تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۴۵۹۵۴۷
کبنا گزارش می‌دهد

حرکت «کند» اجرای طرح بازآفرینی شهری در کهگیلویه و بویراحمد / اعتبارات موافقتنامه‌های اجرایی سال ۱۴۰۱ هنوز به استان ابلاغ نشده است / ۱۵۹ هزار نفر کهگیلویه و بویراحمدی در سکونتگاه‌های ناکارآمد و بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند

۰
حرکت «کند» اجرای طرح بازآفرینی شهری در کهگیلویه و بویراحمد / اعتبارات موافقتنامه‌های اجرایی سال ۱۴۰۱ هنوز به استان ابلاغ نشده است / ۱۵۹ هزار نفر کهگیلویه و بویراحمدی در سکونتگاه‌های ناکارآمد و بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند
کبنا ؛یکی از طرح‌ها و سیاست‌های دولت نظام اسلامی طرح بازآفرینی شهری بوده و این طرح در شهرهای مختلف کشور به خوبی آغاز شد و اقدامات مناسبی در این زمینه انجام گرفت. طرح بازآفرینی شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد شتاب مناسبی ندارد و هنوز لرزه آوار شدن بافت‌های فرسوده بر تن ساکنان این مناطق وجود دارد. اداره‌کل راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها همانند شهرداری‌ها در این رابطه نقش دارند و باید جوابگو هم باشند. آنگونه که بدخشان‌‌نژاد توضیح داده اعتبارات طرح بازآفرینی شهری، موافقتنامه‌های اجرایی سال ۱۴۰۱ هنوز به استان ابلاغ نشده است و با اعتبارات استان امسال بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در استان پروژه در دست اجرا و یا به مناقصه جدید خواهد رفت و تعداد ۴۰ پروژه در دست اقدام و جدید می‌باشند.
به گزارش کبنا، بازآفرینی شهری به معنای احیا، تجدید دوباره و نوزایی شهری و به عبارتی دوباره زنده شدن شهر‌ها است که در آن کالبد شهر برای اسکان جمعیت و ارتقای کیفیت زندگی متناسب می‌شود و اکنون بیش از ۴۰ پروژه بزرگ در این زمینه در شهر‌های کهگیلیویه و بویراحمد در دست اجراست.
به گزارش کبنا، وجود محله‌های شهریِ نابسامان، با ظاهری نامناسب و فقیر شهری در فضا‌های حاشیه‌ای یکی از اصلی‌ترین مشکلات شهر‌های امروز، است، برای مقابله با این چالش، سیاست‌ها و برنامه‌های بازآفرینی تدوین شده تا بر اساس آن کیفیت زندگیِ بهتری برای ساکنینِ واقع در چنین فضا‌های فقیر شهری ایجاد شود.
در بازآفرینی شهری با بهره‌گیری از مشارکت گسترده عمومی با صرف کمترین بودجه، حیات اجتماعی و رونق اقتصادی را می‌توان به بافت‌ها بازگرداند این بدین معناست که نقش مردم و همیاری آن‌ها در تحقق این سیاست بسیار مهم است.
بازآفرینی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری به عنوان هویت ضروری برای ادامه حیات شهر‌ها است که می‌توان یکی از دلایل بحران هویت در شهر‌های امروزی را ناکارآمدی این بافت‌ها ذکر کرد.
این رویکرد، به رفع مسائل شهری میانجامد و تأثیر چشمگیری در بهبود دائمی شرایط اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی خواهد داشت و سبب حرکت در مسیر توسعه پایدار می‌شود.
طبق نظر کارشناسان، ﺑﺎزآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺷﻬﺮی ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺟﺎﻣﻊ و روﯾﮑﺮدی ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻌﺎﺻﺮﺳﺎزی و اﺣﯿﺎی ﺑﺎﻓﺖﻫﺎی ﺷﻬﺮی اﺳﺖ ﮐﻪ از اﺑﻌﺎد ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﻫﻨﺮی، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، زﯾﺴﺖﻣﺤﯿﻄﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.
آنان معتقدند: ﺑﺎزآﻓﺮﯾﻨﯽ شهری منجر به ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺶ اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﺤﻠﻪ ﯾﺎ ﺷﻬﺮ، اﻓﺰاﯾﺶ اﺷﺘﻐﺎل، ﺗﺸﻮﯾﻖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری و رﺷﺪ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر و رﻓﻊ ﺻﺪﻣﺎت اﻗﺘﺼﺎدی ﺷﺪه و ﻧﯿﺰ ﺧﻠﻖ ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﺟﺪﯾﺪ ﻣﯽ شود.
اجرای طرح‌های بازآفرینی در شهر‌های کهگیلویه و بویراحمد

معاون مسکن و بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد
گفت: تعداد شهر‌های در دست اجرا پنج شهر شامل یاسوج، دوگنبدان، دهدشت، سی سخت و سوق یاسوج با مساحت هزار و ۸۰۰ هکتار که دارای ۷۸۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی و ۲۶۴ هکتار بافت فرسوده، دوگنبدان دارای ۳۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی و ۱۶۴ هکتار بافت فرسوده و دهدشت دارای ۱۶۰ هکتار بافت فرسوده و بافت تاریخی که از این مقدار ۳۸ هکتار آن بافت تاریخی می‌باشد.
علی کاظم بدخشان نژاد افزود: تعداد محلات سکونتگاه غیررسمی شهر یاسوج هشت محله شامل اکبرآباد، نجف آباد. محمود آباد، شرف آباد، بخشی از دولت آباد، رزمندگان، مهربان و بلهزار می‌باشد و تعداد محلات بافت فرسوده حدود هفت محله شامل معصوم آباد، زیرتل، تل زالی، بخشی از دولت آباد، بنسنجان محدوده مرکزی شهر و معلم‌ها می‌باشد.
وی عنوان کرد: محدوده بافت‌های هدف بازآفرینی در شهر دهدشت شامل دو محله بافت فرسوده مرکزی با مساحت ۱۲۲ هکتار و بافت تاریخی شامل ۳۸ هکتار می‌باشد بافت فرسوده شهر سی سخت نیز با بک محله بنام بافت فرسوده مرکزی دارای ۳۷ هکتار می‌باشد.
او ابراز کرد: تعداد پروژه‌های اجرا شده و در دست اجرا در شهر یاسوج حدود ۱۹ پروژه، شهر دوگنبدان حدود ۱۴ پروژه، شهر دهدشت پنج پروژه و شهر سی سخت حدود ۶ پروژه می‌باشد که از قبل این پروژه‌ها تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد تومان از محل بازآفرینی در استان هزینه شده است.
بدخشان نژاد ادامه داد: این در حالی است که اعتبارات موافقتنامه‌های اجرایی سال ۱۴۰۱ هنوز به استان ابلاغ نشده است و با اعتبارات استان امسال بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در استان پروژه در دست اجرا و یا به مناقصه جدید خواهد رفت و تعداد ۴۰ پروژه در دست اقدام و جدید می‌باشند.
معاون مسکن و بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: مقدار قیر پیشنهادی جهت استان ۱۴۰۱ حدود یک هزار و ۱۰۰ تن می‌باشد.
بیشتر بافت‌های فرسوده و ناکارآمد کهگیلویه و بویراحمد در شهر‌های یاسوج، گچساران و دهدشت قرار دارند و سه گونه بافت باعنوان محدوده تاریخی، سکونتگاه غیر رسمی و بافت میانی فرسوده وجود دارد.
ایرنا در گزارشی نوشت: ۱۵۹ هزار نفر از جمعیت شهر‌های مختلف استان از جمله یاسوج، دوگنبدان و دهدشت در سکونتگاه‌های ناکارآمد و بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند. ۲ هزار و ۸۲ هکتار سکونت‌گاه غیر رسمی و بافت فرسوده در شهر‌های مختلف کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را دارد و یکی از کوچک‌ترین استان‌های کشور است. این استان ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۴ درصد آن در شهر‌ها و ۴۶ درصد در روستا‌ها زندگی می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند؛ بقیه اضطراب بوده

کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند؛ بقیه اضطراب بوده

معاون درمان وزارت بهداشت نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی وزارت بهداشت در زمینه بروز ...
متهمی که کنار نمی‌کشد

متهمی که کنار نمی‌کشد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز شنبه گفت که اگر در یکی از چندین تحقیقاتی که ...
صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
1