تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۴۶۱۷۹۶

آذری‌جهرمی؛ وزیر دیروز، هوادار امروز

۰
آذری‌جهرمی؛ وزیر دیروز، هوادار امروز
کبنا ؛محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی، چهره متمایزی است. از او بارها به‌عنوان وزیر جوان یاد شد و بارها فعالیت‌هایش در وزارتخانه موردنظر، بررسی و بعضا مورد انتقاد هم قرار گرفت. البته مسائل فنی بخشی از مباحث گسترده‌ای بود که در دولت پیشین برای آذری‌جهرمی رخ داد؛ چون از شلوار جینش گرفته تا فوتبال بازی‌کردنش هم برای رسانه‌های خاص، سوژه‌ای بود که قابلیت گیردادن را داشت. به هر روی شاید هیچ‌کدام از این مباحث به اندازه ورودش به حوزه هواداری فوتبال برایش دردسر ایجاد نکرد. البته اگر بشود اسمش را دردسر گذاشت. او که در ابتدای وزارتش از اینکه تمایلات رنگی‌اش را ابراز کند طفره می‌رفت رفته‌رفته خودش را به‌عنوان یکی از هواداران دوآتشه پرسپولیس معرفی کرد و دیگر ابایی از کری‌خواندن، آن هم از نوع سنگینش برای استقلالی‌ها نداشت. جایگاهش به‌عنوان وزیر ارتباطات حتی تحت‌الشعاع این موضوع قرار گرفته بود و دلخوری‌های فراوانی را در بین هواداران استقلال موجب شد. از بخت خوب یا بد او، پرسپولیس هم در آن روزگار، عصری طلایی را سپری می‌کرد و یکی پس از دیگری لیگ برتر را می‌برد. هواداران استقلال پس از هر قهرمانی، موفقیت رقیب را به حمایت‌های دو وزیر ورزش و ارتباطات دولت حسن روحانی ربط داده و انتقادات تندوتیزی که حتی جایش را بعضی اوقات به الفاظ نامناسب می‌داد، متوجه آذری‌جهرمی می‌کردند. شاید یکی از عجیب‌ترین نقدها را فرهاد مجیدی، سرمربی وقت استقلال پس از شکست در دربی داشت. شکست استقلال در دربی ۹۵ برای فرهاد مجیدی، سرمربی این تیم، گران تمام شده بود. او که در آن بازی تلاش زیادی کرد تا به همراه بازیکنانش با پیروزی برابر رقیب سنتی‌شان، فاصله به‌وجود‌آمده در جدول را کمتر کند، با یک گل، دیدار را به پرسپولیس باخت تا شانسش برای رسیدن به عنوان قهرمانی اندک شود. مجیدی پس از بازی با اشاره به توییت و کری‌خوانی محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات که بعد از شکست استقلال رقم خورده بود، با ادبیاتی «نسنجیده» به او حمله کرده و گفت که بهتر است سطح شعور او در حد وزیر کشور باشد. مجیدی در کنفرانس خبری بعد از بازی در این زمینه گفت: «همین وزیران هستند که وضعیت مملکت ما به این شکل است. متأسفانه شعور ندارند و نمی‌دانند قشر زیادی از مردم طرفدار استقلال هستند و با یک برد یا شکست یک هفته خوشحال و ناراحت می‌شوند. امیدوارم سطح شعور وزیر مملکت در سطح وزیر باشد»؛ ولی رفتار آذری‌جهرمی در مواجهه با چنین حمله‌ای متفاوت بود. او با انتشار یک استوری اینستاگرامی از این نوشت که فرهاد مجیدی را دوست دارد.
وزیر ارتباطات دولت روحانی در پاسخ به توهین‌های فرهاد مجیدی نوشت: «فرهاد مجیدی را دوست دارم چون در زمانی که می‌توانست در تیم ملی برای جام جهانی بماند نامه‌ای به رئیس فدراسیون وقت نوشت و گفت فرصت را در اختیار جوانان بگذارید. ای کاش رفتار او در مدیران پیر ایران تکرار می‌شد. آقا فرهاد، هیچ‌کدام از 10 گلی که برای تیم ملی زدی را فراموش نمی‌کنیم». البته آن حمله و انتقادات هیچ‌کدام باعث نشد تا او دست از کری‌خوانی برای هواداران رقیب بردارد. خودش می‌گفت لذت فوتبال به همین کری‌خوانی است و قرار نیست از کری‌هایی که استقلالی‌ها برایش می‌خوانند ناراحت شود. خروجش از وزارت ارتباطات و فاصله‌گرفتش از دولت، شاید آذری‌جهرمی را از صندلی وزارت دور کرد ولی او را یک هوادار نگه داشت تا همچنان به کری‌خوانی‌هایش ادامه دهد.
او قهرمانی استقلال در دوره گذشته را هم با یک توییت کنایه‌برانگیز دیگر پاسخ داد و نوشت که «تصور کنید در یک بازی 5 بر صفر جلو هستند و بعد یک گل می‌خورید؛ نتیجه تازه می‌شود 5 بر یک». اشاره او به قهرمانی‌های متعدد پرسپولیس پیش از قهرمانی استقلال با فرهاد مجیدی در فصل گذشته بود. امری که این بار هم باعث شد تا یکی از بازیکنان باسابقه استقلال یعنی روزبه چشمی به او بتازد و بگوید که «اگر جای آذری‌جهرمی بودم واکنش خیلی بدتری نشان می‌دادم. به هر حال بعد از این پنج سال اتفاقی که امسال برای تیم ما افتاد برای تیم آنها نیفتاد، متوجه منظورم می‌شوید. اگر جای آذری‌جهرمی بودم قطعا نمی‌توانستم تا این اندازه شیک خودم را کنترل کنم. بار دیگر خسته نباشید می‌گویم». آذری‌جهرمی ولی در ماه‌های اخیر بیش از آنکه فعالیتش را به عنوان یک هوادار فوتبال دنبال کرده باشد، شاید همگام با التهابات موجود، تمرکزش را بیشتر روی موارد اجتماعی گذاشت و کری‌خوانی‌های مرسوم و معمولش که حتی بازیکنان پرسپولیس و استقلال هم دیگر دل و دماغی برایش نداشتند را کنار گذاشت.
در ماه‌های اخیر، عمده فعالیت او و نوشته‌هایش در توییتر، اینستاگرام و کانال تلگرامی‌اش در ارتباط با وقایع و رخدادهای اجتماعی بوده است؛ از انتقادش به حضور فرزند مسئولان در کشورهای خارجی که با جمله «همه با هم برابرند ولی بعضی برابرتر هستند» گرفته تا کنایه‌زدن به مهاجرت جوانان ایرانی که گفته بود «در دیدگاه کسانی که همواره مخالف اکوسیستم استارت‌آپی کشور بودند مهاجرت این جوان‌ها به خارج کشور نه تنها تهدید نیست، بلکه فرصت است».
او در ماه‌های گذشته هم نسبت به تصمیماتی که درباره برخورد با بدحجابی صورت گرفته چهره منتقدی داشته که آخرینش مربوط به انتشار تصویری از نماز عید فطر است. «من شانزده نفر را در این عکس شمردم که چادر مشکی بر سر نداشتند. حتی دیدم چند نفری بدون چادر و با مانتو و روسری نماز را خواندند. عده‌ای را هم دیدم بعد از نماز چادرهای‌شان را تا کردند و توی کیف‌شان گذاشتند. یاد صحبت‌های آقای انصاریان افتادم؛ «این مردم دل‌هایشان با خداست».
رهبری هم فرمودند که: «در یک جامعه سلایق، عقاید و نگاه‌های مختلف به مسائل است. مانعی ندارد در کنار هم همه زندگی کنند، کار کنند». من مصداق همین جملات را در صفوف مقابل خودم در نماز دیدم؛ چادر سفید، چادر مشکی، مانتو و روسری. این جامعه‌ است. سلایق و عقاید مختلف کنار هم قرار می‌گیرند. حالا وظیفه ما چیست؟ پیامک بفرستیم؟ عکس بگیریم؟ سطل ماست بر فرق یکدیگر بکوبیم؟ مسائل فرهنگی آرام‌آرام شکل می‌گیرد. حل‌کردن مشکلات فرهنگی هم آرام‌آرام تحقق پیدا می‌کند. نمی‌شود با زور و برخوردهای غیرفرهنگی، مسائل فرهنگی را حل کرد».
در کنار این موارد ولی به نظر می‌رسد آذری‌جهرمی دوباره به داستان هواداری‌اش رجوع کرده و در کنار مسائل اجتماعی حالا از حمایت از تیم خودی هم غافل نمانده است. اوج این بازگشت را می‌توان در برتری پرسپولیس در دربی دید که گفت با نتیجه رقم‌خورده نیازی به کری‌خواندن برای استقلالی‌ها نیست چون حرف‌ها در زمین زده شد. البته او فراموش نکرد کنایه‌ای تندوتیز به شکست شش‌گله هوادار برابر استقلال بزند و به شایعات موجود درباره آن نتیجه دامن بزند. به نظر می‌رسد آذری‌جهرمی آماده می‌شود تا دوباره سلایق رنگی‌اش را به سطح اول بیاورد؛ اتفاقی که قهرمانی احتمالی پرسپولیس می‌تواند محرک مناسبی برایش باشد. این بار با این تفاوت که دیگر او سمتی در دولت ندارد و به چیزی متهم نمی‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

آذری‌جهرمی؛ وزیر دیروز، هوادار امروز

آذری‌جهرمی؛ وزیر دیروز، هوادار امروز

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی، چهره متمایزی است. از او بارها به‌عنوان ...
پایانِ فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت

پایانِ فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت

در جریان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه علنی امروز مجلس یازدهم با نطق‌هایی در مخالفت ...
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
1