخانه شهد ناب بعد از ۱۶سال است.
          
روایت سرمایه‌گذاران از راه‌اندازی کارخانه شهدناب یاسوج بعد از 16 سال
به گزارش کبنا نیوز، با راه‌اندازی کارخانه شهد ناب به دست بخش خصوصی، سیب‌های صنعتی و درجه سه باغداران در کهگیلویه و بویراحمد امسال به استان‌های فارس و مشهد و تهران نمی‌روند. کارخانه شهد ناب بعد از ۱۶ سال احیاء شده و حالا باغداران سیب‌های ضایعاتی باغ خود را برای فروش به این کارخانه می‌آورند.
بیش از ۶۰ نفر در کارخانه مشغول بکار شده‌اند
سرمایه‌گذار این کارخانه که در حال حاضر خط تولید کنستانتره را راه‌اندازی کرده در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز می‌گوید: این کارخانه سرمایه‌ای ملی است و بعد از ۱۶ سال دوباره آن را به عرصه تولید بازگردانده‌ایم، تاکنون برای احیا، اجاره و رهن کارخانه ۷۰ میلیارد تومان هزینه شخصی کرده‌ایم و تاکنون هیچ تسهیلاتی از دولت درخواست نداده‌ایم.
میثم دانشی اظهار کرد: با راه‌اندازی خط تولید کنستانتره بیش از ۶۰ نفر بصورت مستقیم مشغول به کار شده‌اند و در صورتی که از طرف دولت حمایت شویم می‌توانیم خط تولید آبمیوه را در بخش دیگر کارخانه احیا کنیم و در این بخش هم بیش از ۶۰ نفر مشغول به کار خواهند شد.
همکاری معاونت اقتصادی استاندار / معضل نبود زیرساخت‌های گاز
سرمایه‌گذار کارخانه شهد ناب افزود: شبیه این کارخانه در این منطقه فقط در سمیرم وجود دارد، اما احیای این کارخانه بعد از مدت طولانی، هم به اشتغال زایی در این منطقه کمک می‌کند و هم کمکی به باغداران می‌شود.
دانشی اظهار کرد: تاکنون مشکل ابطال پروانه کارخانه را حل کردیم، اما نبود گازوئیل و نبود زیرساخت‌های شبکه گاز یکی از معضلاتی است که با آن مواجه هستیم، آقای عسگری معاون اقتصادی استاندار همکاری خیلی خوبی با ما داشتند و چندین بار پیگیری کردند ولی فعلا معضلات سرجای خود هستند.
وی گفت: به عنوان سرمایه‌گذاری که با بازار فروش آشنایی داریم و پیش از این فروش کنستانتره را انجام می‌دادیم، انتظار داریم مسئولان چند قدم مؤثر برای ما بردارند، بار اول تعدادی از مسئولان در کارخانه حضور پیدا کردند و قول همکاری دادند ولی بعد از آن همکاری‌ها انجام نگرفت.
دانشی اظهار کرد: هر چند که گفته شد پُست گاز از سوی شرکت گاز تصب می‌شود، ولی شرکت گاز به ما گفته خودمان باید پست گاز را نصب کنیم.
برای مواقع ضروری نیاز به گازوئیل داریم
وی افزود: یکی از نیاز‌های اصلی ما گازوئیل است، اگر بخواهیم کارخانه از حرکت نایستد برای مواقع ضروری نیاز به گازوئیل داریم، در حال حاضر ما با سختی زیاد روزانه دو هزار لیتر گازوئیل برای کارخانه تهیه می‌کنیم، در حالی که مصرف روزانه ما ۱۰ هزار لیتر است، از مسئولان و مدیران خواهشمندیم در سالی که مقام معظم رهبری با عنوان رشد تولید و مهار تورم نام‌گذاری کرده، همکاری بیشتری با سرمایه‌گذار داشته باشند.
وی تصریح کرد: اگر مشکل گازوئیل حل می‌شد می‌توانستیم کل سیب‌های صنعتی یاسوج و شهر‌ها و روستا‌های اطراف را خریداری کنیم.
سیب منطقه در همین منطقه وارد چرخه تولید می‌شود
دانشی گفت: این کارخانه چند مزیت خوب دارد، اول آنکه سیب صنعتی یا درجه سه باغدار اگر به موقع خریداری نشود بخشی از زحمت باغدار از بین می‌رود، ولی وقتی یک کارخانه در نزدیکی باغ‌ها، این سیب را به قیمت خوب خریداری کند، این‌ها می‌توانند از پول سیب صنعتی هزینه کود، هزینه سم، هزینه کارگر باغ خود را در بیاورند. بنابراین سیب منطقه در همین منطقه وارد چرخه تولید می‌شود. دوم آنکه این کارخانه بیش از ۶۰ نفر اشتغال زایی ایجاد کرده و می‌تواند تا بیش از دو برابر بیشتر هم اشتغال زایی ایجاد کند. سوم آنکه ارزآوری و درآمدزایی نیز افزایش خواهد یافت.
سرمایه‌گذار کارخانه اظهار کرد: این کارخانه در دو شیفت ۱۲ ساعته فعال است، قبل از اینکه سیب‌ها به ضایعات تبدیل شود، قسمت‌های خراب سیب جدا می‌شوند و با قسمت‌های سالم سیب کنستانتره تهیه می‌شود.
دانشی افزود: کنستانتره صادرات می‌شود و صادرات ارز اوری دارد، در داخل ایران کارخانه‌های مختلفی هستند که کنستانتره را برای آبمیوه و مواد ارایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند، اما عمده این محصول صادر می‌شود.
تولید سیب مازاد بر نیاز است
وی گفت: تولید سیب در کشور مازاد بر نیاز است و در کهگیلویه و بویراحمد نیز تولید بیشتر از نیاز است، به همین دلیل باید این محصول را بصورت فراوری شده صادر کنیم. این کارخانه سرمایه کشور است. ارزش افزوده ایجاد می‌کند.
می‌گفتند به کهگیلویه و بویراحمد نروید چون سنگ‌اندازی زیاد می‌شود
مدیر مالی کارخانه نیز گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد منطقه بکری است و جای کار زیادی دارد، قبل از اینکه اینجا به فکر سرمایه‌گذاری باشیم، به ما می‌گفتند به کهگیلویه و بویراحمد نروید چون سنگ‌اندازی زیاد می‌شود، ولی ما به خاطر اینکه اصالتاً لر چهارمحال و بختیاری هستیم، دلمان می‌خواست در این استان کار کنیم.
مهرنوش دانشی اظهار کرد: سیب این منطقه بهترین کیفیت را دارد و واقعاً حیف است که از استان خارج شود یا از بین برود. چند سال پیش من دیدم که بخش زیادی از سیب این منطقه امحاء شد. هدف ما این است که از این ظرفیت استفاده کنیم تا باغدار‌ها هم بتوانند از این کار سود ببرند.
اگر همکاری خوب باشد سال آینده روزی ۶۰۰ تن سیب دریافت می‌کنیم
پیام نامداری_ مدیر کارخانه شهد ناب_ اظهار کرد: این کارخانه فصلی نیست، ما در مدت زمانی سیب خریداری می‌کنیم و فعلا روزانه ۳۰۰ تن سیب خریداری می‌شود و تولید کنستانتره سیب را خواهیم داشت، بعد از سیب کنستانتره انار را خواهیم داشت، بعد از انار کنستانتره خرما را داریم، بعد از این تا یک ماه کارخانه باید اورهال شود، بعد از آن تولیدات زردآلو، هلو، آلبالو، انگور سفید، انگور قرمز، و بعد دوباره تولید سیب را داریم.
نامداری گفت: سیب‌های صنعتی یاسوج و شهر و روستا‌های اطراف معمولاً به استان‌های فارس، مشهد، تهران یا آذربایجان غربی ارسال می‌شده است، ولی الان باغداران بطور مستقیم سیب ضایعاتی خود را به کارخانه می‌فروشند، دلال حذف شده، و این سود به جیب باغدار می‌رود.
وی تصریح کرد: بسته‌بندی کنستانتره‌ای که در این کارخانه انجام می‌گیرند بسته‌بندی آسپتیک است و استاندارد‌های جهانی دارد. اگر همکاری خوب باشد سال آینده روزی ۶۰۰ تن سیب دریافت می‌کنیم.
این کارخانه فصلی نیست
سرمایه‌گذار برای گسترش کارخانه نیازمند کمک مالی دولت است
این کارخانه فصلی نیست، بعد از سیب، بلافاصله یک ماه انار کار می‌کنیم، بعد از آن کنستانتره خرما تهیه می‌کنیم، یک ماه اورهال سالیانه است و در آن مقطع میوه‌ای نداریم، بحث تولید رب گوجه را می‌توانیم داشته باشیم. همیشه گوجه برای کار کردن داریم و از این نظر مشکلی نداریم. زردآلو، هلو، آلبالو، انگور سفید، انگور قرمز، سیب را داریم. مشابه این کارخانه در این منطقه نداریم، فقط در سمیرم این کارخانه وجود دارد. در این استان نیز فقط این کارخانه را داریم که به مدت ۱۶ سال تعطیل بوده است.
وی گفت: با سرمایه شخصی اینجا را راه‌اندازی شده و سرمایه‌گذار برای گسترش کارخانه نیازمند کمک مالی دولت است. اگر تسهیلات به سرعت داده شود می‌توانیم تولید را چند برابر کنیم و میوه را به بهترین قیمت از باغداران خریداری کنیم.



 
نام شما

آدرس ايميل شما

جوان بیکار
Iran, Islamic Republic of
انشاالله چرخ این کار خانه همیشه بچرخد و برای شما هم سود آور باشد.
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
هر دولتی که باشد قصه همین است؟

هر دولتی که باشد قصه همین است؟

همه که توان‌مان را هم افزا کنیم، قدرت مان چند برابر می‌شود و مشکلات را از سر راه برمی‌دارد....
قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

یکی دیگر از شایعات مربوط به این اتفاق تلخ هم، گزاره بریده شدن سر این کارگردان شهیر سینمای ...
فایل های مرتبط
1