تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۳۹
کد مطلب : ۴۶۰۳۸۶
کبنا گزارش می‌دهد

در اتاق اصناف کهگیلویه و بویراحمد چه می گذرد؟ / چرا عده‌ای به دنبال سهم خواهی و محکم کردن پای خود در اتاق هستند؟

۲
۰
در اتاق اصناف کهگیلویه و بویراحمد چه می گذرد؟ / چرا عده‌ای به دنبال سهم خواهی و محکم کردن پای خود در اتاق هستند؟
کبنا ؛
اصناف یکی از بازوهای توانمند دولت در تولید و اقتصاد بوده و بسیاری از مشاغل خرد و متوسط زیر مجموعه اصناف هستند، اصناف بعد از صنایع بزرگی مثل نفت نقش مهمی در اقتصاد دارند و با کسب و کار مردم و معاش آنها گره خورده است. اصناف یکی از پایه های اساسی اقتصاد است و به اندازه با زندگی مردم در ارتباط است که گاهی اهمیت آن مورد غفلت واقع می شود.
فلسفه برگزاری هر ساله انتخابات اصناف
به گزارش کبنا نیوز، برگزاری انتخابات اصناف فلسفه و دلایل خاصی داشته و دارد، فلسفه تشکیل اتاق اصناف، اتحادیه‌های صنفی این است که در قانون نظام صنفی اتحادیه‌ها را به عنوان یک شخصیت حقوقی می‌شناسد و از مجموع افراد یک صنف تشکیل می‌شود و تک تک اتحادیه‌های مورد نظر خردهای جمعی به شمار می‌روند که عصاره آن در هیات رئیسه آن اتحادیه‌هاست، اما سوء استفاده از موقعیت صنف پذیرفتنی نیست. تخطی از قانون موجب اخلال در روند کار اصناف می شود. تعلل و تاخیر در برگزاری انتخابات لطمات و زیان‌های بسیاری را برای جامعه صنفی در شرایط حساس به بار خواهد آورد. چرا که اصناف به عنوان واسطه میان مردم و دولت نقش کنترل کننده قیمت‌ها و جلوگیری از رکود و تورم را دارد.
شفافیت و برگزاری انتخابات اصناف
اصناف پایگاه یا حیاط خلوت جریان یا اشخاص خاص نیست و جدا از هر جناح و دیدگاه فردی باید با اتحاد جامع صنفی در راستای ارتقای جایگاه و بروز رسانی شیوه‌های کسب و کار و رونق روز افزون بازار گام برداشته شود. اصناف به عنوان بزرگترین نهاد بخش خصوصی همراه دولت است و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید با نظارت و برگزاری انتخابات اصناف به ایجاد شفافیت و حمایت از بازار گام بردارد.
جایگاه اصناف رفیع تر از دسته بندی‌ها و مسائل جناحی است
جایگاه اصناف رفیع تر از دسته بندی‌ها و مسائل جناحی و شخصی و گعده‌ای است و در استان کهگیلویه و بویراحمد که ارکان اقتصادی باید بیش از همیشه فعالیت داشته باشند، می‌بایست همچون سالهای 99 و 1400 انتخابات با شفافیت و با کار ویژه‌های خاصی برگزار شود. کاهلی و چشم پوشی از برگزاری انتخابات از سوی هر نهادی که بوده، به نظر می‌آید ادارات صمت، اصناف، شورای صنفی استان کهگیلویه و بویراحمد باید پاسخگوی این وضعیت باشند.
اصنافی که 6 ماه تا یک سال از انقضای فعالیتشان می گذرد
بر اساس تحقیقات و شنیده‌ها، برخی از اتحادیه‌ها تاریخ انقضای فعالیتشان 6 ماه پیش و برخی از آنها یکسال پیش تاریخ انقضای فعالیتشان به پایان رسیده، ولی هنوز همین اعضای قدیمی حقوق اصناف را می‌گیرند، در حالی که می‌بایست انتخابات سر موعد مقرر برگزار می‌شد.
همچنین گفته می‌شود برخی از این اتحادیه‌ها انتخابات را برگزار کرده‌اند ولی اعتبارنامه آنها هنوز از سوی سازمان صنعت، معدن تجارت تأیید نشده و به همین دلیل اعضای جدید هنوز نتوانسته‌اند فعالیت خود را شروع کنند و اعضای قدیمی همچنان در جای خود باقی مانده‌اند.
صنف قنادان از جمله اصنافی است که در هفته‌های گذشته انتخابات برگزار کرده ولی اعتبارنامه این انتخابات را اداره صمت هنوز تایید نکرده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که اتحادیه آرایشگران از 10 ماه پیش تاکنون آماده برگزاری انتخابات است ولی دستوری برای برگزاری انتخابات به آنها داده نشده است. حال در این بین ایراد کار به چه نهاد و فردی وارد است و چه کسی مسوول این اهمال کاری است؟
گفته می‌شود که زمان فعالیت قانونی اتحادیه نانوایی ها حدود 6 ماه پیش منقضی شده، کمیسیون نظارت سازمان صمت مصوب کرده که انتخابات برگزار شود ولی هنوز خبری از انتخابات این صنف نیست. موعد زمانی اتحادیه الکتریکی و موبایل نیز شهریورماه منقضی شده است.
اتحادیه رستوران و اغذیه فروشان که یکی از اتحادیه‌های بزرگ اتاق اصناف است و حدود 500 تا 600 واحد صنفی را شامل می شود، گفته می شود یکسال از تاریخ اعتبار آن تمام شده و برای انتخاب اعضای جدید هنوز هیچ اقدامی صورت گرفته نشده است.
بر اساس قانون، 6 ماه قبل از منقضی شدن هر اتحادیه ای، باید با اعلام کمیسیون نظارت بر اصناف در سازمان صمت مقدمات برگزاری انتخابات اتحادیه فراهم شود.
سهم خواهی عده‌ای از اتاق اصناف
موضوع دیگر این است که بر اساس شنیده ها، زمان فعالیت اعضای هیئت مدیره اتاق اصناف نیز حدود یک سال است که منقضی شده و این اعضا یک سال است که حقوق اتاق اصناف را دریافت می کنند!
گفته می‌شود عده‌ای از افراد به دنبال سهم خواهی و جایگزینی افراد خانواده خود در اتاق اصناف مرکزاستان کهگیلویه و بویراحمد هستند که چنین چیزی از نظر قانون مردود است. عده‌ای از کارکنان اتاق اصناف بازنشسته هستند و ضمن اینکه به دلیل عدم برگزاری انتخابات صنف خود، فعالیت‌شان غیرقانونی می‌‍باشد. حقوق‌های میلیونی می‌گیرند و از طرفی پایشان را در یک کفش کرده‌اند که یا از اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نمی‌رویم یا اینکه فرزندمان جایگزین‌مان شود. برخی از این افراد، استدلال‌های عجیب و غریبی برای خودشان می‌تراشند. آنها می‌گویند؛ دیگران قبل از ما اینگونه رفتار کردند و خوردند و بردند، ما هم باید این‌کار را بکنیم.
چنین اتفاقاتی اخیراً بنا نهاده شده و در سالهای گذشته چنین بی‌برنامگی ها و آشفتگی‌هایی در اتاق اصناف مرسوم نبود. اینکه عده‌ای به دنبال سهم خواهی باشند یا اینکه بخواهند در گعده های خود قانون را دور بزنند و راهی پیدا کنند تا کمی بیشتر بتوانند اتحادیه و حقوق‌های دریافتی خود را نگه دارند!
رسالت اتاق اصناف کنترل، نظارت و قیمت‌گذاری اجناس در چارچوب قانون، شرع و آئین‌نامه‌های موجود است و اگر اتاق اصناف از دایره وظایف خود خارج شود. دیگر نباید شاهد یک بازار پُر رونق، شکوفا، سالم و قانون‌مند باشیم. فعالیت غیرقانونی برخی از اتحادیه‌ها و اتاق اصناف یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، عدم نظارت دقیق، دغدغه‌مند و اثرگذار و قیمت‌های بی‌حساب و کتاب برخی از اجناس و کالاهای اساسی همه نشان دهنده این است که اتاق اصناف از مسیر اصلی‌لش بیرون رفته و گویا کسی هم نیست که آن را به مسیر خودش برگرداند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Abbas
United Kingdom
استان کر کهخوا دوور کیبنو. یکی از صنفهایی که به کلی انحصاری مادام العمر شده میوه و تره باره که بصورت انحصاری دست برادران //هست.
محمد
Iran, Islamic Republic of
این گزارش مثل زمین هایی است که از سال۸۹تا حالا تکلیف شان مشخص نشده.
چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1