تاریخ انتشار
شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۳۳
کد مطلب : ۴۵۷۶۰۸
کبنا گزارش می‌دهد؛

آقایان نماینده منتظر گزارش عملکرد‌تان در کمیسیون تلفیق و افزایش بودجه کهگیلویه و بویراحمد هستیم! / از نقش هدایت‌خواه تا تاجگردون در کمیسیون تلفیق

۵۱
۶
آقایان نماینده منتظر گزارش عملکرد‌تان در کمیسیون تلفیق و افزایش بودجه کهگیلویه و بویراحمد هستیم! / از نقش هدایت‌خواه تا تاجگردون در کمیسیون تلفیق
کبنا ؛لایحه بودجه 1402 توسط رئیس جمهور به دست نمایندگان مجلس رسید و با کلیات آن موافقت شد. بعد از بررسی و تصویب نهایی بودجه 1402 به شکل قانون به سازمان برنامه و بودجه، دستگاه‌های دولتی و... به منظور اجرای بندهای مختلف آن ابلاغ خواهد شود. از گذشته اینگونه حکایت می‌کنند که هر استان، سازمان یا دستگاه دولتی که قدرت چانه‌زنی و نفوذ بیشتری داشته باشد از خرمن بودجه بهره بیشتری خواهد برد.
همانطوری که گفته شد لایحه بودجه یک پیشنهاد است و هر ساله آذرماه آن را به مجلس می‌برند تا مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد، یعنی نمایندگان مجلس قدرت دخل و تصرف در این لایحه را دارند و حتی می‌توانند سیاست‌هایی به‌کار ببرند تا بودجه بیشتری نصیب شهر، دیار و استان خود کنند. کشمکش بر سر بودجه همواره یکی از پُرچالش‌ترین مباحث مجلس است و همیشه هم مورد توجه رسانه‌ها و اهالی فن قرار می‌گیرد.
از مقدمه که بگذریم، نگارنده در این مطلب به نقش و حضور نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق و کم و زیاد بودجه می‌پردازد. مجلس کمیسیون‌های مهمی دارد که نسبت به سایر کمیسیون‌ها برتری ویژه‌ای دارند. یکی از این کمیسیون‌ها، کمیسیون تلفیق بودجه است. این کمیسیون یک کمیسیون چندماهه است که اعضای آن تلفیقی از سایر کمیسیون‌های دائمی هستند. همه نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند به این کمیسیون راه یابند تا ضمن نظارت دقیق در جریان کم و کیف بودجه قرار بگیرند و از این طریق بتوانند بودجه حوزه انتخابیه خود را افزایش دهند و مطالبه کنند. نقش نمایندگان در کمیسیون تلفیق برای افزایش اعتبار طرح‌ها و پروژه‌های حوزه انتخابیه کلیدی، کارگشا و گره‌گشا خواهد بود، به همین منظور است که اغلب نمایندگان برای حضور در این کمیسیون جدیت دارند و به اصطلاح سر و پا می‌شکنند. یقیناً برای استان‌هایی همانند استان کهگیلویه و بویراحمد که به لحاظ تقویت زیرساخت‌های عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیاز شدید به اعتبارات کلان و آنچنانی دارد، حضور نمایندگان این استان در این کمیسیون از اهمیت بالاتری برخوردار است. شاید استان‌های همانند اصفهان، یزد، تهران و... که از طرفی دارای کارخانه‌های بزرگ و واحدهای تولیدی بااهمیت و برجسته هستند و از سوی دیگر نمایندگان پُرقدرت،متنفذ و توانایی دارند و کسی جرأت ندارد که اعتبارات این استان‌ها را کم کند، خیلی مهم نباشد که نمایندگان‌شان در این کمیسیون حضور داشته باشند، اما برای استان کهگیلویه و بویراحمد که از محرومیت تاریخی رنج می‌برد و نه کارخانه بزرگ و نه واحدهای تولیدی آنچنانی دارد، این مسأله یعنی حضور نمایندگان مردم در این کمیسیون مهم حایز اهمیت است.
نمایندگان دوره‌های پیشین مجلس توانستند در این کمیسیون راه یابند و گاهی با زیرکی و هوشمندی سهم استان کهگیلویه و بویراحمد را در بودجه افزایش دهند. چنانچه یکی از نزدیکان ستار هدایت‌خواه به نقل از این نماینده سابق شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون می‌گفت: «یکی از سال‌های حضور آقای هدایت‌خواه در کمیسیون تلفیق، او در فرصتی که برایش پیش آمد، یکی از اعداد بند «مناطق محروم» را جابه‌جا کرد و باعث شد عدد هنگفتی به بودجه «مناطق محروم» افزوده شود و با این کار از مردم مناطق محروم این استان و سایر استان‌ها دفاع کرد.»
علاوه بر این ذکاوت غلامرضا تاج‌گردون_نماینده سابق مردم شهرستان‌های گچساران و باشت_ در گرفتن سهم بیشتری از بودجه زبانزد همه بود. سالی که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به دعوت اتاق بازرگانی یاسوج به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کردند به زیرکی و ذکاوت تاجگردون در آوردن بودجه برای استان و حوزه انتخابیه خودش اقرار می‌کردند. تاجگردون اسم شهرستان باشت را در لایحه بودجه در بعضی ردیف‌ها باشت می‌نوشت و در برخی ردیف‌ها باوی؛ وقتی نائب رئیس کمیسیون وقت برنامه و بودجه مجلس به شهرستان باشت و استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد، تازه فهمید که باشت و باوی هر دو یک منطقه است.
در حالی که به گفته بسیاری از مسوولین عمق محرومیت استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود خدمات بی‌نظیر دولت‌ها، آنقدر زیاد است که با ده برابر این بودجه‌ها هم پر نمی‌شود. از سه نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد انتظار می‌رفت با حضور در کمیسیون تلفیق تلاش بیشتری برای جذب اعتبار کنند اما هیچ‌کدام نتوانستند یا تلاش نکردند به کمیسیون تلفیق بودجه بپیوندند. هرچند سال اول روشنفکر به این کمیسیون راه یافت، اما به‌نظر می‌رسد چون کارنامه خوبی از خود نشان نداد در دوره‌های بعد انتخاب نشد.

بیشتر بخوانید؛

آیا دخل و خرج خانواده‌های کهگیلویه و بویراحمدی با هم می‌خواند؟ / از نرخ تورم، بیکاری و ضریب جینی در کهگیلویه و بویراحمد تا مهمترین سرفصل‌های بودجه‌ایِ سال آینده / شهابی‌نسب در پاسخ به خبرنگار کبنا نیوز؛ واضح است که اگر نمایندگان ما عضو کمیسیون تلفیق می‌بود، تأثیر آن بیشتر بود / مجوز ماده 23 سد آبریز به طور 100 درصد گرفته نشده است.


نهایتاً لایحه بودجه به مجلس فرستاده شده، طرح‌ها و بودجه پیشنهادی مشخص است و در کمیته‌های تخصصی راجع به بودجه جلسات متعددی برگزار می‌شود و نمایندگان باید اوج هنر و دفاع خود را در تأمین کسری‌های بودجه به کار ببرند و با تمام قوا در پی افزایش بودجه و حل کسری‌های بودجه باشند. از نمایندگان انتظار می‌رود برای کم کردن عمق محرومیت استان چهارفصل، زرخیر و اما محروم خود دست به هر کاری بزنند، از مشورت کارشناسان خبره در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور بهره ببرند، با دیگران تعامل برقرار کنند، آنها که درس «سفارشات» را از برَند حالا برای اختصاص دادن سهم بیشتری از بودجه به استان کهگیلویه و بویراحمد رو بزنند و سفارش کنند و این روزها که بحث بودجه داغ است دلشان به‌حال استانی که گرد محرومیت همه‌جایش نشسته بسوزد و شش دانگ حواسشان را جمع کنند که در پاییز جوجه‌ای برای شمردن باشد. خدای نکرده در سایه سهل‌انگاری و کم‌توجهی؛ نکند باز کاسه چه کنم چه کنم به دست بگیرند و همان آش و همان کاسه همیشگی و بگویند بودجه کم بود و برگشت خورد و عمق محرومیت استان زیاد است و...
  کبنا نیوز آمادگی درج گزارش عملکرد نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق، جذب و افزایش بودجه 1402 استان را دارد. گزارش بعدی کبنا نیوز در این باره منتشر خواهد شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بندر
Iran, Islamic Republic of
لااقل مقایسه تاجگردون و هدایت خواه با روشنفکر /هم به مجلس هم به بویراحمد هم به باشت
بندگان خدا خوانندگان گرامی لطفا اندکی در خصوص روشنفکر و سوابق ایشان کنکاش کنید بعد قضاوت
حق گو
Iran, Islamic Republic of
این استان هیچ وقت نیروی قوی نداشت
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
لطفاً بیاییم به جای دنبال نمودن اعمال سلیقه و دخل و تصرفی دنبال قانونمندی و لحاظ شدن قانون باشیم و همه جای ایران را سرای خود بدانیم , البته با شناختی که از جناب دکتر حاج بابایی ریاست محترم کمیسیون تلفیق موجود است امکان سلیقه ای عمل کردن و دخل و تصرفی های قبلی هم ممکن نیست و مقاومت تمام و کمال در این خصوص خواهد داشت .
Iran, Islamic Republic of
کمایی جون خوت هدایتخواه هدایت خواه تموم‌شد رفت

آن موقع که شرایط اقتصادی خوب بود هدایتخواه کاری نکرد
ایسو‌هذا تو‌ دنبالش ایکردی!!!!
ک جون خوت بگذار
نعمت
Iran, Islamic Republic of
سلام
بزرگترین طرحها در دوره آقای دکتر هدایت‌خواه بود بخشی به ثمر رسید بخشی هنوز از بی عرضگی نمایندها کاری پیش نرفته مهمترین طرحهای دوره هدایت‌خواه
۱سد تنگ سرخ کنگ زده شد همون ده درصدی که در دوره ایشان پیشرفت داشت ماند تا االان
۲جاده جدید بابامیدان که در دوره ایشان تمام شد جز بزرگترین و پرافتخارترین طرحها
۳راه آهن اقلید به یاسوج کنگ زده شد برآورد اعتبار شد بخشی از کار انجام شد بعد ایشان تا الان یک ریال اعتبار نگرفت
۴ بیمارستان جلیل کنگ زده شد شروع شدپیشرفت خ بی داشت که در دوره حاج زارع با فلاکت تمام شد
۵ شروع نهضت آسفالت در تمام روستاها
۶شروع نهضت بزرگ گازرسانی به محرومترین روستاها
۷شروع نهضت بزرگ ساخت زمنهای چمن در روستاها
۸بهترین دوران شهری از لحاظ بودجه ریزی و انجام کارهای عمرانی توسط شهردار وقت دکتر بهرامی
۹شروع نهضت بزرگ کارهای عمرانی جدول آسفالت و اجرای طرحهای هادی در روستاها
وووووووو خواسی تا بیشتر برات بگم
کامیار
Spain
کسی که حامی مدیران باشه...
Iran, Islamic Republic of
چرا برعکس گزارش مینویسی؟؟؟
آقای هدایت خواه در صحن علنی مجلس بیان داشت استان ما به لطف دستاورد های انقلاب اسلامی دیگر محروم نیست
و این باعث شد بودجه محرومیت حذف شود و حتی امتیاز هایی همچون پذیرش در کنکور و سهمیه های آزمون استخدامی حذف شدن
ب. گودرزی
Iran, Islamic Republic of
نمایندگان استان به نظر من به ترتیب توانمندی (خارج از مسائل جناحی و سیاسی ) به ترتیب از بالا به پایین
غلامرضا تاجگردون
سیدباقرموسوی
هدایت خواه
حاج بهرام تاجگردون
موحد(دورهای اول ودوم بقیه دوران نزدیک آخر)
روشنفکر
مرحوم محمودیان
بزرگواری(با چماق لری)
-زارع
عدل هاشمی
سیدقدرت حسینی
مرحوم نبی زاده
حاح مسعود حسینی
جعفری گچساران
.
.
.با اختلاف سیدناصر حسینی
Iran, Islamic Republic of
حیف نیست نام نامی حاج بهرام تاجگردون را در کنار این نمایندگان ضعیف و یا چند چهره و فرصت طلب قرار دهید.
با اختلاف حاج بهرام تاجگردون صدرنشین است و البته غلامرضا تاجگردون در ته لیست قرار می گیرد با اون کارنامه عملکرد سیاهش.
دکتر روشنفکر سال ۱۴۰۰ عضو کمیسیون بودن بودجه بودند و بودجه استان را ۲۰۰ درصد رشد درش ایجاد کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
کبنا منتظر بو همی الان گزارش این
وقتی چی نبو کیه بیارن بین
گچساران
Iran, Islamic Republic of
خدایی حیف و هزاران حیف که اسم دکتر تاجگردون در کنار اسم اینها بیاد
استاد بودجه به تمام معنا
اینها فقط التماس به وزیر و ...
Spain
آره واقعا، ...
Iran, Islamic Republic of
تو را خدا اسم تاجگردون را نیارید که جز سوء استفاده از قدرتش در کمیسیون بودجه برای خودش و اطرافیانش و پیمونکاراش هیچ دستاوردی نداشت.
بیچاره مردم ساده دل که خیلی دیر متوجه تاجگردون شدند
Iran, Islamic Republic of
این سه نفر هیچ کاری هم که نکنند بهتر از ظلم ها و تبعیض ها و پارتی بازیهای آنچنانی تاجگردون به نام حوزه انتخابیه و به کام خودش هست.
الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم
فریاد
Iran, Islamic Republic of
موندم تو کجا بودی!؟ موندم چیو فهمیدی از وضعیت کشور!! بابا تاجگردون رو با کهگیلویه بویراحمد مقایسه نکن... تاج گردون رو نماینده مجلس بلژیک می‌گفت این فراتر از آسیا و جهان سوم هستش... ایکاش قسمت میشد و آقای ظریف و نمایندگان رهبری در مذاکرات پنج بعلاوه یک بندهایی که توسط جناب تاج گردون در برجام نافرجام گنجانده شده بود را بهتون می‌گفت تا حداقل بدونید طرفتون و وکیل استان شما در مجلس کی بود... فقط ی نگاه به جاده های استان کا گ ب بندازید و قضاوت آزاد ؟ فقط نگین که پروژه ملی بوده لطفاً ،که مرد ملی میخواست....
احمد
Romania
ه مژخرفاتی. یعنی بقیه ی اجزای کمیسیون ها و عوامل اجرایی دولت ها متوجه این اعمال زیرکانه و مخفیانه نمی شدند!
دنا
Iran, Islamic Republic of
به فرض که اینها را به کمسیون راه بدن ، اونجا که رفتن از بودجه و ماده و تبصره و بندهای آن چه میدونند ، مگه حتی در صحن مجلس بغیراز اینکه چرت میزنند و اگر بیدار باشند فقط دهانشون بسته و نگاه میکنند دیگه کاری ازشون ساخته است ؟!!! خدا میداند که این قبیل نمایندگان فقط صندلی های سبز مجلس را غصب کرده اند و حق مردم خودرا با ندانم کاری و ناتوانی ضایع میکنند و خبری از هیچ جا و هیچ موضوعی ندارند !! ۲۰ سال این استان را عقب انداختند و بیچا مون کردند !!
لوداب
Iran, Islamic Republic of
این سه نماینده، ضعیف ترین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هستند، بلایی که اینها در طول این سه سال بر سر استان آوردند در تاریخ ماندگار خواهد شد، البته از ماست که بر ماست.
ا. گودرزیان کالوس
Romania
سید ناصر که نمی دونه کمیسیون تلفیق کارش چیه ؛ موحد هم بازنشسته است کاری به این کارای بودجه و عمران و...نداره فقط هر جا بتونه نیروی دلخواهش به کار می گیره، روشنفکر هم تلاش خودش می کنه ولی خیلی نفوذ و منصبی نداره که بتوان ازش امیدوار بود برا گرفتن بودجه بیشتر برا استان ؛ پناه می بریم به خدا و امام زمان
(خدایی به روشنفکر با تمام تلاش رای دادم و برا موحد هم با فامیل و بستگان صحبت کردم در دهدشت بهش رای دادن دور بعد هم برا دوتاشون تلاش می کنم و هیچ کاری هم از هیچ کدومشون نخواستم و نمی خوام , علت رای به هر دو نسبت دور داشتن
و سید ناصر که صفر صفره و به نظر من رای دادن بهش هم گناهه ؛ مقایسه هر سه نماینده با تاجگردون یا هدایت خواه مثل مقایسه ی مدیر کل یک اداره با وزیر وزارت خانه ی مربوط است ، البته سید ناصر هم مثل مدیر کل ضعیفی که اطلاعش نمی دن شب برکنارش می کنن)
جونبخش
Iran, Islamic Republic of
خدایی خودت هم نمیدونی چه گفتی تو که اینقد رای داری ومردم بهت گوش میگیرن چرا خودت نماینده نمیشی
Iran, Islamic Republic of
عملکردی ما از این ها ندیدیم؛حداکثر توان این ها این است که فلان شخص راکه با آنها نسبت فامیلی دارد، و حداکثر دو تا سه سال سابقه بیشتر ندارد و حداکثر مدرک لیسانس دارند،به ناحق جای یه کسی که مدرک دکتری و سابقه ی ۲۷ سال دارند،بگذارندمخصوصا"به اصطلاح نماینده ی بویراحمد.
ضمنا"این آقا دکتری ندارد و دفاع هم نکرده،از نظر قانونی خطاب ایشان با عنوان"دکتر"خلاف است.
نارکی
Iran, Islamic Republic of
سنگ بنای بودجه ریزی مملکت را امثال تاجگردون چان کج گذاشتن که دیگه درست بشو نیست اون نماینده فرصت طلب و زیرک از ضعف سایر نماینده ها نهایت استفاده را می کرد و از اهرم بودجه برای تامین منافع و مقاصد شخص خودش بهره های فراوان میبرد مردم بدبخت هم گرفتار عوامفریبی و ظاهرسازی و تبلیغات رسانه ای و شومن بازی او بودند.
Iran, Islamic Republic of
چ مطلب مسخره ای هدایت خواه استانو از محرومیت در آورد و بودجه رو برگشت داد هر چی میکشیم از دست هدایت خواه و حسینی هست ......اما تاج گردون واقعا عالی بود
استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
بنده روشنفکر را خیلی قبول دارم و انسان شریفی هستند اما بزرگترین اشتباه زندگی شون همین بود که تو انتخابات شرکت کردند. کاش به جای ایشان منتظریان و یا بهرامی تو مجلس بود. منتظریان به خاطر حمایتی که از پایتخت نشینان ازش میشه شرایطش بهتر بود.
Iran, Islamic Republic of
قران تو استاد دانشگاه نیستی
باشت وباوی
Iran, Islamic Republic of
فقط نادر منتظریان
چنارستان
Iran, Islamic Republic of
هیچ کار عمرانی جدیدی ندیدم که بتونه استان رو نجات بده
Iran, Islamic Republic of
سه نفر بیان شده به اندازه یک رو ز تاج گردون برای استان کار نکردند
چنارستان
Iran, Islamic Republic of
با حضور منتظریان در انتخابات سال اینده ، کاستی های گذشته جبران خواهد شد،
علی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقاتنهادوره ای که بودجه استان بالاترین رشدداشت زمانی بودکه دکترروشنفکرعضوکمیسیون تلفیق بود.ایشون خیلی عالی عمل کردند.
برنو
Iran, Islamic Republic of
سه نماینده و ول مهتلن
Iran, Islamic Republic of
اخ از بخت مردم،
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
سکوت نماینده در رابطه با حادثه دانشگاه از همه مهمتر بود
گچساران
Iran, Islamic Republic of
ضعیف ترین و ناکار امد ترین نماینده ها در سطح استان رو شاهد هستیم
Iran, Islamic Republic of
رای به امثال منتظریان یعنی قطع اینترنت،یعنی قطع رابطه با بیرون و تحریم بیشتر و فقر و فلاکت
علی
Iran, Islamic Republic of
اینترنت یک سال قطع تازه حاجی فرماش می کند رای به فلان نماینده باعث قطع اینترت می شود حاجی آب به صورت بزن فقرامده باخارج ارتباط قطع بیکاری آمده
Iran, Islamic Republic of
هر سه تا ضعیف ترین نمایندگان در مجلسند الخصوص روشنفکر و حسینی
Iran, Islamic Republic of
ایا می دانید منتظریان محبوب ترین چهره ی شهرستان در سال ۹۲ انتخاب شدند
Iran, Islamic Republic of
حتما خوت انتخابش کردی
اکبراباد
Iran, Islamic Republic of
به قول استاندار رفوزه شدیم
پارسا
Iran, Islamic Republic of
به نظر من بهترین نماینده دکتر روشنفکر است که در این بحران اقتصادی(اعتبار زلزله سی سخت و ... ) را تونست کسب کنه زمان هدایت خواه و تاجگردون وضعیت مالی و اقتصادی بهتر بود مثلا از کسی سوال کردند فلانی قدیم چطور آدمی بود گفتند آدمی زبردست و هر روز شکار میکرد گفت قبلا خدا داده بود دور و برمون شکار کوهی پس آدم زبردست کسی است که در نداری کارش‌را میکنه
Iran, Islamic Republic of
برو محیط بانی
تو چه به این کارها
Iran, Islamic Republic of
حیف تاج که با این سه نماینده مقایسه مبشند مطمئن باشید دور بعد صدهزار رای میاره
Iran, Islamic Republic of
سه نفرشون نصف زارع کار نکردند۰رای منم به روشن فکر بود ا۰پشیمونم پشیمونم
علی آرسته
Iran, Islamic Republic of
هر چه این استان میکشه از دست حسینی و هدایت‌خواه هست،اینا دیگه خنثی شدن ،سردار ندای خدمت در میدان هست دکتر روشنفکر،۴۰ سال بر علیه همه چیز ،جمع کنید بساطتان را این مردم شما رو شناختن🤣
رمضان
Iran, Islamic Republic of
خدا هر سه نفرشو آب ببره
Iran, Islamic Republic of
در جواب دوستانی ک میگن در زمان هدایت خواه و تاجگردن وضعیت خوب بود
وضعیت خوب را نمایندگان میسازند نه خود ب خود ایجادمیشه
وضعیت خوب از
نظارت و کنترل
شایسته سالاری
تبدیل تهدید ب فرصت
داشتن طرح
تخصص در نظام بودجه ریزی
و.....بوجود میاد
پیمان
Iran, Islamic Republic of
ما هیچ نماینده ای در بویراحمد نداریم متاسفانه
بویراحمد ضعیف ترین نماینده مجلس را با روشنفکر تجربه کرد
سیسخت
Iran, Islamic Republic of
مردم ازچپ وراست خسته شدندومنتظر جناح کارامدترهستند.‌‌
کخون
Iran, Islamic Republic of
وسط
تیراندازی و گروگانگیری در تهران؛‌ گروگانگیر خودکشی کرد

تیراندازی و گروگانگیری در تهران؛‌ گروگانگیر خودکشی کرد

حوالی ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه امروز مردی ۴۵ ساله به دلیل اختلافات شخصی و خانوادگی با مراجعه ...
نامه رئیس صداوسیما به رئیسی

نامه رئیس صداوسیما به رئیسی

پیمان جبلی رییس صدا وسیما در نامه به ابراهیم رییسی درباره فیلیمو نوشته است: از قرار اطلاع ...
عسکری از طرح مجتمع بزرگ فرهنگی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد / تحول در استان نیازمند همت و گام‌های بلند است

عسکری از طرح مجتمع بزرگ فرهنگی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد / تحول در استان نیازمند همت و گام‌های بلند است

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از طرح بزرگ مجتمع فرهنگی گردشگری در استان ...
1