تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۰۸
کد مطلب : ۴۶۰۷۵۴
کبنا گزارش می دهد؛

مهاجران نان نهال‌کارها را آجر کرده اند / جهاد کشاورزی به درد دل نهال‌کاران گوش دهد / نهال‌کار یاسوجی: جهاد کشاورزی هیچ کمکی نمی‌کند، هیچ نظارتی نمی‌کند، بجای حمایت از نهال‌کار بومی ۲۰ نفر مهاجر را حمایت می‌کند/ لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی

۴
۰
مهاجران نان نهال‌کارها را آجر کرده اند / جهاد کشاورزی به درد دل نهال‌کاران گوش دهد / نهال‌کار یاسوجی: جهاد کشاورزی هیچ کمکی نمی‌کند، هیچ نظارتی نمی‌کند، بجای حمایت از نهال‌کار بومی ۲۰ نفر مهاجر را حمایت می‌کند/ لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی
کبنا ؛
در سطح شهر یاسوج از اکبرآباد گرفته تا سالم آباد نهال فروشی در این فصل هنوز ادامه دارد و شهروندان نهال خریداری می‌کنند، فارغ از اینکه به گفته کارشناسان فروردین ماه مناسبی برای نهال کاری نیست، بازار نهال و نهال کاری برای خریداران و فروشندگان معضلات مخصوص به خود را دارد.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، میدان جهاد، اکبر آباد، سالم آباد و مناطقی دیگر از یاسوج نهال فروش‌ها نهال‌های خود را برای عرضه قرار داده‌اند، نهال‌هایی که در این موقع از سال دیگر ریشه آنچنان خوبی ندارند و در وضع مناسبی نیستند و باید با نظارت و مجوز جهاد کشاورزی جلوی چنین خرید و فروشی گرفته شود.
نداشتن شناسنامه و گواهی سلامت نهال
اما موضوع مهمتر که دیده می‌شود نبود شناسنامه و گواهی سلامت نهال است. بر اساس قانون، هر نهالی باید شناسنامه داشته باشد، این شناسنامه ضمانتی برای نهال محسوب می‌شود و می‌توان از این طریق مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد، نهال بدون شناسنامه مشخص نیست که آفت و بیماری دارد یا ندارد، از این رو سلامت نهال با گواهی سلامت و شناسنامه مشخص می‌شود.

در محل‌های عرضه نهال یاسوج، خیلی از نهال‌هایی که برای فروش جلوی چشم مشتری‌ها قرار داده شده بدون شناسنامه هستند و بعضا شناسنامه دارند که این موضوع نیازمند بازرسی سازمان جهاد کشاورزی است، اینکه چطور و با چه مجوزی این نهال‌های بدون شناسنامه به فروش می‌رسند جای سؤال دارد!
مهاجران و دلالانی که نان نهال کاران را بریده‌اند
یکی از نهال کار‌های یاسوج در گفت و گو با خبرنگار کبنا در خصوص وضع کساد بازار نهال برای نهال کار‌های بومی گفت: ۴۰ سال است که توزیع‌کننده و ۱۵ سال است که تولیدکننده نهال هستم، متأسفانه عده‌ای نهال را با قیمت‌های گران می‌آورند و هر رقمی ۸۰ و ۹۰ و ۱۰۰ هزار تومان و بیشتر می‌فروشند، در حالی که من سالانه بیش از ۷۰۰ میلیون هزینه نهال، سم، تراکتور، آب و زمین می‌کنم. ولی متأسفانه عده‌ای مهاجر نهال کار‌های بومی را محاصره کرده‌اند، یک دکه گذاشته‌ام و هر رقم نهال را ۳۵ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان می‌فروشیم که باید حداقل ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان می‌فروختیم، ضرر زیادی می‌کنیم، ما به کارگر پول نقد می‌دهیم، سالانه هزینه‌های زیادی می‌کنیم، ولی به خاطر مهاجر‌ها همه‌اش ضرر می‌کنیم.
حسن پور اظهار کرد: عده‌ای کارشکنی می‌کنند، نهالی می‌فروشند که در ساقه‌اش کرم دارد، و متأسفانه مردم را به همین افرادی حواله می‌کنند که نهال‌های ضعیف و خراب می‌فروشند، نهال‌های ما داخل زمین مانده است، و مردم نهال‌های خراب و کرم دار می‌خرند.

این نهال کار یاسوجی گفت: جلسه می‌گذارند ولی اصلاً نظارتی نمی‌کنند، هیچ کارشناسی از نهال نمی‌کنند، ولی باید هزینه شناسنامه درخت و نظارت و کارشناسی را بدهیم. من خودم با هزینه خودم هر سال یک کارشناس می‌آورم و آزمایش‌هایی روی نهال انجام می‌دهد، هزینه‌های زیادی می‌گیرد ولی سلامت نهال‌ها را آزمایش می‌کند. متأسفانه کارشناسان جهاد کشاورزی هیچ نظارتی نمی‌کنند ولی پول نظارت را می‌گیرند، کی آمدند بررسی کنند ببینند نهال مریض است یا نیست؟ کود را به قیمت آزاد می‌خریم و جهاد کشاورزی هیچ کمکی نمی‌کند، قبلاً در دوره‌های قبلی جهاد کشاورزی به ما کمک می‌کردند ما قدر این افراد را ندانستیم، همیشه شرمنده‌شان هستیم، الان جهاد کشاورزی هیچ کمکی نمی‌کند، هیچ نظارتی نمی‌کند، بجای حمایت از نهال کار بومی ۲۰ نفر مهاجر را حمایت می‌کند.
حسن پور افزود: چرا جلسه می‌گذارند و می‌گویند مهاجر حق فروش نهال ندارد ولی این همه مهاجر نهال از شهر‌های دیگر می‌آورند و به قیمت گران می‌فروشند، وقتی مردم برای نهال مراجعه می‌کنند، آن‌ها را به همین مهاجر‌ها حواله می‌دهند، این چه انصافی است.
جهاد کشاورزی مسوول نظارت و قیمت‌گذاری بر بازار فروش نهال است
به گزارش خبرنگار کبنا، سازمان جهاد کشاورزی مسوول نظارت و قیمت‌گذاری بر بازار فروش نهال است، و قانوناً باید ماهی یک بار جلسه کمیته مرتبط با نهال برگزار شود، اینکه چطور بدون هماهنگی با کمیته فنی نهال مجوز فروش داده شده، چه کسی مجوز داده و چرا جلوی آن گرفته نشده سؤالی است که نیازمند پاسخ مسوولان است.
از طرفی سازمان جهاد کشاورزی مجوز می‌دهد که چه کسی فروش داشته باشد و چه کسی نداشته باشد. درخصوص نهال فروشی در سطح خیابان، جهاد کشاورزی باید با شهرداری و راهداری و پدافند غیرعامل، دادستان و... جلسه برگزار کند و بی‌ضابطه جایگاه به نهال فروش داده نشود، جایگاه نهال فروش‌ها باید مشخص باشد و با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه باید نهال فروشی انجام گیرد.
نهال بی‌شناسنامه به ضرر خریدار تمام می‌شود / جهاد کشاورزی نظارت کند
اینکه چرا نهال بدون شناسنامه و گواهی سلامت در بازار در حال فروش است و جلوی آن گرفته نشده، دستگاه متولی باید جوابگو باشد. مؤسسه بذر و نهال کشور مرجعی است که در این خصوص شناسنامه می‌دهد و مرجع قانونی مرتبط با نهال و نهال کاری است، با این حال در خیابان‌های یاسوج، در سالم آباد، میدان جهاد، جاده اکبرآباد و... درخت‌های بدون لیبل می‌فروشند و فقط ۵ درصد درخت‌ها لیبل دارند. اگر درخت شناسنامه داشته باشد بطورکامل پیگرد قانونی دارد ولی وقتی شناسنامه نداشته باشد به لحاظ قانونی کشاورز یا خریدار نمی‌تواند پیگرد انجام دهد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی و رئیس کمیته فنی نهال و بذر سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: کمیته نهال داریم ولی بعد از عید هنوزاین کمیته تشکیل جلسه نداده است.

داریوش حصار اظهار داشت: فصل نهال کاری الان تمام شده، ریشه نهال در این موقع از سال خشک شده، در صورتی فروش نهال این موقع قابل قبول است که نهال گلدانی باشد. مجوز فروش به نهالستان‌های دارای مجوز داده شده است، و به شهرستان‌ها تفویض اختیار شده است.
حصار در خصوص ایراد و اشکال فروش نهال در سطح خیابان‌های یاسوج گفت: اطلاع‌رسانی شده که باغ دار‌ها و کشاورزان از خرید نهال بدون لیبل خودداری کنند، نهال باید گواهی سلامت داشته باشد و شناسنامه دار باشد، احتمالاً در این هفته کمیته فنی نهال تشکیل می‌شود و فروش نهال غیرگلدانی را ممنوع می‌کنیم.
وی افزود: مردم اصلاً نباید نهال بدون لیبل را خرید کنند، متأسفانه یکی از باغداران چیتابی نهال‌هایی را از فضای مجازی خرید کرده بود و بعد از خرید و ارسال متوجه شده که این نهال اصلاً ربطی به نهال خریداری شده ندارد و دردسر زیادی کشید و پیگیری‌هایی کردیم، هنوز هم مشخص نیست که هزینه‌اش دوباره برگردد یا خیر.
کمیته نهال هنوز برگزار نشده!
در حالی که هر ماه باید جلسه کمیته نهال برگزار شود این کمیته هنوز در ماه فروردین تشکیل جلسه نداده و فروش نهال نیز همچنان در حال انجام است و کسی هم نظارتی بر روی فروش ندارد.
جهاد کشاورزی از نهال کار‌های بومی حمایت کند

موضوع مهمتر در این خصوص معضل نهال کار‌های بومی است، در حالی که در سال مهار تورم، رشد تولید هستیم، یکی از شاخص‌های مورد اهمیت حمایت از تولیدکنندگان است، اینکه عده‌ای مهاجر فقط با دلالی نهال را از جای دیگری خریداری کنند و در یاسوج با قیمت‌های بالا به فروش برسانند موجب کساد شدن و گلایه و شکایت نهال کاران بومی یاسوج شده است. از این رو به نظر می‌آید سازمان‌های نظارتی و همچنین دستگاه متولی در این خصوص نظارتی داشته باشد و از نهال کاران بومی که تاکنون ضرر و زیان از کار خود دیده‌اند حمایت کنند. ساماندهی بازار نهال در یاسوجج خواسته نهال کاران است تا بتوانند به واسطه زحمتی که می‌کشند مزد زحمات خود را بگیرند و به کار خود ادامه دهند. نکته مهم این است که مقام معظم رهبری هم بارها فرموده‌اند؛ امنیت غذایی است. دستگاه‌های نظارتی باید هوشیار باشند که فرد سهواً یا خدای نکرده اشتباهاً نهال‌های آفت زده و یا آسیب‌زایی را بین کشاورزان توزیع نکنند که خسارت زیادی بر باغات و درختان مناطق مختلف استان وارد کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما

کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
جهاد کشاورزی عملا تعطیل هست ..وقتی معاون سازمان میفرماید جلسه نگرفته و کاملا از روند کار بی اطلاع هست پس فاتحه
Iran, Islamic Republic of
خانه ازپای بست ویران است .جهاد کشاورزی فقط پوسته اش مانده
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه نهالستان های استان به شدت آلوده هستن (بویژه هسته داران که به شانکر باکتریایی آلوده هستن) و باغداران مجبور شدن به نهال‌های دیگر استانها رو بیاورند شناسنامه ای وقتی اعتبار داره که نهال سالم باش و متاسفانه اصلا قابل اعتنا نیست شناسنامه صادر شده جهاد کشاورزی استان چون نظارت ندارن
طاها
Iran, Islamic Republic of
این معتمدی فقط حواله کود خوب میده برا خط جناح موحد انبار علوفه شهر چرام از حواله پر شده
(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

شاهمرادی جایزه ۳ میلیون ریالی (۸۰۰ هزار دلاری) خود را از دستان «ترکی آل الشیخ» رییس کمیته ...
(عکس) سلنا گومز در مصلای امام خمینی!

(عکس) سلنا گومز در مصلای امام خمینی!

در بخش بین المللی نمایشگاه قرآن کریم که در مصلای امام خمینی برپا شده است نظر افراد مشهور ...
وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

سیاسی بودن وزارت، در اولین روز‌های کاری بهار ۱۴۰۲، بار دیگر عرصه سیاست ایران را به خود ...
1