تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۴
کد مطلب : ۴۶۶۶۵۷
کبنا گزارش می‌دهد

آیا آب «بی بی خاتونین» ِگل آلود است؟ (+ فیلم )

۱
آیا آب «بی بی خاتونین» ِگل آلود است؟ (+ فیلم )
کبنا ؛گِل آلود بودن آب روستای «بی بی خاتونین» کهگیلویه و بویراحمد تکذیب شد.
 طی روزهای گذشته، ویدئوهای مختلفی مبنی گِل آلود بودن و بی کیفیتی آب روستای «بی بی خاتونین» شهرستان مارگون در کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد.
بررسی میدانی نشان می‌دهد ضعف‌هایی در بحث تأمین آب پایدار منطقه وجود داشته، اما به دلیل استفاده از ظرفیت آب شرب برای آبیاری، گاهاً تولید کمتر از میزان ظرفیت مصرفی است.
از سویی بحث وجود کرم یا گِل آلوده بودن آب منطقه با اعزام تیم‌های آبفا در ۱۳ شهریور ماه بررسی شده و این مسئله تکذیب شد.
اصلاح شبکه و پایدار سازی آب منطقه از طریق ظرفیت چاه مورد قابل توجه برای بلند مدت منطقه است.
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در این راستا گفت: در بررسی آب روستا کیفیت ظاهری مطلوب گزارش شده و در بررسی سختی و کیفیت آب از نظر سلامت نیز آب این روستا سالم بود.
            
ساکنان روستای "بی بی خاتونین" (س) شهرستان مارگون ظرف روزهای گذشته از کمبود وآلوده بودن آب آشامیدنی آبادی خود گلایه داشتند که مسئولان آب و فاضلاب استان اگرچه تنش و کمبود آب در این منطقه را تایید می کنند اما اعلام کردند که آب شرب این روستا به لحاظ شاخص ها و بررسی ها سالم و بهداشتی است.
ساکنان این روستای ۳۷۰ نفری با اشاره به اینکه ظرف روزهای گذشته آب آشامیدنی برخی خانه های روستا گِل آلوده شده و کمبود آب به شدت مردم را نگران کرده از مسئولان خواستند در این راستا چاره اندیشی کنند.
اهالی روستای" بی بی خاتونین" با یادآوری وجود بقعه متبرکه به همین نام در روستا که باعث ورود گردشگرانی در فصل تابستان به این روستا می شوند از مسوولان خواستند تا برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند.
بقعه متبرکه امامزاده بی‌ بی خاتونین (س) در وسط یک قبرستان تاریخی دوره اسلامی در ضلع شمال غربی روستای سقاوه از توابع شهر مارگون شهرستان بویراحمد سفلی قرار دارد که این امر تامین آب گردشگران مذهبی روستا را ضروری کرده است.
آب روستای بی بی خاتونین مارگون سالم است
امامزاده بی بی خاتونین (س) دو خواهر هستند به نام های زبیده خاتون (س) و رقیه خاتون (س) که از اولاد حضرت امام موسی کاظم (ع) هستند و در اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری هنگامی که برای دیدار حضرت امام رضا (ع) از حجاز به ایران و از راه بهبهان به شیراز عازم توس بودند به دستور مامون کاروان علویان مورد تهاجم دشمن قرار گرفت و هر کدام در نقطه و مکانی به شهادت رسیدند.
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه آب روستای " بی بی خاتونین" از چشمه ای که چند باری هم بهسازی شده است تأمین می شود عنوان کرد: سلامت آب استان و این روستا از طریق بازرسی و بررسی های مستمر مراکز بهداشت بعنوان ارگانی که امین مردم در زمینه سلامت است با آمار و سند قابل اثبات است.
امید صالحی ضمن اطمینان خاطر به مردم کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سلامت آب آشامیدنی در همه مناطق و حساسیت و خط قرمز بودن این شرکت و مسئولان نسبت به سلامت و کیفیت آب افزود: اولویت نخست آب و فاضلاب استان تأمین آب سالم است و هیچگاه کیفیت قربانی کمیت نخواهد شد.
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان به این روستا کیفیت ظاهری آن مطلوب گزارش شده و در بررسی سختی و کیفیت آب از نظر سلامت نیز آب این روستا سالم گزارش شده است.
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان به این روستا کیفیت ظاهری آن مطلوب گزارش شده و در بررسی سختی و کیفیت آب از نظر سلامت نیز آب این روستا سالم گزارش شده است.
وی در پاسخ به چرایی رنگ آب در این روستا نیز گفت که در یکی از خانه ها به دلیل استفاده از تانکر فرسوده شخصی سختی آب بالا بود که توصیه های لازم به ساکنان واحد مسکونی انجام گرفت.
برنامه های دولت برای بهبود وضعیت آب روستای " بی بی خاتونین"
صالحی ادامه داد: برای حل مشکل مردم این روستا انجام اقدام هایی در دستور کار است به طوری که در کوتاه مدت چشمه دومی که در منطقه قرار دارد و پیش از این معارض داشت پس از جلب رضایت اهالی بهسازی و با تزریق آب آن به منبع روستا تولید این مایع حیاتی افزایش داده می شود تا پایداری آن بهتر شود.
وی گفت: برای بلند مدت از منابع محرومیت زدایی در ماه های اخیر اعتباری برای روستای " بی بی خاتونین" پیش بینی شده که پس از اختصاص آن با ایجاد یک حلقه چاه آبرفتی عمودی افقی و ایجاد مخزن ۱۰۰ متر مکعبی مشکل روستای مذکور به صورت دائمی مرتفع می شود.
صالحی تاکید کرد: این روند به واسطه تخصیص و ابلاغ قانونی کمی زمانبر است اما با یاری خداوند انجام و نگرانی های ساکنان روستای " بی بی خاتونین" حل خواهد شد.
چرایی کمبود آب در برخی نقاط استان
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد:تولید آب در استان به نسبت سرانه جمعیت زیاد است اما استفاده های غیر مجاز مردم در باغداری، دامداری و کشاورزی باعث کمبود این کالای اساسی در استان و " بی بی خاتونین" شده است.
آب روستای بی بی خاتونین مارگون سالم است
صالحی بیان کرد: سه هزار انشعاب غیرمجاز از ابتدای تابستان امسال تاکنون در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شد.
وی تصریح کرد: برای پیشگیری از تضییع حقوق سایر مشترکان افرادی که اقدام به نصب شبکه آب خارج از روند قانونی کنند ضمن قطع انشعاب آنان و ضبط لوله ها به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
صالحی عنوان کرد: افزون بر این، جریمه خسارت تخریب نیز برای این افراد در نظر گرفته می شوذ.
کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۲۶۰ هزار مشترک آب دارد که ۱۹۰ مشترک آب این استان ساکن شهرها و مابقی در روستاها سکونت دارند.
این استان ۷۲۶ هزار نفری همچنین ۶۴ هزار مشترک بخش فاضلاب دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

رئیس دانشگاه تهران گفت: من کاملاً مطلع هستم که از ادامه همکاری برخی از این افراد به علت ...
ماجرای کلثوم قاتل سریالی مردان مازندران

ماجرای کلثوم قاتل سریالی مردان مازندران

ماجرایی که صبح شنبه ۱۱ شهریورماه مثل بمب در فضای رسانه‌های جنایی پیچید، انگار خاطره مهین ...
چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

بسیاری از روس‌ها می‌ترسند در صورت پیروزی اوکراین در جنگ جاری "ولادیمیر پوتین" از قدرت ...
فایل های مرتبط
1