کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد؛

آقایان نماینده منتظر گزارش عملکرد‌تان در کمیسیون تلفیق و افزایش بودجه کهگیلویه و بویراحمد هستیم! / از نقش هدایت‌خواه تا تاجگردون در کمیسیون تلفیق

8 بهمن 1401 ساعت 3:33

کمیسیون تلفیق بودجه یک کمیسیون چندماهه است اعضای آن تلفیقی از سایر کمیسیون‌های دائمی است. همه نمایندگان تلاش می‌کنند به این کمیسیون راه یابیند؛ نمایندگان دوره‌های پیشین کما بیش توانستند در این کمیسیون راه یابند و گاهی با زیرکی سهم استان را در بودجه افزایش دهند.


لایحه بودجه 1402 توسط رئیس جمهور به دست نمایندگان مجلس رسید و با کلیات آن موافقت شد. بعد از بررسی و تصویب نهایی بودجه 1402 به شکل قانون به سازمان برنامه و بودجه، دستگاه‌های دولتی و... به منظور اجرای بندهای مختلف آن ابلاغ خواهد شود. از گذشته اینگونه حکایت می‌کنند که هر استان، سازمان یا دستگاه دولتی که قدرت چانه‌زنی و نفوذ بیشتری داشته باشد از خرمن بودجه بهره بیشتری خواهد برد.
همانطوری که گفته شد لایحه بودجه یک پیشنهاد است و هر ساله آذرماه آن را به مجلس می‌برند تا مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد، یعنی نمایندگان مجلس قدرت دخل و تصرف در این لایحه را دارند و حتی می‌توانند سیاست‌هایی به‌کار ببرند تا بودجه بیشتری نصیب شهر، دیار و استان خود کنند. کشمکش بر سر بودجه همواره یکی از پُرچالش‌ترین مباحث مجلس است و همیشه هم مورد توجه رسانه‌ها و اهالی فن قرار می‌گیرد.
از مقدمه که بگذریم، نگارنده در این مطلب به نقش و حضور نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق و کم و زیاد بودجه می‌پردازد. مجلس کمیسیون‌های مهمی دارد که نسبت به سایر کمیسیون‌ها برتری ویژه‌ای دارند. یکی از این کمیسیون‌ها، کمیسیون تلفیق بودجه است. این کمیسیون یک کمیسیون چندماهه است که اعضای آن تلفیقی از سایر کمیسیون‌های دائمی هستند. همه نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند به این کمیسیون راه یابند تا ضمن نظارت دقیق در جریان کم و کیف بودجه قرار بگیرند و از این طریق بتوانند بودجه حوزه انتخابیه خود را افزایش دهند و مطالبه کنند. نقش نمایندگان در کمیسیون تلفیق برای افزایش اعتبار طرح‌ها و پروژه‌های حوزه انتخابیه کلیدی، کارگشا و گره‌گشا خواهد بود، به همین منظور است که اغلب نمایندگان برای حضور در این کمیسیون جدیت دارند و به اصطلاح سر و پا می‌شکنند. یقیناً برای استان‌هایی همانند استان کهگیلویه و بویراحمد که به لحاظ تقویت زیرساخت‌های عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیاز شدید به اعتبارات کلان و آنچنانی دارد، حضور نمایندگان این استان در این کمیسیون از اهمیت بالاتری برخوردار است. شاید استان‌های همانند اصفهان، یزد، تهران و... که از طرفی دارای کارخانه‌های بزرگ و واحدهای تولیدی بااهمیت و برجسته هستند و از سوی دیگر نمایندگان پُرقدرت،متنفذ و توانایی دارند و کسی جرأت ندارد که اعتبارات این استان‌ها را کم کند، خیلی مهم نباشد که نمایندگان‌شان در این کمیسیون حضور داشته باشند، اما برای استان کهگیلویه و بویراحمد که از محرومیت تاریخی رنج می‌برد و نه کارخانه بزرگ و نه واحدهای تولیدی آنچنانی دارد، این مسأله یعنی حضور نمایندگان مردم در این کمیسیون مهم حایز اهمیت است.
نمایندگان دوره‌های پیشین مجلس توانستند در این کمیسیون راه یابند و گاهی با زیرکی و هوشمندی سهم استان کهگیلویه و بویراحمد را در بودجه افزایش دهند. چنانچه یکی از نزدیکان ستار هدایت‌خواه به نقل از این نماینده سابق شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون می‌گفت: «یکی از سال‌های حضور آقای هدایت‌خواه در کمیسیون تلفیق، او در فرصتی که برایش پیش آمد، یکی از اعداد بند «مناطق محروم» را جابه‌جا کرد و باعث شد عدد هنگفتی به بودجه «مناطق محروم» افزوده شود و با این کار از مردم مناطق محروم این استان و سایر استان‌ها دفاع کرد.»
علاوه بر این ذکاوت غلامرضا تاج‌گردون_نماینده سابق مردم شهرستان‌های گچساران و باشت_ در گرفتن سهم بیشتری از بودجه زبانزد همه بود. سالی که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به دعوت اتاق بازرگانی یاسوج به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کردند به زیرکی و ذکاوت تاجگردون در آوردن بودجه برای استان و حوزه انتخابیه خودش اقرار می‌کردند. تاجگردون اسم شهرستان باشت را در لایحه بودجه در بعضی ردیف‌ها باشت می‌نوشت و در برخی ردیف‌ها باوی؛ وقتی نائب رئیس کمیسیون وقت برنامه و بودجه مجلس به شهرستان باشت و استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد، تازه فهمید که باشت و باوی هر دو یک منطقه است.
در حالی که به گفته بسیاری از مسوولین عمق محرومیت استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود خدمات بی‌نظیر دولت‌ها، آنقدر زیاد است که با ده برابر این بودجه‌ها هم پر نمی‌شود. از سه نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد انتظار می‌رفت با حضور در کمیسیون تلفیق تلاش بیشتری برای جذب اعتبار کنند اما هیچ‌کدام نتوانستند یا تلاش نکردند به کمیسیون تلفیق بودجه بپیوندند. هرچند سال اول روشنفکر به این کمیسیون راه یافت، اما به‌نظر می‌رسد چون کارنامه خوبی از خود نشان نداد در دوره‌های بعد انتخاب نشد.

بیشتر بخوانید؛

آیا دخل و خرج خانواده‌های کهگیلویه و بویراحمدی با هم می‌خواند؟ / از نرخ تورم، بیکاری و ضریب جینی در کهگیلویه و بویراحمد تا مهمترین سرفصل‌های بودجه‌ایِ سال آینده / شهابی‌نسب در پاسخ به خبرنگار کبنانیوز؛ واضح است که اگر نمایندگان ما عضو کمیسیون تلفیق می‌بود، تأثیر آن بیشتر بود / مجوز ماده 23 سد آبریز به طور 100 درصد گرفته نشده است.


نهایتاً لایحه بودجه به مجلس فرستاده شده، طرح‌ها و بودجه پیشنهادی مشخص است و در کمیته‌های تخصصی راجع به بودجه جلسات متعددی برگزار می‌شود و نمایندگان باید اوج هنر و دفاع خود را در تأمین کسری‌های بودجه به کار ببرند و با تمام قوا در پی افزایش بودجه و حل کسری‌های بودجه باشند. از نمایندگان انتظار می‌رود برای کم کردن عمق محرومیت استان چهارفصل، زرخیر و اما محروم خود دست به هر کاری بزنند، از مشورت کارشناسان خبره در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور بهره ببرند، با دیگران تعامل برقرار کنند، آنها که درس «سفارشات» را از برَند حالا برای اختصاص دادن سهم بیشتری از بودجه به استان کهگیلویه و بویراحمد رو بزنند و سفارش کنند و این روزها که بحث بودجه داغ است دلشان به‌حال استانی که گرد محرومیت همه‌جایش نشسته بسوزد و شش دانگ حواسشان را جمع کنند که در پاییز جوجه‌ای برای شمردن باشد. خدای نکرده در سایه سهل‌انگاری و کم‌توجهی؛ نکند باز کاسه چه کنم چه کنم به دست بگیرند و همان آش و همان کاسه همیشگی و بگویند بودجه کم بود و برگشت خورد و عمق محرومیت استان زیاد است و...
  کبنانیوز آمادگی درج گزارش عملکرد نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق، جذب و افزایش بودجه 1402 استان را دارد. گزارش بعدی کبنانیوز در این باره منتشر خواهد شد.
 


کد مطلب: 457608

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/457608/آقایان-نماینده-منتظر-گزارش-عملکرد-تان-کمیسیون-تلفیق-افزایش-بودجه-کهگیلویه-بویراحمد-هستیم-نقش-هدایت-خواه-تاجگردون

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1