تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۵۵
کد مطلب : ۴۶۴۰۹۲
در نشست با خبرنگاران مطرح شد؛

از ناگفته‌ها و توصیه‌های دادستان گچساران درخصوص اغتشاشات اخیر تا آمادگی برای برگزاری انتخابات سالم

۱
۰
از ناگفته‌ها و توصیه‌های دادستان گچساران درخصوص اغتشاشات اخیر تا آمادگی برای برگزاری انتخابات سالم
کبنا ؛نشست خبری مشترک دادستان و معاون قضایی دادگستری گچساران با حضور جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد. حجت‌الاسلام محمد صدرا ادیبان و دکتر حسن اسکندری ضمن ارائه عملکرد دادستانی و دادگستری، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بودند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گچساران ضمن خوش‌آمد گویی و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به‌ویژه شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلاب، اظهار کرد: باید توجه کرد که وظایف و تکالیف بسیاری بر عهده دادستانی گذاشته‌شده است، بدون شک خبرنگاران بازوی توانمند دستگاه قضا و دادستانی در احیای حقوق عامه و صیانت از آن هستند که می‌توانند در تأمین امنیت روانی جامعه که یکی از مصادیق مهم حقوق عامه به شمار می‌رود، نقش کلیدی ایفا کنند.
 حجت‌الاسلام محمدصدرا ادیبان افزود: شهرستان گچساران در سنوات گذشته ازنظر نزاع دسته‌جمعی از آمار بالایی برخوردار بود اما امروز این آمار واقعاً در شهرستان کاهش پیداکرده است. در یک سال گذشته (اول تیرماه 1401 تا اول تیرماه 1402) در گچساران ۵۹ فقره پرونده نزاع داشتیم که در این موضوع کمک‌کار ما خود مردم بودند نکته اینکه مردم گچساران مردمی قانون‌مدار و بافرهنگ هستند وقتی نزاع در این شهرستان پایین باشد به‌تبع فرهنگ بالای مردمان این شهرستان را نشان می‌دهد.
 ادیبان عنوان کرد: بااین‌وجود پرونده‌های کیفری در سطح شهرستان که در طول یک سال گذشته توسط دادستان کشف جرم صورت گرفته 16 هزار و 719 فقره پرنده بوده است که 16 هزار و 370 پرونده تنها با ۹ قاضی مختومه شد. در بحث جرائم خشن با کاهش نیز روبه‌رو بوده‌ایم.
 وی تصریح کرد: اما در خصوص پرونده‌های مربوط به قصاص (قتل) سه اجرای حکم قصاص داشتیم و از مجموع 11 پرونده قتل در سال‌های اخیر نیز ۸ مورد نیز از قصاص گذشت کردند و بر طبق آمار به‌شدت در خصوص جرائم منجر به قتل نیز با کاهش همراه بوده‌ایم.
 دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گچساران بیان کرد: نکته دیگر اینکه در خصوص اراضی ملی نیز ۵۸ هکتار در ظرف یک سال اخیر رفع تصرف شد، باید توجه داشت که خیلی از ارضی ملی قبل از سال ۹۰ واگذارشده و سند رسمی هم صادرشده است. در خصوص منابع طبیعی ارسال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۹ پرونده تشکیل شد و با دادگاه کیفرخواست صادر کردیم، ارسال 1401 نیز ۸۲ پرونده تشکیل شد و آمار خلع ید در سال 1400 نزدیک به 46 هزار و 615 مترمربع و در سال 1401 نیز 363 هزار و 91 مترمربع خلع ید کردیم.
 حجت‌الاسلام ادیبان خطر نان کرد: آن چیزی که باید مدنظر قرار بگیرد حجم عظیمی از انرژی و وقت دادستانی (معاون و بازپرسان و دادیاران تحقیق) است که صرف مبارزه شبانه‌روزی با سوداگران مرگ می‌شود در این شهرستان پرونده‌هایی رسیدگی شد که شاید در حوزه جنوب کشور خاص هستند. ۳۰۷ نفر دستگیری مواد مخدر ارسال گذشته داشتیم که از این تعداد چهار باند تهیه و توزیع دستگیر و هم‌اکنون در زندان هستند اگرچه ۷۰ خودرو در این راستا نیز توقیف‌شده است.
 حجت‌الاسلام ادیبان تصریح کرد: مورد دیگر اینکه یکی از مجموعه‌های تحت نظر دادستان، زندان است ۵۸۸ جلسه دادرسی الکترونیک در بحث زندانیان انجام شد، ۷۶۲ مورد بازدید قضات از زندان گچساران را داشتیم و 18 نفر هم توسط ستاد دیه در این شهرستان آزاد شدند.
 وی افزود: قاچاق کالا یکی از مشکلات این شهرستان است که آثار زیانباری هم دارد ۴۴۱ فقره پرونده قاچاق کالا و ارز تشکیل شد و نزدیک به ۹۴ میلیارد ریال میزان جزای نقدی (جریمه) در این خصوص بود. در بحث کشف جرم درباره محیط‌زیست نیز ۵۲ پرونده تشکیل و ۲۵ قبضه سلاح کشف‌شده است و در رابطه با آلودگی محیط‌زیست هم ۶ فقره پرونده بوده که برخی علیه مدیران شهرستانی بود.
ادیبان در خصوص پرونده تیراندازی به فعالین مجازی شهرستان هم گفت: ببینید تحقیقات به‌صورت محرمانه صورت می‌گیرد و در مرحله تحقیقات مقدماتی است و به جد پیگیر این موضوع هستیم بدانید مجرم به‌زودی به چنگ قانون خواهد افتاد و به‌شدت هم برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.
دادستان شهرستان گچساران تصریح کرد: در خصوص انتخابات تمامی تدابیر در جهت حفظ امنیت، آسایش و صیانت از حقوق مردم اندیشیده شده است، رصد انتخاباتی را از یک ماه پیش آغاز کرده‌ایم و قطعاً مثل انتخابات گذشته اولویت با امنیت شهرستان خواهد بود؛ بنابراین اشخاصی که به‌نوعی امنیت روانی مردم را خدشه‌دار کنند و اقدام به انتشار مطالب کذب و توهین‌آمیز می‌کنند بدون شک برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.
وی در خصوص آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع هم گفت: درباره آتش‌سوزی یک مورد نیز شناسایی متهم داشتیم که هنگام انجام کار دستگیر و به زندان معرفی شد؛ اما با توجه به گستردگی آتش‌سوزی‌ها برخی موارد هنوز شناسایی نشده‌اند اما آتش‌سوزی که در حوزه امامزاده جعفر رخ‌داده بود 5 نفر شناسایی شدند و به زندان معرفی شدند با توجه به بحث غیرعمدی که وجود داشت و کارگران یک شرکت پیمانکاری بودند و در این خصوص برخورد قانونی و تشکیل پرونده هم انجام شد.
ادیبان عنوان کرد: ناگفته‌های بسیاری از اغتشاشات گچساران وجود دارد اما همین‌قدر بدانید که مردم گچساران در راستای دفاع از امنیت و آرامش در این شهرستان خوش درخشیدند و با دستگاه قضا، نیروهای نظامی، انتظامی و...همکاری کامل داشتند و به جهت امنیت از شهرهای آرام کشور بودیم بنابراین همه‌چیز را مدیون مردم هستیم.
 دادستان گچساران بیان کرد: 60 پرونده کیفری در بحث اغتشاشات سال گذشته داشتیم که به‌عنوان نمونه یک پرونده دارای ۱۷ متهم بود، ۸۰ متهم نیز درصحنه دستگیر شدند و بسیاری هم زندان رفتند. با درخواست رییس قوه قضاییه و عفو مقام معظم رهبری تمامی اشخاصی که در سطح شهرستان دستگیر و به زندان معرفی‌شده بودند مورد عفو قرار گرفتند، افرادی که شامل عفو مقام معظم رهبری شدند ۱۶۶ نفر بودند.
دادستان عمومی انقلاب گچساران در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی که اسفندماه 1402 برگزار خواهد شد، اظهار کرد: تدابیر لازم برای برگزاری یک انتخابات سالم با حفظ آسایش، آرامش و امنیت برای شهرستان گچساران اندیشیده ایم.
ادیبان افزود: اقدامات ما در راستای حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می باشد.
دادستان گچساران عنوان کرد: در پایان نیز توصیه‌های بنده به مردم چند موضوع است که به‌نوعی مردم شهرستان گرفتار آن هستند که می‌شود با اندکی تأمل از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کرد مور اول بحث رانندگی بدون گواهینامه برای نوجوانان است متأسفانه برخی خانواده‌ها خودرو را در اختیار اشخاصی قرار می‌دهند که گواهینامه ندارند که جرم محسوب می‌شود و تشکیل پرونده صورت می‌گیرد بنابراین در طول روز موارد این‌چنینی هم داریم. لذا رانندگی بدون گواهینامه جرم انگاری شده و مطابق با قانون هم جرم به شمار می‌رود.
 حجت‌الاسلام ادیبان گفت: موضوع بعد نیز خریدهای اینترنتی که در سطح شهرستان انجام می‌شود هم شامل پرونده‌های زیادی می‌شود که شخص بدون اینکه طرف مقابل را شناسایی کند و اطمینان کافی داشته باشد اقدام به خرید اینترنتی می‌کند که توصیه این است که حتی‌الامکان از خریدهای اینترنتی خودداری و در صورت ضرورت نسبت به استعلام طرف مقابل اطمینان حاصل شود و مردم از جایی خرید کنند که مطمئن باشند. حتی پرونده 800 میلیون تومانی خرید اینترنتی هم داشتیم که کلاه‌برداری بوده است.
 دادستان گچساران خاطر نشان کرد: موضوع اینکه بعد برخی اشخاص در شهرستان به برخی شرکت‌های هرمی که مرکز آن‌ها خارج از کشور است، گرایش پیداکرده‌اند و قطعاً این افراد هیچ پشتوانه‌ای ندارند و حمایت قانونی هم نمی‌شوند منظور شرکت‌هایی که خریدوفروش زمین فرضی انجام می‌دهند.
 حجت‌الاسلام ادیبان تصریح کرد: توصیه بعد اینکه اشخاصی که شامل عفو رهبر معظم انقلاب شدند از خانواده‌ها می‌خواهیم که مواظب فرزندانشان باشد چراکه این عفو یک‌بار است و اگر خدای‌ناکرده این افراد جرم دیگر مرتکب شوند شامل عفو نخواهند شد و دستگاه قضایی با افرادی که قصد برهم زدن امنیت داخلی و اخلال در نظم عمومی را دارند به شدت برخورد خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
کشف سلاح و مواد مخدر و کشف کالای قاچاق و برقراری امنیت بر عهده فراجا بود
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
1