تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب : ۴۶۲۸۷۷
با حضور حمید رسایی نماینده ادوار گذشته مجلس؛

همایش «رفراندوم؛ آری یا نه» در دانشگاه یاسوج / رسایی: هیچ نظامی در دنیا موجودیت یا اصول نظام خود را به رفراندوم نمی گذارد / در سال 78 دعوا بر سر تیتر روزنامه سلام نبود، کوی دانشگاه بهانه بود / لایحه حمایت از عفاف و حجاب ترویج بی حجابی است / دانشجو: شما می خواهید از دیوار مرده اصلاحات بالا بروید / بعد از اعتراضات که مملکت آرام شد باز هم فیلترینگ را برنداشتید / اگر آتش زدن و خرابکاری خوب نیست، چرا ایرانی ها سفارت آمریکا را آتش زدند و از آن بالا رفتند؟

۱
۱
همایش «رفراندوم؛ آری یا نه» در دانشگاه یاسوج / رسایی: هیچ نظامی در دنیا موجودیت یا اصول نظام خود را به رفراندوم نمی گذارد / در سال 78 دعوا بر سر تیتر روزنامه سلام نبود، کوی دانشگاه بهانه بود / لایحه حمایت از عفاف و حجاب ترویج بی حجابی است / دانشجو: شما می خواهید از دیوار مرده اصلاحات بالا بروید / بعد از اعتراضات که مملکت آرام شد باز هم فیلترینگ را برنداشتید / اگر آتش زدن و خرابکاری خوب نیست، چرا ایرانی ها سفارت آمریکا را آتش زدند و از آن بالا رفتند؟
کبنا ؛
همایش «رفراندوم؛ آری یا نه» با حضور حجت الاسلام حمید رسایی نماینده ادوار گذشته مجلس، رئیس دانشگاه یاسوج و جمعی از اساتید دانشگاه در سالن شهید چمران دانشگاه یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز، امروز یکشنبه (۷  خردادماه ۱۴۰۲) در این نشست که با حضور دانشجویان برگزار شد، گزیده مباحث مطرح شده در این نشست به شرح زیر است:
-حجت الاسلام رسایی: در این 9 ماه شاهد خشونت رفتاری بودیم، با یک تذکر لسانی ساده به آنها تعرض می شد، بیش از 100 شهید در این 9 ماه دادیم و تلقی افراد این بود که همه زنانی که حجاب ناقصی دارند، بعد از این اتفاقات کشف حجاب می کنند، در حالی که کشف حجاب نسبت به 9 ماه قبل بیشتر شده ولی به نسبت کسانی که کم حجاب بوده اند کشف حجاب ها بسیار کم تر بوده است، این نشان می دهد که پایبندی و تعهدی نسبت به حجاب حتی به صورت ناقص در جامعه وجود دارد.
-از همان ابتدا گفتند هدف ما از شعار زن زندگی آزادی برهنگی است، به همین دلیل هم مردم خود را جدا کردند.
-درخصوص این دو دسته حجاب و بی حجابی رفراندوم را مطرح می کنند، حجاب جزو اصول لایتغیر دین اسلام است و سابقه اسلامی و دینی و اصل نظام ما اجازه نمی دهد که آن را به رفراندوم بگذاریم.

-هیچ نظامی در دنیا موجودیت یا اصول نظام خود را به رفراندوم نمی گذارد، تنها نظامی که موجودیت خود را اولین بار به رفراندوم گذاشت جمهوری اسلامی بود. اخیرا ملکه انگلیس تاجگذاری کرد، عده ای با آن مخالفت کردند، چه هزینه های هنگفتی برای این تاجگذاری می شود. اگر این گونه ریخت و پاش های ملکه انگلیس را با وجود بزرگان دین ما (ولی فقیه) مقایسه کنید، قابل مقایسه نیستند. به دلیل شرایطی که ولی فقیه دارد، اختیاراتی که ملکه انگلیس دارد ولایت فقیه در ایران ندارد (با توجه به سختی هایی که یک ولی فقیه برای کسب این درجه تحمل می کند و شرایط استخراج احکام از قران و سنت).
-به کسانی که مخالف سلطنت هستند، اجازه نمی دهند که رفراندوم برگزار کنند، ۱۵ کشور تحت سلطه انگلیس است، ولی تاکنون هیچگاه به آنان اجازه داده نشده که رفراندوم کنند و نظام مورد نظر خود را انتخاب کنند. در ۵۰۰ سال گذشته ۳ بار رفراندوم برگزار شد که بار آخر در خصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود که به اختلافات شدید کشید و ملکه پارلمان انگلیس را منحل کرد.
-در فرانسه در خصوص اصلاحات قانون بازنشستگی دو بار به شورای قانون اساسی درخواست رفراندوم داده شد. در امریکا سران نظامی آنها، نمایندگان 11 ایالت حضور رای دادند و قانون اساسی آمریکا تصویب شد، زنان در ان دوره حق رای نداشتند و 133 سال بعد به زنان حق رای داده شد.
-همین امسال آقای روحانی گفتند که مسائل و مشکلات کشور را در سه موضوع رفراندوم کنیم، ولی حاضر نشدند که بگویند منظورشان دقیقا چه مسائلی است.
-همه این حاشیه ها برای یک چیز است. همانطور که در سال 78 دعوا بر سر تیتر روزنامه سلام نبود، کوی دانشگاه بهانه بود، سال 88 دعوا بر سر نتیجه انتخابات نبود، همانطور که در سال 96 اغتشاشات بحث معیشت نبود، سال 98 مسئله اصلی بنزین نبود، در سال 1401 هم مسئله اصلی حجاب نبود، مسئله اصلی ایران قوی است، مسئله این است که یک نظام 45 سال سر پای خود ایستاده به نظام های سلطه دنیا نه گفته، مشکلاتی و موانعی بوده، ولی پیشرفت کرده و حرکت خود را دنبال کرده است.
-این حواشی و اغتشاشات و مشکلات، گاهی شاید بهانه هایی از درون داشته باشد، انکار نمی کنم، ولی پشت صحنه اصلی به خاطر ایران قوی است.

- اگر از نظر اسلام حجاب سر برای خانم ها واجب نبود، در سال 1401 باز هم عده ای به خیابان می ریختند و می گفتند ما می خواهیم گردن به پایین آزاد باشد. مسئله اینها نیست.
-اسلام محدوده ای برای حجاب گذاشته است، قرص صورت و دو دست تا مچ، برای اینکه خانم ها بتوانند در جامعه حضور داشته باشند و ظرفیت ها و توانایی های مدیریتی خود را نشان دهند. زن مظهر زیبایی و لطافت است، اسلام می گوید وقتی بدون حجاب باشی علم و توانایی تو تحت الشعاع قرار می گیرد و جامعه به سمت دیگری می رود. هدف از اغتشاشات بحث ایران قوی بوده، تمام تلاششان این بوده است.
همچنین پس از این عده ای از دانشجویان سوالات خود را مطرح کردند:
*از سال 68 که قانون اساسی بازنگری شد چند دهه می گذرد، و ما مشارکتی در آن نداشتیم، با توجه به این موضوع امکان وجود دارد که قانون اساسی اعتبار خود را از دست بدهد و اصلاح شود؟
هیچ مجموعه ای در دنیا خود را زیر سوال نمی برد.
امام اول انقلاب به شاه گفتند که قانون اساسی شما را این مردم قبول ندارند. اینکه امام چنین حرفی را زدند، به دلیل این بوده که مردم انقلاب کردند. نظام جمهوری اسلامی از ابتدا مشروعیت قانونی داشت، ولی نظام پهلوی که علیه آن اقدام شد، این مشروعیت را نداشت.  در هر دوره ای مردم با رأی دادن در انتخابات، به قانون اساسی صحه می گذارند و به معنای آن است که انتخابات را قبول دارید.
*رضا میرپنج مسوول اصطبل سفارتخانه هلندی ها بود، و بعد انگلیسی ها کم کم او را کشف کردند، وزیر جنگ شد و پس از آن شاه شد.
رسایی:کسانی که واجب الهی و ضروریات دین را انکار می کنند، حجاب را از دین ندانند، تبعات فقهی دارد.
رسایی: به لایحه حمایت از عفاف و حجاب قوه قضاییه انتقاداتی وارد است، گفته می شود که این لایحه به جای اینکه در حمایت از عفاف و حجاب باشد، لایحه ترویج بی حجابی است. در یکی از مواد این قانون در خصوص برهنه شدن کامل امده است. برای این موضوع ماده قانونی آمده است، در حالی برهنگی در جامعه بحث مطرحی نیست و از سوی همه افراد جامعه غیرقابل قبول است، وقتی در لایحه قانون در خصوص برهنگی نظر داده می شود گویا که دارند به آن رسمیت می دهند.

*عده ای که مسئله حجاب را مطرح می کنند، به دنبال از بین بردن نهاد خانواده و حاکم کردن روابط غیرضابطه مند در میان خانواده ها هستند. صراحتا می گویند که مسئله ما حجاب سر نیست، ما می خواهیم آزاد باشیم، می گویند چرا یک خانم فقط باید با یک مرد ارتباط داشته باشد؟ ما می خواهیم آزاد باشیم.
*اصل 59 قانون اساسی گفته است که برخی امور مهم که مربوط به قوه مقننه است از طریق مراجعه به آرای عمومی دو سوم، رای گیری صورت می گیرد. از طرفی در اصل 110، یکی از وظایف رهبری فرمان اجرای برگزاری رفراندوم است. سوال دانشجو این بوده که اگر نمایندگان به رفراندوم رای دادند آیا رهبری می تواند فرمان ندهد؟ در اختیارات رهبری تنفیظ رأی مردم در انتخابات ریاست جمهوری است، اینطور نمی شود که مردم رأی بدهند و رئیس جمهوری انتخاب شود و مقام معظم رهبری تنفیظ نکنند. چرا که یک سازوکار عقلانی برای رأی گیری و انتخاب رئیس جمهور وجود دارد. در خصوص رفراندوم نیز به همین شکل است.
*این تصور وجود دارد که اگر نسل جوان از رفراندوم حرف بزنند لزوما آرمان های انقلاب را پشت پا می زند، این برداشت از صحبت های شما شد.
دانشجو: وقتی شکل صوری از جمهوری در کشور داریم، صحبت از رفراندوم اشتباه است. ما نظامی هیبریدی داریم و رفراندوم هیچ معنایی ندارد.
رسایی: اینکه انتخابات صوری است نظر شما است، شاید ایراد شما به نظارت شورای نگهبان است. مکانیزمی برای انتخابات وجود دارد، در همه دنیا هم مکانیزم نظارتی وجود دارد، ما حتی در زندگی روزمره هم نظارت را داریم، و در انتخابات نیز شورای نگهبان این وظیفه نظارتی را دارد. این یک اصل عاقلانه ای است که در همه دنیا وجود دارد.
دانشجو: روحانی در سالهای اخر ریاست جمهوری خود زیر فشار اصولگرایان و جناح مقابل بود و نمی توانست از رفراندوم صحبت کند.

رسایی: دو سال آخر ریاست جمهوری شان زیر فشار بودند، ولی 6 سال قبل از آن که همسو با مجلس هم بود چرا حتی یکبار اعلام نکرد که حل مشکل کشور در در سه موضوع به رفراندوم گذاشته شود. چرا نکرد؟
دانشجو: بجای حرف های روزمره، موضوع رفراندوم را ریشه یابی کنید، همه ما انقلابی هستیم و افتخار ما است، ولی با شما تضاد و اختلاف نظر داریم، ما حس می کنیم حیات شما به این است که می خواهید از دیوار مرده اصلاحات بالا بروید، اصلاح طلبی مرد، ولی شما از اول تا آخر هنوز به حسن روحانی و خاتمی حرف می زنید. مردم ما الان معترض هستند، مردم الان که به آقای خاتمی معترض نیستند، همه ما سوار یک کشتی هستیم، تمام مردم ما معترض هستند، دلیل اینکه مردم می گویند رفراندوم برگزار شود بی اعتمادی و ناکارآمدی است. زمانی که طرح صیانت از فضای مجازی آمد گفتید فیلترینگ اجرا نمی شود، ولی تا اعتراضات شد، فیلترینگ را اجرا کردید و بعد از اعتراضات که مملکت ساکت و آرام شد باز هم فیلترینگ را برنداشتید.
  
شما می گویید مردم اعتراض دارند، رفراندوم می خواهند. در حالی که در این اعتراضات مردم حضور نداشتند، در این اغتشاشات اتفاقات زیادی افتاد، الفاظ رکیک جنسی داده شد. در حالی که مردم چنین شعارهایی نمی دهند. دانشگاه شریف 10 هزار دانشجو دارد، ولی فقط 200 نفر آنها اعتراضات این چنینی داشتند. همه شاید انتقاد داشته باشند، به یک بخش یا چند بخش. ولی نه به اصل نظام. اینکه شما می گویید مردم به دنبال رفراندوم هستند، از کجا می آید؟
اینکه می گویید برای حجاب نباید دوقطبی شکل بگیرد، اولا، هر دو قطبی دو قطبی منفی و بدی نیست. اولین کسی که دوقطبی ایجاد کرد خداوند بود که حق و باطل را جدا کرد. دوقطبی ای اشتباه است که شما در جبهه حق انشقاق ایجاد کنید.
اگر هر واجبی را بخواهید اجرا کنید عده ای مخالف آن هستند، پس اگر با هر واجبی دوقطبی ایجاد شد، باید بگوییم این واجب را رها کنیم؟ صورت مسئله شما غلط است. ما نگفتیم کم حجاب و با حجاب. اتفاقا ما گفتیم همان هایی که کم حجاب بوده اند با اغتشاشات همراهی نکردند. رهبر انقلاب نیز گفتند که اینها نه ضد دین هستند و نه ضد انقلاب. باید در این خصوص تلاش کرد.
*من در دوره روحانی در مجلس بودم، اعتراض می کردم، انتقادات زیادی داشتم. ولی الان نیز مواضع خود را در رسانه ها و در کانال شخصی خودم اعلام می کنم. اما موضوع اینجا است که آن میزانی که به آقای روحانی انتقاد داشتم به آقای رئیسی انتقاد ندارم. چون مسیر و جهت حرکت آقای روحانی را قبول نداشتم.
قطعا شکل انتقادات فرق دارد. زمانی که در نوروز 97 سیل آمد، 4 استان زیر آب رفت، همه دنبال این بودند که رئیس جمهور کجاست؟ آقای روحانی در قشم تفریح رفته بودند، خبر دیگر هم این بود که ایشان به سوئیس رفته است. استاندار ایشان خارج کشور بود. رئیس جمهور یا قشم و کیش و توچال بود. اما از طرف دیگر ببینید که آقای رئیسی از سفر خارجی خود برمی گردند، سریعا به منطقه زلزله زده می روند. قطعا انتقادات به این دو فرد متفاوت است.
   
دانشجو: حجاب از جایی برداشته شد که ساپورت در فروشگاه لباس 60 هزار تومان است و چادر ملی یک میلیون و دو میلیون است، طبیعتا مردم آن چیزی که ارزان تر است را انتخاب می کنند، درد مردم درد اقتصاد است، سال 88 مردم اعتراض داشتند، شما می گویید اغتشاش! سال 96 اعتراض مردم اقتصادی بود، شما می گویید اغتشاش! مردم الان پول ندارند، کجا می توانیم حرفمان را بزنیم و اعتراض کنیم، در دانشگاه ستاره دار می شویم و در خیابان می گویند اغتشاش شده است.
بله بعضی افراد اعتراض دارند. ولی آیا قمه کشیدن و کشتن آدمها اعتراض است؟ به آتش کشیدن خیابان اعتراض است؟ چادر از سر دیگران کشیدن اعتراض است؟ (یکی از دانشجویان درباره مرگ مهسا امینی اعتراض کرد، و جلسه به حاشیه کشیده شد و یکی از دانشجویان گفت اگر آتش زدن و خرابکاری خوب نیست، چرا ایرانی ها سفارت آمریکا را آتش زدند و از آن بالا رفتند؟).
    
رسایی: در همان سال 57 که مردم انقلاب کردند، در نظام شاهنشاهی نقش نداشتند. امام خمینی اطلاعیه دادند که «این خیابان ها را آتش نزنید، خرابکاری نکنید، اینها بعدا مال ملت ایران خواهد بود.» بنابراین اعتراض تعریف دارد و اغتشاش نیز تعریف دارد.
دانشجو: شما می گویید در کشورهای دیگر هم رفراندوم برگزار نمی شود، اگر کشورهای دیگر رفراندوم را برگزار کنند، جمهوری اسلامی هم برگزار می کند؟
رسایی: تنها کشوری که تمام مسائل خود را به آرای عمومی می گذارد سوییس است که فاسدترین کشور دنیا است. تعداد جمعیت سوئیس 8 میلیون نفر است. رفراندوم هزینه های زیادی دارد. از طرفی نظام ما بر این اساس نیست.
دانشجو: صنعت خودروسازی کمر مردم را شکانده و یکی از مسائل مهم اقتصادی کشور است که می تواند موضوع رفراندوم باشد، اگر شما می گویید هیچ نظامی خودش را در معرض رفراندوم نمی گذارد، آیا جمهوری اسلامی ایران از زیرسوال رفتن موجودیت خود گریزان است؟
  
من مخالف نیستم، صنعت خودرو را به رفراندوم بگذارید. دو سوم نمایندگان را قانع کنید که رفراندوم برگزار شود. من نه سر پیازم نه ته پیاز. ولی رفراندوم به این شکل است که بطور مثال گفته شود: ضنعت خودرو داخلی تعطیل شود یا نشود؟ ، همه مسائل رفراندوم نمی خواهد. رفراندوم بله و خیر است. صنعت خودرو ربطی به رفراندوم ندارد. صنعت خودرو اصلاح می خواهد، تغییر می خواهد، فشار می خواهد ولی ارتباطی با رفراندوم ندارد.
هیچ نظامی در دنیا برای موجودیت خود رفراندوم نمی گذارد. وقتی مردم پای صندوق رأی می آیند یعنی موجودیت نظام را صحه می گذارند. در انتخابات ریاست جمهوری، انتخاباتی بر اساس دموکراسی است که باید بالای 35 درصد مشارکت داشته باشد.
در ایران انتخابات سال 88 ، 85 درصد مشارکت بود، در انتخابات های بعدی 75 درصد و 55 درصد مشارکت بوده است.
در ترکیه اگر  مشارکت 80 درصدی بوده به دلیل این است که انتخابات ترکیه اجباری است. اگر کسی رای ندهد جریمه مالی می شود و از حقوق اجتماعی محروم می شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
رسایی را بذارید رئیس جمهور
هدایت خواه هم بذارید معاون اولش
اندرزیان هم بذارید وزیر کشور
گل و بلبل میشه.
آگهی استخدامی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد + جزئیات

آگهی استخدامی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد + جزئیات

واحد گشت و مراقبت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با مدرک ...
موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز افتتاح شد

موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز افتتاح شد

افتتاحیه موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز، عصر روز پنج‌شنبه(1402/03/04) ...
بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بررسی‌ها حاکی از آن است که ارز دستوری با نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی، واکنش‌های سیاسی و کارشناسی ...
1