تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۴۵۹۷۲۹

شوک ارزی جدید به قیمت دلار؛ ماجرای ورود محموله درهم به ایران چیست؟

۱
ماجرای ورود محموله درهم به ایران چیست؟
کبنا ؛یکی از معامله‌گران بازار می‌گوید خبر ورود محموله درهم به کشور از حوالی ظهر به بازار رسیده و روند را دوباره کاهشی کرده است. البته این محموله امروز وارد نمی‌شود و فردا به بازار می‌رسد. ما هم منتظر کاهش قیمت‌های بازاریم و فکر می‌کنیم این محموله قیمت دلار را کاهش دهد. اما بعید است که به زیر ۴۰ هزار تومان برسد.
تجارت نیوز نوشت: بعد از توافق ایران و عربستان در پکن، رئیس اتاق ایران و چین از عرضه سنگین درهم در روز یکشنبه در بازار ایران خبر داده بود. حالا خبر رسیده که این محموله در راه است و اگر چنین باشد، باید منتظر ریزش بیشتر قیمت دلار بود.
قیمت دلار ظرف دو هفته حدود ۱۶ هزار تومان کاهش پیدا کرد. سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به ایران قیمت دلار را وارد کانال ۵۰ هزار تومان کرد و خبر توافق ایران و عربستان دلار را به کانال ۴۰ هزار تومان رساند.
روز توافق، رئیس اتاق ایران و چین در توییتی از عرضه سنگین درهم به بازار ایران خبر داد و گفت ریزش شدید قیمت دلار در راه است.
خبر عرضه درهم به بازار ارز، زودتر از رسانه‌ها به بازار فردوسی رسیده است و معامله‌گران می‌گویند امروز روز فروش دلار است و فردا روز خرید. چراکه عرضه سنگین درهم در بازار، هم قیمت درهم را کاهشی می‌کند و هم قیمت دلار را و ممکن است آن را به آستانه کانال ۳۰ هزار تومان برساند.
امروز اقتصادآنلاین هم در گزارشی اعلام کرد محموله درهم جدید در راه ایران است. این رسانه نوشت «نرخ‌ها کاهشی شده، مردم اغلب فروشنده‌اند و صرافی‌ها کمتر تمایلی به خرید ارز دارند، اما مهمتر از همه اینها، اعلام خبر عرضه یک محموله قابل توجه درهم در بازار است که می‌تواند تیر نهایی برای کاهش شدید نرخ ارز باشد تا جایی که نرخ دلار را به تحلیل صرافی‌ها، به نیمه کانال ۳۰ هزار تومانی هم پایین ببرد.»
جز رئیس اتاق ایران و چین و البته معامله‌گران میدان فردوسی، فرد دیگری این خبر را تایید نکرده و مشخص نیست محموله جدید درهمی که در راه ایران است چقدر است و اینکه چرا چنین محموله‌ای قرار است به ایران برسد؟
اما اگر چنین باشد، باید منتظر کاهش قیمت دلار بود. چراکه تغییرات قیمتی درهم تاثیر مستقیمی بر قیمت دلار دارد. با کاهش قیمت درهم، قیمت دلار هم پایین می‌رود و با افزایش آن، قیمت دلار هم افزایشی می‌شود.
افزایش عرضه درهم به بازار می‌تواند باعث کاهش قیمت درهم شود و این کاهش، می‌تواند قیمت دلار را مجددا وارد فاز ریزش کند. نکته قابل توجه این است که از میانه‌های امروز قیمت دلار روند افزایشی گرفت و از ۴۴ هزار تومان به ۴۶ هزار تومان رسید. اما همزمان با انتشار این خبر در بازار، قیمت دلار کاهشی شد و به ۴۴ هزار تومان برگشت.
یکی از معامله‌گران بازار به تجارت‌نیوز می‌گوید خبر ورود محموله درهم به کشور از حوالی ظهر به بازار رسیده و روند را دوباره کاهشی کرده است. البته این محموله امروز وارد نمی‌شود و فردا به بازار می‌رسد. ما هم منتظر کاهش قیمت‌های بازاریم و فکر می‌کنیم این محموله قیمت دلار را کاهش دهد. اما بعید است که به زیر ۴۰ هزار تومان برسد.
کارشناسان اقتصادی هم می‌گویند سد مقاومتی قیمت دلار محدوده ۴۵ هزار تومان است. اگر دلار به بالاتر از این رقم برسد، سیگنال افزایش قیمت به بازار می‌دهد. اما اگر دلار به زیر ۴۵ هزار تومان برسد و در این محدوده بماند، روند کاهشی ادامه پیدا می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

چینی‌ها در سیاست خارجی خود اصلی را تحت عنوان توسعه مسالمت‌آمیز به عنوان راهبرد اصلی چهل ...
ایران قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرد

ایران قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرد

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرد، ایران قرارداد خرید هواپیمای سوخو-۳۵ از روسیه ...
1