تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۸
کد مطلب : ۴۵۷۰۳۸
 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد:

آمار اشتباهی که بلا سر فضای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد آورد

۸
۰
آمار اشتباهی که بلا سر فضای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد آورد
کبنا ؛ مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرانه آموزشی میانگین کل استان در واقع حدود پنج مترمربع است ولی آنچیزی که در وزارت آموزش و پرورش ثبت شده ۸. ۲ مترمربع می‌باشد که با این آمار غیرواقعی، استان برخورداری محسوب شده و از پشتیبانی لازم محروم هستیم.
به گزارش کبنا، کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت توپوگرافی، دارای مناطق سردسیری و گرمیسری است و در این خطه هزارو ۶۰۰ روستا وجود دارد که بسیاری از مناطق این استان از داشتن مکان آموزشی مناسب محروم هستند.
خطه کهگیلویه و بویراحمد دارای مشکلات عدیده فضای آموزشی است که ۷۰درصد این کمبود‌های فضای آموزشی مربوط به شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج و ۳۰ درصد مابقی مربوط به سایر مناطق استان است که رفع این نقیصه توجه ویژه‌ای می‌طلبد.
وضعیت فضای آموزشی مدارس استان، مشکلات و کمبود‌ها و موانع حضور خیران مدرسه ساز در گفت و گو با آقای "سید رضا حسینی نیک" مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، مورد بحث و بررسی قرار گرفت که حاصل این گفت و گو در دو بخش تقدیم می‌شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد به ایرنا گفت: آمار سرانه آموزشی استان در برنامه و بودجه کشور، به اشتباه ۸.۲ متر مربع اعلام شده است چرا که استان ما هم اکنون، ۱۷۲ هزار دانش‌آموز دارد و فضا‌های آموزشی ما مطابق با سرانه آموزشی اعلام شده، باید یک میلیون و ۳۹۴هزار متر مربع، باشد در صورتی که در استان قریب به ۸۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی داریم و حدود ۴۰۰ هزار مترمربع فضا کم داریم.
حسینی نیک اضافه کرد: با این فضای موجود آموزشی در استان، سرانه آموزشی در استان ما نزدیک به پنج مترمربع است که این خطه به لحاظ استاندارد و کیفیت امکانات آموزشی جزء ۱۵ استان‌های آخر است.
پیامد‌های فضای آموزشی اشتباه استان کهگیلویه و بویراحمد
وی در پاسخ به این سوال که ارائه آمارها  به صورت غیرواقعی چه پیامدهای در پی دارد؟ گفت: فضا‌های ورزشی یا حیاط مدارس و فضای باز را هم محاسبه شده است در صورتی که در تعریف فضای آموزشی؛ ( فضایی که صرفاً دانش‌آموز در آن تحصیل می‌کند)، سرویس بهداشتی و فضای سرایداری و حیاط و.. محاسبه نمی‌شود.
حسینی نیک به پیامد اعلام فضای اشتباه آموزشی اشاره کرد و گفت: این سرانه آموزشی اشتباهی، نشان می‌دهد که جزو‌ ایده‌آال‌ترین مراکز آموزشی کشور هستیم و استان ما، جزء سه استان برتر کشور در سرانه آموزشی هست و حتی از دیدگاه وزیر آموزش و پرورش و مسوولان کشوری، این استانی برخوردار است.
کهگیلویه و بویراحمد از نظر مدراس ناایمن، جزء اولین استان‌های کشور است
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تأکید کرد: اگر این سرانه اشتباه آموزشی استان، اصلاح نشود نگاه خیرین و حتی مسوولان کلان کشوری نسبت به استان، بی‌تفاوت خواهد بود.
حسینی نیک یادآور شد: در واقع استان ما، جزء ۱۰ استان آخر کشور هست چرا که از نظر مدارس سنگی ناایمن، اولین استان کشور هستیم و همچنین بر اساس مدارس کانکسی، جزء ۱۰ استان اول کشور هستیم.
وی به اقدامات لازم و پیشنهاد‌هایی برای تصحیح سرانه آموزشی اشاره کرد و گفت: برای تصحیح سرانه آموزشی استان، از وزارت آموزش و پرورش تقاضا کردیم، گروهی حقیقت یاب و کارشناس به استان سفر کنند همچنین مکاتباتی با برنامه و بودجه کشور در این خصوص انجام شد.
این مسوول استانی، تأکید کرد اگر سرانه آموزشی را به صورت منطقه‌ای(مناطق آموزش و پرورش)، شهرستانی، محله‌ای و مدرسه‌ای محاسبه شود این اشتباهات کمتر خواهد بود.
حسینی نیک به وضعیت بحرانی فضای آموزشی در مرکز استان استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: سرانه آموزشی در شهریاسوج، حدود سه متر مربع است، چرا که یاسوج شهری مهاجرپذیر و مشکلات عدیده‌ای در خصوص کمبود فضای آموزشی دارد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، نیاز‌های حاشیه شهر یاسوج را برشمرد و گفت: در حاشیه شهر یاسوج، محله‌های نظیر: "سرآبتاوه"، "بَلَهزار"، "مادَوَان"، "مِهریون"، که نیاز به ساخت مجتمع آموزشی (فضای مناسب آموزشی از قبل از ابتدایی تا قبل از دانشگاه)، داریم
وی تأکید کرد: علاوه بر حاشیه شهر یاسوج، باز به چهار مجتمع آموزشی در چهار طرف شهر یاسوج، نیاز داریم چرا که در حاشیه شهریاسوج، مدرسه‌ای است که دردو نوبت، یک هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز را پوشش می‌دهد.
حسینی نیک گفت: ۷۶۶ مدرسه ناایمن در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که شامل مدارس سنگی، کانکسی، مدارس آجری بالای ۲۵ سال هستند که بحران مکان‌های آموزشی ما، اول در شهر بویراحمد است دوم در مناطقی که مدرسه ناایمن بالای ۱۰ نفر دانش‌آموز دارد.

وی تأکید کرد: مطابق با آمار اعلام شده آموزش و پرورش استان، ۲۱۵ مدرسه در سطح استان، فاقد سرویس بهداشتی است، همچنین مدارس فاقد انشعاب حدود ۳۰۰ مدرسه است.
حسینی نیک اضافه کرد: ۱۳۰ مدرسه نیمه تمام؛ که از دهه قبل ساخت و ساز شروع شده وهنوز تکمیل نشده است، در سطح استان وجود دارد که اولویت نوسازی مدارس، تکمیل و تحویل مدارس بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.
وی گفت: نوسازی مدارس استان آمادگی دارد تمام مدارس مشکل دار استان، اعم از گرمایشی، سرویس‌های بهداشتی و... را تکمیل و تجهیز و تحویل دهد چرا که سیاست دولت بر این است که هیچ مدرسه کانکسی مستقل بالای ۱۰ نفر دانش‌آموز در کهگیلویه وبویراحمد نباشد مگر اینکه معارض داشته باشد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هفته دولت و مهر سالجاری، ۷۱ پروژه آموزشی و ورزشی؛ شامل تکمیل و تجهیز ۲۸۰ کلاس درس با اعتبار ۱۵۰ میلیاردتومان، به فضا‌های آموزش و پرورش اضافه کردیم. همچنین امسال قریب به ۷۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی، خوابگاهی، سرمایشی و گرمایشی، فضا‌های آموزشی استان هزینه شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت، هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲ هزار دانش‌آموز و بزرگسال و در بیش از ۳۰۱۸باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می‌کنند که از این تعداد دانش‌آموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند. از کل دانش‌آموزان استان، ۴۹ درصد از آن‌ها را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خودت هم چیزی بارت نیست وسواد اینکار را نداری
باهوش
Iran, Islamic Republic of
این حرفت درست نیست من به شخصه مهندس را می شناسم
ایشان شخصی با سواد وبا تجربه در نظارت و ساخت وساز هستند و در پیشبرد پروژه های استان پیگیر و مثال زدنی هستند چقدر خوب میشد اگر بجای انتقادهای الکی وبی مورد اول تحقیق کنیم
Iran, Islamic Republic of
استان را نجات دهید.
آی علما،آی عقلا!!!
به فریاد این استان برسید؛ استان را به روز سیاه نشانده اند.
شکوفه
Iran, Islamic Republic of
این آمارها بعد از چند سال مدیریت پی به غیر واقعی بودن آن بردید؟واقعا از این قشر که مدیریت می‌کنند به کجا باید رفت؟حق فرزندان ما را عدم اطلاعات قدیمی و تاریخ گذشته شماها خورده اید
باهوش
Iran, Islamic Republic of
مهندس حسینی از نخبگان و فعالان حوزه نوسازی در سطح کشور هستند انشاالله همیشه موفق و سربلند باشند
گچساران
Czech Republic
جناب خودت ناظر بودی دیگران مقصر جلوه نده
Iran, Islamic Republic of
نه اینکه الان خودت مدیر تواتمندی هستی...
رضا
Iran, Islamic Republic of
نظر رو کی میده؟ معمولا کارشناس...
اگه کارشناس نوسازی مدارس کاردان هم نباشه وبا باربطه بازی سرکار رفته باشه نتیجه ش میشه این آمارغلط...چرا؟ چون درک درستی از نحوه اعلام فضای آموزشی ندارند. به همین لحاظ کمبودفضای آموزشی این استان درآمار معلوم نیست.لطفا ....دست از باندبازی بردارید.....
نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود،...
تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های ...
شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

با توجه به اینکه رئیسی به زودی به کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهد کرد، شهروندان می‌توانند ...
1