تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۲
کد مطلب : ۴۶۱۴۶۳
ناصر ایمانی:

طناب‌کشی در اردوگاه اصولگرایان

۰
طناب‌کشی در اردوگاه اصولگرایان
کبنا ؛بعد از نزديک به 2 سال از روي کار آمدن اصولگرايان در راس 3 قوه حالا رفته رفته اختلافات بين اعضاي اين اردوگاه بالا گرفته است. اين زنگ خطر اختلافات درون اردوگاهي تا جايي افزايش داشته است که حتي رهبري هم در خطبه‌هاي نماز عيد فطر به آنها تذکر داد تا با کنار گذاشتن اختلافات با يکديگر همکاري کنند. در کنار حضور دولت و مجلسي يک دست اصولگرا، به‌نظر مي‌آيد چند دستگي در بين آنها به‌خوبي به چشم مي‌خورد. از سوي برخي از اصولگريان که حالا آنها را «نواصولگرا» مي‌خوانند طيف معروف به «پايدارچي‌ها» را متهم به يکه‌تازي و تماميت‌خواهي در عرصه سياسي ايران مي‌کنند و از سوي ديگر اين پايداريچي‌ها هستند که از هر روزنه‌اي براي انتقاد از طيف نواصولگرا که اطراف «محمدباقر قاليباف» تجمع کرده‌اند به خروج از مسير انقلاب متهم مي‌کنند و در همين رابطه خواستار يکدستي بيشتر در مجلس هستند. طيف جبهه پايداري که هم در مجلس و هم دولت صندلي‌هاي زيادي را اشغال کرده‌اند، تلاش مي‌کنند تا در انتخابات اسفند ماه، تعداد خود در مجلس و همچنين در دولت را افزايش‌دهند.
طيف ديگري از اصولگرايان هستند که شايد اکنون در دايره قدرت حضور نداشته باشند ولي رفته رفته با ليدري «علي لاريجاني»، رئيس سابق مجلس و با نام «اصولگرايان معتدل» بار ديگر به صحنه سياسي باز گردند و بتوانند حداقل در مجلسِ تمام اصولگرا حضور داشته باشند. اگر روند فعاليت اين 3 طيف را بررسي کنيم، مي‌بينيم که هر جناح در تلاش است تا ديگري را از دايره قدرت کنار بگندازد و گويي در يک مسابقه طناب‌کشي با يکديگر رقابت مي‌کنند. در ادامه اين کش‌مکش‌هاي درون با نزديکتر شدن به انتخابات مجلس شوراي اسلامي به برخوردهاي شديد رسانه‌اي خواهد انجاميد. موضوعي که در کنار دعواهاي سياسي بيش از هرچيز به وضعيت معيشتي شهروندان صدمه وارد خواهد کرد. سهم خواهي قدرت همواره باعث خواهد شد تا مشکلات «اجتماعي»، «سياسي»، «اقتصادي» و ... در جامعه افزايش پيدا کند.
دعواها تا روز انتخابات ادامه دارد
«ناصر ايماني»، تحليلگر مسائل سياسي ايران در پاسخ به اين سوال که طناب‌کشي‌هاي جريان‌هاي مختلف اصولگرايان را در اين اردوگاه چگونه تحليل مي‌کند، به‌خبرنگار آرمان امروز مي‌گويد: «به‌نظر بنده نبايد اين اختلافات موجود بين اصولگرايان را جنگ قدرت توصيف کنيم. بهتر است اين دعواها، تنش‌ها و .... را اختلافات ايدئولوژيک تعريف کنيم که بين ديدگاه‌هاي مختلف اصولگرايان به چشم مي‌خورد. البته اين تغيير نگاه ايدولوژيک تنها به اردوگاه اصولگرايان باز نمي‌گردد، بلکه همين دعواها در بين اصلاح‌طلب‌ها هم وجود دارد، حتي با شدت بيشتر ولي در اين بحث به آنها نخواهيم پرداخت. اين بحث‌ها و کش‌مکش‌ها بين اصولگريان موضوع جديدي نيست. به دليل اينکه صحنه‌هاي بازيگري احزاب و جناح‌‎ها در ايران تنها در زمان انتخابات به چشم مي‌خورد با نزديک شدن به زمان برگزاري انتخابات اختلافات بيش از گذشته به چشم مي‌خورد.»
اين تحليلگر در همين مورد و با اشاره به اختلافات بين پايداري‌چي‌ها و نواصولگرايان ادامه مي‌‎دهد: «در انتخابات گذشته در همه عرصه‌ها مانند «رياست جمهوري»، «مجلس شوراي اسلامي»، «شوراي شهر» سطح تنش‌ها و اختلافات را مشاهده مي‌کنيم. اين دعواهاي سياسي در بعضي مواقع تا ساعات پاياني هم در سطح بالايي ادامه دارد. در سال‌هاي اخير اما بيشتر اختلافات بين پايدارچي‌ها و طيف نزديک به محمدباقر قاليباف به وجود آمده است. در انتخابات رياست جمهوري اين دو طيف بارها در مقابل هم ايستادند و در مجلس هم مشاهده مي‌کنيم که سطح اختلافات ايدئولوژيک تا جايي بالا گرفته است که کار به تهديد و نامه‌نگاري‌هاي سرگشاده رسيده است. اين سطح تنش در مجلس در قالب طرح‌ها، کميسيون‌ها، تذکرات، متلک‌پراني‌ها و ... به‌خوبي نمايان است. در اين باره هم بايد اضافه کنم که اين اختلافات همينطور ادامه خواهد داشت تا روزي که انتخابات مجلس به پايان برسد.»
ايماني در پاسخ به سوال ديگري در مورد اينکه اين اختلافات چه تاثيري بر وضعيت معيشتي و ... شهروندان خواهد گذاشت اضافه مي‌کند: «اين دعواهاي سياسي تاثيرات منفي زيادي را به کف جامعه مي‌کشاند و در تذکر رهبري در نماز عيد فطر هم مشاهده کرديم که به اين موضوع اشاره داشتند. جريان پايداري به‌دليل اينکه هم در مجلس حضور دارند و هم در دولت نقش پررنگي دارند به ناکارآمدي اين دو قوه کمک مي‌کنند. سياست‌هايي که در دستور کار آنها قرار دارد هم مجلس را دچار مشکل کرده است و هم دولت را تحت تاثير قرار داده است. اميدواريم که در ادامه اين اختلافات به وجود آمده بين گروه‌هاي اصولگرا، دوستان وضعيت شهروندان و جامعه را مد نظر قرار دهند تا بتوانند گره‌هاي به وجود آمده را باز کنند.»
دعواي اصولگرايان بيفايده است
«حسين کنعاني‌مقدم»، فعال سياسي و تحليل‌گر مسائل داخلي ايران در پاسخ به اين سوال که افزايش تنش‌ها در بين اصوالگرايان در مجلس، نیز مي‌گويد: «پيش از هر چيز بايد به اين موضوع اشاره کنيم که باتوجه به در پيش بودن انتخابات مجلس که در اسفند ماه برگزار خواهد شد، نمايندگان تلاش مي‌کنند تا خود را به هواداران و مردمي که در حوزه‌ انتخباتي‌شان حضور دارند نشان دهند. با اين تعريف مي‌توانيم بگوييم رقابت سياسي که بايد بين سياستمداران وجود داشته باشد حالا جاي خود را به «تخريب سياسي» داده است. در روزهايي اخير و بعد از تعطيلات نوروز مشاهده مي‌کنيم که تنش بين دو جريان اصلي‌ حاضر در مجلس يعني نواصولگريان و پايداري‌چي‌ها شدت بيشتري گرفته است. اين موضوع نويد دهنده آن است که در روزها و هفته‌هاي آينده با تشديد تنش‌ها در مجلس و ساير محافل سياسي روبه‌رو خواهيم بود. در مقياس مجلس يازدهم مي‌توانيم دو ديدگاه کلي سياسي را از هم تفکيک کنيم. جرياني نواصولگريان که با محوريت محمدباقرقاليباف با تاکيد بر «جمهوريت اسلامي» در مجلس حضور دارند و البته جريان جبهه پايداري که با حضور «مجتبي آقاطهراني»، دبيرکل اين جبهه که به وزنه‌اي در مجلس  تبديل شده است، همواره به‌دنبال «حکومت اسلامي» هستند. پيش‌بيني شخصي بنده باتوجه به تحرکات هر دو جريان که روند تخريبي را در پيش گرفته‌اند، اين است که همين اختلافات سرانجام باعث حذف هر دو جريان از عرصه سياسي ايران خواهد شد.»
اين فعال سياسي در همين زمينه و با اشاره به نتيجه اختلافات ادامه مي‌دهد: «در تنش به وجود آمده که هر روز به‌نظر عميق‌تر خواهد شد نه نواصولگريان سود خواهند برد و نه پايداري‌چي‌ها مي‌توانند به اهداف خود دست پيدا کنند. در واقع گروه‌هايي از اين شکاف سود خواهان برد که خارج از کشور حضور دارند و همواره تلاش مي‌کنند که از آب گل آلود ماهي‌گيري ‌کنند. اگر اين تخريب‌هاي سياسي جاي خود را به رقابت‌هاي سياسي ندهد،  تنها آب را به آسيب مخالفان جمهوري اسلامي ريخته خواهد شد و هيچ سودي براي جريان‌هاي داخلي ندارد. به اين موضوع هم بايد اشاره کنيم که جريان‌هايي در خارج از مجلس هستند که به‌دليل بحث انتخابات اسفند ماه، فعاليت خود را آغاز کرده‌اند. به‌غير از مخالفاني که قاليباف در داخل مجلس دارد از خارج مجلس هم به‌ او فشار مي‌آورند تا بتوانند امتيازاتي بگيرند. در واقع رئيس مجلس هم از داخل و هم خارج از مجلس تحت فشار زيادي قرار دارد. اين موضوع را فراموش نکنيد که قاليباف، براي اينکه بتواند بار ديگر به‌عنوان رئيس مجلس انتخاب شود و يا اين‌که بتواند به جايگاه رياست جمهوري برسد بايد امتيازاتي به جناح‌ها سياسي بدهد.»
نام شما

آدرس ايميل شما

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1