کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خبر داد؛

ذخیره سازی 24 میلیون متر مکعب روان‌آب در کهگیلویه و بویراحمد

25 دی 1401 ساعت 9:31

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی بارندگی های اخیر در این استان ۲۴ میلیون متر مکعب روان آب و سیلاب به واسطه وجود طرح های آبخیزداری مهار و ذخیره سازی شد.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی بارندگی های اخیر در این استان ۲۴ میلیون متر مکعب روان آب و سیلاب به واسطه وجود طرح های آبخیزداری مهار و ذخیره سازی شد.
به گزارش کبنا، سعید جاوید بخت اظهار داشت: طرح‌های آبخیزداری در قالب سازه‌های سنگی گابیونی، بندهای زیرزمینی و دو منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو علاوه بر ذخیره سازی روان آب زمینه جلوگیری از فرسایش و تثبیت خاک را برای احیای پوشش گیاهی فراهم می کند.
وی با اشاره به وجود بیش از ۹ میلیارد متر مکعب روان آب در سطح استان بیان کرد: احداث سازه های آبخیزداری نقش مهمی در ذخیره سازی روان آبها خواهد داشت.
جاوید بخت تصریح کرد: در سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف برای اجرای طرح های آبخیزداری استان تخصیص داده شد.
وی اضافه کرد: در صورت تخصیص کامل اعتبارات پیش بینی شده ۴۱ هزار متر مکعب سازه آبخیزداری در استان احداث شود.
جاوید بخت تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی ،پیشگیری از فرسایش خاک و سیلاب‌های شدید ، تقویت پوشش گیاهی و پایین آوردن خسارت‌های سیل به کمک تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی و بالابردن بازده بخش کشاورزی از جمله مزیت‌های آبخیزداری اعلام کرد.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۲.۶ میلیون متر مکعب سازه آبخیزداری در این استان ایجاد شده است که اجرای این سازه ها باعث ذخیره سالیانه ۴۰میلیون متر مکعب مهار سیلاب و کنترل ۱.۲ میلیون متر مکعب فرسایش خاک در استان شده است.
جاوید بخت گفت: ایجاد سازه های آبخیزداری در ۶ منطقه این استان در قالب اجرای چهار هزار مربع سازه آبخیزداری در مراحل قانونی اجرای مناقصه است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با بارشی معادل ۱۱ میلیارد مکعب و ۸ و نیم میلیارد مکعب رواناب در رتبه سوم کشور قرار دارد.
متوسط بارندگی از مهر ماه ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۵۴۸ میلی متر بوده که نسبت به سال قبل ۵ میلی متر بیشتر است.
بیشترین بارش استان در ایستگاه سپیدار ۹۵۰ میلی متر و کم ترین به میزان ۲۷۷ میلی متر در ایستگاه بی بی حکیمه ثبت شده است.
در همین سالی که خشکسالی را بر آن اطلاق می کنیم میزان بارندگی استان ۲ برابر متوسط کشور بوده است.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد و یک درصد مساحت کشور است.


کد مطلب: 457051

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/457051/ذخیره-سازی-24-میلیون-متر-مکعب-روان-آب-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1