تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۲۴
کد مطلب : ۴۶۲۹۶۲
امیرعبداللهیان:

نزدیکی تهران و ریاض تنها یک توافق تاکتیکی نیست / عربستان سرمایه‌گذاری اقتصادی در ایران را در اولویت قرار داده / پیام های شفاهی بین ما و آمریکایی‌ها از طریق میانجیگران وجود دارد

۰
نزدیکی تهران و ریاض تنها یک توافق تاکتیکی نیست / عربستان سرمایه‌گذاری اقتصادی در ایران را در اولویت قرار داده / پیام های شفاهی بین ما و آمریکایی‌ها از طریق میانجیگران وجود دارد
کبنا ؛
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه روابط ایران و عربستان یک توافق تاکتیکی نیست، گفت ریاض، سرمایه‌گذاری اقتصادی در ایران را در اولویت قرار داده است.
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «فیگارو» در خصوص ازسرگیری روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی تصریح کرد که روابط با همسایگان از اولویت‌های ایران محسوب می‌شود.
به گزارش کبنا نیوز، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سؤال که آیا بهبود روابط تهران و ریاض یک تغییر راهبردی بوده، گفت: «در سیاست خارجی دولت فعلی، روابط با همسایگانمان یک اولویت است. به همین دلیل بوده است که ما برای چندین ماه در بغداد و عمان، مذاکرات امنیتی انجام دادیم و در نهایت در جریان سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی، ایده مقتدرانه‌ای روی میز قرار گرفت. نتیجه آن این بود که میانجیگری چین، امکان برداشتن گام قاطعانه بین تهران و ریاض را فراهم کرد. ما این نزدیکی و روابط حسنه را یک توافق تاکتیکی نمی‌دانیم».
عربستان سرمایه‌گذاری اقتصادی در ایران را در اولویت قرار داده است
امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی در رابطه با توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای توسعه روابط اقتصادی توضیح داد: «من در جریان دیدار اخیر با همتای سعودی خود، در خصوص مسئله اقتصادی گفت‌وگو کردم. هر دو طرف در خصوص توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود در ماه‌ها و سال‌های آینده توافق کردیم. من به همتای سعودی خود گفتم در زمانیکه روابط خوبی بین دو کشور ما برقرار بود، پیشرفت‌های محسوس و ملموسی در روابط اقتصادی ما حاصل نشد، اما این بار، شاهد هستیم که تحقق پروژه‌های اقتصادی در اولویت دولت عربستان است».
وی در پاسخ به این سؤال که با وجود تحریم‌ها علیه ایران، عربستان چطور می‌تواند در ایران سرمایه‌گذاری کند؟ گفت: «تحریم علیه ایران همیشگی نیست. در چارچوب قوانین بین‌المللی، ما همواره احتمالات و امکاناتی در اختیار داریم».
ایران مخالف روابط کشورهای منطقه با اسرائیل است
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در خصوص احتمال برقراری روابط حسنه میان ریاض و تل‌آویو گفت: «طبیعتاً، ما مخالف عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم اسرائیل هستیم. من به همراه همتای سعودی خود، در رابطه با لزوم حمایت از فلسطین گفت‌وگو کردیم. زمانیکه با او در پکن گفت‌وگو می‌کردیم، هر دو شاهد حمله اسرائیل به مسجد الاقصی در قدس بودیم و هر دو در محکوم کردن این اقدام و حمایت از فلسطین توافق داشتیم».
ایران به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارد
امیرعبداللهیان سپس در پاسخ به سؤال فیگارو مبنی بر اینکه آیا ایران آمادگی عقب‌نشینی از سوریه را دارد، گفت: «ما به درخواست دولت سوریه در این کشور هستیم و تنها تعداد اندکی مشاوران نظامی در این کشور حضور دارند. با گفتن این جمله به شما پاسخ می‌دهم که امنیت منطقه همانطور که برای عربستان مهم است، برای ما نیز اهمیت دارد».
مذاکرات بین ریاض و صنعاء در حال پیشرفت است
وی در ادامه به سؤالی درباره جنگ یمن پاسخ داد و تصریح کرد: «ما با تمامی طرف‌ها در جنگ یمن در تماس هستیم. از آغاز درگیری‌ها در این کشور، هرگز جنگ را بعنوان راه‌حل در یمن نمی‌دانیم. ما همواره بر توقف جنگ و آتش بس و آغاز مذاکرات و رفع محاصره تأکید داشتیم. تصمیم‌گیری نهایی به یمنی‌ها مربوط می‌شود اما منطقه به توقف درگیری در یمن نیاز دارد. اخیراً با محمد عبدالسلام، نماینده انصارالله در عمان دیدار کردم. انصارالله در این زمینه تلاش‌های مثبتی داشته است. مذاکرات بین مقام‌های سعودی و انصارالله در حال پیشرفت است.
مطالبات بیش از حد طرف مقابل مانع پیشرفت مذاکرات برجامی شد
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان در ارتباط با جدیدترین تحولات درباره مذاکرات برجامی گفت: «ما مذاکرات طولانی در وین داشتیم. ما به توافق نزدیک بودیم اما طرف مذاکره کننده ما مطالبات بیش از حدی داشت که مانع پیشرفت مذاکرات شد. اما مسیر دیپلماسی و مذاکرات همچنان ادامه دارد. انریکه مورا از جانبه اتحادیه اروپا و همکار ایرانی من علی باقری در تماس هستند و من با جوزپ بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در تماس هستم. همواره پیام‌ها و تبادلات شفاهی بین ما و آمریکایی‌ها از طریق میانجیگران در منطقه و حتی اروپایی‌ها وجود دارد».
نام شما

آدرس ايميل شما

آگهی استخدامی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد + جزئیات

آگهی استخدامی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد + جزئیات

واحد گشت و مراقبت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با مدرک ...
موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز افتتاح شد

موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز افتتاح شد

افتتاحیه موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز، عصر روز پنج‌شنبه(1402/03/04) ...
بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بررسی‌ها حاکی از آن است که ارز دستوری با نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی، واکنش‌های سیاسی و کارشناسی ...
1