تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب : ۴۶۳۳۷۳
گرانی قیمت مرغ در مناطق زاگرس نشین؛

افزایش سرسام آور قیمت مرغ کشتار روز در کهگیلویه و بویراحمد / یارانه 300 تومانی برای یک مرغ دوکیلویی

۹
۰
افزایش سرسام آور قیمت مرغ کشتار روز در کهگیلویه و بویراحمد / یارانه 300 تومانی برای یک مرغ دوکیلویی
کبنا ؛گرانی بی رویه بازار مرغ این روزها در بسیاری از استان ها از جمله در استان کهگیلویه و بویراحمد از یاسوج تا چُرام، از لیکک تا سی سخت، از دوگنبدان تا دهدشت، از لنده تا باشت، از سوق تا سپیدار و ... باعث شده تا شهروندان دل پری از بی توجهی به مشکلات اقتصادی کشور از سوی مسئولان مربوط داشته باشند.
به گزارش کبنا نیوز، خانم خانه داری در روستای دَمدره چُرام می گوید حدود 2 هفته است به شوهرش گفته دیگر مرغ کشتار روز خریداری نکند چرا که توان مالی شان آنقدری نیست که بتوان مرغ 2 کیلوگرمی را 200 هزار تومان بخرند.
"ناهید" گفت: خانواده ما شش نفره است و سهم یارانه ای ما 270 هزار تومان است که با این 270 هزار تومان نمی شود یک یا دو مرغ سه کیلوگرمی خرید.
مرد میانسالی در روستای کَریک دنا هم با اظهار تاسف از افزایش سرسام آور قیمت مرغ در زادگاهش می گوید: مگر یک مرغ چقدر خاصیت دارد که باید کیلویی 100 هزار تومان بخریم؟
" قدرت الله" گفت: واقعیت اینکه از زمانی که قیمت مرغ از مرز 65 هزار تومان گذشت توان مالی خرید آن را نداشته ام و نتوانسته ام برای خانواده ام خرید کنم.
"حسن" فروشنده مرغ کشتار روز در شهر لیکک هم از کاهش قدرت خرید مردم شهرش برای خرید مرغ اظهار نگرانی می کند و گفت: آقاجان، کسی گوشش بدهکار نیست که  من اگر نتوانم مرغ بفروشم ، فردا باید مالیات بپردازم.
مالک یک مرغداری که تاکیدکرد نامی از او در این گزارش بُرده نشود از افزایش سرسام آور قیمت جوجه یک روزه و نهاده ها خبر داد و گفت: سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد کار را به اَمان خدا رها کرده است.
او که دل پُری از شرایط کنونی بازار مرغ در این استان دارد گفت: علاوه بر افزایش عجیب قیمت نهاده ها و جوجه یکروزه اکنون شاهد افزایش دوچندان قیمت های مواد ضدعفونی کننده و دارو و واکسن مرغ ها نیز هستیم که عملا مرغداری ها را به سمت و سوی تعطیلی می کشاند.
افزایش سرسام آور قیمت مرغ کشتار روز در کهگیلویه و بویراحمد
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد هم با تأیید افزایش قیمت جوجه یک روزه و نهاده‌ها، با اظهار تاسف گفت که دلیل گرانی قیمت مرغ در این استان هم افزایش قیمت هاست.
"رضا بهنام پور" قیمت جوجه یک روزه را 30 هزار تومان عنوان و اظهارداشت: این قیمت در هفته های گذشته حدود 17 هزار تومان به مرغداران فروخته می شود اما یکدفعه از 17 هزار تومان به 30 هزار تومان افزایش یافت.
وی با تاکید براینکه در بحث افزایش قیمت مرغ شاهد یک رشد سرسام آور قیمتی در سراسر کشور هستیم، یادآورشد: قیمت نهاده ها، جوجه یک روزه، دارو ، واکسن و مواد ضدعفونی کننده به شکل تعجب آوری افزایش پیدا کرده و این افزایش ها باعث افزایش یافتن نگران کننده قیمت مرغ کشتار روز در بازار است.
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، ترسیدن مرغداران از جوجه ریزی به دلیل افزایش قیمت های عنوان شده منطقی خواند و گفت: مرغداران باوجود اینکه آماده جوجه ریزی هستند اما از ترس اینکه جوجه و سایر نهاده‌های تولید را با قیمت بالا خریداری کنند و بعد مرغ تولیدی را 52 هزارتومان به فروش برسانند ریسکی برای   جوجه ریزی نمی کنند.
به گفته بهنام‌پور، در شرایط عادی بخشی از مرغ مورد نیاز از خارج استان کهگیلویه و بویراحمد تامین می‌شود و در استان نیز جوجه یکروزه تولید نمی شود.
این مسئول سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، تعداد مرغداری های فعال این استان را 150 مرغداری گوشتی ذکر و یادآورشد: نیاز این استان به مرغ کشتار روز در یکسال 21 هزار تن بوده که اگر مرغ تولیدی تماما در استان مصرف شود تنها پاسخگوی 67 درصد نیاز است.
مرغداران برای جوجه ریزی ریسک نمی کنند
به گزارش ایلنا، بهنام‌پور گفت: در سال گذشته در این استان 14 هزار تن مرغ گوشتی تولید شد اما نوسانات افزایشی شدید قیمت نهاده‌های تولید، کمبود وگرانی جوجه یکروزه، کمبود و نبود تسهیلات بانکی بخصوص نقدینگی، نیاز به نقدینگی بیشتر و افزایش ریسک تولید، تاخیر زیاد در بارگیری و ارسال نهاده ذرت و سویا از بنادر، افزایش کرایه حمل جوجه وسایر نهاده‌ها باعث شد تا مشکلات مرغداران چند برابر شود و عملا قدرت ریسک آنان برای جوجه ریزی به پایین ترین حد ممکن برسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد هم می گوید هم اکنون کمبود مرغ در بازار استان نداریم اما می گوید که قیمت های بازار مرغ در این استان مشابه قیمت استان‌های همجوار است.
"سیدعلی معتمدی پور" اما نمی گوید چه برنامه ای برای کاهش قیمت مرغ کشتار روز ندارد چرا که تصمیم درباره کاهش یا افزایش قیمت مرغ در دست او و سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیست.
به نظر می رسد با روند کنونی، مردم کهگیلویه و بویراحمد باید شاهد خداحافظی پرواز زودهنگام  و فوری مرغ کشتار روز در ابتدای سال جاری از  سفره های کوچک شان خود  باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بلند بگو سلام بر ابراهیم
گراز ...
Iran, Islamic Republic of
از قدیم گفته اند سزای گرونی نخریدن هست. برادرانه توصیه میکنم مرغ نخرید( البته این بماند که کسی توان خرید هم ندارد ) بگذارید گرون بماند تا نظاره گر رشد تورم و مهار تولید باشیم...همانگونه که قبلا در مورد معضلات آب و هوایی و طبیعت گفتم پیش بینی میشود روزبروز بر درجه فلاکت و بدبختی افزوده میشود لذا نون خشکیها را نگه دارید روزهای مبادایی در پیش است....
گلناز
Iran, Islamic Republic of
فقط خجالت بکشید مسئولین کشوری و استانی و جهاد کشاورزی که هیچ کدام جرات نمیکنید به رییس جمهورتون و وزیرتون بگید چه بلایی سر دامدار و تولید کننده و مردم امده و بگید لشتباه کردیم ارز ۴۲۰۰ رو حذف کردیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
مگه مملکت صاحب هم داره همه چیزو نابود کردین اینقدر هم پررو هستین شم..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
حاکم شهری که مرغابی بود ....
یاسر
Iran, Islamic Republic of
کرو کوک بزنیت بخریت شکال بزنیت بخرید
یاسر
Iran, Islamic Republic of
درخونه احمدی نژاد کیلویی ۱۰ تمن
یاسر
Iran, Islamic Republic of
چاپ کن
یاسر
Iran, Islamic Republic of
هیچکس حق نداره غیره رئیس پاسگاه
دبیر کارگروه زیست عفیفانه: مجازات «تبعید» را در لایحه حجاب بگنجانید

دبیر کارگروه زیست عفیفانه: مجازات «تبعید» را در لایحه حجاب بگنجانید

دبیر کارگروه زیست عفیفانه شورای فرهنگ عمومی، از عدم وجود برخی مجازات‌ها نظیر تبعید در ...
نیوزویک: برجام بهترین معامله‌ای بود که ترامپ لغو کرد / این بزرگترین گناه او بود

نیوزویک: برجام بهترین معامله‌ای بود که ترامپ لغو کرد / این بزرگترین گناه او بود

ترامپ تصور می‌کرد، تحریم‌ها، ایران را به زانو در خواهد آورد اما او فراتر از اینکه ما ...
آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است

آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است

آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی از با انتشار متنی در حمایت از محمد جواد ظریف نوشت ...
1