تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۴۵۸۴۶۱
مدیرکل دامپزشکی استان:

دامداران کهگیلویه و بویراحمدی بیماری تب برفکی را جدی بگیرند

۰
دامداران کهگیلویه و بویراحمدی بیماری تب برفکی را جدی بگیرند
کبنا ؛
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ واکسیناسیون دام ها بین دامداران گفت: از دو سال گذشته واکسن تب برفکی بصورت بهادار در اختیار دامداران قرار می گرفته که با رایزنی های صورت گرفته با سازمان دامپزشکی کشور و بمنظور حمایت از دامداران هم استانی و در نظر گرفتن وضعیت سنتی اکثر مراکز پرورش دام در کهگیلویه وبویراحمد، اجرای واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی استان برای دامداران بصورت کاملاً رایگان در حال اجراست.
وی با اشاره به فرصت ایجاد شده در استان، شایسته است دامداران ضمن همکاری با اکیپ های واکسیناسیون دامپزشکی از به خطر افتادن سرمایه اصلی خود که دارای اهمیت و ارزش بالایی است جلوگیری کنند البته دامداران باید نسبت به علائم دام در تب برفکی شامل کاهش اشتها و وزن، تب، وجود زخم در دهان و سم دام هوشیار باشند.
رجائی‌فر با بیان اینکه تب برفکی برای انسان خطری ندارد و دامداری ها نیز با رعایت نکاتی می توانند از شیوع این بیماری پیشگیری نمایند، اظهار داشت: فعالان در حوزه پرورش دام ضمن همکاری با ادارات دامپزشکی در استان باید اقداماتی در زمینه رعایت موازین بهداشتی، قرنطینه ای انجام دهند.
مدیرکل دامپزشکی استان یکی از مهمترین راه های انتقال بیماری تب برفکی را تماس با دام های آلوده و ترشحات دام های درگیر با بیماری عنوان کرد و ادامه داد: خودداری از تردد و جابجایی غیرضرور دام های آلوده و بیمار و نگهداری آنها در مکان جداگانه به میزان قابل توجهی از انتشار بیماری می کاهد.
این مقام مسئول بیان داشت: بمنظور جلوگیری از انتشار آلودگی، از جابجائی دام های تلف شده و ارسال آنها به کلنیک ها و ادارات دامپزشکی اکیداً خودداری شود و درصورت وجود تلفات مراتب را به سامانه 1512 ارتباط مردمی دامپزشکی و یا به اطلاع نزدیکترین دامپزشکی برسانند.
وی با تاکید بر اینکه می بایست نسبت به فعال نمودن حوضچه های ضدعفونی واحد دامداری اقدام شود و ضدعفونی وسایل نقلیه قبل از ورود و خروج بویژه در دامداری های درگیر الزامی است، تصریح کرد: همچنین باید نسبت به ضدعفونی مکان های نگهداری دام های آلوده و اطراف آنها با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب اقدام نمایند.
این مقام مسئول در حوزه دامپزشکی در ادامه گفت: کنترل بیماری تب برفکی و محدود نمودن بیماری جزء با حمایت و مشارکت دامداران و عشایر مقدور نیست به همین دلیل اداره کل دامپزشکی استان خواستار مشارکت، مساعدت و همکاری آنها در برنامه های کنترلی و پیشگیرانه است.
بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی و بشدت واگیر دام می باشد که بدلیل اینکه دارای خسارات اقتصادی بالایی دارد، دارای اهمیت زیاد خصوصاً در دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی می باشد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
1