تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۴۵۹۲۴۶
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد:

بلایی که سموم بر سر طبیعت کهگیلویه و بویراحمد آورده است / مسوولان بی‌خیال نباشند

۱
۰
بلایی که سموم بر سر طبیعت کهگیلویه و بویراحمد آورده است / مسوولان بی‌خیال نباشند
کبنا ؛معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: جنگل‌های منطقه حفاظت شده خامین در شهرستان باشت برای شناسایی آفت برگخوار سفید بلوط پایش شد.
جمشید عبدی پور با اشاره به اینکه سال گذشته آفت برگخوار سفید بلوط تا مرز منطقه حفاظت شده خامین پیش رفته بود اظهار کرد: به منظور شناسایی به موقع آفت، پایش این منطقه حفاظت شده با مشارکت کارشناسان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد انجام شد.
وی تأکید کرد: خوشبختانه آفت برگخوار بلوط به منطقه حفاظت شده مذکور وارد نشده است.
منطقه حفاظت شده کوه خامی، با مساحت ۲۵٬۶۷۱ هکتار در بین شهرستان‌های گچساران و باشت در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
این منطقه کوهستانی با هدف حمایت از جمعیت جانوری پلنگ، بز و پازن، قوچ، میش و کبک دری در سال ۱۳۸۰ به عنوان منطقه حفاظت شده مورد حفاظت قرار گرفت.
بلوط، بنه، انجیر وحشی، ‌گون و زالزالک از گونه‌های گیاهی مهم این منطقه حفاظت شده است.
پارسال درختان بلوط منطقه چهار راه گشین، تلخاب بیدک، تلخاب میرعلی بخش، پنبه‌زار، نارگ موسی، تلچگاه، آبدگاه، ملیتم و کوه دهک دچار آفت پروانه برگ خوار سفید شده بود.
به گفته مسئولان منابع طبیعی پارسال ۲۶ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط شهرستان باشت مبتلا به آفت پروانه برگخوار سفید بلوط شد.
شناسایی آفت برگخوار بلوط در باشت
عضو کارگروه گیاه پزشکی آفت برگخوار سفید بلوط در کهگیلویه و بویراحمد افزود: کارشناسان نشانه‌های آفت برگخوار بلوط در جنگل‌های خارج از منطقه حفاظت شده خامین شهرستان باشت را مشاهده کرده‌اند.
عبدی پور ابراز کرد: آفت برگخوار بلوط که پارسال تاکنون باعث خسارت به جنگل‌های استان شده نتیجه رفتار نادرست با محیط زیست است.
وی اضافه کرد: استفاده از سموم کشاورزی و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت باعث خسارت‌های جبران ناپذیر به بلوطستان‌های کهگیلویه و بویراحمد شده است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: استفاده بی‌رویه از سم‌های حشره کش از جمله اقدام‌هایی است که سبب آسیب به حشرات مفید می‌شود که نیاز است از این سموم کمتر استفاده شود.
وی عنوان کرد: به منظور پیشگیری از خسارت‌های جوامع محلی به حیات وحش گیاهی و جانوری امسال سه کارگاه آموزشی تعارض‌های زیست محیطی در شهرستان‌های استان برگزار شده است.
پروانه جوانه خوار بلوط
پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شوند. این آفت با آغاز فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارات زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند. این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر آنان را عاری از برگ می‌کند و همین باعث می‌شود بسیاری از مردم با گمان بر خشکیدگی درخت، به قطع آن در عرصه اقدام کنند. شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارشناس محیط زیست
Iran, Islamic Republic of
جناب عبدی پور همکار محترم اینکه بطور سربسته یه حرفی زده بشه که استفاده از سموم کشاورزی عامل نابودی طبیعت بوده با چه استنادی از تحقیق و پژوهش شما هست. در ضمن اسم این آفت برگخوار بلوط هست که در جاهایی که بلوط هست کدام آفت کش استفاده شده پس همکار محترم دلایل را در چیزهای دیگری پیدا کنید.
صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی در فقدان کنترل تسلیحات موجودی زاردخانه‌های هسته‌ای ...
رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

 به تازگی خبرها و شایعاتی درباره تغییرات در کابینه دولت سیزدهم به گوش می‌رسد؛ تغییراتی ...
1